تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بار خدايا! حسن و حسين را دوست بدار و دوستداران آن دو را نيز دوست بدار.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798262770




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یادداشت/ امیر ابیلی سندرم فرهادی؛ بیماری جدید سینمای ایران


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت/ امیر ابیلی
سندرم فرهادی؛ بیماری جدید سینمای ایران
بعد از فراگیر شدن «سندروم کیارستمی» در اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد و اشتیاق عجیب کارگردانان جوان برای دیده شدن در جشنواره‌های خارجی، حالا ظاهراً چند سالی هم باید درگیر «سندروم فرهادی» باشیم.

خبرگزاری فارس: سندرم فرهادی؛ بیماری جدید سینمای ایران


بعد از فراگیر شدن «سندروم کیارستمی» در اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد، و اشتیاق عجیب کارگردانان جوان برای دیده شدن در جشنواره‌ها با کپی کاری‌های سردستی و ناشیانه از سینمای کیارستمی که تازه خودش هم «سینما» به حساب نمی‌آمد و خارج از محافل روشنفکری اساساً مشتری و مخاطبی نداشت، حالا ظاهرا چند سالی هم باید درگیر «سندروم فرهادی» باشیم. البته همان موقع که بلیط فرهادی در جشنواره‌های داخلی و خارجی برنده شده بود می‌شد چنین روزهایی را پیش‌بینی کرد، اما ظاهرا سندروم جدید از بیماری دهه هفتاد بسیار فراگیرتر است و سینمای ایران را چه به لحاظ فرم و چه محتوا بسیار تحت تاثیر خود قرار داده است. در همین دو روزی که از جشنواره گذشته و پیش از آن در فیلم‌های بی‌مجوزی که در توقیف داخلی و اکران در جشنواره‌های خارجی به سر می‌برند، شیوع شدید بیماری کپی‌کاری از روی دست فرهادی به شدت واضح است و نگران کننده. فرمول هم حالا دیگر ساده است. شما برای ساخت فیلم‌های اجتماعی، فیلم‌هایی در رابطه با طبقه متوسط شهری، فیلم‌هایی درباره نوجوانان در دوران بلوغ و ... نیاز به خانواده‌های کم‌جمعیتی دارید که در آن زن و شوهر با هم مشکل داشته باشند. در صحنه‌های متوالی سر هم فریادهای اغراق‌شده بزنند، گوشی تلفن‌شان را به دیوار بکوبند و ... اگر هم شد در چند صحنه همدیگر را بزنند. دقت کنید که این صحنه‌های داد و فریاد اگزجره و غیر طبیعی بسیار «سینمایی» است و مردم بسیاری پول می‌دهند به سینما می‌آیند تا این صحنه‌های دعوا و فریاد را ببینند پس هرچه این صحنه‌ها بیشتر و اغراق‌شده‌تر بهتر. باید دقت کنید معمولاً فرد یا افرادی از شخصیت‌های فیلم قصد مهاجرت داشته باشند. حالا چه به دلیل فرار از مشکلات اجتماعی و اقتصادی داخلی، چه برای تحصیل. داستان باید طوری پیش برود که در لحظاتی از ماجرا شخصیت‌ها بین دروغ گفتن و نگفتن شک کنند و اگر هم دروغ گفتند مخاطب به آن‌ها حق بدهد. جز این‌ها معمولاً باید پای یک یا چند خیانت هم در ماجرا باشد تا فیلم بسیار «اصیل»‌تر و جایزه‌بگیرتر از آب دربیاید. باید دقت کنید که در فیلم‌ اکثر نماها مدیوم‌شات‌هایی تلویزیونی باشد. دقت کنید که در این روش فیلمسازی کارگردان نیاز به چیدن میزانسن‌های خاص برای صحنه‌ها ندارد. کافیست به فیلمبردارتان بگویید یک فیلم دوربین روی دست به سبک فرهادی می‌خواهید تا خودش همه کارها را انجام دهد. این فرمول ساده‌ اکثر قریب به اتفاق آثار مثلاً اجتماعی کارگردانان جوان است. سینمایی که در ساختار اساساً «سینما» نیست و تله‌فیلم است و در داستان‌پردازی حالا دیگر کلیشه شده و غیرجذاب. نه خلاقیتی در کار است و نه دیگر حرف جدید و جدی. همه‌چیز یک کپی‌کار دست چندم است. باز حداقل سینمای خود فرهادی ریتمی سینمایی دارد و فیلم‌ها مخاطب را جذب می‌کنند و پای داستان نگه می‌دارند. در آثار کپی شده با داستان‌های لاغر و کم‌مایه‌ای طرفیم که بی‌خودی کش آمده‌اند و تبدیل به فیلمی سینمایی شده‌اند. این یکی از مشکلات مهم سینمای امروز ایران است. سینمایی که اگر باقی فیلم‌هایش هم همینطور باشند، باید قید مخاطب را در سال آینده بزند و شاهد تعطیل شدن سینماهای بیشتری باشد.   امیر ابیلی   انتهای پیام/ی

92/11/14 - 16:03





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن