تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه توبه كننده چهار است: عمل خالصانه براى خدا، رها كردن باطل، پايبندى به حق و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802986491




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش فارس از ميراث فرهنگي حميديهكوشك حميديه؛ تلنگري براي شكست يا حمايتي براي بقا


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از ميراث فرهنگي حميديهكوشك حميديه؛ تلنگري براي شكست يا حمايتي براي بقا
كوشك حميديه از ميراث فرهنگي اين شهرستان اين روزها در انتظار تلنگري براي شكست و يا حمايتي براي بقاست.


به گزارش خبرگزاري فارس از خوزستان، چندي پيش گزارشي مبني بر «بازيابي تاريخ حميديه در انتظار همت ميراث فرهنگي» در خبرگزاري فارس منتشر شد كه در آن به توافقات صورت گرفته بين ميراث فرهنگي استان و فرماندار حميديه اشاره‌اي محرز داشتيم. همچنين آورده شده بود كه شهروندان خواستار ساخت و ساز و تعيين حريم مناطق ورودي اين شهرستان تازه تاسيس هستند كه ميراث فرهنگي بر روي آنها دست گذاشته است؛ يعني مشخص نيست كه تكليف ميراث فرهنگي و يا اراضي متعلق به شهروندان در اين منطقه چيست و چگونه است؟

در اين خصوص شهروندان بارها از مسئولان گلايه‌مند بوده‌اند و خواستار رفع تصرف اراضي شده‌اند اما از طرفي ديگر تعلل مسئولان و به ويژه ميراث فرهنگي همچنان كار را به درازا كشانده است. از سويي ديگر به گفته فعالان ميراث فرهنگي در اين مناطق نبايد ساخت و ساز صورت گيرد زيرا در حوزه ميراث فرهنگي قرار دارد و با اين روند ميراث اين منطقه به خطر مي‌افتد.

*اجازه تعرض به ميراث فرهنگي حميديه را نمي‌دهيم

در اين گزارش يك فعال ميراث فرهنگي با بيان اينكه اجازه تعرض به ميراث فرهنگي حميديه را نمي‌دهيم اظهار كرد: طبق تصميمي كه اخيرا توسط مسئولان استاني و محلي گرفته شده گويا قرار است به ميراث فرهنگي اين شهر آسيب وارد شود.

علي عبيدي اضافه كرد: دو هفته گذشته فرمانداري حميديه جلسه‌اي با مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان داشت كه اين موضوع بسياري از دوستداران ميراث فرهنگي شهر حميديه را خوشحال كرد.

وي عنوان كرد: اما متاسفانه نتيجه جلسه چيز ديگري بود و اميدها را نااميد كرد، فرماندار حميديه در جلسه با مديركل ميراث فرهنگي و شوراي تامين حميديه خواستار خارج كردن اين محوطه از ميراث فرهنگي شد و دليل آن هم توسعه شهر حميديه اعلام شده است.

*توافق فرماندار حميديه با مديركل ميراث فرهنگي خوزستان

فرماندار حميديه هم چنين عنوان كرده بود: قرار است باغي بسيار بزرگ حميديه كه كاخ شيخ خزعل در وسط آن بنا شده است به شهرداري در راستاي ايجاد ظرفيت گردشگري و توريستي واگذار شود اما به دليل اينكه برخي تاسيسات سازمان آب و برق در اين باغ قرار دارند فعلا اين روند به درازا كشيده شده است.

سعيد فيوضي با بيان اينكه اين كاخ مدت‌هاست كه خاك مي‌خورد و به مخروبه تبديل شده است تصريح كرد: با واگذاري اين مكان به شهرداري مي‌توان در راستاي جاذبه‌هاي توريستي اين منطقه بهتر و فعال‌تر عمل كرد و محدوده باغ را تعيين تكليف كرد.

*حيدري: كوشك حميديه به شهرداري تحويل داده نمي‌شود

اما امروز تقريبا پس از گذشت دو هفته از اين ماجرا و جلسه‌اي كه مديركل ميراث فرهنگي استان و فرماندار حميديه برگزار شده بود مديركل ميراث فرهنگي خوزستان در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس اظهار كرده است: «كوشك» حميديه از عرصه‌هاي ثبت ملي است و به شهرداري تحويل نمي‌‌شود.

افشين حيدري تصريح كرد: امكان ندارد اين اثر ثبت شده ملي به شهرداري تحويل شود و اصلا امكان تحويل آن به هيچ سازمان و نهاد ديگري وجود ندارد.

وي افزود: در جلسه‌اي كه با فرماندار حميديه منعقد شد بسيار در اين زمينه‌ها رايزني شده و در اين جلسه قرار نبوده است كه شهرداري در كوشك مستقر شود.

مديركل ميراث فرهنگي خوزستان با اشاره به اينكه اداره كل ميراث فرهنگي خوزستان در اين زمينه فعاليت بسيار زيادي انجام داده است، بيان كرد: كوشك در حال تصرف بود و اداره كل ميراث فرهنگي خوزستان در ابتدا براي اين تصرف‌ها تشكيل پرونده داد و از طريق قضايي مشكلات را پيگيري كرد.

وي با اشاره به اينكه حفاظت از آثار تاريخي اهميت بسيار زيادي دارد، گفت: حفاظت از آثار تاريخي را در قالب اجراي قانون انجام مي‌دهيم و هميشه تلاش مي‌كنيم تا از قانون حمايت شود و در كوشك حميديه نيز شرايط به همين منوال است.

مديركل ميراث فرهنگي خوزستان عنوان كرد: كوشك حميديه متعلق به مردم است و اداره كل ميراث فرهنگي خوزستان با پيگيري‌هاي زياد توانست از مراجع قضايي حكم به سود ميراث فرهنگي بگيرد و قرار نيست از دستگاهي تحويل گرفته شود و به دستگاه ديگري تحويل شود.

وي با اشاره به اينكه اراضي حميديه ثبت ملي هستند، ادامه داد: اراضي اين منطقه ثبت ملي هستند و قرار نيست از رديف ثبت خارج شوند و در اين باره تنها قانون فصل‌الخطاب است.

حيدري با تاكيد بر اينكه همه دستگاه‌هاي اجرايي بايد تلاش كنند تا سطح خدمات‌رساني به مردم در شهر حميديه ارتقا يابد و ميراث فرهنگي نيز در اين زمينه آماده هرگونه همكاري است خاطرنشان كرد: مردم حميديه خالق حماسه بزرگي همچون نخستين شكست سربازان بعث عراق در خوزستان بوده‌اند و به اين دليل مي‌كوشيم تا شرايط در اين منطقه بهبود يابد.

*فيوضي: از اين موضوع گلايه‌مندم

در مقابل فرماندار حميديه هم با گلايه‌مندي از اين اظهارات مديركل ميراث فرهنگي استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار كرد: در جلسه‌اي كه با مديركل ميراث برگزار كرديم مديركل ميراث، خود پيشنهاد واگذاري كوشك حميديه را به شهرداري داد.

سعيد فيوضي ادامه داد: اما متاسفانه در مصاحبه اخير خود با خبرگزاري فارس اين توافق و موضوع را لغو كرده است و من از اين موضوع بسيار گلايه‌مند هستم.

وي تصريح كرد: با مشاهده اين مصاحبه مديركل ميراث سعي كردم چندين بار با وي تماس بگيرم تا علت اين امر را جويا شوم اما تاكنون پاسخ من را نداده‌اند.

فرماندار حميديه اضافه كرد: براي افشين حيدري ارزش خاصي قائلم اما انتظار دارم در اين خصوص توضيحات خود را ارائه دهند و علت اخد تصميم يكطرفه خودشان را با توجه به برگزاري جلسه در اين زمينه عنوان كنند.

اميدواريم با توجه به ارزش و قدمت ميراث فرهنگي استان اين مقوله‌ها هرچه بيشتر و ظريف‌تر و موشكافانه‌تر مورد بازبيني قرار گيرد زيرا يك تلنگر مي‌تواند بنيان چند هزار ساله يك بناي تاريخي را چون سرابي در هم فرو بريزد و برعكس؛ يك اشاره مي‌تواند ريشه اين بنا را تا هزاران سال بعد مستحكم‌تر كند.

=======

مريم خبازي

=======

انتهاي پيام/ 72001/ع40

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن