تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819641546




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چگونه از استرس شب امتحان پيشگيري كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: چگونه از استرس شب امتحان پيشگيري كنيم
فصل امتحانات، سرآغاز و اوج استرس براي دانش‌آموزان است.
هاشم شيدايي كارشناس ارشد مشاوره و تغذيه درباره عوامل استرس‌زا در شب قبل از امتحان در گفتگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران گفت: يكي از شايعه‌ترين اختلالات اضطرابي دانش‌آموزان اضطراب امتحان است، اضطراب امتحان نوعي خوداشتغالي ذهني است كه عواملي چون كم‌انگاري و ترديد درمورد توانايي‌هاي فرد را به همواره دارد و اغلب باعث ارزيابي منفي و تمركز نداشتن حواس و واكنشهاي جسماني نامطلوب مي‌شود.

اين كارشنان با بيان اينكه عوامل استرس‌زا در شب قبل از امتحان ناشي از عوامل شخصيتي، خانوادگي و آموزشگاهي است، افزود: عوامل شخصيتي شامل اضطراب عمومي، عزت نفس پايين، نبود اعتماد به نفس، كم بودن انگيزه، عوامل خانوادگي شامل انتظار بيش از حد خانواده از فرزند، محيط تنش‌زا در خانه، مقايسه كردن فرزند با فرزندان ديگر و يا ديگران برحسب توانايي فردي، عوامل آموزشگاهي مانند: محيط مدرسه فضاي نامناسب براي برگزاري امتحانات انتظار نابه جاي معلم از دانش‌آموز و غيره مي‌باشد.

وي همچنين ادامه داد: بالا رفتن پايه تحصيلي اضطراب امتحان افزايش مي‌يابد، تحقيقات حاكي از آن است كه اضطراب از سن 10 يا 11 سالگي شروع و ثابت مي‌گردد و تا بزرگسالي ادامه پيدا مي‌كند و استرس قبل از امتحان در دختران بيشتر از پسران شايعه است.

شيدايي در ادامه در خصوص علائم اضطراب دانش‌آموزان گفت: عصبي بودن، آرام و قرار نداشتن، احساس خستگي سرگيجه تپش قلب و بي‌حالي و تنگي نفس، تعريق، لرزش دستان و بي‌خوابي و دلهره از جمله عوامل نشان دهنده اضطراب هستند.

شيدايي با بيان اينكه مقاومت افراد در برابر اضطراب متغير است، خاطرنشان كرد: رژيم غذايي، حمايت والدين، ورزش منظم، افزايش اعتماد به نفس، گوش دادن به موسيقي ملايم و حمايت اجتماعي و تن‌آرامي مي‌تواند بر كاهش استرس كمك كند البته در اين ميان نبايد از نقش اسامي و حمايتي خانواده‌ها در كاهش استرس نيز غافل بود.

اين كارشناس همچنين در ادامه تصريح كرد: در مدرسه معلمان مي بايست قبل از شروع امتحانات پاياني اقدام به برگزاري امتحانات دوره‌اي كنند تا دانش‌آموزان با نمونه سوالها آشنا شوند.

وي همچنين افزود: برنامه امتحاني طوري تنظيم شود كه براي درسهاي سخت فرصت مطالعه بيشتري باشد برنامه امتحاني چند هفته قبل از شروع امتحانات به دانش‌آموزان داده شود، در جلسه امتحانات و مدرسه از عوامل محيطي كه باعث استرس در دانش‌آموزان مي‌شود بايد پرهيز كرد.

شيدايي تغذيه مناسب را در كاهش استرس دانش‌آموزان موثر دانست و گفت: تغذيه مناسب در رشد فكري دانش‌آموزان بسيار مفيد است و يكي از عوامل مهم كاهش استرس در دانش‌آموزان استفاده از يك رژيم غذايي مناسب است.

وي اظهار داشت: دانش‌آموزان بايد از خوردن خوراكي‌هاي محرك و تند و همچنين مصرف نوشابه‌هاي گازدار، سوسيس، كالباس، چيپس، پفك و غذاهاي چرب و شيرين و نوشيدني‌هاي كافئين‌دار مثل چاي و قهوه كه باعث تحريك عصبي مي‌شود بپرهيزد و در عوض دانش‌آموزان در روز پنج بار ميوه و سبزيجات، حبوبات، غلات و مغزهاي خوراكي سيب‌زميني، لبنيات، گوشت ماهي و تخم‌مرغ و آب را جايگزين خوردني‌هاي مضر كنند و همچنين شب قبل از امتحان خوردن يك ليوان شير و عسل هم باعث آرامش مي‌گردد و هم به كاهش استرس نيز كمك مي‌كند.

انتهاي پيام/

جمعه 6 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن