تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشان منافق سه چیز است: 1 - سخن به دروغ بگوید . 2 - از وعده تخلف کند .3 - در اما...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819825430




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نا گفته‌هاي اكبر خوش‌كوشك از نوري زاده


واضح آرشیو وب فارسی:بازتاب آنلاین: نا گفته‌هاي اكبر خوش‌كوشك از نوري زاده
روزنامه قانون نوشت: اكبر خوش كوشك براي نسل دوم روزنامه نگاران ايراني بعد از انقلاب نامي آشناست اسمي كه با دهه هفتاد شمسي كشور و آغاز به كار دولت اصلاحات و قتل‌هاي زنجيره‌اي و تمامي حواشي آن همراه است نامي كه در آن سال‌ها در بين چند اسم ديگر خيلي بر سر زبان‌ها افتاد. ديدار نزديك به دو دهه بعد با وي تداعي كننده بخشي از تاريخ اين كشور بود كه مي‌توانست خيلي از چرا‌ها را كه در ذهن داشتي جواب بدهد هر چند كه خودش از قبل و با هماهنگي نه مي‌خواست كه عكسي از وي چاپ شود و نه در مورد بعضي مسائل كه به قول خودش هنوز وقت صحبت در موردشان نيست گفت‌و‌گو شود. هر چند كه با محور سوالات ارسالي ما به دليل اينكه اين سوالات را در گذشته جواب داده بود مخالفت كرد اما بعد موافقت كرد در مورد يك سو‍ ژه خاص (نامه‌ها و حرف‌هاي رد بدل شده بين وي و عليرضا نوري‌زاده در فيس بوك و تلويزيون ايران فردا) گفت‌و‌گو كند اما موضوع بحث به مسائل ديگري هم كشيده شد.

آقاي خوشكوشك شما اخيرا مطلبي را در فيس بوك خودتان در مورد اينكه عليرضا نوري‌زاده از نيروهاي جذب شده وزارت اطلاعات است و در قتل فريدون فرخزاد نقش داشته بيان كرده‌ايد و نشانه‌هايي را هم در آن نامه قيد كرديد. اما وي تمام مطالب شما را نقض كرد.

نه اين كار را نكرد نوري‌زاده در صحبت‌هايش اين گفته‌ها را تاييد كرده است.

اما چيزي كه من شنيده‌ام اين بود كه گفت اين قضيه ماهيتي ندارد، چون در آن مقطع ايشان اصلا درآلمان نبوده است.

نه اين طور نيست! من در نامه نوشته‌ام و گفته‌ام كه كجا ما با هم ملاقات كرديم، اينكه ما در لندن با هم ملاقات داشتيم و من به او پول دادم و از وي خواستم كه چه كارهايي را انجام دهد.

بسيار خب شما گفتيد كه اين كار‌ها را انجام داديد و به او پول داديد و از او خواستيد كه فلان كار‌ها را انجام بدهد براي اين حرف‌ها شما بايد سندي داشته باشيد چيزي موجود هست؟

بله وجود دارد اما من كه نمي‌توانم اسناد را به شما بدهم.

نه بحث من اسناد طبقه بندي شده وزارتخانه‌اي نيست چيزي مي‌خواهم كه نوري‌زاده متوجه بشود و نتواند انكارش كند من به دنبال آن نوع سند هستم.

ببينيد، اين خوبه و من هم مي‌دانم كه شما براي ايجاد چالش و گرفتن مطلبي كه مي‌خواهيد به اينجا آمديد و خوب است و من دوست دارم و مي‌خوام كه انجامش بدم.

خب حالا شما جواب اين چالش را به ما مي‌گوييد يا نه؟ اصلا بذاريد سوال را جور ديگري مطرح كنيم، شما در نامه خودتان قيد كرديد كه نوري‌زاده در مقطعي با شما ارتباط مي‌گيرد و استنباط شما اين بوده كه در خصوص جذب ايرانيان خارج از كشور يا دادن اطلاعات در مورد كشورهاي همسايه و به‌خصوص عربستان كارهايي توسط وي صورت گيرد، اين درست است؟

بله، اسم اين كار بخش جمع آوري خارجي بود كه در وزارتخانه اين برنامه‌ها را پيگيري مي‌كند.

اين موضوع را از اين جهت گفتم كه در دوره‌اي به شما لقب فرنگي كار را داده بودند اين يك نوع ارجاع و تشبيه كار در اين بخش بود؟

در مقطعي اكبر گنجي آمد تا به اصطلاح من را از قتل‌هاي زنجيره‌اي تبرئه كند. گفت اين كشتي‌گير بوده و فرنگي كار مي‌كرده، من به او گفتم كه اشتباه كردي و بيان اين موضوع ايجاد شائبه مي‌كند و در واقع اين يك جور طعنه زدن بود.

حالا به موضوع خودمان برگرديم. شما در اين بخش جمع‌آوري دقيقاً چه كاري را انجام مي‌داديد؟

كساني كه از خارج كشور به هر نوعي نامه‌اي به ما مي‌دادند و درخواست بازگشت داشتند را مورد بررسي قرار مي‌داديم، ببينيد در اين موارد اگر كسي درخواست برگشت به كشور را داشت بايد به مسئولان امنيتي كشور نامه مي‌نوشت اين مراجع كه دريافت‌كننده بودند اول دفتر نخست‌وزيري و بعد وزارت خارجه كشور بود كه در همه اين موارد اين درخواست‌ها را آنها به وزارت اطلاعات مي‌دادند خيلي از ايراني‌هاي خارج از كشور به اين نهاد‌ها رجوع مي‌كردند ومي كنند كه آقا ما مي‌خواهيم برگرديم اين قصه از آدم‌هاي سطح پايين شروع مي‌شود و تا سطوح بالا ادامه پيدا مي‌كند. مثلا خيلي از اين آقايون بودند و الان هم هستند كه درخواست برگشت دارند مثل اكثر شاغلان اين ماهواره‌ها و سياسيون كه درخواست دادند و اين درخواست مي‌آيد در اطلاعات خارجه قرار مي‌گيرد و آنجا بررسي مي‌شود.

اين پروسه از كي تشكيل شد؟ الان هم ادامه دارد؟

اين برنامه از زمان نخست وزيري مهندس موسوي شروع شد و در دوره آقايان‌هاشمي و خاتمي هم يعني تا دوره‌اي كه من در وزارت بودم ادامه داشت. اگر كسي در عمليات‌هاي بمب‌گذاري و ترور و معاندت با نظام نبود درخواست‌ او مورد بررسي قرار مي‌گرفت. در دوره آقاي احمدي‌نژاد اين پروسه زير نظر شوراي ‌عالي ايرانيان خارج از كشور قرار گرفت؛من هم ديگر در وزارت نبودم و اطلاعي ندارم.

يعني در وزارتخانه بخشي براي اين كار وجود دارد؟

بله، چندين بخش هستند كه به اين امور رسيدگي مي‌كنند.

شما اختصاصا در اين بخش كار مي‌كرديد؟

من در همه زمينه‌هاي بخش جمع آوري اطلاعات خارجي كار مي‌كردم.

شما در جذب ايرانيان خارج از كشور چقدر موفق بوديد؟ به ويژه افراد سياسي؟

حداقل ۸۰ درصد.

رقم بالايي است و كل اين اشخاص مي‌آمدند و در كشور كار مي‌كردند؟

بعضي‌ها نخواستند وارد كشور شوند. در خارج ماندند و كاركردند.

فريدون فرخزاد هم قرار بود به ايران بيايد؟

بله، كار‌هاي او هم تمام شده بود. فرخزاد وقتي كه در خارج از ايران بود، مشاور فرهنگي رضا پهلوي شد و در آنجا خيلي اذيت شد چون روحيه حساسي داشت. او مي‌خواست به ايران بيايد و درخواست هم داده بود، بيماري مادرش هم مزيد اين علت بود. ما نظريه‌اي در اين زمينه داريم و آن هم اين است كه كساني كه در بعد اجتماعي و فرهنگي كار مي‌كنند بايد جوري وارد كشور شوند كه مورد قبول نظام است.

به چه صورتي؟

در مورد فرخزاد، ما كنسرتي در برلين ترتيب داديم كه مهستي خواننده هم در آن بود. اين را براي آن مي‌گويم كه يك نشانه آن كنسرت است. ما حتي نت موسيقي‌اي كه فريدون خواند را هم به او داديم و او در روي سن پاسپورتش را هم نشان داد به نشانه اينكه مي‌خواهد به ايران برگردد. او حتي آمد در شبكه‌اي كه ما خواستيم و كاري را كه گفتيم انجام داد و عزم خودش را براي برگشت ثابت كرد. فرخزاد داشت بر مي‌گشت و تمام كارهاي خودش را هم از طريق نوري‌زاده انجام داده بود.

نوري‌زاده هم جزو نيروهاي جذب شده بود؟

بله، نوري‌زاده 2 نامه نوشته بود. يكي به مسئولان امنيتي و يكي... . بعد ما آمديم و سوار كار شديم تا كارهايي را كه مي‌خواهيم انجام دهد.

از او چه مي‌خواستيد چون او معمولا در زمينه تحولات كشورهاي عربي هم كار مي‌كند؟

ما همه چيز مي‌خواستيم و او همه كاري براي ما كرد.

نوري‌زاده چه نقشي در قضيه بازگشت فرخزاد بر عهده گرفته بود؟

نوري‌زاده با او صحبت كرد و پل ارتباطي وي بود كه به ايران برگردد، البته فريدون خودش قصد اين كار راداشت. نوري‌زاده كار‌هايش را تسهيل كرد، همين.

اما او اين قضيه را انكار مي‌كند.

پس چرا در صحبت‌هاي خودش مي‌گويد كه فرخزاد دوهفته قبل از مرگ به او زنگ زد و گله‌گي كرد؟ اين يعني چي؟ از چه گله‌گي كرد؟ چه طور مي‌گويد كه در مغازه رضا فاضلي با وي ديدار داشته؟ چطور دارد در تلويزيوني كار مي‌كند (ايران فردا) كه مدير آن آقاي لئوناردي، دوست فرخزاد بود و در روز مرگ وي قرار بود به ديدن فرخزاد برود. اين‌ها چيزهايي است كه خودش بيان مي‌كند اگر غير از اين است چرا تناقض‌گويي مي‌كند؟

بسيار خب، نوري‌زاده جزو نيروهاي جذب شده است و مي‌خواهد به ايران برگردد. فريدون فرخزاد هم مي‌خواهد برگردد. اين‌ها افرادي هستند كه جذب شده‌اند پس چرا بازي به‌هم مي‌خورد؟

اين را از نوري‌زاده سوال كنيد.

او كه به ما جواب نمي‌دهد ما از شما مي‌پرسيم.

من كه قرار نيست برگ برنده‌ام را رو كنم. من حرف‌هايم را زدم و قرار نيست الان همه چيز را بگويم من نكته‌اي را گفتم و او حالا بايد جواب بدهد.

شما يك نشانه بدهيد.

يك عنصر اطلاعاتي اين كشور كه مسئوليت جذب ضد انقلابيون را داشته و از آن‌ها به نفع نظام بهره‌برداري مي‌كرده، اين موضوع را به شما مي‌گويد نشانه از اين بهتر؟

نوري‌زاده مخاطب و تلويزيون و جامعه هدفش را دارد. شما بايد نشانه‌اي به ما بدهيد كه براي آنهايي كه مخاطب او هستند بسياري از موضوعات روشن شود؟

من سر چاپ همين نامه هم مصيبت‌هاي زيادي را كشيده‌ام.

آقاي خوش كوشك، در عصر جديد، خبر كه در پس پرده نمي‌ماند. نوري‌زاده يك وقت‌هاي خبرهايي از لندن مخابره مي‌كند كه من خبرنگار هم از آن بي‌‌اطلاع هستم، شما مي‌گوييد كه نوري‌زاده جذب شده، فريدون فرخزاد جذب شده. پس چرا فريدون فرخزاد بايد در لحظه آخر به آن نحو چاقو بخورد و كشته شود؟

سازمان اطلاعاتي آلمان خودش بسيار خوب از اين ماجرا خبر دارد و مي‌داند كه چه كسي فرخزاد را كشته است.

ما در حال حاضر با شما گفت‌و‌گو مي‌كنيم. ما كه دسترسي به سازمان اطلاعاتي آلمان نداريم.

من چيزي را به شما مي‌گويم كه مي‌توانم بگويم.

پس به نوعي مي‌شود گفت آقاي نوري‌زاده به دنبال خراب كردن بچه‌هاي وزارتخانه بوده است؟

نه!

پس چي؟

ببينيد موقعي كه من به زندان رفتم گروه ديگري آمد و آقاي نوري‌زاده را در اختيار گرفت. مثل اين مي‌ماند كه شما از روزنامه خودتان برويد و كس ديگري بيايد و قرار باشد كارهاي شما را دنبال كند و به فايل‌هاي شما دسترسي داشته و بخواهد به نتيجه برساند همين.

اينجا كار خراب شد؟

نه آن زمان موضوع مصادف شد با قتل‌هاي زنجيره‌اي و عده‌اي به نوري‌زاده گفتند كه اكبر خوش كوشك را خراب كند. قبل از دستگيري من كه اكبر خوشكوشكي وجود نداشت. اين موضوع به 10 روز بعد از دستگيري من برمي‌گردد كه او هم آمد و ماموريت خودش را انجام داد.

يعني نوري‌زاده به نوعي بازي خورد؟

خير، او هنوز هم دارد كار خود را انجام مي‌دهد.

سيستم جديد مي‌آيد و از او مي‌خواهد كه شخص شما را خراب كند. كار‌ها خراب مي‌شود و او هم كاري از پيش نمي‌برد و به ايران هم نمي‌آيد چرا حالا كنار نمي‌كشد؟ و كار را خراب نمي‌كند؟

چرا بايد خراب كند؟ او دارد كار خود را انجام مي‌دهد و منافع خود را مي‌برد.

اين منافع چيست؟ چرا بايد همچنان او اين كار‌ها را انجام دهد؟ در حالي كه اوجذب نشد و به ايران هم نمي‌آيد؟!

شما از كجا مي‌دانيد. شما خيلي چيز‌ها را نمي‌دانيد.

چه چيزهايي؟

اينكه بعضي از شبكه‌هاي ماهواره‌اي آن ور آب زير نظر ما هستند كاركنانشان هم همچنين و خيلي از آن‌ها هم مخصوصا سياسيون نامه داده و مي‌خواهند كه برگردند.

اما شما در آخر، سوال ما را جواب نداديد و خيلي سوال‌هاي ديگري كه سال‌هاست در ذهن خيلي‌ها مانده و مي‌خواهند كه جوابي برايش پيدا كنند.

من ظرف اين يك سال اخير دارم با روزنامه‌نگار‌ها ارتباط مي‌گيرم و راه را براي مصاحبه‌هاي آن‌ها باز گذاشتم و خيلي مطلب و حرف براي گفتن دارم و خيلي سند‌ها از جمله همين نامه نوري‌زاده كه به زودي آن را منتشر مي‌كنم اما همين جا هم مي‌گويم كه حاضرم در خصوص هر مسئله و سوالي كه بخواهيد بحث و گفت‌و‌گو كنم.

اما شما در همين مصاحبه هم سوژه خاصي را مورد نظر قرار داديد و در‌‌ همان مورد گفت‌و‌گو كرديم.

اما من باز هم مي‌گويم كه حاضر به مصاحبه در همه زمينه‌ها هستم.

نظر شما:
------------

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بازتاب آنلاین]
[مشاهده در: www.baztabonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن