تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819959228




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مسیر سنگلاخ شرکت ها در کشورهای نوظهور


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مسیر سنگلاخ شرکت ها در کشورهای نوظهور تهران - ایرنا - خبرگزاری رویترز در گزارشی با عنوانˈمسیر سنگلاخ شرکت ها در کشورهای نوظهورˈ، وضعیت دشواری شرکت های بین المللی در بازارهای نوظهور با آن دست به گریبان هستند را مورد توجه قرار داد.


به گزارش ایرنا و به نقل از رویترز، کشورهای نوظهور اخیرا با کاهش رشد اقتصادی و آشفتگی در بازارهای ارز و سهام روبرو شده اند که از مهمترین علل بروز این پدیده می توان به سیاست های سختگیرانه پولی در این کشورها و بحران اقتصادی آمریکا و منطقه یورو و سیاست های آنها برای مهار این بحران اشاره کرد.
بیشتر اقتصادهای نوظهور در سال های 2011 -2010 به دلیل سود بیشتر سرمایه گذاری در این کشورها در مقایسه با اروپا و آمریکا با رونق بیش از حد روبه رو بودند به طوری که رشد اقتصادی آنها از رشد پیش بینی شده، فراتر رفت و تورم نیز از تورم هدف پیشی گرفت.
کشورهای یادشده بویژه چین برای مقابله با این پدیده و جلوگیری از افزایش حجم پول و تورم، سیاست های پولی سختگیرانه در پیش گرفتند. اکنون با بالا رفتن هزینه استقراض پول و کاهش سرمایه گذاری در چین و محرک های اقتصادی بی سابقه در آمریکا که بانک مرکزی این کشور در چند سال گذشته برای تحریک سرمایه گذاری و رشد اقتصادی اتخاذ کرده بود، روند خروج سرمایه از بازارهای نوظهور آغاز شده و سرمایه گذاری روی ارز و سهام این کشورها در حال کاهش است.
به نوشته رویترز، شرکت های بین المللی دست به کار شده اند تا تاثیر آشفتگی بازارهای نوظهور از جمله بالا رفتن سرسام آور ارزش پول خارجی، خودداری سرمایه گذاران از اجرای برخی پروژه های سرمایه گذاری، کاهش هزینه ها و افزایش متناوب قیمت ها را از بین ببرند.
در حالی که شرکت های بین المللی تاکنون از چنین فشارهای وحشتناکی آسیب ندیده بودند و خیلی ها معتقد هستند ریسکی که این شرکت ها اکنون با آن روبرو هستند کم سابقه است، آنها همچنان به شدت مشغول کاهش هزینه ها برای اطمینان از افزایش درآمدهایشان با توجه به فشارهای تورمی هستند.
بسیاری هشدار می دهند اگر همانگونه که برخی از آن وحشت دارند، بحران اعتباری در چین ادامه یابد، همه چیز می تواند به شدت خراب شود.
از آفریقا گرفته تا آسیا و آمریکای لاتین، سیاستگذاران در تلاش هستند از پول های کشورشان حمایت کنند و با افزایش نرخ های بهره و اقدامات دیگر جلوی خروج ناگهانی سرمایه خارجی را بگیرند. همه اینها به خاطر این است که اخیرا بسیاری از اقتصادهای نوظهور پس از یک دهه رشد عظیم، به شدت با کاهش نرخ رشد اقتصادی مواجه شده اند.
آشفتگی ناگهانی بازار در ترکیه، آرژانتین، آفریقای جنوبی و برزیل در کنار نگرانی ها در مورد کاهش ناگهانی نرخ رشد اقتصادی در چین به معنی این است که در کشورهای نوظهور اکنون شرکت ها در حال مواجه شدن با کاهش شدیدتر تقاضا برای محصولاتشان هستند و این زمانی اتفاق می افتد که درآمد دلاری (دلار آمریکا) یا یورویی آنها از کشورهای نوظهور که به دلیل افت ارزش پولی این کشورها کاهش یابد.
شرکت های خودروسازی فورد موتور و فیات و شرکت تولید لوازم خانگی ویرپول همگی به دلیل رکود بازار با اعلام گزارش درآمدی خود در هفته گذشته، اوضاع شرکت را ضعیف بیان کردند.
هنوز برای بسیاری از شرکت ها، بویژه آنهایی که چند دهه جهان در حال توسعه تجربه دارند، نوسان وحشیانه ارزش پول و بالا و پایین شدن اقتصاد حقایقی هستند که باید ماهرانه از آنها عبور کرد.
جف فتیگ رییس و مدیرعامل شرکت ویرپول گفت: ما با تغییر شدید ارزش پول به ویژه در کشورهای نوظهور ضعیف تر مواجه شده ایم اما بیایید آن را مقایسه کنیم.
وی افزود: ما بیش از 60 سال در برزیل بوده ایم و دوره های رکود، تورم و توسعه عظیم را پشت سر گذاشته ایم، اما هرگز هیچ سالی زیانده نبوده ایم.
وی افزود: این شرکت بیش از حد نگران این مساله نیست که حرکت نزولی بازارهای نوظهور به طور چشمگیری بر عملکرد مالی شرکت اثر بگذارد زیرا برآورد می شود در اقتصادهای آشفته تر، درآمد این شرکت کمتر از سه درصد درآمد کل کاهش یابد.
فتیگ ادامه داد: این شرکت در کشورهایی که با کاهش ارزش پول روبرو بوده اند، اقدام به جبران هزینه های دلاری مواد خام کرده است.
اقتصاددانان بانک مریل لینچ آمریکا با اشاره به خطر بحران اعتباری در چین، بحران سیاسی در ترکیه، اوکراین و تایلند و کاهش ارزش پول در آرژانتین، آشفتگی هفته گذشته بازارها در کشورهای نوظهور را ˈیک توفان با خطرات ویژهˈ توصیف کردند.
در حالی که این اتفاقات، دورنمای بدبینانه بسیاری از اقتصادهای نوظهور را تیره تر می کند، احتمالا یک بحران تمام عیار به نظر نمی رسد.
آلبرتو آدس دستیار بخش تحقیقات اقتصادی جهانی بانک مریل لینچ آمریکا پنجشنبه گذشته در یادداشتی نوشت: ما وضع کنونی بازارهای نوظهور را شروع یک بحران وسیع در این کشورها نمی دانیم.

** سرمایه گذاری نکنید
شرکت هایی که در بازارهای نوظهور فعالیت می کنند با توجه به اینکه استراتژی کشورها با هم فرق می کند، با این حال از طرح های احتمالی استقبال نمی کنند.
خزانه دار شرکت تبلیغاتی چند میلیارد دلاری که نصف درآمدهایش را در خارج از آمریکا ذخیره می کند، گفت: به لحاظ اقدام های قاطع برخی کشورها، ما در وضعیت منتطر بمان و نگاه کن هستیم.
وی که به دلیل منتشر نشدن عملکرد سه ماهه چهارم شرکت متبوعش در سال 2013 خواست نامش فاش نشود، گفت: تاجران این شرکت اکنون کاملا دست از معامله نکشیده اند اما هر لحظه امکان دارد این کار را بکنند.
کارل-جان پریسون مسوول ارشد اجرایی شرکت اچ.اند.ام گفت: ما همیشه با یک ریسک نسبی ارز در کشورهای نوظهور مواجه هستیم و استراتژی های دفاعی خود را همواره حفظ و فکر می کنیم این استراتژی ها خوب کار می کنند.
وی افزود: در حالی که پیش بینی کجا و کی آشفتگی بازار ممکن نیست، بیشتر شرکت ها در کشورهای نوظهور همواره پیشرفت های سیاسی، اقتصادی و مالی را رصد می کنند.
خزانه دار یک شرکت دیگر که وی نیز مایل به معرفی خود نبود، گفت: همه شرکت ها اکنون روی هند، آفریقای جنوبی و ترکیه متمرکز هستند اما مسایل جدید نیستند.
در حالی که نگرانی هایی در مورد سال مالی جاری در کشورهای نوظهور به گوش می رسد، شرکت ها از شرکت دوچرخه سازی هارلی داویدسون تا شرکت سازنده تجهیزات سنگین کاترپیلار و فیلیپس همه بر تعهدات بلندمدت خود در این بازارها تاکید دارند.
فرانس ون هوتن مدیرعامل شرکت لوازم خانگی فلیپس گفت: به طور کلی ما بازارهای نوظهور را دوست داریم اما آنچه مرا نگران می کند، نوسان ارز و ناآرامی در برخی کشورها است.
وی گفت: در مورد توسعه اقتصادی این کشورها در بلندمدت با احتیاط خوشبین هستم.
تونی جیمز رییس شرکت سرمایه گذاری بلک استون نیز گفت: تا مادامی که بازارهای نوظهور به سوی املاک و مستغلات حرکت می کنند به دلیل خروج سرمایه و از برخی بازارها و پول های با ارزش تر در برخی کشورها گاه برخی فرصتهای استثنایی در بازارهای نوظهور برای سرمایه گذاری وجود خواهد داشت.

** کارت وحشی، چین
برای برخی شرکت های تازه واردها و بازیگران کوچک تر بازار، چالش در بازارهای نوظهور ممکن است به دردسرش نیارزد.
شرکت تری آی، شرکت سهامی خصوصی انگلیس، گفت: این شرکت برنامه هایش را رها کرده تا یک سرمایه گذاری جدید در برزیل را به سرانجام برساند و به دلیل شرایط متغیر اقتصاد کلان این کشور، هیچ سرمایه گذاری جدیدی در برزیل نخواهد کرد.
جولیا ویلسون مدیر مالی شرکت یادشده گفت: برزیل همچنان یک بازار جذاب است اما شرایط در 12 ماه گذشته تغییر کرده است، بازار بزرگتر، عدم اطمینان سیاسی آن بیشتر و بی ثباتی نرخ ارز نیز در آن نمایان تر شده است.
به نظر می رسد، کارت واقعا وحشی بازارهای نوظهور چین باشد، کشوری که علایم فشار در نظام بانکی منجر به نگرانی هایی در مورد تداوم رشد در این کشور شده است.
روبرت ون باتنبرگ مدیر استراتژی بازار شرکت نیوئج آمریکا در نیویورک گفت: چین اکنون با تولید ناخالص داخلی که بیش از نصف تولید ناخالص داخلی آمریکا است، دومین اقتصاد بزرگ جهان است. چین از سال 2088 به عنوان موتور رشد جهان عمل کرد.
وی افزود: اگر بحران اعتباری چین که موجب ایست ناگهانی اقتصاد این کشور می گردد، تشدید شود، تقریبا بر تمام اقتصادها تاثیر خواهد گذاشت.
اقتصام(6)1063**1558
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




13/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن