محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832466291
نقد بهترین منتقد جهان بر 2 فیلم زنانه ایرانی
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
نقد بهترین منتقد جهان بر 2 فیلم زنانه ایرانی
او یکی از افراد تاثیرگذار معاصر بر فرهنگ عامه در آمریکا بود. او مرزهای نقد را در فضای مجازی گسترش داددر ادامه ریویوهایی که راجر ایبرت بر فیلم های «روزی که زن شدم» و «دو زن» نوشته است را می خوانید...
مجله اندیشه پویا: «حالا می خواهم درباره فیلم هایی که دوست دارم، بنویسم.» این آخرین جمله راجر ایبرت فقید در وبلاگش است. او درباره فیلم هایی می نوشت که دوستشان داشت یا اگر هم دوستشان نداشت، از جنبه هایی دارای اهمیت بودند. بهترین مثال، ریویوی او برای فیلم «طعم گیلاس» کیارستمی است.
کمترین ستاره را به این فیلم می دهد و نیز نقدی تند بر آن می نویسد. او مجذو بسینما و فیلمسازان ایرانی، مانند بسیاری از منتقدان اروپایی، نبود. به آن نشان که از میان تعداد بسیاری از فیلم های ایرانی که در خارج از کشور به نمایش درآمدند، او تنها برای پانزده فیلم ایرانی ریویو نوشت اما نمی توان از نقش بسیاری که در معرفی سینمای ایران به جامعه آمریکایی داشت، گذشت.
او یکی از افراد تاثیرگذار معاصر بر فرهنگ عامه در آمریکا بود. او مرزهای نقد را در فضای مجازی گسترش داد و خلاف منتقدانی همچون جاناتان روزنبام که سعی می کند سینمای محبوب خودش را به عنوان سینمای حقیقی ترویج کند، بدون آنکه بر سلیقه شخصی خودش پافشاری کند، کلیت سینما را ترویج و تکثیر کرد. در ادامه ریویوهایی که راجر ایبرت بر فیلم های «روزی که زن شدم» و «دو زن» نوشته است را می خوانید...
فیلم «روزی که زن شدم»، سه داستان از ایران را به هم پیوند می زند و سه نسل از زنان را. دختری در آستانه نوجوانی، زنی که مصمم است از قید سلطه شوهرش رها شود.
یک بیوه ثروتمند که می گوید: «هر چه را تا حال نداشته ام، امروز برای خودم می خرم.» هر سه داستان به طور خطی و به سادگی روایت می شوند. داستان ها چنان فاقد پیچیدگی های روانی معمول فیلم های غربی اند که در آغاز، می پنداریم شاید افسانه هایی محلی یا داستان هایی تمثیلی باشند. بعید هم نیست که اینطور باشد؛ اما در عین حال، می شود به راحتی از آنها لذت برد. کمتر اتفاقی هست که بر پرده نشان داده شود و امکان رخ دادن آن در زندگی روزمره وجود نداشته باشد. نکته تنها اینجاست که ما عادت نداریم بخش های زیادی از زندگی روزمره از داستان حذف شود.
داستان اول، داستان حوست؛ دختری در جشن تولد نه سالگی اش. تا پیش از این، حوا که کودک محسوب می شده است، اجازه داشته آزادانه با نزدیکترین دوستش که یک پسر است، بازی کند اما از امروز به بعد، او باید چادر به سر کند؛ حجابی که او را از نگاه مردان محفوظ می دارد. او دیگر اجازه ندارد با پسرها بازی کند. این دگرگونی و پا گذاشتن او به دنیای زنان، قرار است با طلوع آفتاب، رسما اتفاق بیفتد؛ اما مادر و مادربزرگ حوا به او تا ظهر فرصت می دهند. آنها چوبی را عمود بر زمین در خاک فرو می کنند و به حوا می گویند که وقتی سایه چوب از زمین محو شود، دوران کودکی او به پایان می رسد. او سایه را با انگشتانش اندازه می گیرد و همراه دوستش، یک آب نبات چوبی می خورد.
اپیزود دوم با تصویری آغاز می شود که در آغاز، به نظر سوررئال و غیرواقعی می رسد؛ اما به زودی می فهمیم که توضحی منطقی برای آن وجود دارد. یک دسته زن که همه سراپا سیاه پوشیده اند، با حدت و سراسیمه سوار بر دوچرخه، در جاده ای ساحلی رکاب می زنند. یک مرد خشمگین، سوار بر اسب، زنی را که سردسته دوچرخه سواران است و آهو نام دارد، تعقیب می کند. ما شاهد یک مسابقه دوچرخه سواری زنانیم و شوهر آهو با شرکت او در این مسابقه موافق نیست، اول با دلواپسی داد می زند (آهو نباید با آن پایش که آسیب دیده است، پدال بزند) و بعد فریادهایش تهدیدآمیز می شوند (دوچره مرکب شیطان است و او آهو را طلاق خواهد داد). آهو همچنان به پدال زدن ادامه می دهد و شوهرش سرانجام به کمک سایر اعضای خانواده که به او پیوسته اند، به زور او را به ایستادن وادار می کند.
قصه سوم، مانند اپیزودی از یک فیلم کمدی صامت آغاز می شود. پسر جوانی صندلی چرخدار پیرزنی سرزنده و سرحال را هل می دهد. پیرزن پسر را به مغازه هایی هدایت می کند و از هر کدام چیزی می خرد. یک یخچال، یک تلویزیون، میز، چندین صندلی و ... چیزی نمی گذرد که پیرزن سردسته گروهی از پسربچه هایی می شود که با گاری های دستی پر از وسایل، پشت سر او راه می روند.
به زودی می فهمیم پول زیادی به او ارث رسیده است که می خواهد تا فرصت دارد، خرجش کند و همه چیزهایی را که در دوره تأهلش نمی توانسته بخرد، برای خود بخرد. صحنه با تصویری فلینی وار پایان می گیرد که تعریفش نمی کنم تا لحظه دیدنش را برایتان خراب نکنم. این تنها جایی است که فیلم از دنیای موجه و قابل هضم فاصله می گیرد و پا به جهان فانتزی می گذارد اما داستان به درستی و زیبایی به این صحنه ختم می شود. «روزی که زن شدم»، باز هم گواهی بر سلامت و زنده بودن سینمای ایران است؛ جامعه ای که ما آن را جامعه بسته ای می انگاریم.
یکی از قوت های فیلم این است که هیچ جایی مکث نمی کند که توضیح اضافه بدهد. شخصیت ها هم هرگز تلاش و تقلایی برای توضیح وضعیت خود و دفاع از مظلومیت یا توجیه واکنش های خود نمی کنند. مثلا زن داستان دوم، فقط تندتر و تندتر پدال می زند. دختر کوچک با آنکه دارد همبازیش را از دست می دهد، سر به زیر و بدون اعتراض، به مادر و مادربزرگش اعتماد می کند و می پذیرد که باید مانند آنها خود را از نگاه مردانی که عضو خانواده نیستند، محفوظ بدارد.
تنها زن پیر است که پیروزمندانه، هدفش را دنبال می کند و به نظر می رسد که خود را از این چرخه رها کرده است. هر چند او هم هنوز این عادت را حفظ کرده که با دیدن مردان، شال خود را روی صورتش می کشد با اینکه مدت هاست دیگر قابلیتش را برای فریقتن مردی با زیبایی اش از دست داده است. این حرکت، انگار تنها یک یادوری است به خودش که یک زن است و باید در حیطه قوانین معینی حرکت کند.
در جامعه پدرسالار
درباره «دو زن»
کارگردان: تهمینه میلانی
فرشته دانشجویی مستعد است که ظاهرا در دهه شصت شمسی در تهران زندگی می کند، دختری که قربانی دیوانگی و جنون مردان می شود. داستان او در فیلم «دو زن» بازگو می شود، فیلمی دردناک و اندوهبار که یک زن آن را ساخته، فیلمی درباره جامعه ای پدرسالار که زنانش با مشکلات زیادی دست به گریبانند. فرشته اهل شهرستانی کوچک است و تنها با اجازه پدرش می تواند در دانشگاه ادامه تحصیل بدهد، زیرا پدر معتقد است که او باید در خانه بماند، شوهر کند و برای او نوه بیاورد.
در تهران، در رشته تخصصی مردان، گوی سبقت را از دیگران می رباید و عاشق آزادی هیجان انگیز و خودسرانه کتاب ها، کلاس ها، زندگی دانشجویی و دوستانش است. شاید همین روحیه آزادانه است که جوان غریبه موتورسواری را به او جلب می کند و به دنبالش می کشاند. فرشته ترسی به دل راه نمی دهد و همین است که مرد را مجذوب و در عین حال هراسان می کند. مرد شیفته زن است و به چیزی نمی اندیشد جز او. به دختر پیشنهاد دوستی می دهد، پیشنهادی که بیشتر به تهدید می ماند. دختر را با مرد جوانی می بیند که پسرعمویش است ولی گمان بد می برد و فکر می کند دوست پسر اوست.
یک روز بعد از آنکه فرشته پیشنهاد دوستی او را رد می کند، موتورسوار، به صورت پسرعموی فرشته اسید می پاشد. دادگاهی تشکیل می شود، دادگاهی که تقریبا از اصل ماجرا غافل است. دختر آبروی خانواده اش را برده. چرا؟ چون پایش به رسوایی کشانده شده که او را زنی مستقل و آزاد می نماید. همه فکر می کنند لابد تقصیر او بوده که چنین غیرت آن مرد را برانگیخته که دست به اسیدپاشی زده. پدر فرشته به اجبار او را از دانشگاه به شهر کوچکشان بازمی گرداند و به همسری مردی چهل ساله درمی آوردکه هیچ درکی از نیازها و حقوق او ندارد.
«دو زن» به جزییات زندگی روزمره درایران بعد از انقلاب می پردازد و تصویری از زندگی و مشکلات زنان ارائه می دهد. شوهر فرشته موجود رقت انگیزی است که عزت نفس و اعتماد به نفسش خلاصه می شود در کنترل و محدود کردن همسرش. وقتی زن رفتاری مستقل نشان می دهد، مرد احساس سواری را دارد که انگار اسبش او را بر زمین زده و او باید آنقدر حیوان را بزند تا مطیع و سر به راه شود.
فیلم به بیان هنجارهای حاکم بر جامعه ایران می پردازد. کارگردان فیلم، تهمینه میلانی است که فیلم هایش او را در میان فمینیست های ایرانی به نماد امید بدل کرده است، هر چند من واقعا نمی فهمم چه لزومی دارد برای اینکه به تساوی حقوق زن و مرد قائل باشی، فمینیست شوی؟ فیلم با احتیاط پیش می رود و دست به هیچ نقد صریح و آشکاری از اوضاع سیاسی ایران نمی زند؛ فیلم بر زندگی و تیره روزی فرشته متمرکز است و ما را آزاد می گذارد تا نتایج بیشتری بگیریم.من میلانی و شوهرش را ماه نوامبر در جشنواره فیلم کلکته دیدم.
امیدش به تغییرات ایران مرا تحت تاثیر قرار داد. به هر جشنواره ای که می روم، از همگان می شنوم که سینمای جدید ایران از همه جای دیگر هیجان انگیزتر است. فیلمهایی مثل «دو زن» شاهدی بر این مدعا هستند. همین امر در مورد فیلم کودکانه «رنگ خدا»، ساخته مجید مجیدی، صادق است: فیلمی که درباره پسربچه ای نابینا، باهوش و زرنگ است که پدرش او را از مدرسه بیرون می آورد و به شاگردی به دست نجاری می سپارد، زیرا پدر پسربچه نابینا که یک بیوه مرد است، احساس می کند داشتن پسری کور، شانس او را برای ازدواج مجدد کم می کند. هر کدام از این فیلم ها داستان خاص خود را دارند اما پیامی آشکار در همه آنها نهفته است: امید به تغییر قوانین در جامعه ای پدرسالار.
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]
صفحات پیشنهادی
نقد بهترین منتقد جهان بر 3 فیلم مطرح ایرانی
درباره رنگ خدا بچه های آسمان و باران نقد بهترین منتقد جهان بر 3 فیلم مطرح ایرانی او یکی از افراد تاثیرگذار معاصر بر فرهنگ عامه در آمریکا بود او مرزهای نقد را در فضای مجازی گسترش داد در ادامه ریویوهایی که راجر ایبرت بر فیلم های رنگ خدا بچه های آسمان و باران مجید مجیافتخار آفريني 3 بازي ايراني در رقابتهاي بهترين بازيهاي مستقل جهان
افتخار آفريني 3 بازي ايراني در رقابتهاي بهترين بازيهاي مستقل جهان 3 بازي خوب ايراني در رقابتهاي بينالمللي بهترين بازي مستقل سال در وبسايت معتبر IndieDB كه مرجع بازيهاي مستقل است با حمايت هاي مردم خوب ايران افتخار آفريني كردند به گزارش دريچه فناوري اطلاعات 3 بازي خوب ايرانراي گيري فدراسيون جهاني براي انتخاب بهترين وزنه بردار سال /جاي ايراني ها خالي
راي گيري فدراسيون جهاني براي انتخاب بهترين وزنه بردار سال جاي ايراني ها خالي به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين فدراسيون جهاني وزنه برداري در حالي اقدام به راي گيري براي انتخاب بهترين وزنه بردار جهان كرده است كه نام هيچ وزنه برداري از ايران در اين انتخابات ديده نمي شود واين اتفاق تنهاگذشته، نامزد جایزه بهترین فیلم خارجی جوایز منتخب منتقدان در آمریکا شد
گذشته نامزد جایزه بهترین فیلم خارجی جوایز منتخب منتقدان در آمریکا شد گذشته تازه ترین ساخته اصغر فرهادی نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی نوزدهمین دوره جوایز منتخب منتقدان فیلم در آمریکا شد آفتاب این فیلم هفته گذشته هم برای دریافت جایزه گلدن گلوب در این بخش نامزد شده بود بهبهترينهاي سال سينماي جهان از نگاه انجمن منتقدين تورنتو
بهترينهاي سال سينماي جهان از نگاه انجمن منتقدين تورنتو جديدترين ساخته برادران كوئن از سوي انجمن منتقدين فيلم تورنتو به عنوان بهترين فيلم سال 2013 انتخاب شد به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران ايسنا با آغاز فصل جوايز سينمايي انجمن منتقدين فيلم تورنتو نيز اقدام به انتخاب برتراز سوي انجمن منتقدان فيلم تورنتوفيلم برادران كوئن بهترين فيلم سال شد
از سوي انجمن منتقدان فيلم تورنتوفيلم برادران كوئن بهترين فيلم سال شد انجمن منتقدان فيلم تورنتو فيلم درون لوين ديويس به كارگرداني جوئل و ايتان كوئن را به عنوان بهترين فيلم سال ۲۰۱۳ ميلادي معرفي كرد به گزارش خبرگزاري فارس در پي به پايان رسيدن سال 2013 ميلادي و شروع فصل جوايزاربعين بهترين راه معرفي حسين به جهان + فيلم
اربعين بهترين راه معرفي حسين به جهان فيلم مستند يا اهل العالم كه متعلق به پياده روي اربعين حسيني است در 14 قسمت تهيه شده كه تا روز اربعين حسيني برروي ويژه نامه خيمه گاه قرار خواهد گرفت به گزارش خيمه گاه باشگاه خبرنگاران خداوند متعال فرشتگانى دارد كه موكّل قبر حضرت امام حسين عیک ایرانی بهترین ورزشکار ماه جهان شد
یک ایرانی بهترین ورزشکار ماه جهان شدوزنهبردار کشورمان که در مسابقات آسیایی مالزی موفق به ثبت رکوردی جدید شده بود از سوی کمیته ملی پارالمپیک به عنوان بهترین ورزشکار ماه نوامبر انتخاب شد فارس منصور پورمیرزایی که ماه گذشته در جریان رقابتهای وزنهبرداری معلولین آسیا موفق به شکستنريبري بهترين بازيکن جام باشگاههاي جهان شد
ريبري بهترين بازيکن جام باشگاههاي جهان شددر پايان رقابت هاي فوتبال جام باشگاه هاي جهان 2013 در مغرب برترين هاي اين رقابت ها معرفي شدند به گزارش فيفا برترين ها به شرح زير معرفي شدند بهترين بازيکن 1- فرانک ريبري از بايرن مونيخ توپ طلا 2- فيليپ لام از بايرن مونيخ توپ نقره 3اخراج رونالدینیو توسط داور ایرانی/ فیلم + دانلود
اخراج رونالدینیو توسط داور ایرانی فیلم دانلود در جریان دیدار ردهبندی جام باشگاههای جهان علیرضا فغانی ستاره نامدار اتلتیکو مینیرو را از زمین بازی اخراج کرد دانلود 1392 10 1فیلم: برترین گلهای تاریخ جامهای جهانی
فیلم برترین گلهای تاریخ جامهای جهانی جام جهانی همیشه برای علاقهمندان به فوتبال رقابتی هیجانانگیز بوده است در این رقابتهای گلهایی به ثمر می رسد که برای مدتها در اذهان علاقمندان به فوتبال میماند ایسنا بیستمین دوره جام جهانی تابستان آینده در برزیل برگزار خواهد شد و 32 تیمریبری بهترین بازیکن جام باشگاههای جهان شد
ریبری بهترین بازیکن جام باشگاههای جهان شد ستاره فرانسوی بایرن مونیخ به عنوان بهترین بازیکن جام باشگاههای جهان انتخاب شد فارس تیم فوتبال بایرن مونیخ شب گذشته شنبه در فینال جام باشگاههای جهان موفق شد با نتیجه 2 بر صفر بر رجا کازابلانکا مراکش غلبه کند و به عنوان قهرمانی این رارزيابي استاد فدراسيون جهاني راهنمايان گردشگري از وضعيت راهنماهاي ايراني
ارزيابي استاد فدراسيون جهاني راهنمايان گردشگري از وضعيت راهنماهاي ايراني استاد راهبر فدراسيون جهاني تشكلهاي راهنمايان گردشگري با ارزيابي وضعيت راهنمايان تور ايراني گفت راهنمايان گردشگري در ايران با استانداردهاي جهاني فاصلهي زيادي ندارند و تمايل براي تغيير در آنها زياد است ب-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها