واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
گالریها برای هنرمندان جوان وقت ندارند بیشتر هنرمندان جوان این روزها برای برپایی نمایشگاه با مشکل مواجهند و گالریداران در برابر درخواست آنان برای برپایی نمایشگاه فقط یک جمله میگویند: برنامه گالری تا یک سال آینده پر است.
به گزارش جام جم، در دنیای هنر، نمایش، عرضه و انتشار آثار از اهمیت بسیاری برخوردار است، چراکه هنرمند بدون نمایش آثارش نمی تواند برداشت درستی از کار خود داشته باشد. در واقع با نمایش آثار یک هنرمند، نقد کارشناسان و خرید آثار اوست که یک هنرمند می تواند به حیاتش ادامه دهد. اما در سال های اخیر شاهدیم که سیل گسترده فارغ التحصیلان رشته های مختلف هنری و نیز هنرآموزانی که به صورت خودآموخته به خلق آثار هنری روی آورده اند، نمی توانند در شروع کار، نمایشگاهی برگزار و اعتماد گالری داران را برای برپایی نمایشگاه جلب کنند. به نظر می رسد در این میان، گالری داران با توجه به شرایط سخت اقتصادی و هزینه های گزاف، ترجیح می دهند سراغ هنرمندان شناخته شده تر بروند و با برپایی نمایشگاهی از آثار آنان، نسبت به خروجی نمایشگاه دل آسوده تر باشند. اما هنرمندان جوان در این میان ترجیح می دهند به جای اعتراض یا انتقاد، با شرایط گالری ها کنار بیایند؛ به این معنی که یا تا خالی شدن وقت گالری ها در سال آینده صبر کنند، یا اگر نگارخانه ای نمایشگاه لغو شده داشت، خود را در دقیقه 90 در آن نمایشگاه جا کنند و سراغ گالری های سطح پایین تر بروند. علی شیرازی، خوشنویس و استاد نقاشی خط کشور که آثارش در حراج های معتبر جهانی به فروش می رسد، در این باره به جام جم می گوید: هنرمندان جوان باید بدانند ما هم مثل آنها از همین نقطه شروع کردیم. آنها باید رویه هنری خود را با پشتکار دنبال کنند تا بتوانند جایگاهی برای خود کسب کنند. فریال سلحشور، مدیر گالری دی که از سال 82 تاسیس شده در این باره به جام جم می گوید که برنامه اش تا سال آینده برای برپایی نمایشگاه پر است. او ادامه می دهد: من برای هیچ هنرمند جوانی حتی اگر وقت گالری خالی باشد هم درجا نمایشگاه نمی گذارم. به صرف دیدن یک سی دی از آثار هنرمند دلیل نمی شود که بخواهم به او فضای نمایشگاهی بدهم. من رویه هنری هنرمندان جوان را دنبال می کنم و طی چند ماه اگر ببینم روند موفقیت های آنها تکرار می شود، در آن صورت به آنها فضای نمایشگاهی می دهم. او با اشاره به هزینه های سنگین گالری داران می افزاید: من تفکرم نسبت به کار گالری داری متفاوت است. گالری مثل یک مدرسه، مکتب هنری و کانون فرهنگی است. مسلما فروش هم برای هنرمندان و هم برای گالری داران در اولویت قرار دارد. اما جنبه فرهنگی کار برای من اهمیت بیشتری دارد. مدیر گالری دی می گوید: با این حال ما در گالری دی هنرمندان جوان بسیاری را به جامعه هنری معرفی کردیم که بسیاری از آنها از همین گالری به حراجی های بزرگ جهان مانند کریستیز و ساتبیز رسیده اند. سلحشور تاکید می کند: ما در همه نمایشگاه ها، چه نمایشگاه هنرمندان جوان و چه هنرمندان شناخته شده و پیشکسوت، 30 درصد برای هزینه ها و مخارج سنگین برمی داریم. اما اصل مطلب برای یک گالری دار جنبه هنری و فرهنگی نمایشگاه است و یک گالری دار باید بداند این کار به صبر بسیار نیاز دارد. پس نباید از فروش نرفتن آثار جا بخورد. بهنوش فروتن، مدیر گالری شکوه نیز به خبرنگار ما می گوید: هزینه های گالری سرسام آور است. جدای از هزینه ملکی که گالری در آن واقع شده و هزینه های جاری مثل آب و برق، من ترجیح می دهم افتتاحیه نمایشگاه هایم عالی باشد. این گالری دار هم که از هنرمندان 30 درصد به عنوان هزینه گالری از فروش آثار دریافت می کند، می گوید: خیلی وقت ها هنرمندان نسبت به گالری داران کم لطفی می کنند. مثلا به مخاطبان و خریداران آثارشان در نمایشگاه می گویند آثار را نخر تا بعد از نمایشگاه به آنها بفروشند. به این ترتیب می خواهند 30 درصد هزینه گالری دار را ندهند. در واقع با این کار سر ما کلاه می گذارند. او نیز با تائید این نکته که گالری داران کمتر برای هنرمندان ناشناخته و تازه کار ریسک می کنند، می گوید: شنیده ام حتی برخی گالری داران از هنرمندانی که ناشناس هستند پیشنهاد پنج میلیون تومان پول پیش در کنار 50 درصد فروش آثار را مطرح می کنند. مدیر گالری شکوه نیز می گوید: برنامه ما تا آبان سال آینده بسته شده و اگر هنرمندی بخواهد در گالری شکوه نمایشگاه بگذارد و آثارش را تائید کنیم، یا باید تا آن تاریخ صبر کند یا نمایشگاه او را جایگزین نمایشگاه های لغو شده کنیم. فروتن می افزاید: برخی مواقع هنرمندان یکی دو هفته مانده به آغاز نمایشگاهشان تماس می گیرند و نمایشگاه را با دلایل مختلف لغو می کنند. به این ترتیب هزینه های زیادی را به گالری دار وارد می کنند. من به این دلیل از هنرمندان بیعانه می گیرم. اصغر امیرنیا ، مدیر پیشین دفتر تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به جام جم می گوید: میزان درصد تعیین شده برای گالری داران بر اساس توافق میان گالری دار و هنرمند بین 10 تا 70 درصد در نوسان است. این میزان توافق است و نمی توان برای آن قانون گذاشت. او می گوید: تا روزی که در دفتر تجسمی ارشاد مشغول به کار بودم (حدود یک ماه قبل) هیچ آیین نامه یا دستورالعملی در این خصوص در دست تدوین نبود تا میزان کمیسیون گالری ها از برپایی یک نمایشگاه را سامان دهد و رقم مشخصی را تعیین کند. بهرنگ صمدزادگان، پژوهشگر هنر نیز معتقد است: متأسفانه هنرمندان جوان ما عجله دارند. در همه جای دنیا این نظم حاکم است که هنرمند جوان برای ورود به فضای حرفه ای هنر از گالری های درجه سه شروع و آرام آرام پیشرفت کند. از آنجا که رشته های مختلف هنری یکی از پرهزینه ترین رشته های دانشگاهی محسوب می شوند، هنرمندان جوان با هزینه های بسیار از دانشگاه با این امید فارغ التحصیل می شوند که بتوانند آثارشان را در نمایشگاه های داخلی عرضه کنند و بتوانند رفته رفته از محل فروش این آثار هم هزینه های تحمیل شده در دوران تحصیل را جبران کنند و هم بتوانند در دنیای هنر برای خود نامی دست و پا کنند و کم کم به مارکت های جهانی راه یابند. اما به نظر می رسد فضا به گونه ای است که انگار به طور عمده نام هنرمند و نیز روابط بر دیگر مسائل رجحان دارد. البته این مشمول همه نگارخانه ها نیست و بسیاری از گالری داران هستند که از برپایی نمایشگاه هایی برای هنرمندان خلاق حمایت می کنند. از سوی دیگر هنرمندان نیز در چنین شرایطی ناچارند به شرایط گالری ها تن دهند و حتی اعتراض هم نکنند. نمونه اش آن که برای تهیه این گزارش هیچ کدام از این هنرمندان جوان حاضر نبود نامش منتشر شود. سجاد روشنی / گروه فرهنگ و هنر
شنبه 28 دی 1392 8:22
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]