واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:
رونامه نگاری با ذات پرتکاپوی خبر معنا پیدا می کند تهران- ایرنا- عضو شورای سیاستگذاری بیستمین جشنواره مطبوعات با بیان اینکه ذات پویای روزنامه نگاری با ذات پرتکاپوی خبر معنا پیدا می کند ابرازامیدواری کرد: جشنواره مطبوعات، سرآغاز شکل گیری آینده ای امید بخش برای رسانه ها باشد.
بنابر اعلام روز شنبه روابط عمومی معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسن نمکدوست تهرانی، در بیان ضرورت بررسی آثار گروه گزارش نویسی در دو بخش گزارش و گزارش تحقیقی اظهار داشت: دلیل شورای سیاستگذاری برای اتخاذ این تصمیم، جلب توجه بیشتر روزنامه نگاران به گزارش تحقیقی بود.
وی ادامه داد: این گرایش مهم در گزارش نویسی چنان که باید در میان همکاران مورد توجه نیست که البته دلایل مادی و غیر مادی خود را دارد. اما به هر حال یکی از تکنیک هایی که بسیار می تواند به جذب مخاطب و تأمین نیازهای آن در رسانه های خبری، به ویژه مطبوعات پاسخ بدهد گزارش های تحقیقی است.
نمکدوست با اشاره به اینکه موضوع اصلی گزارش های تحقیقی، آشکار کردن یک موضوع پنهان مانده است گفت: گزارش تحقیقی، گزارشی عمقی از فسادهای سیاسی و اقتصادی، نقض حقوق شهروندان، جنایت های پیچیده و نظایر آن است.
وی عامل زمانی را یکی از مهم ترین موانع مادی موجود در تهیه گزارش های تحقیقی عنوان کرد و افزود: ممکن است تهیه یک گزارش تحقیقی، گاه چند ماه وقت یک روزنامه نگار را بگیرد در حالیکه بسیاری از روزنامه ها و خبرگزاری ها امکان تأمین مالی چنین پروژه ای را نداشته باشند.
این استاد روزنامه نگاری، موانع غیر مادی و دشواری های موجود بر سر راه روزنامه نگار برای پی بردن و انتشار حقایق را فراوان دانست و افزود: اینکه جشنواره امسال توجه ویژه ای به بخش گزارش تحقیقی داشته است به معنای نادیده گرفتن این موانع مشقت بار و گاه دردسرساز روزنامه نگاری تحقیقی نیست، بلکه بیشتر به منظور قدردانی از کسانی است که با وجود تمام محدودیت ها و مشکلات می کوشند به این گونه مهم روزنامه نگاری توجه داشته باشند و همچنین، یادآور اهمیت آن در میان مجموعه وظایف روزنامه نگاری است.
وی با بیان اینکه برخی گمان می کنند گزارش های مفصل و یا گزارش هایی که در آن ها از جنبه های مختلف به یک رویداد پرداخته شده الزاما گزارش تحقیقی هستند، خاطر نشان کرد: هدف و مضمون اصلی گزارش های تحقیقی، روشنگری و افشای موضوعاتی است که پنهان ماندنش نفعی را عاید کسانی می کند و فاش شدنش منافع جامعه را تأمین می کند.
عضو شورای سیاستگذاری جشنواره مطبوعات با اشاره به اینکه در جشنواره بیستم، در گروه خبر، 2 اثر گزینش شده و مورد تشویق قرار می گیرد اظهار داشت: کم توجهی به خبر و معیارهای آن به خصوص تولید خبر اختصاصی، تنظیم، روایت درست خبر و رعایت قواعد انصاف، بی طرفی و توازن در تنظیم خبر، از جمله موضوع هایی است که تقریبا در همه جشنواره ها با آن مواجه هستیم.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه خبر، مهم ترین تولید روزنامه نگاران بوده و از خبر است که دیگر گونه ای رسانه ای مانند گزارش، مصاحبه و مقاله زاده می شود تصریح کرد: در این جشنواره سعی شده با اختصاص دو جایگاه به خبرهای منتخب، توجه همکاران مان را بیشتر به ساحت خبر جلب کنیم. همین کم توجهی به خبر متأسفانه دارد به شکل گیری روزنامه نگاری پشت میز نشین و یادداشت محور یا نوعی از روزنامه نگاری که کارش عمدتاَ مرور رخدادهای گذشته است دامن می زند؛ در حالی که ذات پویای روزنامه نگاری با ذات پرتکاپوی خبر معنا می شود.
این پژوهشگر عرصه رسانه در بیان راه کارهایی برای ترغیب روزنامه نگاران چیره دست و با سابقه به مشارکت بیشتر در جشنواره مطبوعات، به محدودیت ها و دشواری های که به ویژه در چند سال گذشته بر مطبوعات و رسانه های خبری وارد شده است اشاره کرد و افزود: به هر حال همکاران روزنامه نگار بحث های جدی و فراوانی درباره وضعیت شغلی، فضای آزاد برای فعالیت و مباحث حرفه ای و صنفی دارند که باید رفع شود.
نمکدوست اظهار داشت: همین که امسال تعداد شرکت کنندگان در جشنواره بیشتر از سال های پیش است نشان می دهد که همکاران مطبوعاتی با وجود همه دغدغه ها و ناملایماتی که تحمل کرده اند برای گفت و گو پا پیش می گذارند و به نظرم مسؤولان باید از این فرصت مناسب به خوبی بهره بگیرند.
مراسم پایانی بیستمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاریها و پایگاههای اطلاع رسانی سوم اسفندماه جاری در تالار وحدت تهران برگزار می شود.
فراهنگ(1)**1355**1569
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير
[email protected]
19/11/1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]