تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 خرداد 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):وصول به خداوند عزوجل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801188121




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

كارگاه تخصصي «وقف» در حوزه علميه خواهران تهران برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: كارگاه تخصصي «وقف» در حوزه علميه خواهران تهران برگزار شد
گروه خبرنگاران افتخاري / معصومه طبيبي: كارگاه تخصصي «وقف» امروز سه‌شنبه، سوم دي‌ماه با مشاركت معاونت پژوهش حوزه علميه خواهران استان تهران و سازمان اوقاف و امور خيريه برگزار شد.


به گزارش خبرنگار افتخاري خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا)، در ابتداي اين كارگاه يك روزه، حجت‌الاسلام الهي‌زاده، مشاور نماينده ولي فقيه در سازمان اوقاف و امور خيريه، ضمن گراميداشت هفته وقف، با تبيين جايگاه وقف در قرآن و سيره اهل بيت(ع)، آن را مصداقي از شجره طيبه دانست و بيان كرد: حضرت زهرا(س) نخستين بانوي واقف در اسلام است كه هفت باغي را كه به ايشان هبه شده بود، وقف كردند و در طول تاريخ، همواره امامزادگان واقف يا متولي بودند و اين نشان‌دهنده اهميت و تأثير وقف در حفظ ارزش‌ها و انسجام امت اسلامي است.

وي ضمن تشريح فوايد و آثار وقف آن را موجب تقويت ايمان و رسوخ آن در قلوب و نيز تقويت عدالت اجتماعي دانست و تأكيد كرد: جامعه بدون انفاق و وقف منقرض خواهد شد.

الهي‌زاده با تعريف وقف به عنوان عملي كه در آن سرمايه اصل و ثابت است و از ثمره استفاده مي‌شود، اظهار كرد: وقفي ارزشمند است كه براي خدا باشد و چنين وقفي موجب تأليف قلوب خواهد شد.

در ادامه اين كارگاه، كائيني، مشاور نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه، با تشريح تاريخچه وقف در اعصار گذشته و تلاش استعمار براي از بين بردن موقوفات و فرهنگ وقف، كاركردهاي تاريخي وقف را به تفصيل شرح داد و گفت: در هر دوره از تاريخ وقف متولياني داشته مانند قاضي‌القضات در دوره ايلخانان مغول و وزارت موقوفات در دوره صفوي.

وي افزود: اين عمل خداپسندانه، كاركردهايي همچون تبديل مالكيت خصوصي به مالكيت جمعي، عدم تمركز و خودگرداني در مال موقوفه براساس شروط واقف تحت نظارت حاكم شرع و بدون ادغام در دولت، مشاركت مردم در امور ديني و اجتماعي، پشتوانه بودن وقف براي گسترش پژوهش‌هاي علمي و گسترش بهداشت و درمان، حفظ استقلال حوزه علميه دارد كه موجب شده است استعمار براي از بين بردن فرهنگ وقف تلاش كرده و اقداماتي همچون استقرار اصلاحات ارضي انگليسي‌ها در دوره پهلوي از جمله اين تلاش‌ها بوده است لذا در دوره پهلوي بسياري از موقوفات تخريب يا وقفيت خود را از دست داد و دربار پهلوي سياست‌هاي ظالمانه‌اي را در موقوفات اعمال كرد و آن ها به ايادي خود واگذار كرد. اما به بركت انقلاب اسلامي وقف و اموال موقوفه احيا شد.

سرپرست سازمان اوقاف، در جمع طلاب و اساتيد حوزه خواهران همچنين، با تشريح نقش بانوان در حفظ و ترويج فرهنگ وقف در دوره‌هاي تاريخي، بيان كرد: بررسي وضعيت وقف در دوره قاجار نشان مي‌دهد از زنان طبقه بالاي اجتماع در دوره قاجار موقوفات فراواني ثبت شده است كه نشان‌دهنده حضور فعال ايشان در فعاليت‌هاي اقتصادي و اجتماعي آن دوره است.

وي در ادامه با توصيف وقف‌هاي نوين تأكيد كرد: با توسعه فرهنگ وقف در جامعه و ازدياد موقوفات با نيات جديد بر مبناي نيازهاي روز جامعه، جهت‌گيري و كاركردهاي وقف متفاوت خواهد بود.

يادآور مي‌شود، اين كارگاه يك روزه تا عصر امروز، سوم دي‌ماه و با حضور حجت‌الاسلام رازيني، مشاور عالي نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و رئيس هيت فقهي حقوقي سازمان ادامه خواهد داشت.

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن