تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ما قومى هستيم كه تا گرسنه نشويم غذا نمى‏خوريم و تا سير نشده‏ايم دست از غذا مى‏ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802740325




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قبوض كمتر از 1000 تومان افزايش پيدا مي‌كند / رشد منفي بودجه 93 نسبت به 92


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: قبوض كمتر از 1000 تومان افزايش پيدا مي‌كند / رشد منفي بودجه 93 نسبت به 92
معاون برنامه‌ريزي و امور اقتصادي وزارت نيرو با اشاره به انقباضي بودن بودجه 93 نسبت به 92 اظهار كرد: در بودجه 93 رديف‌هاي جديدي تعريف شده به گونه‌اي كه مي‌توانيم از آن‌ها به عنوان اهرم بهره ببريم و با بخش كوچكي از اعتبارات حجم زيادي از سرمايه‌گذاري را انجام دهيم با اين وجود نقط ضعفي مثل توجه كمتر به مباحث بهره برداري و نگهداري دارايي‌ها و تاسيسات در لايحه وجود دارد.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عليرضا دائمي صبح امروز در نشستي خبري با اشاره به قيمت پيشنهادي آب و برق در بودجه 93 گفت: در بودجه 93 پيشنهاد شده تا نرخ آب و برق در قبوض به گونه‌اي افزايش يابد كه كساني الگوي مصرف را رعايت مي كنند كمتر از هزار تومان افزايش قيمت در قبض‌ها را داشته باشند.

وي افزود:‌ در سال 92 مجلس افزايش 38 درصدي تعرفه را در بخش آب و برق پيش‌بيني كرد و دولت مجاز به انجام اين كار است اما هنوز تصميمي گرفته نشده است. در بودجه 93 امكان تعديل تعرفه‌ها ديده شده به گونه‌اي كه تعديل از سبد هزينه‌اي مردم باشد تا در بخش آسيب پذير اثرات جدي مشاهده نشود.

معاون برنامه‌ريزي و امور اقتصادي وزارت نيرو در مورد درخواست وزارت نيرو براي افزودن رديف‌ها و گزينه‌هاي جدا مانند عوارض برق به قبوض گفت: وزارت نيرو پيشنهاد انجام اين كار را دارد تا تعرفه در قالب قانون و به شكل پلكاني، با در نظر گرفتن شرايط جغرافيايي افزايش پيدا كند اما اين كار به شكلي صورت مي پذيرد كه آسيبي به اقشار جامعه نزند.

دائمي با اشاره به قيمت جهاني 12 سنتي برق در مقابل متوسط دريافت 43 تومان به ازاي هر كيلووات برق در ايران گفت: از 43 تومان دريافتي 15 تومان به هدفمندي داده مي‌شود و شش تومان تعرفه مربوط به بخش‌هاي آموزشي است يعني به طور متوسط 20 تومان درآمد وزارت نيرو از فروش هر كيلووات برق است.

وي با اشاره به درخواست وزارت نيرو براي افزايش پلكاني جغرافيايي تعرفه گفت: 50 درصد مصرف‌كنندگان براساس الگوي پيشنهادي ما تغييرات تعرفه كمتر از هزار تومان در قبوض آب و برق خواهند داشت.

معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي وزارت نيرو با تاكيد بر اين‌كه وزارت نيرو در تغيير تعرفه‌ها يا طرح‌ها نكته منفي نمي‌بيند، گفت:‌ اگر متقاعد شويم در طرح‌ها، تعرفه‌ها، رويه‌هاي اقتصادي و ... روندي درست نيست آن را اصلاح مي كنيم چرا كه بدنه وزارت نيرو، بدنه كارشناسي است و بايد انعطاف پذير باشد.

دائمي با تاكيد بر اين‌كه معتقديم تصميمات اخذ شده همواره قابليت ارزيابي مجدد را دارند در مورد وعده وزير به مجلس براي كاهش هزينه انشعاب و تشكيل كميته‌اي دراين راستا، گفت: براي كاهش هزينه انشعاب برق كميته‌اي تشكيل شده و كارها را پيگيري مي‌كند.

***بودجه انقباضي براي مقاومت‌ با تورم ركودي

وي با تاكيد بر سياست انقباضي بودجه 93 براي مقاومت دولت با تورم ركودي اظهار كرد: رشد بودجه 93 نسبت به بودجه 92 منفي است و اين موضوع براساس سياست‌هاي تمام بخش‌هاي دولت براي كنترل نقدينگي صورت گرفته است.

معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي وزارت نيرو با اشاره به اين‌كه وزارت نيرو در بودجه 92، پنج هزار ميليارد تومان اعتبار عمومي داشت گفت: 36.6 درصد به ميزان 1800 ميليارد تومان از اين اعتبار به وزارت نيرو تخصيص داده شد و با برنامه‌ريزي كه داريم تلاش مي شود از اعتبارات جاري حداقل استفاده را بكنيم و جذب سرمايه داشته باشيم.

دائمي با اشاره به پيش‌بيني اوراق مشاركت براي وزارت نيرو در بودجه 92 گفت: واگذاري اين اوراق آغاز شده اما فروش آن‌ها در بانك‌ها با استقبال مواجه نشد و درحال حاضر اوراق پيمانكاران بابت مطالبات پرداخت مي‌شود.

وي با اشاره به اين‌كه رويكردهاي مهمي در بودجه 93 قرار دارد گفت: سياست دولت كاهش وابستگي به بودجه عمومي است و اين رويكرد عينا در وزارت نيرو پيگيري مي‌شود لذا با توجه به 850 طرحي كه در دست داريم اولويت‌بندي را در پروژه‌ها انجام داديم چرا كه براي توزيع خطي بودجه در پروژه‌ها نياز به 26 سال زمان است تا طرح‌ها را با اعتبارات عمومي پيش ببريم بنابراين برخي از طرح‌ها مانند آبرساني‌ها و طرح‌هاي مكمل را اولويت داده‌ايم.

معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي وزارت نيرو با اشاره به سياست سوم وزارت نيرو گفت: تنوع بخشي منابع مالي را در دستور كار قرار داديم و تلاش مي‌شود با استفاده از اعتبارات عمومي، اعتبارات بخش خصوصي را جذب كنيم و خوشبختانه موفقيت‌هايي نيز به دست آورديم

او گفت: با مقايسه بودجه سال 92 با سال‌هاي قبل مي بينيم كه وابستگي‌مان به اعتبارات عمومي كاهش پيدا كرده است. اكنون نيز تلاش مي كنيم از فاينانس اعتبارات بانك‌هاي بين المللي و غيره استفاده كنيم.

دائمي با اشاره به اين‌كه استفاده از موارد فوق در بودجه 93 ديده شده است گفت: امكان تنوع بخشي مالي وجود دارد. در اصلاحيه بودجه 92 نيز ظرفيت‌هاي جديدي از جمله تهاتر بوجود آمد تا بتوانيم اموال وزارت نيرو را صرف توسعه طرح‌ها كنيم.

***توليد برق خصوصي تا 94 به 80 درصد مي‌رسد

وي با اشاره به اين‌كه در حال حاضر 50 درصد برق كشور توسط بخش خصوصي توليد مي‌شود گفت: تلاش داريم تا مشاركت بخش خصوصي در توليد برق را تا پايان سال 94 به 80 درصد افزايش دهيم.

معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي وزارت نيرو با تاكيد بر اين‌كه برق از كالاي حكومتي در حال تبديل شدن به كالاي اقتصادي است گفت: در بودجه 93 ظرفيت‌هاي خوبي براي سرمايه‌گذاري ديده شده است. در بخش آب نيز بايد توجه كرد كه 21 درصد جمعيت كشور را روستاييان تشكيل مي‌دهند كه متاسفانه بخشي از آن‌ها به آب لوله‌كشي و سالم دسترسي ندارند. لذا حدود 200 ميليارد تومان اعتبار براي آبرساني روستايي در بودجه 93 پيش بيني شده است.

دائمي با اشاره به اين‌كه پنج ميليون نفر روستايي به‌ آب لوله كشي دسترسي دارند گفت: 99 درصد شهرها نيز تحت پوشش آب شرب سالم هستند و پوشش روستاييان نيز از 75 درصد به 84 درصد ارتقا پيدا خواهد كرد.

وي در ادامه با اشاره به در نظر گرفتن رديف‌هاي ديگر علاوه بر آبرساني روستايي در بودجه 93 گفت: براي خريد تضميني، كمك به بهره برداري و ساخت تجهيزات و ياري رساندن به طرح‌هاي اولويت دار رديف‌هايي ديده شده است به گونه‌اي مي توانيم از رديف‌هاي جديد بودجه 93 به عنوان اهرمي براي جذب سرمايه‌هاي بيشتر استفاده كرد.

***نقاط ضعف بودجه 93

معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي وزارت نيرو با اشاره به اين‌كه لايحه بودجه 93 نقاط ضعفي هم دارد گفت: يكي از نقاط ضعف اين لايحه توجه كم به مباحث بهره برداري و نگهداري است. در اين راستا جلسات متعددي با دولت برگزار كرديم و درخواست اصلاح لايحه بودجه را داشتيم.

دائمي ادامه داد:‌ در حال حاضر بيش از 200 هزار ميليارد تومان دارايي در وزارت نيرو است كه توسط شركت‌ها مورد بهره برداري قرار گرفته و نگهداري از سيستم‌هاي انتقال انرژي نيز بسيار اهميت دارد. از سوي ديگر حفظ سيستم پايدار برق و تامين آب با امنيت كامل بحث بسيار مهم و حساسي است كه بايد به آن پرداخته شود. لذا نگهداري سيستم‌ها نياز به پايداري بيشتر دارد.

وي با اشاره به لزوم صيانت از آب‌هاي زيرزميني كه 54 درصد از نياز كشور را تامين مي كنند گفت: براساس عرف بين الملل معمولا سه درصد سرمايه جاري براي نگهداري و بهره برداري صرف مي‌شود كه در نقاط ديگر دنيا اين مقدار از طريق تعرفه‌هاي آب و برق تامين مي‌شود اما در كشور ما به دليل تخفيف بسياري كه در تعرفه‌ها اعمال شده دولت لازم است در اين زمينه كمك كند.

معاون برنامه‌ريزي و امور اقتصادي وزارت نيرو با اشاره به اين‌كه پيشنهاد وزارت نيرو در نظر گرفتن يك درصد حجم سرمايه جاري براي اعتبار نگهداري و بهره برداري بوده است گفت: اين رقم در بودجه در نظر گرفته نشده و رقم درج شده در لايحه حدود كمتر از صد ميليارد تومان است كه اميدواريم اين مبحث اصلاح شود.

دائمي با اشاره به اولويت‌هاي وزارت نيرو در بودجه 93 گفت: در بخش آب، تامين آب شرب و پايداري آن با توجه به تغيير اقليم و كاهش منابع آبي در اولويت كار است. ما در تابستان سال جاري با كمبود آب مواجه شديم چرا كه مصارف نسبت به منابع رشد چشمگيري داشت؛ حتي در تهران يكي دو بار با چالش جدي مواجه شديم اما با كمك مردم اوج بحران را پشت سر گذاشتيم. بنابراين با توجه به شرايط يكي از اولويت‌هاي وزارت نيرو تامين آب شرب براي كلانشهرها و مناطق مسكوني است تا با جيره‌بندي آب مواجه نشوند.

وي با اشاره به اتمام طرح‌هاي نيمه تمام به عنوان اولويت ديگر وزارت نيرو گفت: در سال 92 در اين زمينه موفقيت‌هاي بزرگي داشتيم.

معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي وزارت نيرو در ادامه با اشاره به اين‌كه خشكي جزو ذات كشور ايران است گفت: ما همواره با خشكسالي‌هاي بزرگ مواجه بوديم كه شهر سوخته نيز ناشي از اين خشكسالي‌هاي بلند مدت است اما در قرن 21 بايد كاري كنيم كه چنين مشكلاتي نداشته باشيم.

دائمي تصريح كرد: مديريت مصرف و درست به كار گرفتن ‌آب و برق لازم است كه انجام شود. در حال حاضر در تهران سرانه مصرف 300 ليتر در شبانه روز به ازاي هر نفر آب توزيع مي‌شود كه اين موضوع خوب نيست. سياست اول ما درست مصرف كردن آب است و نه حتي صرفه جويي. ما بايد خود را به الگوهاي بين المللي نزديك كنيم.

*** نبود اختلاف نظر بر سر انتقال بين حوضه‌اي

وي تصريح كرد:‌ در بسياري از كشورهاي توسعه يافته دنيا مصرف سرانه برق از سرانه ايران كمتر است كه بايد روي اين موضوع كار شود. اگر الگوي مصرف رعايت شود دولت موظف است به هر طريقي آب مطمئن و پايدار را تامين كند حتي در صورت نياز بايد انتقال بين حوضه‌اي صورت گيرد. در بخش برق نيز به همين صورت و در صورت رعايت الگوي مصرف بايد برق به ميزان لازم توسط دولت تامين باشد.

معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي وزارت نيرو با اشاره به اين‌كه در مورد انتقال بين حوضه‌اي آب در وزارت نيرو اختلاف نظر وجود ندارد گفت: در شوراي عالي آب مصوبه‌اي با پنج شرط وجود دارد كه مشابه آن در شوراي جهاني آب نيز هست اما بحث‌هايي درباره اين مصوبه مطرح مي شود.

دائمي در پاسخ به پرسش ايسنا مبني بر چگونگي تامين گاز در شرايط كمبود آن و وضعيت نيروگاه‌ها گفت: با توجه به رشد جمعيت كشور،‌ نيازها و توسعه سيستم گرمايشي و سرمايشي، وابستگي بيشتر به برق صورت مي گيرد. با توجه به اين كه نيروگاه‌ها معمولا در كشور سيكل تركيبي هستند، با وجود اين كه ترجيح اول استفاده گاز به عنوان سوخت به خاطر صرفه اقتصادي آن و ميزان كم آلايندگي ناشي از سوخت گاز نسبت به سوخت مايع است اما علاوه بر گاز نيروگاه‌ها مي توانند گازوئيل و مازوت را به عنوان سوخت مصرف كنند؛ در زمان اوج مصرف گاز مجبوريم از سوخت مايع استفاده كنيم و پيش‌بيني‌هاي لازم در اين مورد صورت گرفته است لذا نگراني‌ وجود ندارد و در اوج سرما از شرايط عبور مي كنيم.

وي با اشاره به تنوع بخشيدن نيروگاه‌ها گفت: استفاده تركيبي از سوخت متفاوت در نيروگاه‌ها، استفاده از نيروگاه‌هاي برق‌آبي و اتمي اقدام پدافندي است كه صورت مي گيرد؛ اگر يك روزي سوخت رساني به هر دليلي با مشكل مواجه شود، واحدهاي نيروگاهي متفاوتي در دست است كه مي توانيم از طريق آن ها برق مورد نياز را تامين كنيم لذا تنوع بخشيدن نيروگاه‌ها باعث مي‌شود كه توان توليد برق كاهش پيدا نكند.

معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي وزارت نيرو با اشاره به اين‌كه در حال حاضر به ظرفيت نيروگاهي وضعيت خوبي را داريم گفت: در زماني كه در كشور اوج مصرف وجود ندارد مي توانيم نياز كشورهاي همسايه از جمله عراق، افغانستان و تاجيكستان را نيز تامين كنيم.

*** وزارت نيرو، آماده تامين برق پارس جنوبي است

دائمي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود در پاسخ به ايسنا در مورد تامين برق پارس جنوبي و توان وزارت نيرو براي توليد برق بيشتر گفت: ظرفيت‌ سازي كشور براي تامين برق صنايع از جمله پارس جنوبي براساس برنامه ريزي پيش مي رود و مشكلي وجود ندارد.

دائمي تصريح كرد: براساس برنامه‌ريزي سالانه 5000 مگاوات ظرفيت بايد افزوده شود تا بتوانيم نياز صنايع و مصارف با اطمينان پوشش دهيم. در عين حال سياست وزارت نيرو اين است كه ايران هاب انرژي منطقه باشد.

***افزايش سهم انرژي‌هاي نو از يك درصد تا 10 درصد

معاون برنامه‌ريزي و امور اقتصادي وزارت نيرو در مورد برنامه‌هاي وزارتخانه براي بكارگيري انرژي‌هاي نو نيز گفت: استفاده از انرژي‌هاي در كشور ما در مراحل مقدماتي قرار دارد چرا كه هنوز نتوانستيم جاذبه‌هاي لازم را براي سرمايه‌گذاري ايجاد كنيم. كشور ما به لحاظ مزيت‌هايي كه دارد با خيلي از كشورها قابل مقايسه نيست اما به دليل سوخت منابع فسيلي سرشار هنوز استفاده از انرژي‌هاي نو قابل رقابت نشده است.

دائمي تصريح كرد: در لايحه بودجه 93 ابزاري ديده شده كه توسط آن استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير افزايش دهيم. اميدواريم با اصلاح يكسري ضوابط و تخصيص اعتبارات بيشتر كارها را فداي روزمرگي نكنيم.

وي با اشاره به اين‌كه در حال حاضر يك درصد از برق كشور توسط انرژي‌ها نو تامين مي‌شود گفت: براساس برنامه ريزي‌ها سهم انرژي‌هاي نو در توليد برق كشور را تا 10 درصد بايد افزايش دهيم اما لازمه آن ايجاد تحولات اساسي در رويكروها و بودجه است.

***سود اوراق مشاركت ثابت است

معاون برنامه‌ريزي و امور اقتصادي وزارت نيرو در مورد سود اوراق مشاركت وزارت نيرو نيز گفت: سود اوراق مشاركت تغيير نخواهد كرد چون اثرات بسيار زيادي در اقتصاد كشور دارد.

وي تصريح كرد:‌ تا زماني كه بانك‌ها سود 22 درصدي مي‌دهند چرا مردم اوراق مشاركت بخرند؟ اوراق مشاركت براي بدهي به پيمانكاران و مشاورين عرضه مي‌شود و اميد است كه اوراق قابل فروش در بورس و ... باشد. چرا كه اين اوراق، بهادار و مانند سكه هستند.

معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي وزارت نيرو با اشاره به اين‌كه از اوراق مشاركت مي توان به جاي ضمانت نامه هم استفاده كرد گفت: پيمانكاران از اوراق مشاركت استقبال مي‌كنند و بايد به گونه‌اي اين اوراق عرضه شود كه همه از آن بهره ببرند.

دائمي در مورد مطالبات پيمانكاران نيز گفت: سعي مي‌كنيم مطالبات را به حداقل برسانيم به عنوان مثال اوراق مشاركت را به پيمانكاران واگذار مي كنيم و از طريق واگذاري سرمايه‌گذاري و تهاتر تلاش در كاهش بدهي‌هاي وزارت نيرو به پيمانكاران داريم.

وي در ادامه با تاكيد بر اين‌كه چندين برابر شدن بدهي‌هاي وزارت نيرو بسيار خطرناك است گفت: تلاش مي‌شود از سرمايه خارجي نيز استفاده شود اما با توجه به تحريم‌ها كه اثرات آن باقيمانده عمدتا براساس فاينانس كار پيش مي‌رود به گونه‌اي كه تعداد زيادي از طرح‌هاي وزارت نيرو با فاينانس چين پيش مي‌روند.

***ايجاد سازمان بهره‌وري آب و بهينه سازي مصرف

معاون برنامه‌ريزي و امور اقتصادي وزارت نيرو با اشاره به در نظر گرفتن 20 ميليارد تومان رديف بودجه براي احياي درياچه اروميه گفت: علاوه بر آن رديف‌هاي ديگري از جمله آبرساني به روستاها در بودجه 93 در نظر گرفته شده كه تعريف اين رديف‌هاي جديد تحولي اساسي در بودجه 93 است. پيش‌بيني مي‌شود با همتي كه وجود دارد از طريق درست هزينه كردن اعتبارات بخشي از مشكلات را حل كنيم.

دائمي با ابراز اميدواري نسبت به ايجاد سازمان بهره وري آب و بهينه سازي مصرف گفت: بيشترين توان خود را در برنامه بودجه روي حل مشكل بدهي‌ها و تنوع بخشي اعتبارات گذاشتيم تا ساختار اقتصادي آب و برق كشور اصلاح شود.

وي با اشاره به اين‌كه 20 ميليارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده براي احياي درياچه اروميه شامل اقدامات كلان نمي‌شود گفت: به عنوان مثال انتقال آب به بيش از 5000 ميليارد تومان اعتبار نياز دارد لذا اعتبار در نظر گرفته شده براي كارهاي عظيم نيست.

معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي وزارت نيرو با اشاره به اين‌كه حفاظت‌ از تالاب‌ها و درياچه‌ها جزو وظايف سازمان محيط زيست و تامين آب و حق‌آبه‌ها جزو وظايف وزارت نيرو است گفت: برداشت‌هاي بي رويه‌اي از منابع آب زيرزميني صورت گرفته كه غلط و برخلاف قانون و شرع بوده است. درحال حاضر 1200 چاه غير مجاز در كشور وجود دارد در حالي كه بارها اعلام شده اين كار خلاف است.

دائمي ادامه داد: مهمترين بحث برنامه ريزي براي تامين اعتبار در راستاي حفاظت و بهره برداري از رودخانه‌ها و منابع زيرزميني است كه بايد انجام شود اما متاسفانه در لايحه بودجه 93 رديفي براي اين كار ديده نشده است.

***بي توجهي بودجه 93 به صيانت از منابع آبي

وي با اشاره به اين‌كه براي صيانت و نگهداري از آب‌هاي سطحي اعتباري در لايحه بودجه 93 ديده نشده است گفت: اميداريم دولت در اين مورد تجديدنظر كند چرا كه برنامه ريزي بدون بودجه معنا ندارد و رويا و آرزو محسوب مي‌شود.

ادامه دارد

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 151]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن