تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد، هر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802572478




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سفسطه هاي وزير صنعت براي افزايش قيمت خودرو


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: سفسطه هاي وزير صنعت براي افزايش قيمت خودرو
در حالي كه بعد از تغيير و تحولات در وزارت صنعت و معدن و تجارت رويكردهاي در حمايتي از خودروسازان در اين وزارت خانه بيش از گذشته به چشم ميخورد اكنون شاهد آن هستيم كه نعمت زاده وزير صنعت و معدن و تجارت روي به مغالطه و سفسطه براي توجيه افزايش قيمت خودرو مي آورد.
در حالي كه بعد از تغيير و تحولات در وزارت صنعت و معدن و تجارت رويكردهاي در حمايتي از خودروسازان در اين وزارت خانه بيش از گذشته به چشم ميخورد اكنون شاهد آن هستيم كه نعمت زاده وزير صنعت و معدن و تجارت روي به مغالطه و سفسطه براي توجيه افزايش قيمت خودرو مي آورد.

به گزارش «تابناك» وزير جديد صنعت و معدن و تجارت كه از همان شروع به كار خود در اين وزارت خانه گويا علاقه خاصي به صنعت خودرو و حمايت از اين صنعت نشان داده است در آخرين سخنان خود در اين باره استدلالي را در حمايت و توجيه افزايش قيمت خودرو بيان كرده است كه جاي بسي شگفتي دارد.

البته اين براي اولين بار نيست كه وزير صنعت صراحتاً حمايت خود را از افزايش قيمت خودروهاي توليد داخل نشان ميدهد. وي چندي پيش علناً اعلام كرد كه مردم منتظر كاهش ميليوني قيمت خودرو نباشند و همچنين اشاره كرده بود: خودروسازان گفته ايم كه قيمت خودرو را زياد افزايش ندهند.

اين اظهارات بلافاصله واكنشهاي شديدي در بين افكار عمومي و كارشناسان به وجود آورد تا جايي كه وزارت صنعت و معدن و تجارت مجبور به اراپه توضيحاتي در اين خصوص شد و مدتي نعمت زاده ديگر در خصوص قيمت خودرو اظهار نظر نكرد.

اما گويا رويكرد اين وزارت خانه همچنان حمايت از خودروسازان با توجيه افزايش قيمت خودرو آن هم با هرگونه استدلال و منطق است و قرار نيست موضوع افزايش قيما خودرو براي نعمت زاده و خودروسازان يك گزينه حذف شده باشد و ايشان همچنان به دنبال ميانبرها و كوره راههايي هستند تا دور از چشم افكار عمومي چراغ را براي افزايش بهاي خودرو سبز كنند.

بر همين اساس نعمت زاده در آخرين اظهارات خود در خصوص وضعيت بهاي خودرو اعلام كرده است: هم‌اكنون توليد خودرو به يك‌سوم سال 90 رسيده است، افزود: بنابرابن با اين حجم توليد افزايش قيمت خودرو منطقي به نظر مي‌رسد.

اما بگذاريد كمي اين منطقي را كه وزير صنعت از آن صحبت ميكند واكاوي كنيم.

اشاره نعمت زاده به كاهش تيراژ توليد و در نتيجه افزايش قيمت به همان مكانيزم بازار و عرضه و تقاضا باز ميگردد كه بر اين اساس طبيعتاً كاهش عرضه در حالت افزايش تقاضا يا ثبات تقاضا منجر به افزايش قيمت ميشود.

در نتيجه اولين نكته جالبي كه بايد در سخنان نعمت زاده مورد توجه قرار داد تغيير رويكرد و توجيه براي افزايش قيمت خودرو است. تا كنون توجيهات براي افزايش قيمت خودرو افزايش نرخ ارز و هزينه‌هاي توليد و مواد اوليه و مانند آن بود اما اكنون توجيه كاهش تيراژ توليد است.

حال بگذاريد مغالطه و سفسطه اي كه در اين سخنان نهفته است را بيرون بكشيم. اصولاً مكانيزم بازار و عرضه و تقاضا در شرايطي معني دار و قابل استناد است كه بازار آزد در خصوص يك كالا برقرار باشد نه در جايي كه كنترل دولتي و قيمت گذاري از بالا صورت ميگيرد.

في الواقع قياس نعمت زاده يك قياس كاملاً مع الفارق است و در جايي كه دولت مستقيماً در قيمت گذاري خودرو دست دارد و خود مجوز افزايش قيمت را صادر ميكند صحبت از كاهش عرضه و تأثير آن بر افزايش قيمت چگونه ميتواند معني داشته باشد؟

كاملاً مشخص كه نعمت زاده با سفسطه سعي بر آن دارد كه افزايش قيمت خودرو را توجيه كند. اما شايد لازم است به وي و «همكارانش» ياد آوري شود كه زماني ميتوان از اين منطق استفاده كرد كه بازار خودرو آزاد و غير انحصاري باشد كه اولين لازمه آن بيرون رفتن دولت به شكل كامل از اين صنعت و در پي آن خارج كردن آن از شبه انحصار با كاهش رويكردهاي حمايتي همچون تعرفه واردات است.

حال سؤال اينجا است كه آيا نعمت زاده و خودرو سازان اين شرايط را براي تنفيذ استدلال خود پذيرا هستند يا خير؟ آنگونه كه از شواهد بر مي‌آيد اين خط قرمز خودرو سازان و وزير صنعت است. زيرا وي به صراحت اعلام كرده است كه هنوز براي تغيير تعرفه واردات خودرو تصميم گرفته نشده است و امروز هم رپيس سازمان توسعه و تجارت بر اين امر صحه گذاشته. در حالي كه قرار بر آن بود كه از سال جاري سالانه ۵ درصد از تعرفه واردات خودرو كاسته شود.

حال چه كسي بايد وزارت صنعت را در اين خصوص بازخواست كند؟

از سوي ديگر سؤال اساسي‌تر در اينجا است كه آيا مصرف كننده دليل و علت كاهش تيراژ خودرو است كه اكنون بايد تاوان آن را پس دهد؟ در‌ واقع آيا وزير صنعت متوجه اين نكته نيست كه از افزايش قيمتي سخن ميگويد كه مستقيماً بر مردم و مصرف كنندگان بار مي‌شود آن هم در جايي كه هيچ دخالتي در وضعيت صنعت خودرو نميتوانند داشته باشند جز آنكه افزايش قيمت هاي گاه و بيگاه را تنها به اين دليل كه دچار يك بازار شبه انحصاري در اين حوزه هستند تحمل كنند؟

همه اين‌ها اماره و نشانه اي از يك امر مسلم است: تلاش وزارت صنعت براي حمايتهاي بي‌دريغ از صنعت خودرو حتي به قيمت فشار گذاشتن بر روي مصرف كنندگان. در اين بين فقط جاي سفسطه و استدلالهاي عجيب و غريب خالي بود كه گويا اين مسير هم افتتاح شده است.

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن