تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر كس حريم خدا را حفظ كند، حرمتش حفظ مى‏شود و هر كس خدا را اطاعت كند، اطاعت مى‏شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818999418




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پشت پرده افزايش ناگهاني قيمت خودروهاي وارداتي چيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: پشت پرده افزايش ناگهاني قيمت خودروهاي وارداتي چيست؟
شركت هايي كه موضوع ثبت سفارش و تحريم ها را به هر شكل ممكن حل كرده بودند، ناگهان در دام افزايش نرخ ارز افتادند از سوي ديگر وقتي بحث ثبت سفارش دوباره مطرح شد، اعلام كردند فقط برخي شركت ها كه شرايط خاص دارند، مجاز به ثبت سفارش خودروهاي موردنظرشان هستند و همين موضوع سبب شد برخي از آب گل آلود ماهي بگيرند.


غفوري مديربازرايابي، فروش و خدمات پس از فروش شركت رامك خودرو در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران در خصوص دلايل آشفته شدن بازار خودروهاي وارداتي گفت : اگر بخواهم دو علت اصلي را در نظر بگيرم، بايد به تحريم ها و عدم ثبات قوانين داخلي اشاره كنم كه البته نبايد از نوسان نرخ ارز نيز كه خود تابعي از تحريم هاست،غافل شد.

وي افزود : بد نيست اتفاقاتي را كه طي سه سال گذشته در بازار خودروهاي وارداتي افتاد، مرور كنيم، زيرا اين روند، ما را به مرحله فعلي رسانده است ، حدود سه سال پيش، ناگهان ثبت سفارش واردات خودرو قطع شد و اين يعني شركت هاي واردكننده خودرو با يك فضاي خلاء مانند روبرو شدند، به نحوي كه همه زيرساخت هاي لازم را فراهم آورده و كارهاي مربوطه را انجام داده اند، منتها معلق مانده اند كه آيا مي توانند خودرو وارد كنند يا نه!

مدير فروش رامك خودرو ادامه داد : مورد بعدي در سال 90 اتفاق افتاد و آن، تحريم بانكي كشور بود ، واردكننده ها كه سال ها در سيستم بانكي و مالي كشور اعتبار جمع كرده بودند ، ناگهان مي گويند مثلا شعبه بانك ملت در سئول كره و يا بانك ملي در دبي تحريم شده است ، اين يعني دوباره بايد از اول برويم و اعتباري جديد كسب كنيم ْ با اين شرايط هزينه هايمان بالا مي رود، كه البته رفته است.

غفوري با اشاره به افزايش قيمت ارز در سال 91 گفت : شركت هايي كه موضوع ثبت سفارش و تحريم ها را به هر شكل ممكن حل كرده بودند، ناگهان در دام افزايش نرخ ارز افتادند از سوي ديگر وقتي بحث ثبت سفارش دوباره مطرح شد، اعلام كردند فقط برخي شركت ها كه شرايط خاص دارند، مجاز به ثبت سفارش خودروهاي موردنظرشان هستند و همين موضوع سبب شد برخي از آب گل آلود ماهي بگيرند.

وي افزود : مثلا برخي شركت ها كه مجوز در دستشان بود اما پول لازم را براي واردات نداشتند، با ديگران معامله مي كردند و مجوزهايشان را مي فروختند حالا هم دوباره زمزمه رخ دادن چنين اتفاقاتي را مي شنويم.

مدير فروش رامك خودرو تحريم هاي يكجانبه غرب عليه صنعت و بازار خودرو ايران را علت چهارم آشفتگي بازار خودروهاي وارداتي دانست و افزود : اين تحريم ها سبب شد برخي شركت هايي كه از طرف شركت هاي مادر نمايندگي داشتند، ديگر قادر به دريافت خودرو نباشند به عبارت بهتر ، خودروسازان بزرگ دنيا وقتي با تحريم مواجه شدند، قيد اندك فروش و درآمدي را كه در ايران داشتند، زدند، زيرا نمي خواستند به واسطه تحريم هاي آمريكا، بخش بزرگي از فروش شان در خطر قرار بگيرد البته چراغ سبزهايي هم نشان دادند و با واسطه، خودرو به ايراني ها دادند، اين يعني چه؟ يعني اينكه پاي شركت هاي واسطه به ميان آمده و اين موضوع نه تنها هزينه واردات را بالا برده، بلكه سبب شده يكنواختي در سطح آپشن هاي خودروهاي وارداتي از بين برود.

وي ادامه داد : ما هم اكنون وقتي مي خواهيم يك خودرو را وارد كنيم، چون از شركت اصلي مي خريم، شرايط و نيازمان را به آنها منتقل مي كنيم و مي گوييم خودرويي با اين رنگ و با فلان آپشن مي خواهيم و همان طور هم به مردم مي فروشيم اين طور نيست كه چند دستگاه خودرو وارد شود و يكي مثلا گرمكن صندلي داشته باشد و يكي نداشته باشد.

غفوري به افزايش تعرفه گمركي و حقوق بازرگاني هم اشاره كرد و گفت : قرار بر اين بود كه قبل از دولت نهم، تعرفه را تدريجي پايين بياورند، اما بعلت تناقض گويي ها مختلف ، بعنوان واردكننده نتوانستيم برنامه ريزي درستي بكنيم ، بزرگترين بي نظمي هم كه در سال جديد رخ داد، ممنوعيت واردات خودروهاي بالاي 2500 سي سي بود و هرچند الان مي گويند آزاد شده، اما تا قانون جديد اجرا شود، كلي طول خواهد كشيد ، از طرفي ديگر تعرفه بيش از 140 درصدي براي واردات اين خودروها در نظر گرفته اند و اين يعني قيمت خودرو از همان زماني كه تعرفه اش 90 درصد بود نيز بسيار بيشتر خواهد شد.

وي ادامه داد: يك نكته ظريف ديگر هم هست كه كمتر كسي توجه مي كند و آن، وابستگي شركت ها به منابع مالي است، اين منابع يا بايد از مردم گرفته شود و يا از بانك، كه البته براي هر دو آنها بايد سود بدهيم و اين نيز سبب افزايش قيمت خودرو مي شود.

مدير بازايابي و فروش رامك خودرو به موضوع خدمات پس از فروش هم اشاره كرده و افزود : اخيرا طرح ايران كد و شبنم حذف شده كه كار خوبي بود، ولي تاسف دارد چرا اصلا از اول چنين قوانيني را مي گذارند! ما كلي قطعات براي خدمات پس از فروش داريم، كه نمي شد همه آنها را با ايران كد و شبنم به سرعت منطبق كنيم و اين كار كلي وقت مي برد، تازه در كنار آنها بايد مجوزهاي استاندارد را هم بگيريم كه آن هم به نوبه خود زمانبر است.

غفوري ادامه داد : براي من واقعا جاي سوال است چرا قوانيني در مورد مصرف سوخت گذاشته اند كه سبب مي شوند بسياري از خودروهاي وارداتي نتوانند وارد كشور شوند؟ خيلي از خودروهاي معروف مثلا تويوتا ياريس 1300 سي سي رد مي شدند اما مدل 1500 سي سي آن به تاييد مي رسيد، از آنجاي كه تا اندازه اي با امور جاريه سازمان استاندارد آشنا هستم با مديركل مربوطه جلسه گذاشتم و در آنجا مشكلات را مطرح كردم و متوجه شدم جاي كار بسيار زياد است و سازمان بهينه سازي مشورت هاي لازم را براي تدوين استانداردها انجام نداده و در برخي موارد سليقه اي عمل كرده است. اصلا در كمتر جايي از دنيا معيار مصرف سوخت را براي رد يا قبولي مجوز واردات خودرو در نظر مي گيرند و اگر اين چنين باشد، كه ديگر مثلا خودروهاي 12 سيلندر جايي در خيابان ها نخواهند داشت!

مدير فروش رامك خودرو در پاسخ به سوالي مبني بر محدود كردن واردات خودرو از سوي دولت گفت: وقتي دولت براي واردات خودرو عوارض مي گيرد تا ناوگان حمل و نقل عمومي را توسعه بدهد، چرا بايد واردات را محدود كند؟ چرا از اين زاويه به ماجراي واردات نگاه نمي شود؟ افرادي كه خودرو وارداتي سوار مي شوند، خودرويشان را چند برابر قيمت جهاني مي خرند و فقط 10 تا 15 ميليون تومان عوارض نوسازي ناوگان شهري را مي پردازند و اين همان پولي است كه بعدا به صورت وام به دست من و شما مي رسد كه مي خواهيم خودرو فرسوده مان را از رده خارج كنيم.

وي افزود :ما براي گشايش اعتبار و با توجه به تحريم هاي بانكي، بايد هزينه اضافي پرداخت مي كرديم و اين هم معنايي جز رشد هزينه ها نداشت، بگذريم از اينكه ناگهان بانك هاي داخلي اعلام كردند بايد 130 درصد پول كالاي وارداتي را نزد آنها وثيقه بگذاريم الان مي گويند قانون آمده و 130 درصد به 30 درصد رسيده كه اين قانون هم اجرا نمي شود.

غفوري به موضوع انحصار بازار خودروهاي وارداتي هم اشاره كرد و گفت : من اساسا انحصار را در هيچ چيز خوب نمي دانم، منتها ما بايد يك چيزي بين رقابت و انحصار را داشته باشيم الان خودروهايي مي آيند كه خدمات پس از فروش درستي ندارند و خودرو بدون اين خدمات اصلا معني نمي دهد خودرو پيچيده ترين كالايي است كه در زندگي روزمره با آن سروكار داريم، بنابراين بايد خيلي حواسمان به خدمات پس از فروش آن باشد اين در حالي است كه هم اكنون شركت هاي واردكننده خودرو مثل قارچ در حال رشد كردن هستند و با اين وضع نمي توان انتظار ارائه خدمات مناسبي را به مردم داشت.

وي ادامه داد : بايد خدمات پس از فروش با درك واقعيت هاي اقصاد ايران سروسامان يابد ، من نمي دانم چرا وضع خدمات پس از فروش به اين شكل درآمده است شما به برندهايي كه طي يك سال اخير وارد كشور شده اند، نگاهي بيندازيد و ببينيد اصلا زيرساختي دارند؟ ما الان خودرو وارد مي كنيم و چون زمان زيادي در گمرك مي خوابد، باتري آن ايراد پيدا مي كند يا لاستيك اش تغيير شكل مي دهد، چون ناگهان قانون مي گذارند و مي گويند نمي تواني وارد كنيد.

مدير بازاربابي و فروش شركت رامك خودرو در پايان گفت : ما كوراندو را ابتدا به صورت سي بي يو در اوايل سال 2014 وارد مي كنيم و براي توليد آن نيز سايتي را در 20 كيلومتري قزوين خريده ايم و كارهاي مربوط به تغيير كاربري اش تا 90 درصد انجام شده است، اگر بحث سوخت ديزل هم حل شود، برنامه واردات پيك آپ اكتيون را هم داريم تا به واسطه آن، گپ بازار پر شود.

انتهاي ژيام/

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن