تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه خداوند خير بنده اى را بخواهد، واعظى از درون او برايش قرار مى دهد كه او را به ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803951357




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

يادداشت صدا و سيما و ماهواره


واضح آرشیو وب فارسی:ايران: يادداشت صدا و سيما و ماهواره
بهروز مفيد
تهيه كننده

اين يادداشت به بهانه پخش سريال خانه‌اي روي تپه از شبكه 2 سيما كه تهيه‌كنندگي آن را بر عهده دارم نوشته مي‌شود. مي‌گويم به بهانه، زيرا تصور مي‌كنم شايد اين فرصتي باشد تا برخي دغدغه‌ها و دلتنگي هايم را به عنوان كسي كه 30 سال است در چارچوب صدا و سيما فعاليت مي‌كند روي سياهه بياورم.
1‌- سريال خانه‌اي روي تپه، سريالي ساده و از جنس زندگي است. فضاي زيباي شمال همراه با مردم خونگرم آن، مسافران جور و ناجورش، همه كمك كردند تا اين سريال رنگ و بوي بومي و ايراني به خود بگيرد. سالهاست كه ماهواره خود را به بسياري از خانه‌هاي ما تحميل كرده است. ماهواره با برنامه‌هاي خوب و بدش يك رقيب جدي براي صدا و سيما، تنها رسانه ملي و انحصاري جمهوري اسلامي است. حضور اين رقيب ناخواسته آن قدري جدي است كه بسياري از كساني كه دوستش ندارند نيز بودنش را به عنوان يك مهمان ناخوانده و يا مزاحم در خانه‌هاي ايراني تأييد مي‌كنند و خبر از وجود ماهواره در 71 درصد خانه‌هاي شهروندان تهراني مي‌دهند كه البته شهرهاي مرزي كشور و ديگر مناطق هركدام درصدي را به خود اختصاص مي‌دهند.
2- به نظرم ديگر زمان حرف زدن از بودن و نبودن ماهواره در خانه‌ها گذشته، اگر حرفي هست بايد در حوزه رقابت و تلاش براي بازپس‌گيري بينندگان از دست رفته باشد.
3- اين رقيب تنها براي ما نيامده است. بسياري از كشورها سالهاست دو دست خود را به علامت تسليم در مقابل ماهواره بالا برده‌اند و آنچه درمورد ما ستودني است تلاش براي حفظ هويت ملي و ديني مان در مقابل اين رقيب است اگرچه اين تلاش با به‌كارگيري روش‌هاي بعضاً نادرست نيز گاهي به نفع رقيب رقم خورده است.
4- براي كساني كه ماهواره را برنمي تابند و راه مقابله با آن را پاك كردن صورت مسأله و انكار وجود آن مي‌دانند حرفي براي گفتن نيست، زيرا اين‌ها همان كساني هستند كه با ويدئو نيز چنين رفتاري را داشتند و در آينده نيز با....
5- صدا و سيما اخيراً طرح‌هاي وسيعي براي جذب مخاطب و مقابله با رقيب خود در دست اجرا دارد. اين را بايد به فال نيك گرفت، چون پذيرفتن رقيب در صحنه كارزار رسانه خود اولين قدم است.
6- رسانه ملي براي مقابله با حريف قدر، خود را بايد از اين فضاي پرپيچ و خم اداري، شوراهاي عريض و طويل ناكارآمد، هزينه‌هاي بسيار سنگين سربار پروژه‌هاي توليدي و ستادهاي پر مدير اما كم خاصيت، فاصله بگيرد و در حد امكان خود را سبك و كارآمد براي زورآزمايي با رقيب جهاني‌اش كند.
7- رسانه ملي بايد نقاط قوت خود را شناسايي كند و با تقويت آن، مخاطب را كه امروز حق انتخاب دارد به سمت خود جلب نمايد.
8- سريال‌ها و مجموعه‌هاي نمايشي همواره يك عامل قوي براي جذب مخاطب است، در اين وادي كه بودجه‌هاي ميلياردي رقيب نقش تعيين‌كننده‌اي دارند، به‌جاي كپي‌برداري از سريال‌هاي آن‌ها سراغ برگ برنده رسانه ملي كه همان زندگي به سبك ايراني و بومي است بايد برويم، امكاني كه رقيب از داشتن آن محروم است. بايد از چهارديواري و آپارتمان‌هاي متوسط و بالاشهري خارج شويم. محله‌هاي جنوب شهر،شهرهاي زيبا و كوچك كشورمان و روستاها بايد جاي خود را در رسانه ملي بيش از گذشته باز كنند.
9- گسترش برنامه‌هاي گفت‌و‌گومحور يا تركيبي با بودجه‌هاي قليل به شرط آن‌كه سعه صدر، صداقت و دوسويه بودن را همراه داشته باشد، رسانه ملي را در جذب مخاطب كمك بسياري خواهد كرد.
و بالاخره رقيب آمده است، پس كاري بايد كرد كارستان. به اميد آن روز.

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران]
[مشاهده در: www.iran-newspaper.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن