تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس سنت نيكويى را بنا نهد، اجرى برابر اجر همه عمل‏كنندگان به آن عمل تا روز قي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819565457




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقد برخورد منتقدان با جریان فیلمفارسی/ «رژیستور عقب مخاطب می‌گردد»


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


فرهنگ و هنر > سینمای ایران
نقد برخورد منتقدان با جریان فیلمفارسی/ «رژیستور عقب مخاطب می‌گردد»
تاریخچه فیلمفارسی در سینمای ایران و همچنین دلایل علاقه مردم به این فیلم‌ها در مستند «رژیستور عقب مخاطب می‌گردد» مورد بررسی قرار گرفته که این فیلم امروز در جشنواره فجر نمایش داده می‌شود.



سید وحید حسینی کارگردان فیلم مستند «رژیستور عقب مخاطب می‌گردد» درباره این اثر که در سی و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درمی‌آید به خبرنگار مهر گفت: اصطلاح فیلمفارسی از جمله اصطلاحاتی است که در ادبیات نقد ایران برای نخستین بار توسط هوشنگ کاوسی منتقد سینما مطرح شد و در طول سال‌های متمادی این اصلاح بدون اینکه منتقدان تعریف درستی از آن ارائه دهند، به کار برده می‌شود. وی در ادامه افزود: منتقدان ایرانی در نظام نقد فیلم با زدن برچسب فیلمفارسی به فیلم‌ها سعی کرده‌اند از نقد جدی فیلم‌ها طفره روند و هر یک از فیلم‌هایی که به نوعی مورد علاقه و محبوب مخاطب عام سینمای ایران بودند با چوب فیلمفارسی زده شدند. از همین رو تصمیم گرفتم بستر اجتماعی و چرایی به وجود آمدن علاقمندی مردم به این فیلم ها و همچنین دلایل به کارگیری اصطلاح فیلمفارسی را بررسی کنم که حاصل آن فیلم «رژیستور عقب مخاطب می‌گردد» است. به گفته وی، یکی از فیلم‌هایی که به عنوان آثار مورد علاقه مردم از آن یاد می شود فیلم «گنج قارون» است که دلایل محبوبیت این فیلم در مستند وی مورد ارزیابی قرار گرفته است. این مستندساز با اشاره به اینکه منتقدان ایرانی همیشه با دید تمسخر و تحقیر به فیلم‌های سینمای فیلمفارسی نگاه کرده‌اند، بیان کرد: منتقدان از بررسی جدی این پدیده و شناخت مخاطبان بی‌شمار آن طفره رفته‌اند، این در حالی است که سینمای عامه‌پسند دارای مؤلفه‌هایی خاص است و در کنار اینکه نقد جدی به ساختار و محتوای آن وارد است اما دلایل ایجاد آن نیز قابل بررسی و تعمق است.

حسینی به نقش مدیران در تقویت و یا جلوگیری از حیات فیلم هایی از این دست اشاره کرد و گفت: ساختار سیاسی، اجتماعی، بستر فرهنگی و  نقش مدیریت فرهنگی تأثیر بسزایی در رشد و ادامه‌ حیات فیلمفارسی داشته و دارد. به همین دلیل طی صحبت هایی که با کارشناسان داشتیم بررسی کرده ایم که در بعد از انقلاب نگاه مدیران تا چه اندازه حیات فیلم هایی از این دست را تقویت و یا از آن جلوگیری کرده است. در این راستا به این خروجی رسیدیم که فیلمفارسی حتی در سینمای جنگ هم وجود دارد. این مستندساز که در هفتمین جشنواره سینماحقیقت با مستند «من اکبر اعتماد اتم می‌شکنم» حضور داشت درباره ساختار مستند اخیرش که امروز جمعه 18 بهمن‌ماه ساعت 19:30 در کاخ جشنواره فیلم فجر به نمایش درمی‌آید، گفت: ساختار فیلم «رژیستور عقب مخاطب می‌گردد» مصاحبه‌محور و برگرفته از آرشیو است. در این مستند از نظرات کارشناسی مدیران و منتقدان صاحب‌نام و تاثیرگذار در این جریان استفاده کردیم و کارشناسانی چون سیدمحمد بهشتی، فریدون جیرانی، فرزاد موتمن، حسین معززی‌نیا و سیدحسن حسینی صحبت کردیم. حسینی در پایان با اشاره به اینکه برای نخستین‌بار است که در جشنواره فیلم فجر حضور دارد، گفت: مستند «رژیستور عقب مخاطب می‌گردد» در جشنواره سینماحقیقت انتخاب نشد اما خوشحالم که در جشنواره فیلم فجر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و خوشبختانه سالن‌های خوبی در اختیار سینمای مستند قرار گرفته و همین نکته به معنای اهمیت دادن مدیریت این دوره از جشنواره به سینمای مستند است.


۱۳۹۲/۱۱/۱۸ - ۱۸:۱۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن