تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانش پيشواى عمل و عمل پيرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مى‏شود و بدبختان از آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805418821




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

این حرکت برازنده نیست


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
علی رستگار
حاشیه جشنواره فیلم فجر این حرکت برازنده نیست هر فن و حرفه‌ای برای ارائه سرویس و خدمت بهتر به کسب مهارت‌های لازم نیاز دارد و افراد با تحصیلات آکادمیک یا تمرین، ممارست و تجربه‌اندوزی به اشراف و تسلط کامل به آن مقوله دست پیدا می‌کنند.




هنر و کار فیلمسازی نیز از این قاعده مستثنا نیست و کارگردان برای این که به معنای واقعی کلمه کارگردان شود، باید دوره های پرمشقت بسیاری را از سر بگذراند. هیچ کس یک شبه فیلمساز نمی شود و این مهم جز با مرارت و رنج ممکن و میسر نیست. برای کارگردان شدن باید سال ها مطالعه کتبی و شفاهی کرد، مدام فیلم دید، دستیاری کرد، فیلم ساخت و درنهایت از پس این افتادن و برخاستن ها، پا به عرصه کارگردانی گذاشت و فیلمی را با همراهی گروهی خلق کرد. حال اگر این حضور همراه با ساخت آثاری درخور و شایسته باشد و در خاطره مردم و دوستداران پیگیرتر سینما نقش ببندد، موجبات ماندگاری و محبوبیت آن فیلمساز را فراهم می کند و تاریخ سینمای یک کشور و حتی جهان به او خواهد بالید. در ابتدای کار فیلمسازان نام و اعتبارشان را از فیلم های خوبی که می سازند کسب می کنند، اما از جایی به بعد و با زیادتر شدن آثار باکیفیت و خوب، به جایگاهی می رسند که به احترام و مراقبه نیاز دارند. مراقبه از سوی خودشان به عنوان هنرمندی که به واسطه ساخت فیلم هایی قابل تامل و برجسته جاه و مقامی پیدا کرده و باز هم احترام از سوی خود و مخاطبانی که سال ها آثار این بزرگان را دنبال کرده اند. در چنین شرایطی، فیلمسازانی که جایگاه تثبیت شده ای دارند، باید حواسشان باشد که اشتباه و خطای فاحش نکنند و خاطرات خوش و دلنشین فیلم های سابق خود را در نگاه تماشاگران وفادارشان حفظ کنند که البته به معنای محدودیت و معذوریت نیست و همگان نیک می دانند آدمی عاری و مصون از خطا نیست و هیچ هنرمندی، ورزشکاری یا اهل فن دیگری همیشه در اوج نمی ماند، اما انتظار هم نمی رود که حضیض بزرگان با شتابی حیرت آور رخ دهد و در هر اثر به گونه ای عمل کنند که نشانی از بزرگی و استادی در آن نباشد. جشنواره امسال فیلم فجر متاسفانه تکمله ای است بر فرود ناراحت کننده برخی بزرگان عرصه فیلمسازی ما، اما این مساله به هیچ عنوان ما تماشاگران، منتقدان و خبرنگاران را مجاز به توهین و بی احترامی و هتک حرمت نمی کند. سوت های بلبلی و درآوردن صداهای عجیب وغریب و سردادن قهقهه های تهوع آور، زیبنده هیچ مکان فرهنگی و هنری نیست، چه رسد به سالن نمایش فیلم اهالی هنر و رسانه در کاخ جشنواره! این نوع واکنش های افراطی و نازیبا، دردی از فیلم احتمالا بد ساخته شده دوا نمی کند و در نهایت اثری معکوس می یابد و نوعی بی احترامی و توهین محسوب می شود. وقتی خداوند ما را به داشتن نعمت قلم و اندیشه مزین و مفتخر کرده است، چرا از آن استفاده نکنیم و زبان گزنده سرکش را جایگزین آن کنیم؟ پس نشست خبری بعد از فیلم ها برای چیست؟ آنجا می توان فیلمساز بزرگی که فیلمی دور از شأن و جایگاه خودش ساخته را مورد عتاب و بازخواست فنی و نه شخصیتی قرار داد و در مرحله بعد با نقدی منصفانه و صریح بنیان فیلم ضعیف و سطحی او را برانداخت، نه این که فیلمساز شریفی که سال ها برای سینما زحمت کشیده و فیلم هایی تماشایی و ماندگار ساخته را با جریمه ای آنی و لحظه ای و دور از ادب با خنده، استهزاء، سوت زدن و... نقره داغ کرد. هرچند این واکنش ها و اعتراضات به فیلم های بد در همه جشنواره ها و اکران های دنیا مرسوم است و تماشاگران اگر اثری را دوست نداشته باشند، بلافاصله آن را هو می کنند، اما باور کنید این حرکت ناشایست اگر در همه جای دنیا هم عرف باشد، برازنده کسوت خبرنگاران، منتقدان و اهالی فرهنگ نیست و باید حتما در اصلاح این رفتار تجدیدنظر و همه از خود شروع کنیم. علی رستگار - گروه فرهنگ و هنر


یکشنبه 20 بهمن 1392 9:14





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن