تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هر که رکوع نمازش را کامل انجام دهد هیچ ترس و وحشتی در قبر با سراغش نمی آید. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802903912




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پشت پرده خصوصي‌سازي استقلال و پرسپوليس چيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: پشت پرده خصوصي‌سازي استقلال و پرسپوليس چيست؟
دولت اعلام كرده كه حمايت مالي خود از استقلال و پرسپوليس را در سال جاري قطع خواهد كرد. به رغم سخنان معاون پشتيباني و منابع انساني وزارت ورزش و جوانان، اما برخي بر اين باورند كه دولت عزمي براي خصوصي‌سازي اين دو تيم ندارد و‌ مي‌كوشد با اين ترفند تغييرات مديريتي در اين دو تيم پديد آورد.
برخي مفاهيم در سازوكارهاي مديريتي ايران، چنان وارونه مي‌شوند كه اميد براي تحقق يافتن واقعيت آن‌ها، بر عبث پاييدن است. نمونه‌هاي فراواني مي‌توان براي آن اورد كه شايد كوچك‌ترينش خصوصي‌سازي دو تيم استقلال و پرسپوليسي باشد كه اين روز‌ها بار ديگر بحث آن درگرفته است.

به گزارش «تابناك»، محمود گودرزي كه سكان وزارت ورزش و جوانان را به دست گرفته، در روز معارفه‌اش، سخن جالبي گفت كه بي‌‌گمان واقع‌گرايانه‌ترين اظهار‌نظر در خصوص وضعيت نگهداري دو تيم بزرگ پايتخت است؛ سخناني كه برخي آن را البته نشان از ناآگاهي وزير به حوزه تحت مديريت خود دانستند.

گودرزي در مراسم معارفه خود گفت: «من خيلي باور ندارم كه با خصوصي شدن مشكل دو باشگاه استقلال و پرسپوليس حل شود. بايد بستر اين موضوع به لحاظ فرهنگي و اجتماعي فراهم آيد. شايد در كل خصوصي‌سازي خيلي خوب نباشد و حتي ‌اين دو تيم را به واسطه خصوصي سازي عجولانه از دست بدهيم، در حالي كه مي‌خواهيم آن‌ها را قوي‌تر كنيم‌».

با اين حال و كمي پس از تقديم لايحه بودجه سال ۹۳ توسط دولت، بار ديگر دو تيم استقلال و پرسپوليس سودده معرفي شدند. وزارت ورزش و جوانان، استقلال و پرسپوليس را با رقمي نزديك به ۱۰ ميليارد تومان بازدهي، سودده و در زمره شركت‌هاي قابل واگذاري معرفي كرده است.

بنا بر گزارش وزارت ورزش و جوانان، تيم استقلال با بودجه ۱۷۰۵۰۰۰۰۰ و هزينه ۱۷۰۴۵۰۰۰۰ به ميزان ۳۸ ميليون تومان ‌و پرسپوليس هم با بودجه ۱۷۰۵۰۰۰۰۰ و هزينه ۱۷۰۴۵۰۰۰۰ به ميزان ۵۱ ميليون تومان سودده است، حال آنكه اين دو تيم همين چند ماه پيش به دليل حجم بالاي بدهي‌شان، مي‌توانستد از رقابت‌هاي ليگ اخراج شوند و با چشم‌پوشي كميته انضباطي و سازمان ليگ در اين رقابت‌ها مانده‌اند.

افزون بر اينها، سيد مناف هاشمي، معاون پشتيباني و منابع انساني وزارت ورزش و جوانان هم در اين هفته منتشر شد كه طي آن وي به صراحت اعلام كرد كه وزارت ورزش هيچ پولي به دو باشگاه پرسپوليس و استقلال نخواهد داد. البته در سال‌هاي گذشته هم حرف‌هايي از اين دست بسيار زده مي‌شد و هر سال به ترفندي، پولي از بودجه دولتي به خزانه اين دو تيم بزرگ كشور ريخته مي‌شد و به اين ترتيب، اين دو تيم چند سالي است ‌ در حال خصوصي شدن هستند.

مديران عام‌ اين دو تيم اما در واكنش به سخنان مناف هاشمي، آمار جالبي از بودجه‌شان ارائه مي‌دهند. رويانيان مي‌گويد كه رقمي خيلي محدود از دولت در سال ۹۲ گرفته است. آن‌ها كه قراري ۵۰ ـ ۵۰ براي تأمين هزينه‌هايشان داشتند، اكنون حسابي از وزارت ورزش طلب دارند.

مدير پرسپوليس در اين باره مي‌گويد: «راستش ما از آغاز‌ امسال، تنها يك ميليارد از بودجه‌اي را كه دولت بايد در اختيارمان مي‌گذاشت، گرفته‌ايم. آن‌ها قرار بود بنا بر قانون سال ۹۲ كشور ۱۰ ميليارد تومان به ما بدهند؛ اما ‌۱۰ درصد از اين رقم را گرفته‌ايم. البته اين يك واقعيت است كه با همه تلاش‌هايي كه داشتيم، هنوز از برنامه‌هايمان براي خودكفايي و سودده شدن تراز باشگاه عقب هستيم‌».

و البته فتح‌الله ‌زاده، مدير باشگاه رقيب هم آماري جالب‌تر براي ارائه دارد: «قرار بود بودجه امسال، ۱۹ ميليارد باشد اما اين شوك دلاري و افزايش هزينه‌ها سبب شد تا بودجه‌مان را با يك متمم به ۲۳ ميليارد برسانيم؛ رقمي كه از وزارت ورزش گرفتيم، تنها يك و نيم‌ ميليارد تومان بوده است. ما هر چه تلاش كنيم، نمي‌توانيم به سقف بودجه‌مان برسيم چون هنوز توان اين همه درآمدزايي ‌نداريم‌».

برخي اما بر اين باورند كه اين سخنان سيد مناف هاشمي نه در راه خصوصي‌سازي استقلال و پرسپوليس، كه در راستاي ايجاد تغييرات مديريتي در اين دو تيم است، چه اينكه واقعيت خصوصي‌سازي دو تيم استقلال و پرسپوليس سواي ژستي هميشگي كه براي آن گرفته مي‌شود‌،‌ همان است كه گودرزي در مراسم معارفه خود گفته و دولت بر اين باور است كه با خصوصي‌سازي استقلال و پرسپوليس، شايد اين دو تيم و پايگاه اجتماعي آن را از دست بدهند و اساسا دولت‌ها در ايران علاقه‌اي به از دست دادن اين دو تيم ندارند.

بنا‌براين با گرفتن ژست اينچنيني و صحبت كردن از سود‌ده بودن دو تيم، هميشه بدهكار پايتخت و واگذاري آن‌ها به بخش خصوصي نه به دنبال پيگيري خصوصي‌سازي اين دو تيم كه بيشتر به دنبال ايجاد تغييرات مديريتي با كمترين هزينه رد ساختار اين دو تيم هستند، چرا كه نه رويانيان و نه فتح‌الله‌زاده، نمي‌توانند استقلال و پرسپوليس را كه سال‌هاست به بودجه دولتي وابسته‌اند و در همه اين سال‌ها كوچك‌ترين كاري در راستاي خصوصي‌سازي آن نشده، بدون پول دولت اداره كنند و به اين ترتيب، راهي جز‌ خروج از اين باشگاه ندارند. ‌دولت مي‌تواند با خيال آسوده و بدون كمترين هزينه‌اي، تغييرات لازم در مديريت اين دو تيم را اعمال كند.

ما در اينجا نمي‌خواهيم از فتح‌الله‌زاده و رويانيان حمايت كنيم، چرا كه نحوه مديريت آن‌ها در اين سال‌ها و كاركرد آن‌ها كاملا مشخص است. همين كه وقتي بودجه دولتي حذف شود، خبري از اين دو هم در مديريت اين دو تيم نخواهد بود، نشان‌ از عيار مديريتي اين دو دارد؛ اما نكته مهم‌تر در اينجا‌،‌ همان قلب مفاهيم است. استفاده ابزاري از خصوصي‌سازي براي ايجاد تغييرات مديريتي در اين دو تيم، در حالي كه عملا خصوصي‌سازي ‌نخواهد شد و اين دو تيم همچنان در ذيل عنايات دولت مديريت خواهند شد.

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن