تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه  الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803292508




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش مي‌دهدافسونگري قلم، رقص آن با صدايي خوش


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش مي‌دهدافسونگري قلم، رقص آن با صدايي خوش
استاد مهدي اسماعيلي مود، هنرمند خوشنويس خراسان جنوبي كه با تربيت 5 هزار شاگرد در 20 سال تلاش، نامش را در كتاب طلوع مهر آثار استادان خوشنويس ايران ماندگار كرد و نخستين سفير استان در يونسكو شد.


به گزارش خبرگزاري فارس، قلم ني كه روي كاغذ خوشنويسي به حركت در مي آيد، رقص آن همراه با صدايي خوش، خطوط زيبايي را پديد مي‌آورد و اين لحظات براي خوشنويس از بهترين لحظاتي است كه شايد حاضر نشود آن را با چيز ديگري عوض كند.

دفتر فرهنگ و هنر خراسان جنوبي را كه مي‌گشاييم، در فصل مربوط به هنر خوشنويسي اين ديار علاوه بر آشنايي با قدمت ديرينه اين هنر اسلامي، نام هنرمندان خوشنويسي را مشاهده مي‌كنيم كه هر يك از آنها در شكوفايي هنر خوشنويسي استان از روزگاران قديم تا زمان حاضر تاثير بسزايي داشته‌اند.

استاد مهدي اسماعيلي‌مود هنرمند خوشنويس بيرجندي سال 1344 در مود ديده به جهان گشود و به دليل علاقه فراوانش به اين هنر از دوران تحصيل به فراگيري آن همت گماشت و اين امر با تشويق مرحوم پدرش كه خود از شاگردان استاد شهرستاني، يكي از مفاخر هنر خوشنويسي بود همراه شد تا اينك پس از سال‌ها تلاش و كوشش در اين زمينه به يكي از استادان خوشنويسي استان و كشور تبديل شود.

نام استاد مهدي اسماعيلي در كتاب "طلوع مهر"

استاد اسماعيلي رتبه درجه يك هنري را كه معادل دكتراي حرفه‌اي هنر است در اواخر سال 90 دريافت كرد و آثارش به همراه آثار استادان خوشنويسي كشور زينت بخش كتاب‌هايي است كه از جمله آنها مي‌توان به كتاب آثار استادان معاصر خوشنويسي ايران باُّنام " طلوع مهر" اشاره كرد.

اين هنرمند خوشنويس با بيان اينكه به دليل علاقه‌اش به اين هنر زيباي اسلامي در دوران تحصيل در مسابقات شهرستان شركت و مقام‌هايي را كسب كرده است، مي‌گويد: خوشنويسي را به شكل جدي از سال 1375 زير نظر "استاد پرويز نيك‌بين" آغاز كردم و پس از آن با آشنايي با استادان بزرگ خوشنويسي كشور "استاد كابلي، فلسفي و حيدري"، از محضر آنها بهره‌هاي فراوان بردم تا اينكه در سال 1368 مدرك ممتاز خوشنويسي را گرفتم و از سال 1370 مدرس انجمن خوشنويسي بيرجند هستم.

استاد با اشاره به اينكه از ابتدا خط تخصصي‌اش شكسته بود، مي‌افزايد: به دليل آشنايي با استادان خوشنويسي در تهران و چند بار حضور "استاد كابلي" در بيرجند و برقراري ارتباط با استاد كابلي و حيدري كه از استادان بزرگ خط شكسته ايران هستند و همچنين به لحاظ مفرداتي كه در اين نوع از خط وجود دارد و سبب تنوع بيشتر در آن شده است، اين نوع تحرير را به عنوان خط تخصصي‌ام انتخاب كردم.

اسماعيلي به عضويت خود در انجمن خوشنويسان ايران اشاره مي‌كند و مي‌افزايد: از سال 71 عضو هيئت تشخيص خط شكسته كشور شده‌ام و براي تصحيح اوراق آزمون‌هاي خوشنويسي به تهران مي‌روم و در برنامه‌هاي انجمن خوشنويسي ايران نيز شركت مي‌كنم.

انتشار نخستين تآليف "استاد اسماعيلي مود" با مقدمه "استادكابلي"

نخستين اثر اسماعيلي‌مود با نام "افسونگري قلم" با مقدمه "استاد كابلي" در سال 71 منتشر شد كه به گفته خودش تاكنون 14 بار تجديد چاپ شده است و يكي از كتاب‌هاي مرجع خوشنويسي در كشور است.

در مقام هنري اين استاد مسلم خوشنويسي، همين كافي است كه "استاد كابلي" در مقدمه اين اثر فاخر، آورده است: "وي جواني بي‌تكلف و نجيب و آرام است كه با استعداد فوق‌العاده و شور و شوقي وصف ناپذير، سال‌هاست كه مي‌نويسد، كارايي كمي و كيفي ايشان تا به آن جا رسيد كه در چند ساله اخير در بيرجند منشا خدمات ارزشمندي شد".

استاد كابلي مي‌افزايد: "وي در تربيت هنرآموزان بسياري همت گماشت و در مسابقات سراسري كشور كه به مناسبت‌هاي گوناگون در تهران برگزار شد، همواره رتبه نخست را كسب كرد و همچون همدلان ديگر خود در خراسان بزرگ افتخارآفرين بود، حسن خلق و كيفيت هنري وي سبب شد كه به عضويت هيئت تشخيص خط شكسته انجمن ايران در آيد".

تربيت 5 هزار خوشنويس طي 20 سال تلاش

انتشار دو جلد كتاب "تمرين خط تحريري" از ديگر آثار استاد اسماعيلي مود است كه تاكنون 12 بار تجديد چاپ شده است و چند كتاب ديگر نيز از جمله "همچون كمند دل " ،"مجموعه 400 اثر چليپاهاي آموزشي" و " سئوال‌هاي انجمن خوشنويسي ايران" آماده چاپ دارد كه به دليل هزينه زياد اين آثار تا كنون عملي نشده است.

استاد اسماعيلي از سال 1370 تدريس در عرصه آموزش خوشنويسي را با عنوان "مدرس آموزش انجمن خوشنويسان ايران "آغاز كرد و از آن زمان هنرآموزان زيادي از سراسر كشور، خوشنويسي را به شكل مكاتبه اي فرا مي‌گيرند مي‌گويد: از حدود 20 سال قبل، در آموزشگاه آزاد دارالتعليم خط و انجمن خوشنويسي بيرجند، موضوع آموزش هنر خوشنويسي را پي گيري كرده ام و تاكنون حدود 5 هزار نفر را آموزش خط تعليم داده ام كه حدود 55 نفر آن ها موفق به كسب مدرك فوق ممتاز شده‌اند و 30 نفر از آن ها نيز مدرك ممتاز خوشنويسي را دريافت كرده‌اند.

از استاد اسماعيلي كه در نقاط مختلف كشور هم كلاس هاي آموزشي برگزار كرده است، در زمينه وضعيت آموزش خوشنويسي مي‌پرسيم و او مي‌گويد: چند سالي است كه آموزش خوشنويسي در كشور با ركود مواجه شده و يكي از دلايل آن، استفاده بي‌اندازه هنرآموزان از رايانه مي‌باشد كه بايد در اين مورد فكر اساسي كرد.و با بيان تاثير هنر در زندگي، جوانان را به سمت فراگيري اين هنر اسلامي سوق داد.

دوگانگي بين آموزش شيوه خوشنويسي در مدارس و انجمن خوشنويسان ايران

اين هنرمند خوشنويس تاكيد مي كند: چند سال است كه كتاب‌هاي هنر مدارس با تحرير نستعليق نوشته مي‌شود و اين امر با آن چه در انجمن خوشنويسان كشور آموزش داده مي‌شود، تفاوت هايي دارد كه باعث ايجاد دوگانگي شده است و چون در كتاب هاي درسي دوره ابتدايي خط نسخ را با نستعليق مخلوط كرده‌اند كار براي دانش آموزان اين دوره مشكل است.

وي توصيه مي‌كند: دانش‌آموزاني كه علاقه مند به فراگيري هنرخوشنويسي هستند، قبل از هر كاري در كلاس‌هاي نقاشي و طراحي حضور پيدا كنند، تا بتوانند خوشنويسي را بهتر ياد بگيرند، زيرا عدم آشنايي با هنرهاي تجسمي باعث ضعف در خوشنويسي مي‌شود.

استاد اسماعيلي كه در زمينه تدريس خوشنويسي با دانشكده هنر دانشگاه بيرجند و دانشگاه فرهنگيان همكاري داشته است، خاطرنشان مي كند: برگزاري نمايشگاه آثار خوشنويسي به هزينه زيادي نياز دارد و چون هنرمندان خوشنويس براي انجام آن حمايت نمي‌شوند كمتر از برپايي نمايشگاه آثارشان استقبال مي‌كنند.

نخستين سفير فرهنگي خراسان جنوبي در يونسكو

وي مي افزايد: فعاليت‌هايم در زمينه انتشار كتاب و آموزش هنر خوشنويسي باعث شد تا براي نخستين‌بار در هفته فرهنگي خراسان جنوبي در پاريس به عنوان يكي از هنرمندان استان حضور پيدا كنم كه اين موضوع، مورد استقبال گسترده ايرانيان مقيم آن جا وهمچنين ساير افراد قرار گرفت.

استاد اسماعيلي به درخواست نماينده ايران در يونسكو از او براي مرتبه دوم براي شركت در برنامه‌هاي آن سازمان بين‌المللي اشاره مي‌كند و مي‌افزايد: از طريق وزارت امورخارجه و ميراث فرهنگي در برنامه‌هاي فرهنگي هنري آسيا و اقيانوسيه حضور پيدا كنم و 500 تابلوي خوشنويسي را در روز آخر حضورم در آن جا به سفراي كشورهاي مختلف اهدا كردم ضمن اينكه كارگاه زنده آموزش خوشنويسي را براي بازديدكنندگان برگزار و تعدادي تابلوي خوشنويسي را براي برپايي نمايشگاه فرهنگي هنري توليد كردم.

----------------------------

گزارش از عليرضا چاجي

---------------------------

انتهاي پيام/69014/ق40

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن