تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 3 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه گرفتن در گرما، جهاد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1843483955




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قصه تیغی که جَلد کبوتر شد


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:

بهزاد فراهانی بعداز مدت‌ها یک نمایش را روی صحنه برده است قصه تیغی که جَلد کبوتر شد تئاتر، هنری است که ریشه در آیین‌ها و مراسم مذهبی و اجتماعی سرزمین‌ها و دوران کهن دارد، اما شکل حرفه‌ای‌تر و رسمی‌تر آن مربوط به یونان باستان و بعدترها دیگر نقاط دنیا همچون اروپا و آمریکاست.




با این که کشور ما هم به لحاظ مناسک و آیین های مختلف قدمتی طولانی دارد، ولی نمایش های سنتی ما همچون پرده خوانی، نقالی و تخته حوضی و سیاه بازی به نسبت تئاتر بسیاری از کشورهای صاحب نظر در این زمینه جوان تر و نوپاتر است. آنچه واضح و مسلم به نظر می رسد، این است که تئاتر به معنای امروزی و مدرنش سوغات فرنگ است و جز مولفه های مشترک که ریشه در همه سرزمین ها و همان بعد آیینی هنر نمایش دارد، تئاتر ما از اصول و قواعد تثبیت شده جهانی که توسط استادان این رشته پایه گذاری شده تبعیت و تغذیه می کند. با این حال از سال ها قبل برخی هنرمندان تئاتر ایران کوشیدند به موازات گشودن دروازه های صحنه های نمایش به روی تئاتر مدرن جهانی بن مایه های نمایش های سنتی را احیا کنند و در شکل گیری و ترویج تئاتری موسوم به تئاتر ملی نقش بسزایی داشته باشند. این روند گرچه با وجود سپری شدن سال ها و حتی هنوز هم به تعریفی جامع و کاربردی منجر نشده و با قاطعیت نمی توان به پایستگی و پیوستگی این مساله اذعان کرد، اما هر از گاهی افرادی قدمی در خور در این راه برداشته و سعی کرده اند سهمی در حد مقدورات در این زمینه داشته باشند تا چراغ هنر نمایش ایرانی را به هر طریقی روشن نگاه دارند. بهزاد فراهانی با این که مدتی را برای گذراندن دوره های تئاتر در اروپا و فرانسه سپری کرد، اما هرگز چشم و گوش بسته مقهور آن فرهنگ نشد، بلکه با سواد و مطالعه و شناخت درست شیوه ها و مکاتب مختلف تئاتری، از همه قالب ها و مسیرهای هنر نمایشی به بهترین شکل بهره گرفت و بی دلیل نسبت به هیچ نوع تئاتری تعصب نورزید یا نسبت به شیوه دیگری موضعگیری نکرد. شاید از این نظر بتوان به قطب الدین صادقی هم اشاره کرد که با وجود تحصیلات عالیه در فرنگ و تاثیرپذیری از آن سیستم مدرن و به صحنه بردن نمایش هایی جهانی از بزرگان این عرصه، هرگز از نمایش ایرانی و تئاتر ملی غافل نبوده و هرگاه فرصتی پیدا کرده در زنده نگهداشتن و حتی ارتقای سطح نمایش های سنتی کوشیده است. فراهانی در همه سال های فعالیتش برای دستیابی به تئاتر ملی تمرین و مشق کرده و با هر حضور و اثر به دستاوردهای ارزنده ای در این خصوص دست یافته است. «داش آکل»، «گل و قداره»، «مریم و مرداویج»و «فیروزه» هر کدام چشمه ای از هنر و خلاقیت ایرانی است و به عنوان نمونه هایی وفادارانه و موثق از هنر آیینی و ملی می توان به آنها اشاره کرد. «خون و گل سرخ» جدیدترین نمایش بهزاد فراهانی در مقام نویسنده، بازیگر و کارگردان گام استوار و محکم دیگری از هنرمندی است که موهایش را در آسیاب نمایش ایرانی و روی صحنه تئاتر سپید کرده است. این نمایش که در جشنواره اخیر تئاتر فجر نیز روی صحنه رفته است، تا پایان بهمن در دو نوبت 17 و 30 دقیقه و 20 در تالار حافظ اجرا خواهد شد. شخصیت اصلی این نمایش یعنی علی ناصر محمد، پسری بیست و پنج ساله با عقل کودکی پنج ساله (با بازی یک شب در میان فریدون محرابی و کامران تفتی)، فرزند اصلی فردی است که تمام عمرش را برای اربابی بزرگ تر از خودش پرواربندی می کرده است. داستان نمایش از مرگ این پدر (بهزاد فراهانی و خسرو احمدی) شروع می شود. پدر مرده در سراسر قصه حضور دارد و پسرش را از نزدیک شدن به مردم برحذر می دارد، ولی مردم به خاطر نیازهایشان با مراجعه به این پسر، او را تشویق می کنند خون بریزد و سلاخی کند. در ادامه طی اتفاقاتی خانه آنها مصادره و تبدیل به مدرسه ای می شود و معلمی زیبا به نام کبوتر نیز به دانش آموزان درس می دهد. بتدریج فضای روستا تحت تاثیر حضور مدرسه و فرهنگ قرار می گیرد و صلح و مهربانی جانشین خوی وحشیانه و خونریز اهالی می شود. عشق و عدالت طلبی اجتماعی که به سیاق سایر آثار نمایشی فراهانی همواره به عنوان موتیف و تم تکرارشونده حضور بارز و موثری دارد، این بار نیز برجسته است. یکی از بهترین امتیازات متن و اجرا به قصه گویی بی لکنت و بدون افاضات اثر برمی گردد و فراهانی موفق می شود با بهره گیری از بازیگرانی از نسل های مختلف از کودک تا افراد میانسال و کهنسال نمایشی باورپذیر و دوست داشتنی خلق کند. او در حین بازی بخوبی از جای جای صحنه استفاده می کند و بدون این که فشار و استرسی بر گروه پرتعداد بازیگران وارد کند، به نرمی آنها را مدیریت و هدایت می کند. بازیگران نیز قدردان زحمات کارگردان مهربان و کاربلد خود هستند و هر آنچه در توان دارند رو می کنند. نتیجه چنین تعامل و همدلی، نمایشی ایرانی است که چون از دل برآمده بر دل تماشاگر هم می نشیند. هرچند به لحاظ تناسب فضای نمایش با سالن اجرا، طراحی صحنه کار و بازی برخی بازیگران می شد شرایط بهتری را برای این اثر متصور شد، اما با این حال در همین وضعیت هم کار به سبب روانی پرداخت و بهره گرفتن درست از رنگ، رقص و موسیقی ارتباط خوبی با تماشاگر برقرار می کند و او را ناراضی از سالن نمایش روانه نمی کند. ضمن دست مریزاد و آفرین به بهزاد فراهانی به خاطر سال ها تلاش برای احیا و ارتقای کیفی نمایش های سنتی و ارائه تعریفی از تئاتر ملی در قالب گروه تئاتر «کوچ»، باید از برخی مدیران و مسئولان هنرهای نمایشی گله ای دوستانه کرد که چرا گاهی با سرمایه هایی همچون فراهانی رفتارهایی دلسردکننده انجام می دهند و کمتر اجازه اجرا و روی صحنه بردن نمایش را به او می دهند. علی رستگار/ گروه فرهنگ و هنر


پنج شنبه 03 بهمن 1392 8:10





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 108]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن