تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 2 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى حكمتى كه در قلب منافق جا مى گيرد، در سينه اش بى قرارى مى كند تا از آن بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801628295




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دبير علمي جايزه كتاب فصل:نقاط ضعف آثار به مولفان منعكس مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: دبير علمي جايزه كتاب فصل:نقاط ضعف آثار به مولفان منعكس مي‌شود
دبير علمي كتاب فصل درباره معيار‌هاي داوري و تغيير آن در دوره‌هاي بعدي اين جايزه ادبي گفت: مسائلي كه در بررسي داوري‌ها مورد توجه است و اميداورم كه هيات علمي،‌ داوران و مجموعه اجرايي به انجام آن كمك كنند اين است كه داوران ضمن تبين نقاط مثبت نقاط ضعف اين آثار را هم بنويسند تا بتوانيم به مولف اطلاع دهيم.


به گزارش خبرگزاري فارس، نجفقلي حبيبي،‌ دبير علمي كتاب سال و كتاب فصل جمهوري اسلامي، ‌درباره اين دوره از جايزه ادبي كتاب فصل اظهار داشت: مجموع داوري‌ها در دوره بيست ‌و ‌پنجم و بيست ‌و ‌ششم خوب بود و در دوره بيست‌ و ششم تاكيد شد كه در بررسي كتاب‌ها ملاحظات سياسي انجام نگيرد.

حبيبي درباره معيار‌هاي داوري و تغيير آن در دوره‌هاي بعدي اين جايزه ادبي گفت: آئين‌نامه داوري‌ها مكتوب است و اگر تغييراتي مدنظر باشد در دور‌هاي بعد اتفاق خواهد افتاد.

وي ادامه داد: در بررسي و داوري مجموعه كتاب‌هاي فصل و كتاب سال بزرگاني جمع شده‌اند و يكي از نتايجي كه از اين كار پرزحمت و بزرگ مي‌توان گرفت آن است كه به نويسندگان و اهل قلم ضعف‌ها و قوت‌هاي كارشان را تذكر دهيم تا با اين آموزش علمي كتاب‌ها از نظر سطح كيفي رشد و ارتقا پيدا كنند.

حبيبي افزود: مسائلي كه در بررسي داوري‌ها مورد توجه من است و اميداورم كه هيات علمي،‌ داوران و مجموعه اجرايي به انجام آن كمك كنند اين است كه داوران ضمن تبيين نقاط مثبت نقاط ضعف اين آثار را هم بنويسند تا بتوانيم مشكلات كتاب بررسي شده را به مولف اطلاع دهيم.

وي در توضيح اجرايي بودن اين نظر براي تمامي كتاب‌هاي ارسالي به دبيرخانه جايزه كتاب فصل گفت: اين طرح در ابتدا براي كتاب‌هايي كه به مرحله نيمه نهايي راه مي‌يابند اما به مرحله نهايي نمي‌رسند، قابل اجراست تا به آن‌ها تذكر داده مي‌شود كه خوبي كتاب‌ها چه بوده كه به مرحله نيمه نهايي رسيده‌اند و چه ضعف‌هايي داشته‌اند كه به مرحله نهايي نرسيده‌اند. هر فردي كه بتواند كمكي به طرح كند به يقين باعث خواهد شد تا سطح علمي كشور ارتقا پيدا كند اين مساله براي بحث فرهنگي كشور بسيار مهم است.

حبيبي ادامه داد: عده‌اي از نويسندگان زحمت مي‌كشند اما چون از مقررات بي‌ خبر هستند كتاب‌هاي آن‌ها از چرخه داوري مراحل نهايي كنار گذاشته مي‌شود، گوشزد كردن اين نكات خوب است، البته از داوران محترم و ديگر فعالان حوزه نشر انتظار داريم در اين زمينه پيشنهاد و نظرات خود را از طريق روابط عمومي خانه كتاب در اختيار ما قرار دهند.

وي در توضيح اين‌كه كتاب‌هاي منتخب بعد از معرفي بايد توسط متوليان خبري مورد توجه قرار بگيرد، گفت: متوليان خبري بايد در انعكاس كتاب‌ها زحمت بيشتري بكشند و توضيحات بيشتري درباره فضيلت‌هاي كتاب منتخب و كارهاي مولف تهيه كنند كه اين اتفاق منجر به بالا رفتن تيراژ كتاب‌ها مي‌شود.

حبيبي در ادامه در توضيح اهميت كار ناشران براي انتخاب شدن به عنوان كتاب فصل افزود: بخشي از نمره‌هاي كه به كتاب داده مي‌شود به موضوع جلد و صحافي و زيبايي‌هاي كتاب باز مي‌گردد كه انجام اين امر بر عهده ناشر است در اينجا بايد به ناشر هم تذكر داده شود كه نشر خوب چه ويژگي‌هاي دارد، اين ويژگي‌ها هم بايد دسته‌بندي شود و در اختيار ناشران و مولفان قرار بگيرد تا اگر ناشري كوتاهي كرد توجه به اين مسائل از سوي مولف به وي گوشزد شود. تمام اين موارد در بالا بردن كيفيت كتاب اثر گذار است.

در اين دوره 4005 عنوان كتاب منتشر شده مورد ارزيابي قرار گرفت كه از آن ميان 185 اثر به مرحله دوم داوري‌ها راه يافتند. شمار آثار داوري شده در اين دوره به تفكيك موضوعات بدين قرار است: كليات 59، فلسفه و روانشناسي 202، دين 530، ‌علوم اجتماعي 801، زبان 81، علوم خالص 126، علوم كاربردي 578، هنر 216، ادبيات 544، تاريخ و جغرافيا 355 و كودك و نوجوان 513 عنوان.

در بيست‌و‌ششمين دوره جايزه كتاب فصل در مجموع 10 اثر برگزيده شدند كه 6 اثر در بخش تاليف ، 2 اثر در بخش ترجمه و 2 اثر در بخش تصحيح هستند. همچنين 30 اثر نيز شايسته تقدير شناخته شدند كه از ميان آن‌ها 15 اثر تاليف، 14 اثر ترجمه و يك اثر در بخش تصحيح است.به كتاب‌هاي برگزيده 5 سكه و كتاب‌هاي تقديري 3 سكه اهدا خواهد شد.

آيين اختتاميه بيست‌ و ششمين دوره جايزه كتاب فصل يكشنبه هشتم دي ماه 92 از ساعت 15:30 در سراي اهل قلم به نشاني خيابان انقلاب، خيابان فلسطين جنوبي، كوچه خواجه نصير، شماره 2، سراي اهل قلم برگزار مي‌شود.

انتهاي پيام/

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن