محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832321665
سینمای ایران، جشنواره فجر و اظهارات تهیهکننده سریال میهن و 24
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
سینمای ایران، جشنواره فجر و اظهارات تهیهکننده سریال میهن و 24
تهیهکننده سریال های 24 و میهن، افتخار میکند مطابق سیاست های کلان امنیتی کشورش مسیر قصهاش را تغییر داده اما فیلمساز جوان داخلی که درباره موضوع هستهای فیلم ساخته به جایی می رسد که علنا از سیاست سازی ابراز ندامت کند.
یکی از رویکردهای مغفول مانده و مهجور واقع شده در سینمای کشورمان، تولید فیلم های سیاسی از منظر ژانری است . اگرچه در چند سال اخیر تلاش هایی بدین منظور صورت گرفت که نمونه اش فیلم «قلاده های طلا» است ولی این مهم همچنان در نطفه نفس می کشد. جشنواره فیلم فجر می تواند در زایمان و رشد و نمو این جنین ایفای نقش کند . حداقلش این است که با تعیین تکلیف با برخی آثار شبه سیاسی ، راه را برای تولد گونه سیاسی باز کند. طی 15 سال گذشته در سیاست گزاری ها همواره چراغ به نفع تقویت فیلم هایی از منظر شبه روشنفکری (تحت عنوان سیاسی) سبز بوده است، آثاری که نهایتا مناسب دلخوشی گروه قلیلی از مرتبطین با آکادمی ها یا کاپوچینو بدستان بوده است . آنهم در کشوری که با حجم زیادی از مسایل سیاسی داخلی و خارجی مواجه و از آن ها سربلند بیرون آمده است. جشنواره فیلم فجر در تشخیص و تمیز این دو گرایش نقش بسزایی دارد . در واقع نفس برگزاری جشنواره فیلم فجر در ایام جشن های سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ، تکلیف رویکرد آن را روشن کرده است . بی رودربایستی انحراف و تخطی از اصول و مبانی تعریف و تبیین شده برای این رویداد ، عین بی تعهدی مدیریتی - هنری است . طی این سال ها ، بارها و به کرات درباره این موضوع و محتوا گفته شده و به نگارش درآمده است . کسی ، هنرمندی ، فیلمسازی ، نویسنده و روزنامه نگاری نمی تواند بگوید بی خبرم ، دغدغه های خودم را دارم ، امیال شخصی ام مهمتر است ، حدیث نفس برایم ارجح تر است ، دبیر می شوم ، داوری می پذیرم ، جایزه می گیرم ، فیلم می سازم اما راه خودم را می روم . این نشد رسم مردانگی ، قید هنری ، رسالت روشنفکری ، فعالیت رسانه ای ...در قاموس مردان خدا ، انسان های شریف ، هنرمندان اصیل ، مدیران باهویت نیست تا کار و ماموریتی را بپذیرند که دارای هدف و گرایش روشنی باشد و آن ها به جای حرکت و فعالیت در این دایره ، عرض خود ببرند. آیا جشنواره فیلم فجر با 10 میلیارد تومان هزینه ، هدف نهایی اش ، مهمانی پر زرق و برق و هیاهو است؟ آقایان دبیر و داوران محترم ! شما بهتر می دانید که این جشنواره اصلی ترین محمل و رویداد جریان سازی فرهنگی کشور است . این درست که تولید درجای دیگری مدیریت می شود. اما در درجه نخست اداره امور جشنواره فیلم فجر ، همواره در اختیار افرادی قرار گرفته که از جمله مدیران ارشد در مجموعه مدیریت کلان سینمای کشور بوده و هستند . در دوره های ماقبل که اساسا مدیریت اصلی تولید دولتی ، دبیر جشنواره هم بود . امسال نیز شاهدیم که دبیر این دوره ، مشاور ارشد رییس سازمان سینمایی است که قبلاهم چند دوره جشنواره را مدیریت کرده است . حالا بفرمایید که آیا جشنواره ای که با پول بیت المال برپا می شود ، درقبال سیاست های استراتژیک و خصوصا سیاست خارجی نظام وظیفه و رسالتی دارد یا نه ؟ از پرسش به این پیش پا افتادگی و کلیشه ای تعجب نکنید ، مهم پاسخ آن است که در عمل محقق نشده است . همین چند روز پیش آقای ایوبی گفته بودند «سینما می تواند در امور سیاسی به دولت کمک کند» ، خب این فرمایش هم خیلی معمولی است ، ولی حکایت از این دارد که این اتفاق نیفتاده است . یعنی ابتدایی ترین وظیفه سینمای حمایت شده توسط دولت هم برآورده نشده است . چرا ؟ به نظر نگارنده خود مدیریت سینما کنش و منش وروشی داشته که درسینماگر فقط انتظار بودجه ی بدون خدمات فرهنگی تقویت شده است . یعنی خود مدیران ما ، فرهنگ اپوزیسیون بازی درون نظام را نهادینه کرده اند . حتی فضا را طوری مدیریت رسانه ای کرده اند که فیلمساز (حتی دربست) وام دار دولت ، درصورتی بزرگ داشته می شود که ادای اپوزیسیون را درآورد ، از چنین تعلیماتی چطور انتظار کمک سیاسی می رود . وقتی سینماگر ، نویسنده ، منتقد ، متخصص پشت صحنه می بیند که اگر لباس مخالف بپوشد ، نیش بزند ، دیگران را وابسته معرفی کند ، آقایان او را روی سرشان می گذارند ، چه توقع همکاری از او می رود . او خیلی راحت بودجه می گیرد و زندگی اپوزیسیون وارش را ادامه می دهد . چرا باید به فکر کمک به سیاست های دولت باشد . هنوز از مراسم جشنواره سینما حقیقت خیلی نگذشته است . سینماگر پیشکسوت ، آقای ناصر تقوایی در حالی خود را در سی سال گذشته آزاد و بی نظارت مستبدانه معرفی می کرد که مدیر ارشد نظام ، شعار پایان رهایی او ، از منگنه را می داد . (به قول یکی از فیلمسازان اگر دوستان می دانستند تقوایی قرار است صحبتی از فشار و ممیزی نکند چه بسا دعوتش نمی کردند !) .یا وقتی می شنویم که در جلسه تصمیم گیری فلان مدیریت ارشاد یا تلویزیون علنا گفته می شود که فلانی نه ، چون خط دار است (بخوانید کسی که مدافع نظام است) چگونه توقع دارید سینماگر به کمک دولت بیاید . او در این سال ها آموخته که وقتی اهمیت می یابد که فیلم تلخ و تاریک و پر نیش و کنایه به سیستم بسازد و این را فیلم سیاسی معرفی کند ، اکران هم نشود (یا بشود مورد استقبال قرار نگیرد) خیالش راحت است . همه و از جمله خود چنین سینماگرانی می دانند که فیلم سیاسی به اثری اتلاق می شود که درباره یک رویداد یا فرد و مقطعی سیاسی باشد . فیلم های موسوم به سیاسی این سال ها چیزی نبوده جز بیانیه های تصویری نمادین. انتشار مصاحبه هاوارد گوردون (فیلمنامه نویس و تهیه کننده آمریکایی) سازنده سریال های 24 و میهن، در روزهای اخیر ، بیش از پیش تاکیدی بر عملکرد سیاسی سینما در جهان است . او افتخار می کند که به دستور رییس جمهورشان به سوژه ایران پرداخته و مطابق سیاست های کلان امنیتی کشورش مسیر قصه و فرجام کاراکترش را تغییر داده است . کارگردان آرگو نیز با افتخار ، عملیات یک جاسوس آمریکا درایران را به پرده می کشد ، در گلدن گلوب و اسکار هم سرافرازانه ظاهر می شود ، رسانه های ما هم مراسم را پوشش می دهند . اما فیلمساز جوان داخلی که درباره موضوع هسته ای فیلم ساخته به جایی می رسد که علنا از سیاست سازی ابراز ندامت کند. همین امسال فیلم «12 سال یک برده» به مراسم های آمریکایی رسید . به تایید قریب به اتفاق صاحب نظران تئوری فیلم ، اصلا پیش بینی انتخاب این فیلم نمی رفت . اثری متوسط که باید به نامزدی هم نمی رسید . ولی چه اتفاقی افتاد ؟ گلدن گلوب خود را غرق این فیلم کرد . جالب اینکه انجمن منتقدان آمریکا هم جایزه بهترین فیلم را به آن اهدا کردند ! چرا ؟ فیلم متوسط است اما به شدت آمریکایی . در درجه اول مردم آمریکا و اروپا و بعد جهان ، به اکنون وضعیت حاکم بر ایالات متحده سرتعظیم فرود می آورند . آمریکایی که در عهدی پیش برسیاهان هرجوری را روا داشته ، حالا رییس جمهورش یک سیاهپوست است ، این یعنی چی ؟ قصد تحلیل فیلم ندارم ولی 12 سال یک برده تمام قد از منظر سیاسی در خدمت تحکیم سیستمی است که با انواع مشکلات داخلی و جهانی دست و پنجه نرم می کند . مسئله بیمه و تامین اجتماعی و بیکاری و خشونت داخلی حکومت یانکی ها را با خطر جدی روبرو کرده است و مردم درناملایمات اجتماعی بسر می برند . ولی فیلمی از سوی دو مراسم روشنفکری همین نظام در صدر نشانده می شود که همه را به راضی بودن ترغیب می کند . آقایان ! این همه بودجه دولتی در سال های گذشته شارژ سینما شده و سال هاست فیلمسازان درجشنواره فیلم فجر به روی سن فراخوانده می شوند ، جایزه ها می گیرند ، حرف های دلبخواه می زنند و می روند ، ولی الان نمی توانیم یک فهرست ده تایی فیلم که در راستای سیاست خارجی ایران باشد ، تهیه و نام ببریم. همین چند روز پیش آقای محمد خزاعی در جشنواره عمار نکته قابل تامل و درخور پژوهشی را عنوان کرد . دبیر سی امین جشنواره فیلم فجر درمیان صحبت هایش چنین گفت که دبیر یکی از جشنواره های مهم جهانی به ایشان گفته بود هرسال قبل از فراخوان به وزارت امور خارجه می رود و رویکرد های مهم سیاسی کشورش را می گیرد تا در برنامه ریزی هایش مد نظر قرار دهد . (نقل به مضمون) .آن ها اساسا این رویکرد را نه تنها ضعف خود نمی دانند بلکه جزو تعهد و رسالت و ماموریت خود می شمارند ، برای همین است که مدیر جشنواره برلین رنج سفر را به جان می خرد تا به دفتر آقای فرهادی بیاید و تکلیف فیلم مهم آن دوره جشنواره اش را معلوم کند . او علت موجودیت و تدوام عمر مدیریتش را دراین رسالت می بیند ، اگر غیر از این جلو برود و جشنواره ای بی خاصیت برگزار کند بازخواست می شود . حالا این مهم را با مدیریت هنرمندان ما (از تولید تا محیط جشنواره هایمان) مقایسه کنید . بعد از چند سال از بیداری اسلامی ، ما الان چند فیلم در باره جنبش های منطقه داریم ؟ دبیر و داوران محترم ! سینماگران ما بلوغ لازم را دارند ، نابالغی در خروجی آثار است . جریان سازی جشنواره و نسبتش با مردم و سیاست های کلان نظام هم روشن و شدنی است. فقط کافی است با یک تصمیم جمعی خود را خادم فرهنگ و هنر این دیار و مفتخر به همکاری برای رشد سینمای سیاسی بدانید . ادا و اصول ها خود بخود بایگانی می شوند و نتیجه واقعا سیاسی به بار می آورد. یادداشت از محمد تقی فهیم انتهای پیام/ی
92/11/01 - 08:59
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]
صفحات پیشنهادی
تلاش براي برگزاري جشنواره فجر در اصفهان/ حضور كارگردانان مشهور سينماي ايران در جشنواره فجر امسال
تلاش براي برگزاري جشنواره فجر در اصفهان حضور كارگردانان مشهور سينماي ايران در جشنواره فجر امسال اصفهان – خبرگزاري مهر معاون هنري سينمايي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اصفهان گفت جشنواره فجر امسال از حضور كارگردانان مشهور سينماي ايران پرستاره است و به همين دليل با وجودداروغهزاده: حداقل 22 فيلم در بخش مسابقه سينماي ايران جشنواره فجر حضور دارند
داروغهزاده حداقل 22 فيلم در بخش مسابقه سينماي ايران جشنواره فجر حضور دارند قائممقام دبير سي و دومين جشنواره فيلم فجر گفت حداقل ۲۲ فيلم در بخش مسابقه سينماي ايران با يكديگر به رقابت ميپردازند دوشنبه 2 دي 1392جشنواره بینالمللی فیلم فجر، ویترین سینمای ایران است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با سینماگران مصر جشنواره بینالمللی فیلم فجر ویترین سینمای ایران است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در دیدار با جمعی از سینماگران جمهوری عربی مصرگفت جشنواره بین المللی فیلم فجر یکی از معتبرترین جشنواره های بین المللی جهان است و ویترین ساسامی 16 فیلم بخش سینمای ایران جشنواره فجر
اسامی 16 فیلم بخش سینمای ایران جشنواره فجر اسامی تعدادی از فیلمهای ایرانی پذیرفتهشده در دو بخش سودای سیمرغ و نگاه نو سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر اعلام شد آفتاب به گزارش مدیریت ارتباطات سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در بخش مسابقه سینمای ایران سودای سیمرغ۹۲ فيلم در بخش سينماي ايران جشنواره فيلم فجر بازبيني شد
۹۲ فيلم در بخش سينماي ايران جشنواره فيلم فجر بازبيني شد هيات انتخاب بخش سينماي ايران سي و دومين جشنواره بين المللي فليم فجر تا كنون۹۲ فيلم را بازبيني كردند به گزارش خبرگزاري برنا به نقل از مديريت ارتباطات سيمون سيمونيان مدير دبيرخانه جشنوارهٔ سي و دوم فيلم فجر با اشاره به اينكهتهیهکننده پنج ستاره: جشنواره فیلم فجر در دولت تدبیر و امید پربار خواهد بود
همراه با پرواز سیمرغ امید 91 تهیهکننده پنج ستاره جشنواره فیلم فجر در دولت تدبیر و امید پربار خواهد بود امیر سماواتی تهیهکننده سینما معیار بررسی کیفیت جشنواره فجر را وابسته به هیئت داوران ویژگی انتخاب آثار و کیفیت فیلمهای راهیافته به آن دانست امیر سماواتی تهیهکنندهرضاداد در جمع هيات انتخاب بينالملل جشنواره فجردر جستجوي يك ذائقه متفاوت از سينما هستيم/حذف بخش سينماي آسيا از
رضاداد در جمع هيات انتخاب بينالملل جشنواره فجردر جستجوي يك ذائقه متفاوت از سينما هستيم حذف بخش سينماي آسيا از اشكالات بخش بينالملل جشنواره بود عليرضا رضاداد دبير سي و دومين جشنوراه فيلم فجر با حضور در جمع هيات انتخاب بينالملل باشاره به اينكه در جستجوي يك ذائقه متفاوت از سينماپيشتازي فيلم اوليها در بخش «سينماي ايران» جشنواره فجر
پيشتازي فيلم اوليها در بخش سينماي ايران جشنواره فجر نيمي از فيلمهاي بازبينيشده توسط هيات انتخاب بخش سينماي ايران در جشنواره فجر امسال فيلم اولي هستند به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران ايسنا مسعود احمديان مدير اجرايي سيودومين جشنواره بينالمللي فيلم فجر گفت مجموع 81پردیس های شهرداری تهران، پیشگام درصنعت سینمای دیجیتال/ پردیس سینمایی ملت محل پیش فروش بلیت های فیلم های جشنوار
مدیرعامل موسسه تصویر شهر خبر داد پردیس های شهرداری تهران پیشگام درصنعت سینمای دیجیتال پردیس سینمایی ملت محل پیش فروش بلیت های فیلم های جشنواره فجر مدیرعامل موسسه تصویر شهر گفت امسال نیز همانند سال های گذشته شهرداری تهران با 13 سالن سینما از ظرفیت پردیس های تحت پوشش خود و ازمدير اجرايي سي و دومين جشنواره بين المللي فيلم فجر خبر داد: فيلم در بخش سينماي ايران (نگاه نو و سوداي سيمرغ) ت
مدير اجرايي سي و دومين جشنواره بين المللي فيلم فجر خبر داد فيلم در بخش سينماي ايران نگاه نو و سوداي سيمرغ تا پايان آذرماه بازبيني شد با تلاش هيات انتخاب بازبيني آثار بخش مستند هم تا پايان هفته به اتمام ميرسد و نتيجه جلسات جمع بندي آثار مستند بلند هم تا نيمههاي دي ماه به ساز92 فيلم جشنواره فيلم فجر بازبيني شدند / هيئت انتخاب چند فيلم ناتمام را هم ديد
92 فيلم جشنواره فيلم فجر بازبيني شدند هيئت انتخاب چند فيلم ناتمام را هم ديد به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين مديريت جشنواره سي و دوم فيلم فجر محدوديت زماني قائل شده براي ارائه نسخههايي از فيلمها را با پافشاري پيگيري ميكند و اين در حالي است كه برخي از فيلمسازان به دليل آماده نبودنكوداشت هما روستا براي يك عمر تلاش هنري چراغ نكوداشت هاي جشنواره فيلم فجر روشن شد
نكوداشت هما روستا براي يك عمر تلاش هنري چراغ نكوداشت هاي جشنواره فيلم فجر روشن شد جشنواره فيلم فجر از يك عمر تلاش هما روستا بازيگر تواناي سينماي ايران تقدير مي كند به گزارش جام جم آنلاين به نقل از مديريت ارتباطات سي و دومين جشنواره بين المللي فيلم فجر هما روستا در كارنامه هنريخانوم راهي جشنواره فيلم فجر شد
خانوم راهي جشنواره فيلم فجر شد آخرين ساخته سينمايي تينا پاكروان با نام خانوم به دبيرخانه جشنواره سي و دوم فيلم فجر رسيد تا هيات انتخاب در مورد اين اثر براي حضور در جشنواره فجر امسال تصميم بگيرند به گزارش خبرنگار مهر فيلم خانوم اثر داستاني تينا پاكروان براي انتخاب در سي و-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها