واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی:
"فصل فراموشی فریبا" یک فیلم زنانه است "عباس رافعی" گفت: "فصل فراموشی فریبا" به عنوان یک فیلم زنانه مسائلی که آن هارا تهدید میکند را به تصویر کشید.
نشست خبری فیلم سینمایی "فصل فراموشی فریبا" شب سه شنبه 15 بهمن ماه با حضور "علی اصغری"، فیلم نامه نویس؛ "عباس رافعی"، کارگردان؛ "امین زندگانی"، "ساره بیات،" "هومن کیایی"، "حسن سلطان محمد"، منتقد؛ "مهرداد قلی پور"، طراح گریم؛ "پرهام وفایی"، تدوینگر و "رعنا امینی"، طراح صحنه و لباس برگزار شد.
بنابر این گزارش عباس رافعی در ابتدای این نشست گفت: این فیلم سیاه نمایی نمیکند و آدمهای قصه بر خلاف تصور ما مبنی بر بد بودن آنها افراد خوبی هستند و ما قصد بد نشان دادن آنها را نداشتیم.
وی افزود: در این فیلم چهره ای از تهران که جای آن در خیلی از فیلمها خالیست را نشان دادیم زیرا ما باید ضمن دیدن خوبیها و بدیها در جهت اصلاح خودمان تلاش کنیم.
وی عنوان کرد: در هشت سال گذشته مردم جامعه ما به لحاظ اقتصادی دچار مشکلات زیادی شدند و قصهی فیلم ما نیز روایت آدمهایی است که در تلاش هستند تا معیشت خود را تامین کنند.
رافعی عنوان کرد: ما سعی در ساخت یک فیلم جامعه شناسانه داشتیم؛ فیلمی که بتوانیم با آن ضمن آشتی دادن مخاطبان با سینما خودمان را به طور واقعی در آن احساس کنیم و نمونههای آن را در جامعه ببینیم.
این کارگردان تصریح کرد: بسیاری از فیلم ها در خلاء و بدون زمان و مکان اتفاقی میافتند، اما ما تصمیم گرفتیم یک موقعیت مستند گونه را به تصویر بکشیم، به طوری که در سکانس مربوط به مسافرکشی بسیاری از آن مسافران افراد واقعی بودند.
وی با اشاره به گرفتن مجوز این فیلم گفت: در دورهی قبل به فیلم "فصل فراموشی فریبا" پروانهی ساخت ندادند و ما بر روی آن اصلاحاتی انجام دادیم اما در حال حاضر مشکلی نداریم.
رافعی با اشاره به آهنگ سازی این فیلم توسط "پیمان یزدانیان" گفت: "پیمان یزدانیان" با ساخت موسیقی این فیلم به شکل فوق العاده، مزاحم روایت داستان نشد و موسیقی او فیلم من را تبدیل به یک ملودرام نکرد. زیرا اعتقادم بر این است که در صورت تبدیل شدن فیلمم به یک ملودرام، این اثر از دست میرفت.
این کارگردان با تاکید بر بازی خوب "ساره بیات" عنوان کرد: حضور "ساره بیات" در این فیلم برخیها را به یاد نقش آفرینی او در فیلم "جدایی نادر از سیمین" میاندازد، اما من به عنوان یک کارگردان هنگام تماشای بازی خوب از یک بازیگر او را به عنوان بازیگر فیلم خود انتخاب میکنم و فکر میکنم ساره بیات پس از فیلم جدایی نادر از سیمین به درستی حرکت کرد و انتخابهای هوشمندانهای داشت.
وی ادامه داد: خوشحالم که فیلم من با واکنشها و سوالهای خبرنگاران روبرو شده، زیرا اگر اینگونه نمیشد، یعنی فیلم من یک فیلم خنثی بود.
این کارگردان تصریح کرد: به دلیل مشکلات اقتصادی جامعه آستانهی تحمل افراد پایین آمده و در هر قشری از جامعه شاهد این موضوع هستیم.
رافعی عنوان کرد: فیلم من یک اثر زنانه است و آسیبهایی که زنان را تهدید میکند را نشان دادیم. البته باید بگویم مردها نیز در فیلم من نامرد نیستند.
"ساره بیات" گفت: به هنگام خواندن سناریوی این فیلم با یک نقش متفاوت روبرو شدم به طوری که بسیاری از اتفاقات آن در فضای بسته اتاق خواب و آشپزخانه مرا محدود نمیکرد و در کنار این موضوعات به مسائل کوچه و خیابان و دغدغههای آنان میپرداخت.
وی افزود: برای رسیدن به این نقش تک تک عوامل دخیل بودند و بار اصلی به لحاظ بازی بر دوش من و امین زندگانی بود و البته بازیگران دیگر نیز ما ار کمک کردند.
بیات عنوان کرد: ما در این فیلم مسئولیتهای زیادی داشتیم و دغدغههای زنان جامعه را بررسی میکردیم و در یک فضای اجتماعی درد و غم این زنان را به تصویر میکشدیم البته باید بگویم که نمونههای این زنان در جامعهی ما بسیار است.
وی افزود: تمام تلاشم را کردم که این فیلم به لحاظ سناریوی مشابه جدایی نادر از سیمین بود شبیه نقشم در آن فیلم نشود اما اگر تشابهی وجود دارد از این اتفاق خوشحال هستم.
"اصغری" فیلم نامه نویس در ادامه گفت: شخصیت مرتضی در این فیلم سه مرحله را پشت سر میگذارد و طرح اولیهی این فیلم یک طرح چهار اپیزدی بود که این قصه تبدیل به فیلم شد.
"امین زندگانی" در ادامه گفت: این اولین نقشی بود که سکانس کمی را داشتم اما حضور "هومن کیایی" و تمام عوامل این فیلم مرا بسیار کمک کرد.
وی ادامه داد: ما در روند رشد انسان شاهد این موضوع هستیم که آنها از یک ناپختگی به یک بلوغ میرسند و بزرگترین مشکل در بلوغ هر انسان دست به انتخاب زدن است.
وی افزود: "فصل فراموشی فریبا" یک فیلم سیاه نیست و برخورد آدمها با مسائل خاص زندگی را به تصویر می کشد.
وی ادامه داد: این چند روز که فیلمها را تماشا کردهام این فیلمها طبقه های متوسط جامعه را به تصویر میکشید و مسائل سطحی را نشان میداد.
زندگانی ادامه داد: همهی ما در درون خودمان مرتضیهایی داریم که ناپختگیهایی را در وجودشان احساس میکنند.
در ادامه وفایی با اشاره به ریتم این فیلم گفت: این فیلم نیاز به یک ریتم کند داشت و ریتم کند مشکلی برای فیلم ما ایجاد نمیکند.
سپس "امیری" گفت: در طراحی صحنههای این فیلم تلاش کردیم فضای مستندی بوجود بیاوریم و برخلاف آنچه که تصور میکنم دخل و تصرف در مستند فیلم کردیم.
سپس "علیپور" طراح چهره گفت: ما سعی کردیم همهی مردم را واقعی جلوه دهیم و این کار با کمک "امین زندگانی"، "ساره بیات"، "محسن کیایی" و تمام عوامل اتفاق افتاد.
"محسن کیایی در ادامه تصریح کرد: برای آشنا شدن با این نقش یک هفته به کشتار گاه رفتم اما باید بگویم در ابتدا با خواندن سناریوی این فیلم علاقهای به ایفای این نقش نداشتم. اما بعدها با آشنا شدن با این نقش به بازی در این فیلم علاقه مند شدم. باشگاه خبرنگاران
سه شنبه 15 بهمن 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]