واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
فرهنگ و هنر > سینمای ایران
فصل فراموشی فریبا یک فیلم جامعه شناسانه/ تلاش کردیم تا تهرانی فراموش شده را به سینما بازگردانیم
کارگردان فیلم سینمایی "فصل فراموشی فریبا" گفت: ما تمام تلاش خود را کردیم تا در فیلم خود تهرانی را به تصویر بکشیم که سالهاست در سینمای ایران حذف شده است.
به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری فیلم سینمایی "فصل فراموشی فریبا" به کارگردانی عباس رافعی با حضور این کارگردان و عوامل فیلم از جمله امین زندگانی، ساره بیات و هومن کیایی بازیگران، مهرداد قلی پور چهره پرداز، علی اصغری فیلم نامه نویس، پرهان وفایی تدوینگر و رعنا امینی طراح صحنه و لباس در سالن کنفرانس کاخ جشنواره برگزار شد. در ابتدای این نشست ساره بیات بازیگر نقش فریبا گفت: هنگام خواندن سناریو با نقش عجیب و متفاوتی برخورد کردم که نسبت به نقشهای دیگر من هیچ شباهتی نداشت این نقش در فضای بسته اتاق خواب و آشپزخانه خلاصه نشده بود و من در این فیلم باید در کنار عوامل فیلم در کوچه و خیابان حضور پیدا می کردم. فیلمنامه جذابیتهای بسیاری داشت و من برای رسیدن به آن نقش از کمک تک تک عوامل فیلم استفاده کردم بار اصلی این فیلم بر روی دوش من و امین زندگانی بود ما در “فصل فراموشی فریبا” دغدغه زنان جامعه را بیان کردیم و این مساله برای من جذاب بود چرا که ما به ازای این نقش در جامعه وجود دارد و تمام تلاش خود را کردم مصائب این جنس زنها را نشان دهم امیدوارم توانسته باشم رنج این بانو را به درستی به تصویر کشم. علی اصغری فیلم فیلمنامه نویس در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا فریبا در ابتدای فیلم مساله بارداریش را به شوهرش بازگو نکرده بود اظهار داشت" فریبا در سکانس اول فیلم می خواست که بارداریش را به همسرش اطلاع دهد اما چون مساله بیرون او از خانه برای همسرش مهمتر بود همسرش همه مصائب را فراموش کرده و با او دعوا می کند. عباس رافعی کارگردان این فیلم سینمایی اظهار داشت: این فیلم فیلمی نیست که بتوان آن را فیلم سیاه نما دانست این فیلم، فیلم آدمهایی است که در شهر هستند ما قصد نداشتیم مردم جامعه خود را به گونه ای نشان دهیم که دیگران از آن خوششان بیاید. ما قصد داشتیم تهرانی را به تصویر کشیم که جای آن در سینمای ایران خالی است قصد من این بود که آئینه تمام قدی را روبروی جامعه ایران قرار دهم تا تمام خوبیها و بدیهای جامعه را به مردم نشان دهم تا سعی کنیم خود را اصلاح کنیم. وی در پاسخ به این سوال که معضلات فریبا و همسرش در این فیلم مشکلات جامعه ایرانی نیست بیان کرد: شاید به نظر برخی از دوستان مشکلات اقتصادی ایران، مشکلات جامعه ما نیست و ما طی این 8 سال دچار مشکلات اقتصادی نشدیم همه آدمهای این فیلم چه پولدار و چه بی پول به نوعی دچار مشکلات مالی است نمی دانم چه بخشی از این فیلم مشکل جامعه ایران نیست ما سعی کردیم فیلمی جامعه شناسانه بسازیم. وی ادامه داد: دلیل اینکه مردم با سینما قهر کرده اند این است که خود را در سینما نمی بینند همه داستانهای فیلم ها در خلاء می گذرد اما ما سعی کردیم یک موقعیت مستند گونه به تصویر کشیم. به عنوان مثال تمام مسافرهایی که در تاکسی سوار می شوند همه مسافر واقعی هستند. رافعی در رابطه با مشکلات مجوز “فصل فراموشی فریبا” گفت: در دوره قبل در خواست پروانه ساخت دادیم که رد شد و مجبور به ایجاد اصلاحاتی در فیلم نامه شدیم تا الان که مشکلی برای فیلم ایجاد نشده و امیدوارم بعد از این نیز مشکلی ایجاد نشود. اگر این فیلم، فیلم تلخی است به این دلیل است که زندگی فریباست فکر نکنید که تماشاچی نمی رود فیلم تلخ ببیند این فیلم تولید جمع مستقل است و ما نیاز به تماشاچی داریم تا بازگشت سرمایه داشته باشیم. امین زندگانی گفت: من برای بازی در این فیلم در سکانسهای بسیار کمی حضور داشتم هر چند کار سختی نبود اما تمام تلاش خود را کردم تا فیلم خوب ساخته شود از نظر من شخصیت مرتضی در این فیلم در روند رشد درونی انسانی خود به یک بلوغ می رسد در واقع بیشترین معضلات ما زمانی رخ می دهد که هنوز به بلوغ نرسیده ایم. وی ادامه داد: متاسفانه من در این چند روز فیلمهایی را دیدم که طبقه متوسطه جامعه را سطحی نشان می دهد اگر این گونه پیش برویم دیگر کسی سینما نمی رود نقش مرتضی بخشی از درون من است و ممکن است زمانی بروز کند. وفایی تدوینگر این فیلم سینمایی در پاسخ به این سوال که ریتم فیلم بسیار کند است توضیح داد: ریتم کند به این معنا نیست که فیلم است این فیلم به دلیل داستانش نیازمند ریتم کند است. رافعی نیز در توضیح این مطلب گفت: مهم نیست که ریتم فیلم کند باشد مهم این است که کشش لازم را برای مخاطب داشته باشد. شخصیت فریبا با خورده داستانهای فیلم شکل می گیرد و مراحل مختلف داستان زندگی خود را طی می کند. خوشحالم که در هنگام نمایش فیلم کسی از جایش بلند نشد. وی در توضیح موسیقی فیلم گفت: 9 قطعه موسیقی در این فیلم نواخته شده که در جمع 9 دقیقه 45 ثانیه است. که فکر نمی کنم این زمان موسیقی برای یک فیلم سینمایی زیاد باشد. قلی پور طراح چهره پرداز این فیلم گفت: در “فصل فراموشی فریبا” کنیم سعی کردیم به گونه ای کار کنیم که همه چیز واقعی باشد خوشبختانه بازیگران به ما اجازه دادند تا واقعیت های جامعه را طراحی کنیم. بیات در پاسخ به این سوال که چرا این نقش فریبا شبیه نقش او در فیلم جدایی نادر از سیمین است گفت: اگر این نقش شبیه نقش من در فیلم جدایی سیمین از نادر است مرا خوشحال می کند اما باید بگویم نقش فریبا با نقش من در جدایی بسیار متفاوت بوده و من تلاش خود را کردم تا هیچ شباهتی بین این دو نقش وجود نداشته باشد. من همیشه تلاش خود را کرده ام تا فیلمهایی را بازی کنیم که افراد رنج کشیده جامعه را به تصویر کشم. به همین دلیل معمولا از حضور در فیلمهای گیشه دوری می کنم. البته هم دوست ندارم همیشه در یک نقش باقی بمانم هر چند نقش من در جدایی نقش ماندگاری است اما قرار نیست که در ذهن مخاطب همیشه با این نقش باقی بمانم. رافعی در پایان در توضیح این مساله گفت: حضور بیات در جدایی به گونه ای است که همه مخاطبان این نقش را پذیرفتند زمانی که من یک بازی خوب را می بینم دوست دارم از آن بازیگر استفاده کنم اگر قرار باشد در هر فیلم از بازیگران جدید استفاده شود که تنها برای هر بازیگر یک فرصت برای بازی در سینما به وجود می آید.
۱۳۹۲/۱۱/۱۵ - ۲۱:۳۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 304]