محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843022378
نقد بهترین منتقد جهان بر 2 فیلم زنانه ایرانی
واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
نقد بهترین منتقد جهان بر 2 فیلم زنانه ایرانی
او یکی از افراد تاثیرگذار معاصر بر فرهنگ عامه در آمریکا بود. او مرزهای نقد را در فضای مجازی گسترش داددر ادامه ریویوهایی که راجر ایبرت بر فیلم های «روزی که زن شدم» و «دو زن» نوشته است را می خوانید...
به گزارش نامه نیوز، «حالا می خواهم درباره فیلم هایی که دوست دارم، بنویسم.» این آخرین جمله راجر ایبرت فقید در وبلاگش است. او درباره فیلم هایی می نوشت که دوستشان داشت یا اگر هم دوستشان نداشت، از جنبه هایی دارای اهمیت بودند. بهترین مثال، ریویوی او برای فیلم «طعم گیلاس» کیارستمی است.
کمترین ستاره را به این فیلم می دهد و نیز نقدی تند بر آن می نویسد. او مجذو بسینما و فیلمسازان ایرانی، مانند بسیاری از منتقدان اروپایی، نبود. به آن نشان که از میان تعداد بسیاری از فیلم های ایرانی که در خارج از کشور به نمایش درآمدند، او تنها برای پانزده فیلم ایرانی ریویو نوشت اما نمی توان از نقش بسیاری که در معرفی سینمای ایران به جامعه آمریکایی داشت، گذشت.
او یکی از افراد تاثیرگذار معاصر بر فرهنگ عامه در آمریکا بود. او مرزهای نقد را در فضای مجازی گسترش داد و خلاف منتقدانی همچون جاناتان روزنبام که سعی می کند سینمای محبوب خودش را به عنوان سینمای حقیقی ترویج کند، بدون آنکه بر سلیقه شخصی خودش پافشاری کند، کلیت سینما را ترویج و تکثیر کرد. در ادامه ریویوهایی که راجر ایبرت بر فیلم های «روزی که زن شدم» و «دو زن» نوشته است را می خوانید...
فیلم «روزی که زن شدم»، سه داستان از ایران را به هم پیوند می زند و سه نسل از زنان را. دختری در آستانه نوجوانی، زنی که مصمم است از قید سلطه شوهرش رها شود.
یک بیوه ثروتمند که می گوید: «هر چه را تا حال نداشته ام، امروز برای خودم می خرم.» هر سه داستان به طور خطی و به سادگی روایت می شوند. داستان ها چنان فاقد پیچیدگی های روانی معمول فیلم های غربی اند که در آغاز، می پنداریم شاید افسانه هایی محلی یا داستان هایی تمثیلی باشند. بعید هم نیست که اینطور باشد؛ اما در عین حال، می شود به راحتی از آنها لذت برد. کمتر اتفاقی هست که بر پرده نشان داده شود و امکان رخ دادن آن در زندگی روزمره وجود نداشته باشد. نکته تنها اینجاست که ما عادت نداریم بخش های زیادی از زندگی روزمره از داستان حذف شود.
داستان اول، داستان حوست؛ دختری در جشن تولد نه سالگی اش. تا پیش از این، حوا که کودک محسوب می شده است، اجازه داشته آزادانه با نزدیکترین دوستش که یک پسر است، بازی کند اما از امروز به بعد، او باید چادر به سر کند؛ حجابی که او را از نگاه مردان محفوظ می دارد. او دیگر اجازه ندارد با پسرها بازی کند. این دگرگونی و پا گذاشتن او به دنیای زنان، قرار است با طلوع آفتاب، رسما اتفاق بیفتد؛ اما مادر و مادربزرگ حوا به او تا ظهر فرصت می دهند. آنها چوبی را عمود بر زمین در خاک فرو می کنند و به حوا می گویند که وقتی سایه چوب از زمین محو شود، دوران کودکی او به پایان می رسد. او سایه را با انگشتانش اندازه می گیرد و همراه دوستش، یک آب نبات چوبی می خورد.
اپیزود دوم با تصویری آغاز می شود که در آغاز، به نظر سوررئال و غیرواقعی می رسد؛ اما به زودی می فهمیم که توضحی منطقی برای آن وجود دارد. یک دسته زن که همه سراپا سیاه پوشیده اند، با حدت و سراسیمه سوار بر دوچرخه، در جاده ای ساحلی رکاب می زنند. یک مرد خشمگین، سوار بر اسب، زنی را که سردسته دوچرخه سواران است و آهو نام دارد، تعقیب می کند. ما شاهد یک مسابقه دوچرخه سواری زنانیم و شوهر آهو با شرکت او در این مسابقه موافق نیست، اول با دلواپسی داد می زند (آهو نباید با آن پایش که آسیب دیده است، پدال بزند) و بعد فریادهایش تهدیدآمیز می شوند (دوچره مرکب شیطان است و او آهو را طلاق خواهد داد). آهو همچنان به پدال زدن ادامه می دهد و شوهرش سرانجام به کمک سایر اعضای خانواده که به او پیوسته اند، به زور او را به ایستادن وادار می کند.
قصه سوم، مانند اپیزودی از یک فیلم کمدی صامت آغاز می شود. پسر جوانی صندلی چرخدار پیرزنی سرزنده و سرحال را هل می دهد. پیرزن پسر را به مغازه هایی هدایت می کند و از هر کدام چیزی می خرد. یک یخچال، یک تلویزیون، میز، چندین صندلی و ... چیزی نمی گذرد که پیرزن سردسته گروهی از پسربچه هایی می شود که با گاری های دستی پر از وسایل، پشت سر او راه می روند.
به زودی می فهمیم پول زیادی به او ارث رسیده است که می خواهد تا فرصت دارد، خرجش کند و همه چیزهایی را که در دوره تأهلش نمی توانسته بخرد، برای خود بخرد. صحنه با تصویری فلینی وار پایان می گیرد که تعریفش نمی کنم تا لحظه دیدنش را برایتان خراب نکنم. این تنها جایی است که فیلم از دنیای موجه و قابل هضم فاصله می گیرد و پا به جهان فانتزی می گذارد اما داستان به درستی و زیبایی به این صحنه ختم می شود. «روزی که زن شدم»، باز هم گواهی بر سلامت و زنده بودن سینمای ایران است؛ جامعه ای که ما آن را جامعه بسته ای می انگاریم.
یکی از قوت های فیلم این است که هیچ جایی مکث نمی کند که توضیح اضافه بدهد. شخصیت ها هم هرگز تلاش و تقلایی برای توضیح وضعیت خود و دفاع از مظلومیت یا توجیه واکنش های خود نمی کنند. مثلا زن داستان دوم، فقط تندتر و تندتر پدال می زند. دختر کوچک با آنکه دارد همبازیش را از دست می دهد، سر به زیر و بدون اعتراض، به مادر و مادربزرگش اعتماد می کند و می پذیرد که باید مانند آنها خود را از نگاه مردانی که عضو خانواده نیستند، محفوظ بدارد.
تنها زن پیر است که پیروزمندانه، هدفش را دنبال می کند و به نظر می رسد که خود را از این چرخه رها کرده است. هر چند او هم هنوز این عادت را حفظ کرده که با دیدن مردان، شال خود را روی صورتش می کشد با اینکه مدت هاست دیگر قابلیتش را برای فریقتن مردی با زیبایی اش از دست داده است. این حرکت، انگار تنها یک یادوری است به خودش که یک زن است و باید در حیطه قوانین معینی حرکت کند.
در جامعه پدرسالار
درباره «دو زن»
کارگردان: تهمینه میلانی
فرشته دانشجویی مستعد است که ظاهرا در دهه شصت شمسی در تهران زندگی می کند، دختری که قربانی دیوانگی و جنون مردان می شود. داستان او در فیلم «دو زن» بازگو می شود، فیلمی دردناک و اندوهبار که یک زن آن را ساخته، فیلمی درباره جامعه ای پدرسالار که زنانش با مشکلات زیادی دست به گریبانند. فرشته اهل شهرستانی کوچک است و تنها با اجازه پدرش می تواند در دانشگاه ادامه تحصیل بدهد، زیرا پدر معتقد است که او باید در خانه بماند، شوهر کند و برای او نوه بیاورد.
در تهران، در رشته تخصصی مردان، گوی سبقت را از دیگران می رباید و عاشق آزادی هیجان انگیز و خودسرانه کتاب ها، کلاس ها، زندگی دانشجویی و دوستانش است. شاید همین روحیه آزادانه است که جوان غریبه موتورسواری را به او جلب می کند و به دنبالش می کشاند. فرشته ترسی به دل راه نمی دهد و همین است که مرد را مجذوب و در عین حال هراسان می کند. مرد شیفته زن است و به چیزی نمی اندیشد جز او. به دختر پیشنهاد دوستی می دهد، پیشنهادی که بیشتر به تهدید می ماند. دختر را با مرد جوانی می بیند که پسرعمویش است ولی گمان بد می برد و فکر می کند دوست پسر اوست.
یک روز بعد از آنکه فرشته پیشنهاد دوستی او را رد می کند، موتورسوار، به صورت پسرعموی فرشته اسید می پاشد. دادگاهی تشکیل می شود، دادگاهی که تقریبا از اصل ماجرا غافل است. دختر آبروی خانواده اش را برده. چرا؟ چون پایش به رسوایی کشانده شده که او را زنی مستقل و آزاد می نماید. همه فکر می کنند لابد تقصیر او بوده که چنین غیرت آن مرد را برانگیخته که دست به اسیدپاشی زده. پدر فرشته به اجبار او را از دانشگاه به شهر کوچکشان بازمی گرداند و به همسری مردی چهل ساله درمی آوردکه هیچ درکی از نیازها و حقوق او ندارد.
«دو زن» به جزییات زندگی روزمره درایران بعد از انقلاب می پردازد و تصویری از زندگی و مشکلات زنان ارائه می دهد. شوهر فرشته موجود رقت انگیزی است که عزت نفس و اعتماد به نفسش خلاصه می شود در کنترل و محدود کردن همسرش. وقتی زن رفتاری مستقل نشان می دهد، مرد احساس سواری را دارد که انگار اسبش او را بر زمین زده و او باید آنقدر حیوان را بزند تا مطیع و سر به راه شود.
فیلم به بیان هنجارهای حاکم بر جامعه ایران می پردازد. کارگردان فیلم، تهمینه میلانی است که فیلم هایش او را در میان فمینیست های ایرانی به نماد امید بدل کرده است، هر چند من واقعا نمی فهمم چه لزومی دارد برای اینکه به تساوی حقوق زن و مرد قائل باشی، فمینیست شوی؟ فیلم با احتیاط پیش می رود و دست به هیچ نقد صریح و آشکاری از اوضاع سیاسی ایران نمی زند؛ فیلم بر زندگی و تیره روزی فرشته متمرکز است و ما را آزاد می گذارد تا نتایج بیشتری بگیریم.من میلانی و شوهرش را ماه نوامبر در جشنواره فیلم کلکته دیدم.
امیدش به تغییرات ایران مرا تحت تاثیر قرار داد. به هر جشنواره ای که می روم، از همگان می شنوم که سینمای جدید ایران از همه جای دیگر هیجان انگیزتر است. فیلمهایی مثل «دو زن» شاهدی بر این مدعا هستند. همین امر در مورد فیلم کودکانه «رنگ خدا»، ساخته مجید مجیدی، صادق است: فیلمی که درباره پسربچه ای نابینا، باهوش و زرنگ است که پدرش او را از مدرسه بیرون می آورد و به شاگردی به دست نجاری می سپارد، زیرا پدر پسربچه نابینا که یک بیوه مرد است، احساس می کند داشتن پسری کور، شانس او را برای ازدواج مجدد کم می کند. هر کدام از این فیلم ها داستان خاص خود را دارند اما پیامی آشکار در همه آنها نهفته است: امید به تغییر قوانین در جامعه ای پدرسالار.
1392/10/11
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]
صفحات پیشنهادی
دوازده سال بردگی بهترین جایزه انجمن منتقدان فیلم لندن را از آن خود کرد
دوازده سال بردگی بهترین جایزه انجمن منتقدان فیلم لندن را از آن خود کرد دوازده سال بردگی ساخته استیو مک کوئین بهترین جایزه انجمن منتقدان فیلم لندن را از آن خود کرد به گزارش خبرنگار حوزه سینمای باشگاه خبرنگاران به نقل از ورایتی دوازده سال بردگی ساخته استیو مک کوئین روز یکشننقد فیلم «زندگی مشترک آقا و خانم محمودی» نگه داشتن تماشاگر در برزخ کلیشهسازی از زن ایرانی مسلمان
نقد فیلم زندگی مشترک آقا و خانم محمودینگه داشتن تماشاگر در برزخ کلیشهسازی از زن ایرانی مسلمانحجازی به دلیل فقدان شخصیت به پایانبندی باز بخوانید خنثی میرسد نمیتواند به حق برسد هم ساناز را در اوج آشفتگی و گریان زیر رواندازی سنتی دفن میکند و هم محدثه را پشت به دوربین در اوجنقد برخورد منتقدان با جریان فیلمفارسی/ «رژیستور عقب مخاطب میگردد»
فرهنگ و هنر سینمای ایران نقد برخورد منتقدان با جریان فیلمفارسی رژیستور عقب مخاطب میگردد تاریخچه فیلمفارسی در سینمای ایران و همچنین دلایل علاقه مردم به این فیلمها در مستند رژیستور عقب مخاطب میگردد مورد بررسی قرار گرفته که این فیلم امروز در جشنواره فجر نمایش داده میشودبه بهانه نمایش فیلمنامه اقتباسی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» هاشمزاده: سینمای جدی جهان سینمای اقتباسی است/ با
به بهانه نمایش فیلمنامه اقتباسی آذر شهدخت پرویز و دیگران هاشمزاده سینمای جدی جهان سینمای اقتباسی است باید به اقتباس ایرانی روی بیاوریماقتباس از متون ادبی خارجی ما را از سینمای ملی دور میکند و باید بیش از پیش به سمت اقتباس از داستانها و رمانهای ایرانی حتی با کیفیت متوسط ببهترین منتقد جهان و جدایی مشهور ایرانی
بهترین منتقد جهان و جدایی مشهور ایرانی همه شخصیت های اصلی جدایی نادر از سیمین می کوشند در چارچوب مذهبی مشترک زندگی مناسبی داشته باشند اینکه این مسئله ناهماهنگی ها و تناقض هایی برایشان پدید می آورد و پایشان را به دادگاه می کشاند به این خاطر است که هیچ قاعده و قانونی نمی تواندنقد فیلم «سر به مهر»؛ کارگردانی یکدست، کمبود کنش در فیلمنامه
نقد فیلمسر به مهر کارگردانی یکدست کمبود کنش در فیلمنامهفیلم سر به مهر اگر چه در بخش فیلمنامه دارای نقاط ضعف و قوتی است اما در بخش کارگردانی فیلم یکدست و همگون است خبرگزاری فارس ـ گروه فرهنگی سر به مهر فیلم شخصیت محور بدون کنش جذاب است فیلمی در مورد دختری خجالتی و گوشهگیر ب«شیار 143» فیلم دفاع مقدسی زنانه است/ نگذاشتم هیچ عنصری از الفت پیشی بگیرد
فرهنگ و هنر سینمای ایران آبیار در گفتگو با مهر شیار 143 فیلم دفاع مقدسی زنانه است نگذاشتم هیچ عنصری از الفت پیشی بگیرد کارگردان فیلم سینمایی شیار 143 معتقد است این فیلم برگرفته از یک نگاه زنانه به دفاع مقدس است و در این فیلم سعی کرده انتظار یک مادر که نمونهای از زنان منتشیار 143 در صدر بهترین فیلم مردمی جشنواره فجر
شیار 143 در صدر بهترین فیلم مردمی جشنواره فجر نتایج آرای تماشاگران تا روز ششم نشان می دهد که فیلم شیار 143 به کارگردانی نرگس آبیار به صدر فیلم های منتخب از نگاه مخاطبان در سی و دومین جشنواره فیلم فجر دست ییافته است به گزارش ستاد انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران در جشنواره فجر میانجشنواره فیلم فجر فرصتی برای تعامل فیلم سازان جهان است
جشنواره فیلم فجر فرصتی برای تعامل فیلم سازان جهان است تهران- ایرنا- نماینده شبکه دویچه وله آلمان در سی و دومین جشنواره فیلم فجر با مثبت ارزیابی کردن فیلم های حاضر این جشنوار اظهارداشت جشنواره فیلم فجر فرصت مناسبی برای ارتباط و تعامل فیلم سازان جهان است مانفرد کریچ روز چهارشنبهحاشیه ای بر فیلم 50 قدم آخر از رفتار آماتوری تماشاگران تا نبود منتقد
حاشیه ای بر فیلم 50 قدم آخر از رفتار آماتوری تماشاگران تا نبود منتقد تهران- ایرنا- نشست فیلم سینمایی 50 قدم آخر با حاشیه هایی همراه بود که ازآن جمله می توان به واکنش مجری نسبت به خنده تماشاگران هنگام اکران و پاسخ پوراحمد در باره به لهحه ی زبان عربی در فیلم اشاره کرد به گزارش خبسکوت قهرمانانه رضا میرکریمی / نقد جعفر پناهی بر فیلم «امروز»
سکوت قهرمانانه رضا میرکریمی نقد جعفر پناهی بر فیلم امروز فرهنگ > سینما - کارگردان فیلم سینمایی بادکنک سفید معتقد است رضا میرکریمی در ساخت تازهترین فیلم خود به قله جسارت در فیلمسازیاش پای نهاده است به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین جعفر پناهی درباره فیلم &la«12 سال بردگی» جوایز حلقه منتقدین فیلم را هم درو کرد
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰ ۵۶ برندگان جوایز بخشهای مختلف حلقه منتقدان فیلم انگلیس در حالی معرفی شدند که نام 12 سال بردگی به عنوان برنده سه بخش اعلام شد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا شب گذشته با اعلام فهرست برندگان جوایز حلقه منتقدان فیلم مشخص شد 12 سال بردگی ساختهنگاه ویژه جشنواره ساندنس به فیلمهای ضد ایرانی خون آشامها و همجنسبازها؛دستاویز جدید جشنوارههای ضد ایرانی
نگاه ویژه جشنواره ساندنس به فیلمهای ضد ایرانیخون آشامها و همجنسبازها دستاویز جدید جشنوارههای ضد ایرانیجشنوارههای غربی طی یک دهه اخیر به طور غیر قابل انکاری به محل نمایش فیلمهای ضد ایرانی تبدیل شدهاند که جشنواره آمریکایی ساندنس نیز از این قاعده مستثنی نبوده است به گزارش خبمحمد ساسان در گفتوگو با فارس عنوان کرد تولید مستند «جام جهاننما» برای تلویزیون/ آغاز نگارش فیلمنام
محمد ساسان در گفتوگو با فارس عنوان کردتولید مستند جام جهاننما برای تلویزیون آغاز نگارش فیلمنامه سریال یک کار خوبتهیه کننده مستند جام جهان نما از آغاز مراحل نگارش فیلمنامه سریال یک کار خوب خبر داد محمد ساسان مستندساز و تهیه کننده مستند هفت قسمتی جام جهاننما در گفتوگو با خببهترین و ضعیف ترین فیلم های فجر در شیراز مشخص شد
بهترین و ضعیف ترین فیلم های فجر در شیراز مشخص شد شیراز-ایرنا- رییس اداره امور سینما یی و سمعی و بصریی فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت خط ویژه به کارگردانی مصطفی کیایی بهترین و کلاشینکوف به کارگردانی سعید سهیلی ضعیف ترین فیلم های سیزدهمین جشنواره فیلم فجر در شیراز معرفی شدند بهروزهالیوود و تولید یک فیلم ضدایرانی دیگر
هالیوود و تولید یک فیلم ضدایرانی دیگر در ادامه پروژههای ضدایرانی که هالیوود پیگیری میکند بزودی ساخت یک فیلم دیگر با نام سپتامبرهای شیراز آغاز میشود که شهره آغداشلو در آن بازی خواهد کرد به گزارش فارس شصت و چهارمین جشنواره فیلم برلین که از پنجشنبه گذشته افتتاح شده است امسالداوران جشنواره برلین نامزدهای بهترین فیلم اولیها را معرفی کردند
داوران جشنواره برلین نامزدهای بهترین فیلم اولیها را معرفی کردند بازیگر زن ایتالیایی والریا گالینو مستند ساز آمریکایی نانسی بویرسکی و کارگردان آرژانتینی هرنان موسالوپی نامزدهای کسب عنوان بهترین فیلم اولی هستند به گزارش حوزه سینمای جهان باشگاه خبرنگاران به نقل از هالیوود ریپورتر-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها