محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842757865
رسول جعفریان: اخلاق نبوی را رها کرده ایم و برای اصلاح جامعه به راه های سیاسی روی آورده ایم
واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
رسول جعفریان: اخلاق نبوی را رها کرده ایم و برای اصلاح جامعه به راه های سیاسی روی آورده ایم
مردم مسلمان جهان ایران را به عنوان یک کشور مدعی اسلام و طرفدار اهل بیت (ع) می شناسند. طبعا ایران باید از این زاویه خود را درست بشناساند. البته آنها بیشتر به عمل ما عنایت دارند اما آثار علمی هم کما بیش به دست آنها می رسد.
به گزارش نامه نیوز، سیره نبوی یکی از منابع دین شناسی است و برای همین است که مسلمانان از عصر نخست روی سیره نبوی کار می کردند اما در حوزه های علمیه ایران سیره شناسی همواره مغفول واقع شده یا نگاه های سیاسی بر ان غلبه کرده است. دکتر رسول جعفریان از جمله محققانی است که با نگارش کتاب "سیره نبوی" و مقالات متعدد علمی ، تلاش کرده است تا با مستندات تاریخی نگاهی روشن بینانه از مکتب پیامبر را برای جامعه امروز ما نمایان سازد. او در این راستا تلاش کرده تا انحرافات فکری جامعه اسلامی امروز ایران را نیز یادآور شود.
مباحث بسیط اسلامی به صورت دست اول در آموزههای اخلاقی و معنوی رسول خدا آمده است. یک سوال مهم این است که چرا ما به خصوص در ایران خیلی به سیره نبوی نپرداخته ایم؟ به نظرم ما در سالهای اخیر سیره نبوی را بیشتر با اهداف سیاسی نگاه کردیم. یعنی اهداف سیاسی مقدم بر شناخت درست حقیقت سیره نبوی بود. همین باعث شد که پیام های اصلی سیره نبوی را نگرفتیم. انبیاء در قرآن بیشتر مروج اخلاق و عدالت هستند. عدالت هم به معنای درست آن. نه شعاری که هر روز کسی با آن سوار و پیاده شود. سیره نبوی مثل تاریخ انبیاء در قرآن باید وجه نشرتوحید و عبودیت و اخلاق آن مهم باشد. ما اخلاق را رها کرده ایم و به راه های سیاسی برای اصلاح روی آورده ایم. ما به یک پکیج کامل برای اصلاح جامعه نیازمندیم. اما هنوز بر سر یک طرح جامع برای اصلاح جامعه به نتیجه نرسیده ایم.
سیره نبوی یکی از منابع دین شناسی است و برای همین است که مسلمانان از عصر نخست روی سیره نبوی کار می کردند. اما این سیره باید به خاطر خودش شناخته شود نه به خاطر اهدافی که ما ترسیم می کنیم. ما باید اهداف زندگی خودمان را از سیره نبوی بگیریم نه این که آن را در خدمت اهداف خود درآوریم. بعد از انقلاب و حتی پیش از آن آثاری نوشته شد، اما رنگ و روی آنها کاملا مبتنی بر منابع اولیه نبود. بیشتر برای حل معضلات روز بود. این البته خوب است که ما برای حل و فصل مشکلات اخلاقی از سیره نبوی استفاده کنیم اما نباید از آن یا از سیره علوی سوء استفاده کنیم. در ضمن آنچه مهم است روح سیره نبوی است نه شکل آن. یادمان باشد که افراط و زیاده روی در دینداری نکنیم. پیامبر (ص) اهل زندگی کردن بود، اهل رفاقت با مردم بود، اهل عدالت بود، اهل خانواده و خانه داری بود، اهل جنگ و جهاد بود، اهل میهمانی رفتن و دوست داشتن بود. این طور نبود که پیامبر، فقط پیامبر جهاد و جنگ باشد. روح دعوت پیامبر (ص)مهم است که داشتن یک زندگی خوب است. خدا به پیامبرانش دستور داده است که دو چیز را رعایت کنند: کلوا من الطیبات و اعملوا صالحا. خوردن خوب و انجام عمل صالح. این دو تا اصل و سبب فلاح و رستگاری است. برداشت های غلط از سیره نبوی در قدیم در میان صوفیه هم رواج داشته است. آنها به هیچ کدام از این دو عمل اقدام نمی کردند. نه از طیبات می خوردند و نه امکان انجام عمل صالح و مفید برای جامعه را داشتند. وضعیت ما در زمینه تألیف، تحقیق و پژوهش سیره نبوی چگونه است؟ تا آنجا که من آگاهم مرکزی خاص تحقیقات مربوط به سیره نبوی نداریم. البته نه این که بگویم داشتن یک مرکز مهم است. گاهی یک نفر کار ده مرکز را می کند. کما این که استاد جعفر مرتضی در همین سالها یک دوره 36 جلدی برای سیره نبوی نوشت و الان در حال تکمیل سیره علوی است. اما آنچه مهم است تحقیق در حد اعلاست. این سطح از تحقیق را نداریم. روش های تحقیق ما روش های کهنه ای است. دنبال پژوهش جدی نیستیم. علاوه، بیش از آن که بخواهیم بدانیم می خواهیم توجیه کنیم. این هم کار تحقیق را خراب می کند. تا وقتی که ذهن آدمی ذهن مقلد گونه است حرف جدید و مهم و تازه را درک نمی کند. ما باید حریت بیشتری در تحقیق داشته باشیم.
ما در تهران و به خصوص قم، موسسات فرهنگی زیادی وابسته به دانشگاهها، حوزه علمیه و علما داریم. آیا ضروری نمی بینید یک موسسه، یا پژوهشکده به صورت خاص در زمینه سیره نبوی کار کند. البته آن هم کار آکادمیک و به دور از حواشی?
در سال پیامبر اعظم (ص) تحقیقات خوبی در باره پیامبر شد و همان زمان هم توصیه هایی برای ایجاد موسسه ای خاص بود. فکر کنم سال 82 بود که غرفه ای هم در نمایشگاه کتاب برای ارائه کتابهای سیره نبوی ترتیب داده شد. خاطرم هست که رئیس جمهور وقت آمد و اعلام آمادگی هم کرد. اما این که کسی متولی این کار باشد متاسفانه اقدامی نشد. من از این که کتابهای عادی و معمولی حاصل کار باشد و نتوانیم کار جدی ارائه دهیم نگران هستم. با این حال بگویم، در شناخت سیره نبوی به قصد راهنمایی جامعه، نیازی به آن مسائل پژوهشی سنگین نیست. ببیند قرآن یک تفسیر فنی و علمی درجه اول دارد یک فهم عادی و عرفی برای مردم. یک آیه را اگر کسی بخواند درک می کند و فهمش برایش سودمند است و همان آیه را می توان یک کتاب در باره اش نوشت. ما پیام سیره نبوی را نیاز داریم. ما نیازمند شناخت اخلاق نبوی هستیم. معرفت نبوی هستیم. نه بحثهای پیچ در پیچ و تو در تو. آنها بماند برای پژوهشگران. ما می خواهیم جامعه ای تربیت کنیم که پیامبر را راهنمای خودش بداند. شما پس از سیره رسول خدا (ص) یکی دو کار تصحیحی در زمینه سیره نبوی انجام دادید. آیا کارهای تحقیقی را نمی خواهید به روز کنید؟ متاسفانه از زمانی که چاپ جدیدی از سیره را در حوالی سال 74 دادم دیگر آن را به روز نکردم. البته به خاطر کلاس ها گهگاه تحقیقی در باره سیره نبوی دارم و مطالعاتی می کنم اما کار جدی نکرده ام. در این چند سال دو سه کتاب هم در باره سیره نبوی توسط کتابخانه تاریخ چاپ کردیم که یکی در باره امی بودن پیامبر (ص) بود و آقای میرشریفی آن را از عربی ترجمه کرد. بسیاری از کتابهایی که در عربی در باره سیره نبوی نوشته شده، اگر به فارسی ترجمه شود بسیار سودمند خواهد بود اما ما مترجم کافی هم برای این کار نداریم. بسیاری از افراد مترجم هم این کتابها را نمی شناسند. بنده بعد از سیره نبوی مدتی دنبال تاریخ تشیع و بعد هم تاریخ صفوی و حتی معاصر بودم. امیدوارم بتوانم روزی سیره نبوی خودم را بازنویسی کنم. طبعا نیاز به زمان زیادی دارد. احتیاط علمی بیشتری را هم می طلبد. وضعیت ما نسبت به کشورهای عربی در زمینه تالیفات درباره سیره نبوی مشخص است. برای رفع کاستی ها چه باید کرد؟
در برخی از زمینه ها کشورهای عربی کارهای علمی تر و جدی تری دارند. و همان طور که گفتم برخی از کارهای آنها شایسته است به فارسی ترجمه شود. به هر حال زبان اول آنها عربی است و راحت تر ازمحققان ما از منابع استفاده می کنند. البته شاید بتوان گفت از جهانی ذهنیت ما متفاوت با آنهاست و گاه برداشت های بهتری داریم. اما به هر حال فرهنگ اسلامی در دنیای عربی و ایرانی ازیک آبشخور سیراب می شود و کارها و دیدگاه ها در اصل اسلام به هم نزدیک است. باید تعامل باشد و کارهای فارسی به عربی و کارهای عربی به فارسی ترجمه شود که از جمله همین سیره نبوی است. سیره نبوی بنده هم چند سال قبل به عربی ترجمه و در بحرین و بیروت چاپ شد. و دست آخر این که، ترویج سیره نبوی در داخل، و تالیف آثار علمی و قابل عرضه در دنیا، در ارتقای جایگاه اسلامی کشور ما چه نقشی می تواند ایفا کند.
مردم مسلمان جهان ایران را به عنوان یک کشور مدعی اسلام و طرفدار اهل بیت (ع) می شناسند. طبعا ایران باید از این زاویه خود را درست بشناساند. البته آنها بیشتر به عمل ما عنایت دارند اما آثار علمی هم کما بیش به دست آنها می رسد. ما باید در زمینه علوم دینی قوی باشیم. باید جای الازهر را در دنیای اسلام بگیریم. الان هزاران طلبه شیعه از افریقا و شرق آسیا برای تحصیل به ایران می آیند. ما باید بتوانیم حیثیت علمی و پژوهشی و مدارک تحصیلی خود را حفظ کنیم. آنچه ما داریم معرفی اسلام است کسی به خاطر علم کامپیوتر به ایران نمی آید. بنابرین در این زمینه ها از جمله سیره نبوی باید خود را تقویت کنیم. باید حرفهای تازه داشته باشیم. باید علم و عمل ما منطبق بر یکدیگر باشد تا جاذبه خود را در جهان اسلام حفظ کنیم. ایران نشان داده که حرفهایی برای گفتن دارد. در عمل هم تلاش زیادی داشته است. اما مراقبت می خواهد اگر آدمی یا جامعه ای مراقب خود نباشد یک آن ممکن است زمینه سرنگونی و سقوط خود را فراهم کند .منبع: خبرآنلاین
1392/10/9
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]
صفحات پیشنهادی
مديرعامل خانه كتاب در گفتگو با ايلنا: فروش شابك به ناشران و اطلاعات بانك كتاب راهكارهاي كسب هستند
مديرعامل خانه كتاب در گفتگو با ايلنا فروش شابك به ناشران و اطلاعات بانك كتاب راهكارهاي كسب هستند دريافت هزينه بابت واگذاري كد شابك از ناشران ميتواند يك راهكار براي كسب درآمد در خانهي كتاب باشد بخش قابل توجه هزينههاي خانهي كتاب برگزاري جوايزي همچون جلالآلاحمد و كتاب سالراهكارهايي براي تغيير در كنكور دكتري/ در نظر گرفتن ارتباط پايان نامه ارشد با رشته دكتري
راهكارهايي براي تغيير در كنكور دكتري در نظر گرفتن ارتباط پايان نامه ارشد با رشته دكتري جلسه 186 كميسيون علمي و فناوري دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي به منظور بررسي نحوه برگزاري آزمون نيمه متمركز دكتري برگزار و گزارش مزايا و معايب اين شيوه برگزاري آزمون دكتري توسط اعضا ارائهتبيين راهكارهاي جديد براي ترويج فرهنگ ايثار و شهادت
تبيين راهكارهاي جديد براي ترويج فرهنگ ايثار و شهادت گروه جهاد و حماسه رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران طي نشستي با اصحاب رسانه در روز هشتم دي به تبيين راهكارهاي جديد براي ترويج فرهنگ ايثار و شهادت ميپردازد به گزارش خبرگزاري بينالمللي قرآن ايكنا بنياد شهيد و امور ايثارگراناظهارنظرهاي غيرعلمي حريم فكري جامعه اسلامي را آشفته مي كند
اظهارنظرهاي غيرعلمي حريم فكري جامعه اسلامي را آشفته مي كند يك پژوهشكر علوم قرآن و حديث با تأكيد بر لزوم حفظ حريم فكري جامعه اسلامي درباره پيامد اظهار نظرهاي بدون علم در حوزه مباحث نظري و عقيدتي گفت اظهارنظرهاي بدون تخصص نتيجه اش اين مي شود كه همه دانشجويان ما و كساني كه زير دستحماسه اقتصادي و راهكارهاي اجرايي آن
حماسه اقتصادي و راهكارهاي اجرايي آن برنامه خوشه هاي اقتصادي اين هفته به موضوع حماسه اقتصادي و راهكارهاي اجرايي آن اختصاص دارد به گزارش حوزه راديو تلويزيون باشگاه خبرنگاران بيش از يك قرن است كه اقتصاد ايران به لحاظ ساختاري اقتصادي وابسته به نفت است به همين دليل مشكلات امروزنمونه هايي از غلو درباره امام حسين(ع)/ جريان انحرافي در شيعه از زبان دكتر رسول جعفريان
نمونه هايي از غلو درباره امام حسين ع جريان انحرافي در شيعه از زبان دكتر رسول جعفريان غاليان گروهي از تظاهركنندگان به اسلام هستند كه در غلو كردن نسبت به جايگاه و نقش ائمه و امامان شيعه پا را از مرز اعتدال بيرون گذاشته و حرف هايي بي اساس درباره ائمه زده و مي زنند آنچه كه مسلمبررسي راهكارهاي دولت براي پس انداز خانگي
بررسي راهكارهاي دولت براي پس انداز خانگي برنامه عمران و پيشرفت راديو اقتصاد به طرح راهكارهاي دولت براي پس انداز خانگي ميپردازد به گزارش حوزه راديو و تلويزيون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي راديو اقتصاد برنامه عمران و پيشرفت اين هفته به نقد و بررسي صحبتهاي عباس آخوندينمونه هایی از غلو درباره امام حسین(ع)/ جریان انحرافی در شیعه از زبان دکتر رسول جعفریان
نمونه هایی از غلو درباره امام حسین ع جریان انحرافی در شیعه از زبان دکتر رسول جعفریان در سالیان گذشته تاکنون شاهد بروز جدی جریان غالیان - غلو کنندگان در مجموعه هیات های مذهبی کشورمان بوده ایم جریانی که همواره مفاهیم مکتب شیعه را به انحراف های گوناگون کشانده است به گزارش نامه نبهترين نرم افزارهاي تلفن همراه و رايانه در هفتهاي كه گذشت + دانلود
بهترين نرم افزارهاي تلفن همراه و رايانه در هفتهاي كه گذشت دانلود در اين گزارش مي توانيد بهترين و پر بازديدترين نرم افزارهاي اين هفته ي دريچه را دانلود كنيد نرم افزارهايي كه به انتخاب شما جمع آوري شده است به گزارش خبرنگار دريچه فناوري اطلاعات باشگاه خبرنگاران بسته هفتگي دريچبهترين نرم افزارهاي تلفن همراه و رايانه در هفته اي كه گذشت + دانلود
بهترين نرم افزارهاي تلفن همراه و رايانه در هفته اي كه گذشت دانلود در اين گزارش مي توانيد بهترين و پر بازديدترين نرم افزارهاي اين هفته ي دريچه را دانلود كنيد نرم افزارهايي كه به انتخاب شما جمع آوري شده است به گزارش خبرنگار دريچه فناوري اطلاعات باشگاه خبرنگاران بسته هفتگي دريچگفتوگوي فارس با مترجم قرآنقرآن خيلي راحت برايم ترجمه شد/ ترجمههايي كه جنايت است و تحريف/ لزوم ترجمه قرآن بر
گفتوگوي فارس با مترجم قرآنقرآن خيلي راحت برايم ترجمه شد ترجمههايي كه جنايت است و تحريف لزوم ترجمه قرآن براي ۳ قشر جامعه محمدحسن تقيه گفت بصيرت اين روزها خيلي استفاده ميشود و مقام معظم رهبري به آن اشاره دارند بصيرت يعني درك كردن همه مترجمان ان الله بصير بالعباد را معناراديو سلامت از راههاي رفع بحرانهاي اجتماعي ميگويد/ تلاش براي تحقق جامعه ديني
راديو سلامت از راههاي رفع بحرانهاي اجتماعي ميگويد تلاش براي تحقق جامعه ديني مدير گروه سلامت اجتماعي شبكه راديويي سلامت با اشاره به بعضي از برنامههاي اين شبكه از اهداف و رويكردهاي راديو سلامت در ارتقاي سلامت اجتماعي در قالب فردي و جمعي مردم سخن گفت حسين ماكنعلي در گفتگو بااما و اگرهاي خبر راهاندازي سازمان سينمايي در شهرداري تهران
اما و اگرهاي خبر راهاندازي سازمان سينمايي در شهرداري تهران در حاليكه در چند روز گذشته برخي رسانهها از راهاندازي يك سازمان سينمايي در شهرداري تهران و موازي با سازمان مربوطه در وزارت ارشاد خبر ميدهند منابع رسمي در سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران اين خبر را تاييد نميكنند به-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها