واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:
آرایش غلیظ و استفاده هوشمندانه از سوژه ای آشنا تهران- ایرنا-استفاده از الگوهای قدیمی و امتحان پس داده در سینما اتفاق تازه ای نبوده و فیلم های بسیاری را در تاریخ سینمای جهان سراغ داریم که برپایه الگوهای این چنینی ساخته شده اند و تنها وجه تمایزشان کیفیت آنهاست.
آرایش غلیظ ساخته حمید نعمت الله که در نهمین روز جشنواره فیلم فجر روی پرده سالن میلاد رفت و با استقبال گسترده ای هم از سوی مخاطبان خود روبرو شد،از نمونه های شاخص این نوع فیلمهاست که از الگوهای کاملا کلیشه ای و به شدت آشنا برای مخاطب اهل فیلم و سینما بهره گرفته و با هوشمندی آن را به اثری سرگرم کننده و جذاب تبدیل کرده است.کلک زدن شخصیت ها به یکدیگر که نمونه درخشانش را در فیلم نیش ساخته جورج روی هیل شاهد بوده ایم در اینجا دستمایه اصلی نعمت الله برای ساخت آرایش غلیظ قرار گرفته و به خوبی از کلیشه های آشنای این دسته از فیلم ها استفاده کرده است.
مسعود یک دغلکار تمام عیار است که درست در شب چهارشنبه سوری برسر ترخیص و انتقال محموله فشفشه های وارداتی از بندر با همکارش(فاتحی) که در آستانه ورشکستگی است به توافق می رسد.اما در چرخشی ناگهانی فاتحی را دور زده و به قصد آب کردن محموله با دوست قدیمی تازه طلاق گرفته اش(لادن)که برای همایشی عازم بندرعباس است،ارتباط برقرار می کند.
نعمت الله شخصیت هایش را به گونه ای باورپذیر خلق کرده و اغراق های موجود در اغلب آنها نیز از ساختار کلی داستان بیرون نمی زند.نمونه شاخص آن مسعود است که مخاطب در همان چند دقیقه آغازین فیلم به خوبی با دو چهره بودنش آشنا شده و دغلکاری هایش را در اتمسفر فیلم می پذیرد.جالب اینکه مخاطب هم نسبت به او واکنش تندی نداشته و در برابر رفتار خشن و بی رحمانه فاتحی طرف او را می گیرد.همچنین نویسندگان فیلمنامه برای خلق لایه های دیگر در این شخصیت از ابزارهای تکنولوژیکی همچون:تبلت و موبایل بهره هوشمندانه ای گرفته و مسعود را به شخصیتی چندوجهی تبدیل کرده اند.در نقطه مقابل او لادنی قرار دارد که پس از جدایی به دنبال آشنایی برای پرکردن خلاهای عاطفی اش است و در این فضا به پست مسعودی می خورد که جز منفعتش به هیچ چیز دیگر نمی اندیشد.
حلقه واسط این دو هومن و دکتر منصور در کنار مرد برقی هستند که داستان را گسترش داده و در انتها به اوج می رسانند.هومن نمونه تمام عیار یک کلاهبردار خرده پای دلال مسلک است که برای گرفتن پورسانت فروش محموله از یک طرف و تبانی با فاتحی از سوی دیگر دندان تیز کرده است.هومن با قرار گرفتن در کنار مسعود کاملا براساس فرمول های رایج این دسته از فیلم ها،چندباری به مخاطب رودست زده و بازی را تا به آخر ادامه می دهند.دکتر معتاد به معجونی عجیب و غریب و نیز مردی که پس از برق گرفتگی در بدنش برق وجود دارد!،شخصیت های منحصر به فرد نعمت الله هستند که تقربا هیچ شباهتی به خیل شخصیت های خلق شده در سینمای ایران ندارند.بخش مهمی از بار کمیک داستان را این دو به دوش کشیده و شوخی های درخشانی را در برخورد با مسعود و هومن شکل می دهند که قضیه رفتن به قلعه پرتقالی ها یکی از شاخص ترین آنهاست.مجید دیگر شخصیت حاشیه ای فیلم است که همان ابتدا به مخاطب معرفی شده و کاشت اطلاعات را صورت می دهد و سپس با محو شدن در طول فیلم به یکباره در آخر کار ضربه نهایی را وارد می کند.مهمترین نقطه قوت آرایش غلیظ یکدستی لحن آن از اول تا به آخر است که حلقه مفقوده فیلم های جشنواره امسال به حساب می آید.
به همین خاطر هم مخاطب تا به آخر با شخصیت های فیلم همراه شده و برای خروج از سالن لحظه شماری نمی کند.بازی های یکدست و روان گروه بازیگران نیز در این موفقیت سهم به سزایی داشته اند به ویژه حامد بهداد که در اینجا همان اغراق های همیشگی به کارش آمده و شخصیت به شدت نمایشی و چند لایه مسعود را به بهترین شکل ممکن به تصویر کشیده است.حبیب رضایی هم شیرینی خاصی به فیلم بخشیده و در برجسته تر شدن بازی بهداد نقشی کلیدی داشته است.
آرایش غلیظ با کمی کوتاه تر شدن زمانش قطعا ریتم بهتری پیدا خواهد کرد و می تواند به ارتباط گسترده با مخاطبان سینمای ایران امیدواری های زیادی داشته باشد.
سی ودومین جشنواره فیلم فجر فردا به کار خود پایان می دهد.
فراهنگ(5)**1983**1588
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير
[email protected]
21/11/1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]