تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه روزه او را از غذاهاى مورد علاقه‏اش باز دارد برخداست كه به او از غذاهاى بهشتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802351567




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور:بودجه 93 دنبال افزايش رشد اقتصاد به ۳درصد است/قرار نيست مشكل جهان را فقط با بودجه سال 93 حل كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور:بودجه 93 دنبال افزايش رشد اقتصاد به ۳درصد است/قرار نيست مشكل جهان را فقط با بودجه سال 93 حل كنيم
معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور گفت: لايحه بودجه 93 به دنبال افزايش رشد اقتصاد است، قرار نيست مشكل جهان بشريت را فقط با بودجه سال 93 حل كنيم.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمد باقر نوبخت معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري سيما در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه از منظر دولت آمار و ارقام ارائه شده در لايحه بودجه 93 تا چه حد قابل تحقق است؟ گفت: سال 93 چهارمين سالي است كه برنامه پنجم توسعه مورد اجرا قرار خواهد گرفت.

وي با اشاره به اينكه در ماده 234 برنامه پنجم توسعه اهدافي مشخص شده است كه براساس آن بايد اقتصاد با رشد 8 درصدي مواجه شود، افزود: اين رشد 8 درصدي به صورت متوسط سالانه است، بنابراين 12.2 درصد سرمايه‌گذاري‌ها مربوط به افزايش بهره وري و كاهش بيكاري و تورم مي‌شود.

* بودجه 93 ملهم از برنامه پنجم توسعه است

محمدباقر نوبخت با اشاره به اينكه اگر مي‌خواهيم متناسب با برنامه پنجم عمل كنيم، بايد به اهدافي كه در قانون بودجه سال 93 گنجانده شده توجه كنيم، خاطرنشان ساخت: بودجه سال 93 دقيقا ملهم از برنامه پنجم توسعه است.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور با اشاره به اينكه بودجه سال 93 از سند بالادستي خود تبعيت مي‌كند، اظهار داشت: اين بودجه به دنبال افزايش رشد است، به طوريكه در طي 2 سال گذشته با رشد منفي در اقتصاد مواجه بوديم، يعني در سال 91 رشد اقتصادي كشور منفي 5.8 درصد بود.

* رشد اقتصادي در سال جاري منفي 0.8 درصد است

وي با اشاره به اينكه در سال‌جاري پيش بيني مي‌شود كه رشد اقتصادي‌مان منفي 0.8 درصد باشد، افزود: بايد تورم در قانون برنامه كاهش پيدا كند.

محمدباقر نوبخت ادامه داد: بودجه سال 93 چون از سند بالادستي خود يعني برنامه توسعه تبعيت مي‌كند، بايد به دنبال كاهش نرخ تورم باشد تا حداقل از آن چيزي كه بالاي 40 درصد بود به زير 25 درصد كاهش پيدا كند.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور با اشاره به اينكه بايد اشتغال در كشور افزايش يابد، گفت: در اين خصوص عددي كه در بودجه سال 93 لحاظ شده است، اين گونه است كه نرخ بيكاري اندكي كمتر از نرخ بيكاري جاري خواهد شد.

* تورم بايد به زير 25 درصد برسد

وي با اشاره به اينكه در اين صورت سطح اشتغال افزايش خواهد يافت، خاطرنشان ساخت: متاسفانه ما در شرايط ركود تورم هستيم، پس بنابراين بايد به دنبال مهار تورم باشيم و آن را به زير 25 درصد كاهش بدهيم.

نوبخت با اشاره به اينكه بايد آثار ركودي اقتصادمان را تا بخش زيادي جبران كنيم، اضافه كرد: رشد مثبت 3 درصدي كه براي اقتصاد لحاظ كرده‌ايم در جهت كاهش و خروج از شرايط ركود است.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور گفت: از اعداد و ارقامي كه كارشناسان ما در حوزه معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي ارائه كرده‌اند دفاع مي‌كنم، زيرا اين ارقام و اعداد براي واقعيت‌ها مبتني است.

وي با اشاره به اينكه طي جلسات متعددي كه با نمايندگان در سطح مجامع استاني داشته‌ايم اين اعداد و ارقام را براي سال 93 پيش‌بيني كرديم، افزود: آرزو مي‌كنم اين ارقام تحقق پيدا كند، چون ما تلاش كرديم تا آمار و ارقام نزديك به واقعيت باشد.

محمدباقر نوبخت در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه مبناي كاهش بودجه سال 93 برچه اساسي بوده است؟ ادامه داد: بايد براي نمايندگان مردم در حوزه‌هاي انتخابيه كه در مجلس وجود دارند جايگاه واقع‌‌بينانه‌اي را ترسيم كنيم، به طوري‌كه بايد از آنها قدرداني كنيم كه هركدام از اين نمايندگان شريف مردم در جهت انعكاس منويات و خواسته‌هاي مردم حوزه انتخابيه خودشان در مجلس حضور پيدا مي‌كنند.

* بودجه سال 93 واقع‌بينانه است

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور با بيان اينكه از سوي ديگر از اين نمايندگان فهيم انتظار داريم كه در جهت اقتصاد ملي كشور تلاش كنند، افزود: اين نمايندگان داراي شخصيت ملي هستند، بنابراين بايد كاستي‌ها و محدوديت‌هايي كه در كشور وجود دارد به صورت صادقانه به مردم منعكس كنند بنابراين واقعيت اين است كه اين بودجه واقع‌بينانه است.

وي با اشاره به اينكه سطح بودجه سال 93 از بودجه مصوب 92 كمتر است، اظهار داشت: سطح بودجه سال 93 حداقل 7.3 درصد كمتر از بودجه 92 است، به طوري كه سال آتي 7.3 درصد رشد منفي خواهيم داشت.

نوبخت با اشاره به اينكه عموما همه نمايندگان و همه دستگاه‌ها خودشان را با 210 هزار ميليارد توماني كه بودجه سال 92 بود، مقايسه مي‌كنند، بيان كرد: بودجه سال 93 به 194 هزار ميليارد تومان تقليل يافته است، بنابراين واقعيت اين است كه ما در شرايط تحريم بسر مي‌بريم و هنوز هم نمي‌توانيم همه منابع و ظرفيت‌هايي را كه براي نفت وجود دارد، مورد استفاده قرار دهيم.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور با اشاره به اينكه اقتصاد كشور طي ساليان متمادي مرتبط به نفت بوده است، خاطرنشان ساخت: قطعا تجارت تحت‌تاثير اين مسئله قرار خواهد گرفت، به گونه‌اي كه واردات محدود مي‌شود.

وي با بيان اينكه در گذشته بيش از 4 ميليون بشكه در روز ظرفيت توليد نفت را داشتيم، گفت: متاسفانه اكنون اين رقم به 1 ميليون بشكه نفت در روز رسيده است كه ما مي‌توانيم نفت را صادر كنيم.

* اقتصاد مقاومتي را بايد متناسب با دخل و خرج تنظيم كرد

محمدباقر نوبخت با اشاره به اينكه ما در شرايط ويژه‌اي بسر مي‌بريم پس بايد در اقتصاد مقاومتي دخل و خرجمان را تنظيم كنيم، افزود: بايد عزيزانمان در مجلس و ساير دستگاه‌ها به ما كمك كنند تا اقتصادمان در برابر فشارهاي غرب مقاوم بماند.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور، اظهار داشت: بودجه كشور به دو بودجه جاري و عمراني تقسيم مي‌شود، يعني بودجه 194 هزار ميلياردي بايد در اين دو بخش صرف شود.

وي با اشاره به اينكه بودجه‌هاي جاري عموما مربوط به پرداخت حقوق و دستمزدها مي‌شود، خاطرنشان ساخت: با عرض شرمندگي حقوق و دستمزدها را 18 درصد افزايش داده‌ايم، پس بنابراين بايد پذيرفت بودجه‌اي كه 7 درصد كاهش يافته حالا بايد حقوق و دستمزدها را 18 درصد افزايش بدهيم.

نوبخت با اشاره به اينكه دولت تدبير و اميد كاركنان خود را دوست دارد، افزود: در چنين شرايطي مجبور هستيم حداقل دستمزدها را 18 درصد بالا ببريم، پس ديگر نمي‌توانيم بودجه جاري‌مان را اين حد كمتر كنيم.

* بودجه عمراني سال 93،حدود 33 درصد رشد منفي پيدا خواهد كرد

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور با بيان اينكه بودجه‌هاي عمراني سال 93 نسبت به سال جاري نزول قابل توجهي داشته است، ادامه داد: براي سال‌جاري 56 هزار ميليارد تومان بودجه عمراني تخصيص داده شده بود، اين در حالي است كه بودجه عمراني براي سال آينده به چيزي حدود 37 هزار ميليارد تومان مي‌رسد، پس بايد گفت اين رقم با 33 درصد رشد منفي مواجه خواهد شد.

وي خاطرنشان ساخت: پس همه نمايندگان شريف ملت بايد بدانند اعتبارات عمراني امسال نسبت به پارسال 33 درصد كاهش يافته است.

محمدباقر نوبخت با بيان اينكه نمايندگان شريف مجلس بايد واقعيت‌ها را به مردم بگويند، افزود: 2906 طرح عمراني در كشور وجود دارد كه هر طرح تعداد قابل توجهي پروژه را نيز دربر دارد، بنابراين تعداد آنها به هزاران مورد مي‌رسد.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور با اشاره به تعداد طرح‌ها و پروژه‌هاي عمراني كه در استانها وجود دارد، اظهار داشت: دولت كمتر از 4 ماه است كه به كار خود ادامه مي‌دهد، بنابراين هيچ نقشي در اين تعداد پروژه ندارد، پس ما گناهي در ايجاد اين تعداد پروژه براي مردم عزيز ايران نداريم.

نوبخت با اشاره به اينكه بايد 37 هزار ميليارد تومان كه 33 درصد نسبت به سال‌جاري كاهش يافته است را ميان همه طرح‌ها تقسيم كنيم، افزود: ما هيچ دعوايي با كسي نخواهيم داشت پس بايد گفت آيا تدبير اين است كه اين رقم را ميان 2906 طرح توزيع كنيم تا آنهايي كه 10 درصد پيشرفت داشتند به 12 درصد برسد؟

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور با بيان اينكه برخي از اين پروژه‌ها سالهاي سال است كه متاسفانه مهمان استانها است، گفت: تدبير ايجاب مي‌كند كه تعدادي از طرح‌هاي اصلي هرچه سريعتر اجرايي شود، بنابراين به همه اين پروژه‌ها پول داده‌ايم ولي عمده پولمان معطوف به طرح‌هايي شده است كه در سال 93 به اتمام مي‌رسد.

* سال 93 تعداد 246 طرح عمراني به پايان خواهد رسيد

وي با بيان اينكه اين طرح‌ها از 80 درصد پيشرفت فيزيكي برخوردار هستند، خاطرنشان ساخت: در سال آينده 246 طرح به پايان خواهد رسيد.

نوبخت ادامه داد: ليستي وجود دارد براي سال 93 كه در آن مشخص شده چند كيلومتر بزرگراه بايد بسازيم، چند كيلومتر راه‌آهن نياز داريم، چه تعداد بيمارستان بايد تجهيز شود، بنابراين بايد گفت آمار اينها به صورت مكتوب در دست نمايندگان خواهد بود تا آنها بدانند براي سال آينده چه مسائلي را در نظر گرفته‌ايم.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور با اشاره به اينكه تدبير اين است كه حالا كه پول كم است به گونه‌اي آنها را بكار گيريم كه مردم بتوانند از آثار آن استفاده كنند، گفت: نمايندگان شريف و فهيم ملت بزرگوار به پروژه‌هاي استانهاي بزرگ خود آشنا هستند.

وي با اشاره به دروغ‌پردازي رسانه‌هاي خارجي مبني بر اينكه بودجه ارتش و سپاه تا 50 درصد افزايش يافته است، افزود: به عزيزان ما در سپاه و ارتش ظلم است كه آنها هم به عسرت از اين بودجه سهم ببرند، بنابراين از نمايندگان انتظار داريم تا با صراحت به مردم توضيح دهند.

نوبخت با اشاره به اينكه در بخشي از استانها ممكن است تعداد اين طرح‌ها كم و بيش باشد، خاطرنشان ساخت: اين 246 طرح ميان همه استانها توزيع شده است، بنابراين اينگونه نيست كه يك استاني خيلي بهره برده باشد و ديگري چيزي نصيبش نشود.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور با بيان اينكه بنده حاضرم به نمايندگان در خصوص بودجه و طرح‌ها سندهايي را ارائه كنم، گفت: تشويش اذهان عمومي كار درستي نيست.

وي اضافه كرد: دولت بعد از سالها توانست بودجه را به موقع تحويل مجلس شوراي اسلامي بدهد، اين در حالي است كه همكاران شريف دولت شب تا صبح نخوابيدند تا بتوانند بودجه را به موقع تحويل مجلس بدهند.

نوبخت با اشاره به اينكه نه تنها بودجه به مجلس ارائه داده شد، بلكه 6 جلد گزارش راجع به عملكرد سال 91 و 90 هم نيز ارائه شده است، گفت: يك جلد از اين گزارش راجع به برنامه سال 93 است، بنابراين اي‌كاش يكي از دوستان نمايندگان به اينكه آنها اين گزارشات را خوانده‌اند اشاره مي‌كردند.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور افزود: منطق دولت تدبير و اميد اين است كه بتوانيم بهره‌وري لازم را از پولي كه توزيع مي‌كنيم، داشته باشيم.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه آيا بودجه تخصيص يافته براي پروژه‌ها زودبازده است يا خير، گفت: 246 طرح در سال 93 در اختيار ما قرار خواهد گرفت، اما بايد گفت اين پروژه‌ها كوچك و سطحي نيست، بلكه جزو پروژه‌هاي بزرگ ملي به حساب مي‌آيد به طوري كه در آنها پروژه‌هايي همچون آزادراه‌ها و سدهاي بزرگ هم قرار گرفته است.

نوبخت با اشاره به اينكه دو سد بزرگ در سال آينده براي استانهايي كه نمايندگان آنها معترض بودند افتتاح خواهد شد، ادامه داد: غير از اين تقسيم‌بندي يك طرح اولويت‌دار ديگري به نام آبهاي مرزي وجود دارد، به طوري‌كه اين پروژه برايمان از اولويت خاصي برخوردار است.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور با اشاره به اينكه ما به طرح‌ها و پروژه‌هاي بالاي 80 درصد توجه كرده‌ايم، اظهار داشت: در اين رابطه پروژه‌هاي ويژه‌اي مربوط به بخش آب، آبهاي مرزي و ميادين مشترك توجه خاص شده است.

وي ادامه داد: قرار نيست ما مشكل جهان بشريت را فقط با بودجه سال 93 حل كنيم.

نوبخت با اشاره به اينكه عدم توازن ميان استانها كه طي ساليان متمادي وجود داشته ناشي از سياست‌ها و برنامه‌ها است، اضافه كرد: دولت تدبير و اميد درصدد برداشتن همه محدوديت‌هاي استاني است.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور با بيان اينكه سال آينده قرار است برنامه ششم توسعه نوشته شود، خاطرنشان ساخت: پس از اصلاح قانون بودجه سال 92 توانستيم پيش‌پرداخت‌هاي برخي از فاينانس را براي خروج از ركود تامين كنيم.

وي با اشاره به اينكه ممكن است يك استان از نظر راه جلوتر باشد و يا اينكه از نظر مسئله آب عقب بماند، افزود: بايد همه اين مسائل را مورد شناسايي قرار دهيم.

* در برنامه ششم توسعه بايد توازن و تعادل منطقي وجود داشته باشد

محمدباقر نوبخت با اشاره به اينكه بايد در برنامه ششم توسعه توازن و تعادل منطقه‌اي وجود داشته باشد، اظهار داشت: سعي كرديم تا در بودجه همه نابرابري‌ها را جبران كنيم.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور با بيان اينكه طرح‌هايي كه براي سال آينده وجود دارد، مردم بايد بتوانند از آنها به خوبي استفاده كنند و مورد توزيع عادلانه قرار بگيرد، گفت: برنامه ششم توسعه قرار است سال آينده در حوزه معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور تهيه و سپس تقديم نمايندگان مردم شود تا با همفكري آنها برنامه ششم توسعه به برنامه تعادل‌‌بخشي استانها تبديل شود.

*هدفمندي يارانه‌ها در قالب يك تبصره و چند خط قابل جمع‌كردن نيست

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه آيا تغييري در اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها در بودجه 93 تعريف شده است؟ اظهار داشت: طرح هدفمند‌كردن يارانه‌ها از اهميت زيادي برخوردار است، بنابراين بايد گفت اين طرح در قالب يك تبصره و چند خط قابل جمع‌كردن نيست.

محمدباقر نوبخت با اشاره به اينكه بايد شيوه بهتري را براي حل مشكلات مردم پيدا كنيم، افزود: بايد مشكلات توليد را حل كرد.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور با بيان اينكه قانون هدفمندكردن يارانه‌ها به دنبال صرفه‌جويي در مصرف است، گفت: اميدواريم توليداتمان از راندمان بالاتري برخوردار باشد.

وي با اشاره به اينكه دولت تدبير و اميد به دنبال اين است كه همه ابعاد را به خوبي شناسايي كند، اظهار داشت: بايد قانون هدفمندكردن يارانه‌ها را با روشي بهتر اجرا كنيم، به طوري‌كه سال 93 قانون هدفمندكردن يارانه‌ها را با رويكردي مناسب‌تر اجرا خواهيم كرد.

* در بودجه سال 93 هيچ مالياتي افزايش نيافته است

نوبخت در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه آيا مردم براي سال 93 بايد ماليات بيشتري را پرداخت كنند؟ گفت: در بودجه سال 93 هيچ نرخ مالياتي را افزايش نخواهيم داد.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور با اشاره به اينكه كارمندان شريف و حقوق‌بگيران عزيز به اندازه كافي ماليات پرداخت مي‌كنند، ادامه داد: تجار و كسبه به اندازه كافي ماليات مي‌دهند.

وي با اشاره به اينكه بايد سامانه‌هاي اطلاعاتي سازمان را گسترده‌تر كنيم تا اطلاعات دقيقي وجود داشته باشد، گفت: با وزارت اقتصاد و دارايي توافق كرده‌ايم تا نيازهاي اعتباري مربوط به تجهيز سازمان امور مالياتي را فراهم كنيم تا آنها بتوانند از سامانه‌ها و فناوري‌هاي مناسب‌تري استفاده كنند تا بتوانند به شناسايي واحدهاي مورد نظر خود بپردازند.

نوبخت با بيان اينكه سازمان امور مالياتي بايد به حق ماليات‌ها را دريافت كنند، افزود: ظرفيت‌هايمان مثل همه كشورها بيشتر از شاخص 6.8 درصد است.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور با اشاره به اينكه در سال 67 وزير اقتصاد و دارايي براي جبران كسري بودجه اعلام كرد كه امكان دارد از ماليات براي كسري استفاده كنيم، افزود: در كشورهاي توسعه‌يافته رقم ماليات در توليد ناخالص داخلي بين 30 تا 40 درصد، و در كشورهاي در حال توسعه بين 20 تا 30 درصد و در كشور ما ماكسيمم به زير 10 درصد است.

وي با اشاره به اينكه بسياري از پول‌هايي كه در خارج از مردم گرفته مي‌شود عنوان ماليات دارد، خاطرنشان ساخت: ما دريافتي‌هاي متعددي از مردم داريم ولي آنها را ماليات نمي‌دانيم، مثلا بنزيني را كه 100 تومان بوده حالا 400 تومان شده، پس بايد گفت اين 300 تومان مشمول ماليات نيست، بلكه افزايش است، اين در حالي است كه در دنيا نيز هر افزايشي را ماليات قلمداد مي‌كنند.

*نبايد با اخذ ماليات از مردم به آنها فشار آورد

نوبخت با اشاره به اينكه طبق مطالعاتي كه در وزارت اقتصاد و امور مالياتي انجام شده، شاخص GDP 16 الي 17 درصد است، اظهار داشت: نبايد با اخذ ماليات از مردم به آنها فشار آورد.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور با اشاره به اينكه چسبندگي ما به منابع نفتي همواره ادامه دارد، اظهار داشت: مقام معظم رهبري در سياست‌‌هاي كلي برنامه پنجم توسعه مشخص فرموده‌اند كه بايد از همان ابتدا 20 درصد از منابع نفتي را به صندوق توسعه ملي انتقال دهيم، اين در حالي است كه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي هم در قانون برنامه پنجم هم نيز اعلام كرده‌اند كه بايد هرسال 3 درصد ديگر هم به اين رقم اضافه شود تا جايگزين نفت قرار بگيرد.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه آيا رقم فاينانس‌هاي پيش‌بيني شده در بودجه معوق خواهد شد، اظهار داشت: از كارشناسان انتظار داريم كه كار كارشناسي ارائه بدهند، پس بايد گفت اگر كساني‌كه لقب كارشناس ندارند بخواهند چنين مسائلي را مطرح كنند اينچنين نيست، به طوري كه ما قرار نيست از آمريكا و اروپا تسهيلات خارجي دريافت كنيم.

نوبخت با اشاره به اينكه منابع ارزيمان در برخي از كشورها وجود دارد كه بنا به تحريم آن پول‌ها را نمي‌توانيم به كشور وارد كنيم، افزود: بخش قابل توجهي از دلار مربوط به نفت است كه وارد كشور نشده، بنابراين در برخي از اين كشورها اين پول نزد حساب بانك ارزي مي‌ماند، به طوري كه با يك هماهنگي توافق كرديم تا آن كشورها به نسبت منابع‌مان فاينانس و تسهيلات برايمان در نظر بگيرند.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور با اشاره به اينكه قرار شد 7.5 درصد كشورهاي خارجي به ما فاينانس اختصاص دهند، افزود: ما توان پرداخت 7.5 درصد را نداشتيم تا بتوانيم طرح‌هاي عمراني را انجام دهيم، بنابراين با تدبير دولت و مجلس اجازه داده شد تا از 6 درصد ورودي به صندوق توسعه ملي كه ارز حاصل از نفت است را برداشت كنيم تا بتوانيم اين پيش‌پرداخت‌ها را بدهيم.

وي با اشاره به اينكه در بودجه 93 اين پيش‌پرداخت‌ها لحاظ شده است، خاطرنشان ساخت: براي كارهاي عمراني كه براي سال آينده در نظر گرفته شده است، فقط از 37 هزار ميليارد تومان نيست، بلكه بيش از 35 ميليارد دلار هم كه 15.5 ميليارد دلار آن كارهايش انجام شده، به كارهاي عمراني تزريق خواهد شد.

نوبخت گفت: تا پايان سال‌جاري براي تشكيل شوراي برنامه‌ريزي استانها به سه استان سفر خواهم كرد تا در جمع نمايندگان استانها و مسئولان بتوانيم برنامه توسعه استاني را تعريف كنيم.

معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه در بودجه سال 93 اقتصاد ملي چگونه تعريف شده است؟ گفت: بايد بتوانيم از منابع محدود موجود به شكل بهينه استفاده كنيم و مردم هم نيز از اين منابع بهره‌برداري كنند تا وابستگي‌مان به خارج كم شود.

وي با اشاره به اينكه بايد بر اقتصاد داخلي تكيه كنيم، خاطرنشان ساخت: در اقتصاد ما همه فاينانس‌ها به نوعي به خودمان تعلق دارد، بنابراين ما سعي كرديم اقتصادمان را به گونه‌اي تنظيم كنيم كه اگر محدوديت‌هايي از سوي دولت‌هاي زورگوي خارجي برايمان اعمال شد، بتوانيم بر روي پاي خود بايستيم.

نوبخت گفت: با همفكري نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و با واقع‌بيني در تصويب بودجه انشاءالله اقتصاد را مقاوم‌تر كنيم.

انتهاي پيام/ب

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 155]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن