واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از مناظره «انقلاب اسلامی تداوم یا تقابل با مدرنیته»
«نفی استبداد» جنبه سلبی انقلاب اسلامی است/ نمیتوانیم بین خودمان و غرب دیوار بکشیم
مناظره «انقلاب اسلامی تداوم یا تقابل با مدرنیته» در حالی برگزار شد که هر دو صاحبنظر عرصه انقلاب معتقد بودند «نفی استبداد و استعمار» جنبه سلبی انقلاب اسلامی ایران است.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، مناظره «انقلاب اسلامی تداوم یا تقابل با مدرنیته» با حضور حجتالاسلام محمود شفیعی عضو هیئت علمی دانشگاه مفید و حجتالاسلام مهدی ابوطالبی عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) از سوی مجله علوم انسانی (زاویه) در شبکه چهارم سیما برگزار شد. در این مناظره حجتالاسلام ابوطالبی درباره اهمیت پرداختن به سنت و مدرنیته در بحث از انقلاب اسلامی گفت: کلیشه بحث سنت و مدرنیته به غرب باز میگردد تحلیل انقلاب اسلامی با چنین قالبهایی درست نیست چرا که این غربیها هستند که برای تحلیلشان از انقلاب چنین نگاهی دارند و ما را در یک قالب مشخص قرار میدهند درحالی که هیچ درک درستی از ادبیات و واژگان ما ندارند. *انقلاب اسلامی ایران را باید در فضای خودش تحلیل کرد وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران را باید در فضای خودش تحلیل کنیم، توضیح داد: هویت شیعی از دوران صفویه در ایران شکل گرفت و اصلیترین عنصر آن ولایت بود که عامل تمایز شیعه و سنی شد. بنابراین عامل بسیاری از تحولات در ایران از جنگ ایران و روس گرفته تا انقلاب اسلامی و نهضت تنباکو همین بحث ولایی بودن است. حجتالاسلام ابوطالبی با اشاره به اینکه لفظ مدرنیته توسط خود غرب باب شد، همانطور که غربیها پس از مدتی دموکراسی و دیگر الفاظ را به کار بردند، افزود: وجه سلبی انقلاب اسلامی استبداد و استعمار بود و رکن مهمش هویت دینی. وی یادآور شد: بسیاری متفکران و نویسندگان در غرب معتقدند که انقلاب اسلامی توانست مسیر دنیا را تغییر دهد بنابراین اگر این انقلاب، انقلابی مدرن بود نمیتوانست سیر حاکم بر جهان را عوض کند چرا که رکن مهم آن دین بود و این هویت دینی در میام مردم خود را به گونههای مختلف نشان میدهد. *3 دیدگاه اصلی درباره انقلاب اسلامی ایران در ادامه بحث حجتالاسلام شفیعی عنوان کرد: در ابتدای بحث باید بگویم که در رابطه با انقلاب دیدگاههای مختلفی مطرح شده است که در یک تقسیمبندی سه دیدگاه کلان قابل تبیین است؛ نخست دیدگاهی که انقلاب ایران، انقلابی سنتی بوده و مربوط به گذشته است، بنابراین این انقلاب با معیارهای مدرنیته سازگار نیست که این باز میگردد به دوران نظام سلطنتی چون دوره قاجار که حتی مشروطه هم پا به عرصه نگذاشته بود. وی در ادامه افزود: دوم دیدگاهی که انقلاب اسلامی ایران را منفی و ارتجاعی میداند که این مربوط میشود به دوره گذار تاریخی (از مشروطه تا انقلاب اسلامی) عدهای نیز معتقدند انقلاب اسلامی پست مدرن است چرا که الگوهای دنیای مدرن را درهم شکسته است اما در نهایت دیدگاه سوم به این معتقد است که انقلاب اسلامی ایران مدرن است این هم دوره تاریخ جدید ایران است. عضو هیئت علمی دانشگاه مفید با تأکید بر اینکه کسانی که به دیدگاه سوم قائل هستند معتقدند که ایران در دوره معاصر بعضاً لباس مدرنیته بر تن کرده است، اظهار داشت: به طور مثال ایران عصر مشروطه لباس مدرن تن کرد اما خود پی برد که این لباس نمیتواند برای مدرن شدن کافی باشد. * نمیتوانیم دیواری به بلندای چین بین خودمان و دنیای غرب بکشیم وی در ادامه یادآور شد: بنابراین من اعتقاد دارم که در این دوره ما در راه مقدمه چینی برای تاریخ جدیدمان هستیم تعریف من از مدرنیته تجدید سنت است و این سنت همان است که به لحاظ اقتصادی، سیاسی و ... از گذشته به ارث رسیده است. ما با همین مدرنیته هم پیوند داریم و سهمی در آن قائلیم چون مدرنیته تجربه بشریت است و ما نمیتوانیم دیواری به بلندای دیوار چین بین خودمان و دنیای غرب بکشیم و این دیدگاه اشتباهی است بنابراین ما در مدرنیته سهم داریم چه اگر نداشتیم و یونان را احیا نمیکردیم تمدن اسلامی نداشتیم و پیرو آن تمدن غربی در کار نبود، دیدگاهی که بین مدرنیته و ایران دیواری به بلندای چین میکشد، فاجعه بار است. وی انقلاب اسلامی ایران را ناقد مدرنیته و مدرنیته را تجربه سنت دانست و یادآور شد: دو جنبه سلبی و اثباتی انقلاب اسلامی بدین شرح است جنبه سلبی نفی استبداد و استعمار و وجه اثباتی همان استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است. انتهای پیام/ک
92/11/10 - 15:36
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]