واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
فرهنگ و هنر > سینمای ایران در نشست «میهمان داریم» مطرح شد؛
پرداختن به خانواده شهدا میتواند باعث شرمساری عدهای شود
تهیهکننده فیلم «میهمان داریم» گفت: فکر کردیم پرداختن به خانواده شهدا میتواند مایه شرمساری بعضیها شود که خیلی بی مهابا در رابطه با مسائل مختلف صحبت میکنند. «میهمان داریم» آینهای است که گوشهای از آن به جامعه نشان داده شده است تا شاید بعضیها با دیدن چهره خود در آینه به آن افتخار کنند، بعضی ها فقط نگاهی بیندازند و بعضیها شرمسار شوند.
به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری فیلم سینمایی «میهمان داریم» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور با حضور کارگردان، منوچهر محمدی تهیه کننده، آهو خردمند، بهروز شعیبی، مهدی صادقی و محمد صادقی بازیگران این فیلم سینمایی در کاخ جشنواره در حال برگزاری است. محمدمهدی عسگرپور کارگردان فیلم سینمایی «میهمان داریم» با اشاره به اینکه نمایش این فیلم سینمایی با این کیفیت خوب از سرم هم زیاد بود، گفت: «میهمان داریم» از چند طرح چند صفحه ای و به پیشنهاد منوچهر محمدی ساخته شد. نگارش فیلمنامه این فیلم که تا چهار ماه به طول انجامید و ساخت آن اوایل فروردین ماه سال جاری به پایان رسید. هر چند اگر یک فیلم سینمایی 9 ماه قبل از جشنواره به پایان برسد و یا یکماه قبل از جشنواره فیلمبرداری آن آغاز شود به اولین اکران نمی رسد، اما ما توانستیم این فیلم را به اولین نمایش در سی و دومین جشنواره فیلم فجر برسانیم. منوچهر محمدی تهیهکننده «میهمان داریم» ادامه داد: متاسفانه پرویز پرستویی و سهیلا گلستانی برای حضور در یک فیلم سینمایی در شمال هستند و به دلیل وضعیت آب و هوا نتوانستند خود را به این نشست برسانند. این دو فیلم آخر من با نام «بوسیدن روی ماه» و «میهمان داریم» در رابطه با خانواده شهدا است. ساخت چنین فیلمهایی یک واکنش ناخودآگاه بود که در ذهن من شکل گرفته است. متاسفانه در سالهای اخیر شاهد رفتارهایی هستیم که افرادی که این کارها را انجام می دهند، گویا باورشان را به خدا هم از دست داده اند. فکر کردیم پرداختن به خانواده شهدا می تواند مایه شرمساری بعضی ها شود که خیلی بی مهابا در رابطه با مسائل مختلف صحبت می کنند. «میهمان داریم» آینهای است که گوشه ای از آن به جامعه نشان داده شده است شاید بعضیها با دیدن چهره خود در آینه به آن افتخار کنند، بعضی ها فقط نگاه کنند و بعضی ها شرمسار شوند. بهروز شعیبی بازیگر نقش رضا در پاسخ به این سوال که چرا بیشتر در نقش های تلخ بازی میکند؟ توضیح داد: خیلی به نقش های تلخ و شیرین فکر نمی کنم نقشی که به من پیشنهاد داده شد در ژانری متفاوت بود. شاید زبان شیرینی نداشت، اما من با پرسوناژی روبرو بودم که آن برای من تعیین می کرد که چگونه رفتار کنم. معتقد نیستم که نقش های تلخ را بازی می کنم، اما نقش من در «میهمان داریم» نقشی بسیار متفاوت بود که برای اولین بار آن را بازی کردم. عسگرپور در ادامه این نشست گفت: روند پیدا کردن لوکیشن خانه، طولانی و زمانبر بود. باید خانه ای با همین مشخصات پیدا می کردیم، اما متاسفانه اکثر خانه هایی با این سبک در فیلم های دیگر دیده شده بودند و ما نمی خواستیم لوکیشنی آشنا با چشم مخاطب را در این فیلم انتخاب کنیم. خانه ای که ما انتخاب کردیم یک خانه متروکه بود و آماده تخریب و ما باید تغییرات بسیاری را در آن می دادیم. انتخاب رنگ و تک تک اجزای خانه کار بسیار دشوار و زمانبری بود. وی ادامه داد: در رابطه با طراحی لباس ها هم باید به این مساله توجه می کردیم که با سه شخصیت مواجه هستیم که از دوره دیگری وارد دوره جدیدی می شوند در طول فیلم نباید خیلی گلدرشت مشخص می شد که این سه شخصیت از دوران دیگری آمده اند. عسگرپور بیان کرد: یکی از سخت ترین مشکلات ما نشان دادن تغییر خانه بود که این مساله در فیلمبرداری برای ما بسیار سخت بود. در ابتدای فیلم می بینیم که خانه، خراب است و به ترتیب با حضور شخصیت ها خانه بهتر می شود و بعد دوباره در سکانسی خانه خراب می شود. این وضعیت رفت و برگشت کار بسیار دشواری بود که باید برای آن برنامه ریزی مناسبی انجام می دادیم. منوچهر محمدی در پاسخ به این سوال که آیا فیلمنامه «میهمان داریم» از روی فیلمنامه «عشق» از میشاییل هانکه نوشته شده است، گفت: «عشق» داستان پیرزن و پیرمردی است که در پایان داستان پیرمرد، پیرزن را می کشد. عشقی که در آن فیلم به نمایش درآمده برای فرهنگی دیگر است و عشق «میهمان داریم» برای فرهنگ ما است. من تنها به این فکر بودم که تجربه تازه ای را در سینمای ایران رقم زنم. تلاش کردیم مرز بین این عالم و عالم دیگر را کنار هم بگذاریم، اما زحمت اصلی را محمدمهدی عسگرپور به عنوان کارگردان کشید. ادامه این نشست متعاقبا منتشر خواهد شد.
۱۳۹۲/۱۱/۱۷ - ۱۳:۰۶
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]