تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 2 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه ويژگى است كه در هر كس يافت شود، ويژگى هاى ايمان كامل مى گردد: آن كه وقتى خشن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801627054




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مديركل دفتر سلامت جمعيت و خانواده وزارت بهداشت:نرخ باوري ايرانيان بايد از ۱.۸ به ۲.۱ برسد/تك فرزندي نخبگان، كشور را از ژنهاي برتر محروم مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مديركل دفتر سلامت جمعيت و خانواده وزارت بهداشت:نرخ باوري ايرانيان بايد از ۱.۸ به ۲.۱ برسد/تك فرزندي نخبگان، كشور را از ژنهاي برتر محروم مي‌كند
مديركل دفتر سلامت جمعيت و خانواده وزارت بهداشت گفت: نرخ باروري كلي به عدد 1.8 رسيده است كه حداقل بايد به 2.1 برسد. يكي از مشكلات ما اين است كه برجسته ترين زوج هاي ما كه نخبگان هستند كمترين فرزند را دارند كه اين يك ضرر بزرگ است چون كشور را از ژن انسانهاي برتر محروم مي‌كنيم.


به گزارش خبرگزاري فارس، محمداسماعيل مطلق گفت: براي پيشگيري از منفي شدن رشد جمعيت كه بر پايه برخي اطلاعات موجود، در صورت تداوم وضعيت فعلي پس از حدود سال 1420 آغاز مي شود. ضروري است كه با انجام تمهيدات مختلف و در كوتاهترين فاصله زماني ممكن، نسبت به ارتقاي اين شاخص تا حداقل 2.1 (ميزان جايگزيني) و بيشتر اقدام شود.

وي افزود: با توجه به پيام مقام معظم رهبري در راستاي ريشه يابي اين امر بديهي است كه شناسايي پديده هايي كه منجر به كاهش جمعيت شده و برنامه ريزي در راستاي بهبود آن ها مي تواند نقش مهمي در جبران كاهش نرخ باروري كلي جمعيت ايفا كند.

وي ادامه داد: بر اساس اطلاعات حاصل از بررسي هاي متفاوت يكي از مقوله هايي كه به عنوان عامل اين كاهش قلمداد مي شود پديده تك فرزندي است.

وي بيان داشت: تك‌ فرزندي پديده‌اي است كه در سالهاي گذشته رو به فزوني نهاده است. اگر چه هم خانواده هاي شهري و هم خانواده‌هاي روستايي به اين امر رو آورده اند، ولي اين مسئله بيشتر در خانواده هاي شهري ديده مي‌شود.

مديركل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس با تأكيد بر اينكه اجراي سياستهاي جديد جمعيتي بدون همكاري هاي بين بخشي و مشاركت ساير سازمانها و دستگاه هاي مرتبط ميسر نيست، گفت: نگرش نسبت به فرزندآوري، احساس فشارهاي اجتماعي براي فرزندآوري، و ميزان كنترل بر امكانات و منابع اقتصادي و حمايتي مورد نياز براي داشتن فرزند ديگر، سه عامل مستقيم و بلافصل تعيين كننده نيات باروري است.

مطلق افزود: تغيير نگرش زنان نسبت به مسئله تحصيل و منزلت اجتماعي آنان سبب شده كه بخش قابل توجهي از زنان سال هاي بيشتري را صرف تحصيلكرده و ازدواج را تا پايان تحصيلات به تاخير بيندازند. اين تاخير يكي از عواملي است كه مي تواند سهمي در كاهش باروري ايفا كند.

وي بيان داشت: بر اساس يك پژوهش انجام شده،‌ 28.3 درصد (حدود يك سوم)‌ از جامعه مورد مطالعه داراي يك فرزند بودند. اگرچه سن افراد تك فرزند كمتر از سايرين بود، ولي نكته مهم افزايش درصد تك فرزندي با افزايش سطح تحصيلات زن و مرد بود.

وي اظهار داشت: تجزيه و تحليل بيشتر نشان داد كه تك فرزندي در زناني كه از تحصيلات دانشگاهي برخوردار بودند 10 برابر زنان بي سواد بود. همچنين ميانگين تعداد فرزند دلخواه در كساني كه يك فرزند داشتند تفاوت قابل توجهي با سايرين نشان داد.

وي به عوامل كاهش تعداد فرزندان همچون عوامل اجتماعي مثل شهرنشيني، اشتغال، تغيير سبك زندگي اشاره كرده و گفت: با توجه به بالا نبودن نرخ اشتغال زنان (حدود 14 درصد) تأثير تحصيلات مادران اهميت بيشتري داشته است. همچنين بر اساس برخي مطالب ارائه شده در حوزه خارج از وزارت بهداشت، از منظر رفتارشناسي نيز بخش قابل توجهي از قشر تحصيلكرده تمايل به بيش از يك فرزند ندارند.

وي يكي از اثرات مهم و نامطلوب پديده تك فرزندي را به هم خوردن توازن و تعادل نسلي دانست و گفت: سهم مادران تحصيلكرده از جمعيت آينده در مقايسه با مادران كم تحصيلات بسيار كمتر بوده و سبب كاهش متوسط ضريب هوشي جامعه مي‌شود.

وي افزود: اين امر دقيقاً همان رهنمود مقام معظم رهبري است كه يكي از مشكلات ما اين است كه برجسته ترين زوج هاي ما كه نخبگان هستند كمترين فرزند را دارند كه اين يك ضرر بزرگ است چون كشور را از ژن انسانهاي برتر محروم مي كنيم.

مدير كل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس از معاونان بهداشتي دانشگاه ها خواست با توجه به واقعيات مطروحه،‌ شناسايي خانواده هاي تك فرزند كه عليرغم برخورداري از شرايط مناسب تمايلي به داشتن فرزند بعدي ندارند را در برنامه ريزي و مداخله هاي بهداشتي قرار دهند و به منظور فرهنگ سازي و آموزش در راستاي ارتقاي نرخ باروري كلي و طراحي و اجراي مناسب مداخلات در اين راستا اهتمام ورزند.

انتهاي پيام/

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 188]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن