تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه قلب از فکر (در گناهان)، برتر از روزه شکم از طعام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804632350




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

يادداشتي بر در انتظار ماهي سياه كوچولو


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: يادداشتي بر "در انتظار ماهي سياه كوچولو"


نمايشي تازه به نويسندگي و كارگرداني مزدك ميرعابديني

دو متن كه شايد در نگاهِ نخست بي‌ارتباط بنمايند امّا عميق‌تر كه در آن‌ها بنگريم مي‌بينيم وجوهِ اشتراك و افتراق‌شان چنان نسبتي معنادار با يكديگر دارند كه گويي يكي ورايِ افقِ تاريخي دارد به ديگري پاسخ مي‌دهد. انديشيدن به روزهاي بهتر و سوداي خلاصي از مصايب و ملالِ هرروزه از مايه‌هاي اصليِ هر دو متن است امّا نحوه‌ي برخورد با همين مايه است كه راهِ آن‌ها را جدا مي‌كند.

قهرمانِ قصّه‌ي بهرنگي كنشمند و اهلِ حركت است. تفكّر، آگاهي و مهم‌تر از همه اراده براي رفتن، به عنوانِ سه ويژگيِ اصليِ وي خلافِ رسمِ سايرِ ماهي‌هاست؛ آن‌ها راضي‌اند به ماندن و تن دادن،‌ ناراضي هم اگر باشند ترجيح مي‌دهند در همان مقرّ تنگ و بي‌روزنِ خود جولان دهند بلكه روزي، معجزه‌اي رخ دهد، ياري‌دهنده‌اي بيايد.

آن‌ها به منتظرانِ نمايشنامه‌ي بكت شبيه‌اند؛ به دي دي و گوگو؛ كساني كه بر خلافِ ماهي سياه كوچولو گامي به سمتِ روياهاي‌شان برنمي‌دارند. آنها مثلِ همان تك‌درختي كه بر صحنه است ساكن‌اند. كنتراستِ چشمگيرِ قصّه‌ي بهرنگي تقابلِ عصيانِ ماهي سياه كوچولوست با سكونِ فيلسوف‌مآبانه امّا جعليِ اطرافيان‌اش.

در نمايشِ ميرعابديني امّا همين تضاد در سطحي كلان‌تر ميانِ دو متن مرجع در جريان است. ماهيِ سياه كوچولو بدل شده است به «حلقه‌ي گمشده‌»ي ولاديمير و استراگون. در جهانِ «در انتظارِ گودو» كه ساكنانش كاري جز رفت و برگشتي فرساينده در يك تكّه جا، و در نهايتِ ماندن و زنگ زدن و فسيل شدن ندارند، قهرمانِ كوچكِ قصّه‌ي بهرنگي كه سراسر پويايي‌ و جوشش است نقش‌مايه‌اي رشك‌‌انگيز مي‌نمايد كه تنها مي‌توان در قصّه‌ي مادربزرگ‌ها سراغ‌اش را گرفت. دي دي و گوگو به قصّه‌هاي مادربزرگ‌شان مي‌انديشند بلكه به لطفِ آن از تأثيرِ فرساينده‌ي نبضِ كندِ انتظار بكاهند، حال آن‌كه ماهي سياه كوچولو قهرماني فوق‌ِ معموليِ قصّه‌‌هاي كهن نيست؛ پيكره‌اي‌ست مختصر در قواره‌ي هر آن كه رخوتِ پيرامون دلش را زده باشد و ظرفيّتي‌ست نهفته در هر كه سودايي بزرگ دارد.

شايد مهم‌ترين دستاوردِ تماتيكِ درآميختنِ اين دو متن در نمايشِ «در انتظارِ ماهيِ سياه كوچولو» رسيدن به همين تحليلِ ساده باشد. سنتزِ نهايي بيش از آن كه كودكانه به نظر برسد حكايتِ كودك‌وارگيِ اذهانِ مانده در گل و معلولِ بي‌عملي‌ست. اين جمع‌بنديِ جدّي، جدّيتي همسنگ و همه‌جانبه را در اجرا مي‌طلبد؛ و «جدّيت» اين مفهومِ كم‌يابِ نمايشِ كودك امروزِ ما، در نمايشِ ميرعابديني‌ آن‌قدر عيان ــ و در عينِ حال خوشايند ــ هست كه بتوان از كاستي‌ها به راحتي چشم پوشيد. مهم وسواس و خلّاقيّتي‌ست كه براي طرّاحيِ افكت‌هاي صوتي (در كنارِ حضورِ به‌اندازه‌ و ساختاريِ موسيقي)، نور و به خصوص لباس خرج شده. همه چيز ساده و موجز است و در عينِ حال «نمايشي».

نيازي به صورتك و گريم يا شناسه‌هاي جانوريِ اغراق‌آميز و گل‌درشت نيست. قورباغه‌ها كلاه‌شاپو به سر دارند و لاتي حرف مي‌زنند و باورشان مي‌كنيم. لاك پشت جامپرپوشي‌ست كه كلاه به سر كشيده، قوز كرده و با طمأنينه راه مي‌رود و كوله‌پشتي حمل مي‌كند، و باورش مي‌كنيم. مهم جدّيت، انگيزه و اشتياقي‌ست كه در بازيِ بازيگرانِ كم‌سنّ و سالِ نمايش (بين ده تا چهارده سال) موج مي‌زند؛ مهم اداي صحيحِ گفتار،‌ مهارتِ قابلِ قبول در استفاده از حجمِ صدا و پختگيِ بيان در اغلبِ آن‌هاست و اين كه چقدر در ميزانسن‌هاي شلوغ هماهنگ‌اند و چقدر در صحنه‌هاي خلوت مسلّط‌اند و متّكي به نفس‌.

بايد رفت به تماشاي «در انتظارِ ماهيِ سياه كوچولو» تا به اين نوآموزانِ نمايش كه پيداست خيال دارند از جويبارِ جمع و جورِ تآتر كودك بگذرند و راهيِ درياهاي دور شوند دلگرمي داد و به آينده‌ي تآتر اين سرزمين اميد بست: پنجشنبه و جمعه، پنجم و ششم دي ماه، ساعت سه عصر، تالارِ هنر (هفت تير، مفتح جنوبي، جنبِ ورزشگاهِ شهيد شيرودي، خيابان ورزنده).

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن