واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: روزگار غريبي است/ شوراي صنفي پيچهاي خطرناكي را به سلامت پشت سر گذاشت
شوراي صنفي برخلاف نظرات دوستان مشكلات را به خوبي پشت سرگذاشت.
حبيب كاوش "سخنگوي شوراي صنفي" درخصوص رويكرد شوراي صنفي تا به امروز به خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران گفت: به تازگي صحبتهايي درخصوص رويكرد شوراي صنفي از ابتدا تا به حال شده است كه لازم دانستم برخي از زحمات دوستان و همكارانم را در شوراي صنفي به زبان بياورم.
وي افزود: خداروشكر عصر سايبر همه چيز را آسان كرده و به راحتي ميتوان به آرشيو دسترسي يافت، اگر دوستان به آرشيو انواع سايتها در رسانهها مراجعه كنند تمام گزارشات تا مصاحبهها و نقدهاي اكران سال 89 در يك كلام مشترك است، خسارت فيلم سوزي در مقابل مجموع فيلمهايي كه اكران شده بود فقط كمتر از 9 ميليارد تومان است.
وي ادامه داد: سال 89 سالي بوده است كه اكران و شوراي صنفي در دست تواناي همكار مدعي امروز، بوده است.
كاوش اظهار داشت: در سال 90 سالي كه با انتخاب اصلح اعضاء صنوف سينماداران، تهيه كنندگان، پخش كنندگان، كارگردانان و مسئولي ناظر از وزارت ارشادَ، اداره شوراي صنفي با تغييراتي كه در آئين نامه لحاظ شد تفاوت عملكرد مشهود است.
وي در ادامه درخصوص فروش كل سينماهاي تهران عنوان كرد: فروش كل سينماهاي تهران در سال 90 با 48 فيلم در گروههاي معمولي و 5 فيلم در گروه آزاد به رقم 18 ميليارد و 200 ميليون تومان كه با محاسبه فروش اكرانها نزديك به 22 ميليارد تومان نائل آمد، يعني نزديك به 120 درصد رشد در فروش و به تبع آن جذب مخاطب حال حاضر، ببينيد و مقايسه آماري كنيد كه لغت بحران را كه دوست فرهيخته و همكار مدعيمان بر شوراي صنفي فعلي متكلف ميكند و از آن سخن ميگويد چه معناي مشخصي پيدا ميكند.
وي در ادامه به سال 91 اشاره كرد و تصريح كرد: ما حكايت تلخ سال 91 كه با اكران نسبتا پر فروش چند فيلم همراه بود، كه ميتوانست نوروز پر فروش ديگري را در سال موفقيت آميز 90 را براي سينماي ايران رقم بزند اما متأسفانه فيلم "بوسيدن روي ماه" به دليل ندادن پروانه نمايش فرصت اكران نوروزي پيدا نكرد و تقصير را به گردن شوراي صنفي انداختند، و به تلافي آن ظلم بزرگ، تمامي سينما را هدف گرفتند.
وي ادامه داد: به تبع آن براي زير سوال بردن شواري صنفي دعوا به راه انداختند و نهايتا از آب گل آلود ماهي گرفتند، ودر يك حركت هماهنگ حقوق تمام اهالي سينما و حتي خود سينما را به حراج گذاشتند.
كاوش بيان كرد: در حركت اول با همكاري مسئولان موزه هنري دو فيلم از فيلمهاي نوروز را به بهانههاي واهي و يكباره از اكرانهاي سينماهاي حوزه و شهرداري پايين كشيدند و با ايجاد جو وحشتناك، اكثر سينماهاي تهران و شهرستانها را وادار به پايين كشيدن فيلمهاي روي پرده كردند و به دنبال آن 14 فيلم خوب و موثر سينماي ايران را از بالاي دست وزارت ارشاد توقيف كردند.
وي در ادامه در مورد اكران نشدن فيلمها ادامه داد: در آن زمان جوي كه ايجاد شده بود هيچ تهيهكنندهاي جرات اكران فيلمهايش را پيدا نميكرد و اكران و نمايش و به تبع آن توليد به زمين زده شد و بالاتر از همه در اين كشمكشها مخاطب به مرور دريافت كه ديگر فيلمها، موضوعهاي پر التهاب اجتماعي را در دل خود ندارد و در چندين نوبت و در نهادهاي مختلف توسط دوستان مميزي ميشدند.
كاوش ادامه داد: اين اتفاقات موجود به طور حتم سالها طول خواهد كشيد تا مخاطب آزرده را مجدد به سالنهاي سينما بازگرداند و نمايش و توليد در سينما به روزهاي سال 90 بازگردد.
كاوش درخصوص بهبود جو ايجاد شده در سال 90 و اكران فيلمها در سال 91 ادامه داد: هيچ تهيهكنندهاي جرات اكران فيلمش را در ماههاي اول سال 91 را نداشت و شوراي صنفي با كمكهاي بسيار و ارائه امتيازات مختلف توانست اكران سال 91 را از پيچهاي خطرناكي كه دوستان مسئول خانه سينما و حوزه هنري برايشان ساخته و ميساختند را به سلامت عبور دهند.
وي افزود: سال 91 با 47 فيلم در گروهها و 15 فيلم در گروه آزاد به فروش 22 ميليارد و 400 ميليون تومان دست پيدا كرد، كه البته در سينماهاي تهران فروش 3 ميليارد ريال داشتيم و همانگونه كه بيشتر اشاره شد 13 درصد فرار مخاطب از سالن محصول سال پر تنش 91 است.
وي خاطر نشان كرد: بالاخره روز 11 آبان 91 در تاريخ سينماي ايران به عنوان يك روز عطف تاريخي ماندگار شد، شايد بشود جايگاه خدمت و خيانت را چند روزي به ضرب و زور رسانهها مخدوش كرد اما ذهن فعال اهالي سينما و نهايتا تاريخ، آن دور از هم سرا خواهد كرد.
روزگار غريبي است همكاران و اكنون "دوست مدعي" توسط دكتر دعوت شدند كه شوراي صنفي نمايش را به سامان كنند.
انتهاي پيام/ اس
پنجشنبه 5 دي 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]