تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819217960




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش فارس به مناسبت سالروز رحلت بانوی کرامت سفری ناتمام و فاطمه‌ای که در قم معصومه شد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس به مناسبت سالروز رحلت بانوی کرامت
سفری ناتمام و فاطمه‌ای که در قم معصومه شد
سفر فاطمه معصومه(س) به ایران برای دیدار با برادر بزرگوارشان امام رضا(ع) نیمه‌تمام ماند و ایشان نگین شهر قم شدند.

خبرگزاری فارس: سفری ناتمام و فاطمه‌ای که در قم معصومه شد

● گزارش تصويري مرتبط
-------------------------------

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، مدتی بود که امام رضا(ع) به خراسان رفته بود؛ صدها منزل فاصله تا مدینه، شهر آباء و اجدادی‌اش و جایی که به آن عشق می‌ورزید و این نقشه شوم حاکمی ستمگر بود که در ظاهر مومن و زاهد می‌نمود ولی در باطن چیزی از استکبار و استبداد پدرش، هارون‌الرشید کم نداشت. همانگونه که پدرش امام موسی کاظم(ع) را سال‌ها در زندان نگاه داشت تا به شهادت رسید، مأمون هم فرزند بزرگ آن امام همام را به نزد خود فراخواند و هر چند در ظاهر ایشان آزاد بودند ولی در حقیقت در زندان توطئه بنی‌عباس گرفتار شده بودند البته امام رضا(ع) این تهدید را به فرصتی عظیم تبدیل کردند و زمینه را برای ترویج مبانی نام تشیع فراهم ساختند به گونه‌ای که وقتی در مباحثات علمی با دانشمندان و عالمان دیگر ادیان شرکت می‌کردند به جای اینکه مأمون به هدفش برسد و امام مغلوب شود، پیروان ادیان و مذاهب گوناگون به حقانیت عالم آل محمد(ص) و دین اسلام ایمان می‌آوردند. به هر حال وضعیت اینگونه بود و فاطمه دیگر تاب دوری برادر را نداشت؛ توشه راه بر گرفت و با کاروانی کوچک راهی ایران شد؛ ولی مأموران حکومت وقت لحظه‌ای ایشان و مردان همراهشان را آرام نگذاشتند و در مناطق مختلف به آنها حمله‌ور شدند تا آنجا که بیشتر نزدیکان و مردانی که او را همراهی می‌کردند به شهادت رسیدند و خودشان نیز در ساوه در بستر بیماری گرفتار شدند. وقتی خواهر گرامی امام رضا(ع) در ساوه بود از همراهان خود پرسید که تا قم چقدر فاصله ‌است؟ گفتند نزدیک است. گفت مرا به شهر قم ببرید، زیرا از پدرم شنیدم که می‌فرمود شهر قم مرکز شیعیان ماست. کاروان حامل آن حضرت در میان استقبال بی‌نظیر قمی‌ها، نظیر آنچه هر ساله در قم به صورت نمادین برگزار می‌شود وارد شهر شد و فاطمه به منزل موسی بن خزرج بن سعد اشعری رفت، همان جایی که امروز به بیت‌النور مشهور است و 17 روز مهمان قمی‌ها شد ولی تاریخ اینگونه نوشته شده بود که او در قم بماند و معصومه دوران شود و بارگاه نورانی‌اش ملجأ و مأمن عاشقان آل محمد(ص) باشد.

و امروز پس از گذشت بیش از 1200 سال از به خاک سپردن پیکر مطهر بانوی کرامت در قم که در آن زمان تنها 28 سال داشت، قم این آشیانه اهل بیت(ع) و ام القرای جهان تشیع به یکی از معتبرترین و مشهورترین مراکز نشر و تبلیغ معارف دینی تبدیل شده و بزرگ‌ترین حوزه علمیه جهان اسلام در آن بنا شده و این همه به برکت میزبانی قم از این بانوی آسمانی است. در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که فرمودند: «ان للّه حرماً و هو مکه ألا انَّ لرسول اللّه حرماً و هو المدینة ألا وان لامیرالمؤمنین علیه السلام حرماً و هو الکوفه الا و انَّ قم الکوفة الصغیرة ألا ان للجنة ثمانیه ابواب ثلاثه منها الی قم تقبض فیها امراة من ولدی اسمها فاطمه بنت موسی علیهاالسلام و تدخل بشفاعتها شیعتی الجنة با جمعهم»؛ «خداوند حرمی دارد که مکه ‌است پیامبر حرمی دارد و آن مدینه ‌است و حضرت علی حرمی دارد و آن کوفه ‌است و قم کوفه کوچک است که از 8 درب بهشت سه درب آن به قم باز می‌شود و زنی از فرزندان من در قم از دنیا می‌رود که اسمش فاطمه دختر موسی است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت می‌شوند». اکنون سالروز رحلت فاطمه معصومه(س) است؛ مردم قم از روز گذشته خود را مهیای برگزاری مراسم باشکوه عزاداری کرده‌ و نمادهای جشن و شادی به مناسبت پیروزی انقلاب را برچیده‌اند و از در و دیوار شهر علم‌های سیاه به نشانه عزا و ماتم آویخته‌اند هر چند قرار است این نمادها باز هم جمع‌آوری شوند در روز 22 بهمن شاهد تزیین شهر با نمادهای انقلابی باشیم. صبح روز گذشته گروهی از طلاب به حرم فاطمه معصومه(س) رفتند و از غبار از در و دیوار حرم و ضریح مطهر این بانوی بزرگ زدودند.  









شب گذشته اما اوج مراسم عزاداری بود؛ گروهی از خادمان حرم، شمع‌دان به دست مراسم شمع‌گردانی را انجام دادند و به محضر فاطمه معصومه(س) ابراز ارادت کردند. این مراسم هر ساله در شب رحلت کریمه اهل بیت(ع) برگزار می‌شود و امسال هم با حضور گسترده خادمان و اقشار مختلف مردم روبرو شد. نوحه‌خوانی و سخنرانی اساتید برجسته حوزوی از دیگر بخش‌های این مراسم به شمار می‌رود.  





صبح امروز هم دسته‌جات مختلف عزاداری از مساجد و تکایا و حتی روستاها و بخش‌های تابعه قم به سمت مرکز شهر یعنی بارگاه نورانی فاطمه معصومه(س) حرکت کردند و در طول مسیر نیز گروه‌های زنجیرزن و سینه‌زن همراه با نوحه‌خوانی جلوه ویژه‌ای به این مراسم بخشیدند. گروه‌های عزاداری حوالی ظهر به حرم مطهر رسیدند و از درب‌های مختلف وارد صحن امام رضا(ع) شدند و در آنجا به ادامه عزاداری و نوحه‌خوانی پرداختند.  







امروز اما گروهی از خادمان حرم و اقشار مختلف که حضور طلاب حوزه علمیه درمیان آنها چشمگیر بود ابتدا در گلزار شهدای علی بن جعفر(ع) حضور یافتند و پس از قرائت فاتحه برای شهدای انقلاب و هشت سال جنگ تحمیلی، تابوت نمادین فاطمه معصومه(س) را به سمت حرم مطهر تشییع کردند. این تابوت نمادین با ورود به صحن امام رضا(ع) در میدان آیینه قرار داده شد و دسته‌های عزادار در مقابل آن قرار گرفتند و به عزاداری پرداختند.  



آیت‌الله نوری همدانی، مرجع تقلید شیعیان و استاد برجسته حوزه علمیه قم هم سخنران این مراسم در حرم بود. وی اظهار کرد: در این روز باید ابعاد مختلف مسئله ولایت‌مداری را مورد توجه قرار داد. وی افزود: نامگذاری دختران به نام فاطمه در میان اهل بیت(ع) اهمیت داشته و امام موسی کاظم(ع) هم نام چهار نفر از دختران خود را فاطمه گذاشته بودند. این مرجع تقلید با بیان اینکه خلفای بنی عباس همواره درصدد مقابله با ائمه اطهار(ع) بودند عنوان داشت: به همین دلیل امام موسی کاظم(ع) سال‌ها در زندان هارون‌الرشید به سر بردند و در آن دوران امام رضا(ع) نقش مهمی در ترویج معارف شیعی داشتند. وی ادامه داد: حضرت معصومه(س) دارای جایگاه بسیار بلندی در میان مسلمانان و شیعیان هستند و نگاهی به روایات اهل بیت(ع) گویای این حقیقت است؛ زیارت‌نامه‌ای که برای ایشان ذکر شده از سوی امام معصوم است و تاکید فراوان نسبت به زیارت بارگاه نورانی ایشان پس از 14 معصوم(ع) نظیر ندارد. آیت‌الله نوری همدانی در ادامه به تاثیرات هجرت فاطمه معصومه(س) به ایران برای دیدار با برادر بزرگوارشان اشاره کرد و گفت: زمانی که مأمون با نقشه‌ای شیطانی و با هدف آرام ساختن اوضاع امام رضا(ع) را به مرو منتقل کرد حضرت معصومه(س) نیز پس از مدتی به قصد زیارت برادر راهی ایران شد ولی در بین راه مأموران حکومتی به کاروان ایشان حمله کردند و عده زیادی از مردان را به شهادت رساندند.  

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه امام رضا(ع) تهدید تبعید خود را به فرصتی برای ترویج مبانی تشیع تبدیل کرده بودند خاطرنشان کرد: حضرت معصومه(س) نیز در طول سفر خود مسئله ولایت را مورد توجه قرار می‌دادند و آن را برای مردم تبیین می‌کردند. وی افزود: امروز بارگاه نورانی فاطمه معصومه(س) در قم این شهر را به مرکز علم شیعه تبدیل کرده و بزرگان ما برای زیارت ایشان در قم سکونت دارند؛ روایتی داریم که می‌گوید در آخرالزمان علم از دیگر شهرها برچیده و به قم منتقل می‌شود و همه مردم صدای اسلام ناب را از قم خواهند شنید. آیت‌الله نوری همدانی قم را تجلی‌گاه معرفت اهل بیت(ع) دانست و تصریح کرد: امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب نیز در حوزه قم پرورش یافته‌اند و این شهر در حقیقت خاستگاه انقلاب اسلامی است.  

برگزاری مراسم عزاداری به مناسبت سالروز وفات حضرت معصومه(س) محدود به دیشب و امروز نمی‌شود و مراسم عزاداری در حرم مطهر و برخی مساجد و حسینیه‌ها، امشب نیز ادامه خواهد داشت ضمن اینکه امسال به دلیل تقارن سالروز رحلت بانوی نور و کرامت با شب 22 بهمن، نورافشانی در قم، مشهد و شیراز صورت نمی‌گیرد. انتهای پیام/۷۸۰۰۴/

92/11/21 - 15:15





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن