تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804296990




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سهم مديريت نادرست منابع آب در بروز ريزگردها


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: سهم مديريت نادرست منابع آب در بروز ريزگردها


با وجود اين، هنوز مسئولان به شيوه آزمون و خطا با آن مقابله مي‌كنند. مناظرات و ميزگردهاي تلويزيوني مسئولان دليلي بر اين مدعاست. مسئولاني كه تمام داشته‌هايشان منوط به گزارش‌ها و مطالبي است كه زيردستان آنها برايشان تهيه مي‌كنند تا با دست پر در ميزگردها و نشست‌ها حاضر شوند. با همين نگاه است كه گاه مسئول بلندپايه‌اي راه مقابله با اين معضل را آبپاشي با هواپيما عنوان مي‌كند. منصور قطبي‌سرابي، كارشناس پيشكسوت مهندسي آب و خاك كه سال‌ها در وزارت جهادكشاورزي فعاليت كرده از زاويه ديگري به اين معضل مي‌پردازد؛ كارشناسي كه معتقد است ريزگردهاي آلوده به نمك، سم و كودشيميايي 565هزار هكتار از اراضي زهدار و بالغ بر يك ميليون هكتار از شوره‌زارهاي پايين دست سدها و شبكه‌هاي آبياري و زهكشي استان خوزستان با ريزگردهاي عربي در هم آميخته و زندگي شهروندان اين استان و مناطق همجوار را با خطر جدي مواجه كرده است.

برهم خوردن تعادل منابع آبي كشور اعم از درياچه‌ها، تالاب‌ها، رودخانه‌ها و آب‌هاي زيرزميني 609دشت رودخانه‌اي كشور كه بيش از 70ميليون هكتار از عرصه‌هاي كشور را به‌خود اختصاص داده ازجمله عوامل مهم و اثر‌گذار در بروز كانون‌هاي گردوغبار است. قطبي سرابي در پي اين مقدمه كوتاه مي‌گويد: «نياكان ما 3هزار سال قبل ازيك سو با ابداع قنات به‌عنوان يك سيستم هوشمند و از سوي ديگر با كشف قدرت سيستم زهكشي طبيعي رودخانه‌ها توانستند با برقراري تعادل نمك مانع تبخير آب‌هاي زيرزميني دشت‌هاي كشور شوند». در واقع با اين سازوكار مديريت يكپارچه برمنابع آب كشور حاكم بود. اما با وجود اين پيشينه آنچه امروز باعث نابودي و تخريب بسياري از زيست‌بوم‌هاي آبي كشور شده نبود مديريت يكپارچه منابع آب كشور و درنتيجه برهم خوردن تعادل منابع آبي است. طي 5دهه اخير(سال‌هاي 42تا 92) متوليان منابع آب كشور برخلاف نياكانمان بي‌توجه به اصل مديريت يكپارچه منابع آب با حفر هزاران حلقه چاه عميق و نيمه‌عميق، زمينه خشك‌شدن هزاران رشته قنات را فراهم كردند، سپس با احداث بيش از 300سد بزرگ كه از آنها به‌عنوان سازه‌هاي غرور‌آفرين ياد مي‌شود تعادل كمي و كيفي آب كشور را برهم زدند؛ نتيجه اين شيوه مديريت غيرعلمي، خشك شدن 40درياچه، تالاب و نيمي از قنوات كشور است.

ريزگردهاي داخلي

اين پژوهشگر آب مي‌گويد كه مديريت نادرست منابع آبي كشور طي 5دهه اخير پيامدهاي ديگري هم داشته است؛ از يك سو، 285دشت كشور در حال خشك‌شدن هستند و از سوي ديگر 289دشت كشور كه 10ميليون هكتار وسعت دارند با وضعيت بحراني دست و پنجه نرم مي‌كنند؛ «2ميليون هكتار از اراضي اين دشت‌ها به‌دليل افزايش تغذيه بيلان آب‌هاي زيرزميني به اراضي زهدار و 8ميليون هكتار به شوره‌زار تبديل شده‌اند» در واقع اين اراضي اكنون منشا ريزگردهاي نمكي آلوده به سم، كود شيميايي و ساير آلاينده‌ها هستند.

قطبي سرابي در ادامه با استناد به مطالعات انجام شده تصريح مي‌كند: «بيش از 20درصد از مساحت استان خوزستان كه عرصه‌اي معادل 1275500هكتار را شامل مي‌شود بياباني و منشا ريزگردهاي غيرسمي است». براساس همين مطالعات 565هزار هكتار از اراضي زيركشت آبي اين استان از سال‌ها پيش به اراضي زهدار تبديل شده‌اند و اكنون يكي از كانون‌هاي عمده توليد ريزگردهاي نمكي محسوب مي‌شود. به اين اراضي بايد يك ميليون هكتار شوره زارهاي پايين دست سدها و شبكه‌هاي آبياري و زهكشي را نيز افزود. ريزگردهاي برخاسته از اين اراضي نه‌تنها در آلودگي منابع آب رودخانه‌ها و ساير زيست‌بوم‌هاي آبي استان مؤثرند كه بخشي از آلودگي هواي استان ناشي از همين ريزگردهاست. ريزگردهاي نمكي آلوده به سم و كود شيميايي تالاب‌هاي خشك شده ازجمله اراضي خشك شده تالاب شادگان و هورالعظيم نيز از ديگر كانون‌هاي منشا ريزگرد استان خوزستان هستند.

سهم ريزگردهاي خارجي

اين كارشناس آب وخاك هرچند ريزگردهاي داخلي خوزستان را آلوده به سم و كودشيميايي و آلاينده‌هاي ديگر مي‌داند اما معتقد است ريزگردهاي برخاسته از بيابان‌هاي عراق، عربستان و كويت كه از ماسه، ليمون و رس‌هاي ريز بياباني تشكيل شده‌اند سمي نيستند. او نابودي 15ميليون نخل جنوب عراق و نابودي نخلستان‌هاي بصره و خرمشهر را از عوامل مؤثر در بروز ريزگردها عنوان مي‌كند و مي‌گويد: «اين نخل‌ها حجم قابل توجهي از ريزگردها را در خود جذب مي‌كردند».

پيشنهادها

قطبي سرابي براي رفع اين معضلات مي‌گويد: «مشكل اراضي زهدار استان خوزستان را مي‌توان با اجراي روش زهكشي احيا‌كننده برطرف كرد. اجراي اين روش از توليد ميليون‌ها تن نمك آلوده به سم و كودشيميايي در سطح خاك‌هاي استان جلوگيري مي‌كند. اين اقدام بايد به‌طور همزمان با عمليات شن‌پاشي و نهالكاري در تپه‌هاي ماسه‌اي همراه باشد».

عمليات نهالكاري به‌صورت كمربند سبز به عرض 2و طول 100كيلومتر در نوار مرزي از ديگر اقداماتي است كه به گفته وي بايد در دستور كار قرار بگيرد. ايجاد بادشكن و احياي تالاب‌ها از ديگر اقدامات كارسازي است كه مي‌تواند باعث كاهش ريزگردها شود.

* 16مهرماه امسال، دكتر راضيه لك، مديركل دفتر برنامه‌ريزي، فناوري اطلاعات و بودجه سازمان زمين‌شناسي و اكتشافات معدني كشور در سمينار تخصصي ريزگردها، پايش، اثرات و راهكارهاي مقابله با آن با اعلام اينكه منشأ ‌۱۲ درصد ريزگردهاي جهان از سواحل مكران (سواحل شمالي درياي عمان) است، از تهيه نقشه اولويت مهار ريزگرد در كشور با شناسايي منشأ رسوبات بادي و توفان‌هاي گردوغبار خبر داد و گفت:‌ در فاز بعدي اميدواريم كه بتوانيم نقشه‌هاي كشورهاي عراق، عربستان و سوريه را هم تهيه كنيم.

* 15آبان‌ماه امسال نخستين نشست شوراي‌عالي حفاظت محيط‌زيست پس از 7سال انحلال به رياست حسن روحاني، رئيس‌جمهور، تشكيل شد؛بنا به اعلام رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست يكي از تصميمات اين نشست، تشكيل كارگروه بررسي راهكارهاي مقابله با پديده گردوغبار در كشور بود. اين در حالي است كه آيين‌نامه آمادگي مقابله با آثار زيانبار گردوغبار پنجم مردادماه 88 در 19ماده و 2فصل كليات و برنامه‌ها تدوين و ابلاغ شده است. ازجمله موارد اين آيين‌نامه، تشكيل كميته ملي حل بحران گرد‌وغبار در كشور و برگزاري جلسات تخصصي با حضور نمايندگان دستگاه‌هاي مختلف ازجمله وزارت جهادكشاورزي، خارجه، كشور، بهداشت و هواشناسي است.

* روزهاي دوشنبه و سه‌شنبه (13و 14آبان‌ماه امسال) نزديك به 6هزار شهروند اهوازي به‌دليل نارسايي تنفسي ناشي از بروز ريزگردها روانه بيمارستان‌هاي اهواز شدند.كارشناسان معتقدند ريزگردها نه‌تنها سلامت شهروندان را تهديد مي‌كنند كه بر آب و هوا ، خاك و كيفيت آب‌هاي زيرزميني و مراحل رشد گياهان تاثير منفي دارند.

‌* آبان‌ماه امسال، سيدشكرخدا موسوي، نماينده اهواز در مجلس شوراي اسلامي در پي اوج‌گرفتن پديده ريزگردها در خوزستان از رئيس‌جمهور براي سفر به اهواز دعوت كرد تا بالاترين مقام اجرايي كشور از نزديك با مشكل ريزگردها و آلودگي هواي اين شهر آشنا شود. اين نماينده مجلس از حسن روحاني خواست تا شوراي راهبردي استان خوزستان را به رياست خود تشكيل دهد.
محمد‌تقي توكلي، نماينده مردم اليگودرز در مجلس شوراي اسلامي هم همزمان با اوج گرفتن پديده ريزگردها در آبان‌ماه جاري از بي‌توجهي به اين پديده انتقاد كرد و گفت: «اين پديده در چند سال اخير به‌طور جدي كشور را با مشكل روبه‌رو كرده و متأسفانه تاكنون براي مقابله با آن مديريت صحيح و اقدام خاصي صورت نگرفته است».

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن