تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع): مؤمن نه بدى مى كند و نه معذرت مى خواهد و منافق هر روز بدى مى كند و معذرت مى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819353887




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آذربايجان غربي در مسير تبديل شدن به پايانه تجاري شمالغرب/ فرشي كه عرش مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آذربايجان غربي در مسير تبديل شدن به پايانه تجاري شمالغرب/ فرشي كه عرش مي شود
اروميه - خبرگزاري مهر:‌ آذربايجان غربي استاني با پتانسيل ويژه صادراتي با برخورداري از 9 گمرك فعال در مقابل مرزهاي 3 كشور، با اجراي طرحهاي برنامه ريزي شده ساماندهي و توسعه پايانه هاي مرزي در مسير تبديل شدن به پايانه تجاري و هاب اقتصادي منطقه شمالغرب و كشور قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، آذربايجان غربي در موقعيت جغرافيايي ممتاز و منحصر به فردي واقع شده كه اين موقعيت استان دسترسي آسان كشورمان را به بازارهاي جهاني فراهم آورده، راههاي زميني ارتباط با اروپا از طريق جاده و ريل همچنين مبادي اصلي ورود و خروج زميني كالا و مسافر از كشور به اروپا و بالعكس در آذربايجان غربي واقع بوده و زير ساخت هايي كه متناسب با اين امور در استان ايجاد شده در كنار مزيت هاي كم نظير جغرافيايي و اقتصادي آذربايجان غربي را به يكي از كانونهاي مهم تجارت و صادرات كشور تبديل كرده است.

براي تبديل قابليت ها و زير ساختهاي اقتصادي و بازرگاني آذربايجان غربي به فرصتهاي توسعه، در طول برنامه هاي توسعه اي كشور برنامه هاي خاصي در زمينه ايجاد مناطق ويژه اقتصادي و صنعتي، تقويت زير ساختهاي ارتباط زميني و ريلي و اختصاص تسهيلات و تشويق هاي ويژه به سرمايه گذاران صورت گرفته كه ثمرات اين برنامه ها هم اكنون قابل مشاهده است.

فعاليت 16 گمرك و بازارچه مرزي بخشي كوچك از پتانسيل صادراتي

وجود 9 گمرك فعال كه در نوار مرزي شمال و غرب آذربايجان غربي هستند در كنار فعاليت بازارچه هاي مرزي افق هاي روشني را در زمينه صادرات و توسعه روابط اقتصادي بين المللي ايجاد كرده، با اجراي سياست و برنامه هاي مربوط به تقويت صادرات كالاهاي غير نفتي در سالهاي اخير ارزش كل صادرات از مبادي مرزي استان همواره سير صعودي داشته است.

اجراي طرحهاي ساماندهي و توسعه پايانه ها و گمركات رسمي آذربايجان غربي در مقابل تركيه، عراق و جمهوري آذربايجان غربي طي سالهاي اخير منجر به قرار گرفتن پايانه مرزي تمرچين پلدشت در جمع 10 گمرك فعال زميني كشور شده ولي با اين وجود ايجاد و اجراي طرحهاي زيرساختي در پايانه هاي مرزي از جمله تمرچين با مشاركت بخش دولتي و خصوصي همچنان ادامه داشته تا استان به جايگاه واقعي خود در بخش ترانزيتي و صادراتي در كشور دست يابد.

در اين راستا بر اساس اعلام مدير كل حمل و نقل و پايانه هاي مرزي آذربايجان غربي مطالعه و طراحي طرح جامع پايانه مرزي تمرچين، احداث ساختمان تجاري، سالن مسافربري و .... با اعتباري بالغ بر 241 هزار ميليون ريال؛ احداث سالن تجاري، ساماندهي سالن مسافربري و تجهير كردن به سيستمهاي نوين گمركي در پايانه مرزي بازرگان در مرز ايران و تركيه با هزينه اعتباري بالغ بر 85 هزار ميليون ريال؛ احداث جاده بازارچه مرزي سرو، احداث ساختمانهاي تجاري، اداري و انبار و .... در پايانه مرزي سرو با اعتباري بالغ بر 34 هزار ميليون ريال انجام شده است.

پايانه مرزي رازي خوي در مرز ايران و تركيه كه يكي از نزديكترين مرزهاي زميني ايران و تركيه به لحاظ مسافت طي شده تا تهران محسوب مي شود نيز بي نصيب از اين اعتبارات ساماندهي نشده و در اين پايانه نيز شاهد آماده سازي و ايجاد سايت موقت، راه اندازي كانكس مسافربري، درب اتوماتيك، نصب باسكول و احداث سرويس بهداشتي با اعتبار 6 هزار ميليارد ريال و در نهايت اجراي طرح جامع پايانه مرزي پلدشت در مرز ايران و جمهوري آذربايجان با اعتباري بالغ بر 209 هزار ميليون ريال در جهت اجراي طرحهاي ساماندهي در دست اجرا است.

بهبود معيشت مرز نشينان با توسعه فعاليتهاي تجاري و اقتصادي بازارچه هاي مرزي

در كنار گمركات رسمي بازارچه هاي مشترك مرزي هم نقش مهمي در مبادلات اقتصادي فرامرزي و صادارت كالا بر عهده دارند اين بازارچه ها با توافق كشورهاي ذي نفع در نقاط صفر مرزي تشكيل شده اند و هدف از فعاليت آنها هدايت و توسعه فعاليتهاي اقتصادي در استانهاي مرزي، افزايش سطح رفاه در زندگي مرزنشينان، ايجاد اشتغال و جلوگيري از قاچاق كالا در مناطق مرزي است.

آذربايجان غربي داراي هفت بازارچه مشترك مرزي در مناطق تمرچين پيرانهشر، كيله سردشت، صنم بولاغي پلدشت، ساري سو ماكو، رازي خوي، ناويه خان اشنويه و سروي اروميه است كه با مجوز وزارت بازرگاني سالانه تا سقف 70 ميليون دلار مبادله اقتصادي در آنها صورت مي گيرد فرمانداري ها مسئوليت بازارچه هاي مشترك مرز را بر عهده دارند و روند صادرات و واردات كالاها در آنها با نظارت گمرك و سازمان بازرگاني صورت مي گيرد.

هم اكنون بالغ بر 50 تعاوني مرزنشينان با يك هزار و 500 نفر عضو صادرات و واردات كالا را در بازارچه هاي مرزي مشترك آذربايجان غربي بر عهده دارند و فعاليت آنها زمينه ساز فراهم شدن نيازهاي مردم مرزنشين، كاهش قاچاق كالا و بهبود نسبي وضعيت معيشتي ساكنان مناطق مرزي شده است.

زير بناها و امكانات حمل و نقل آذربايجان غربي ظرفيت جابجايي سالانه يك و نيم ميليون تن كالا را دارند كه اين ظرفيت در نتيجه فعاليت بالغ بر 18هزار و 300 وسيله نقليه در قالب 23شركت حمل و نقل بين المللي كالا، 90 موسسه باربري و 5 شركت حمل و نقل بين المللي مسافر است.

فعاليت صنايع پايه اي افق روشني براي توسعه فعاليت هاي مرزي

تسهيلات اختصاص يافته در جهت تجهيز ناوگان حمل و نقل استان از جمله خريد كاميون هاي يخچالدار و تكميل جاده هاي ترانزيتي سرو و رازي آذربايجان غربي را به نحو چشمگيري افزايش داده، بهره مندي از 12 هزار كيلومتر جاده، 103 كيلومتر راه آهن و دو فرودگاه امكانات نسبتا مساعدي را از نظر راه و ترابري در آذربايجان غربي فراهم كرده است.

احداث بزرگراه تبريز- بازرگان و بزرگراههاي اروميه- سرو، خوي- قطور، شهيد كلانتري و راه آهن اروميه- مراغه از برنامه هاي جاري راه و ترابري در آذربايجان غربي است كه بهره برداري از آنها زير بناهاي آذربايجان غربي در زمينه حمل و نقل به صورت چشمگيري تقويت كرده است.

يكي از مهمترين راههاي گسترش تجارت خارجي و قوام بخشيدن به روابط اقتصادي فرامرزي بر پايي نمايشگاههاي بين المللي است. استان آذربايجان غربي به سبب داشتن مزيت هاي طبيعي و جغرافيايي مي تواند به كانون نمايشگاههاي تجاري منطقه آسياي ميانه، عراق، تركيه و كشورهاي اروپايي و عربي تبديل شود اين استان در حال حاضر داراي يك مكان دائمي براي نمايشگاههاي بين المللي كه در پارك جنگلي اروميه قرار دارد.

توسعه و تقويت زير ساخت هاي توليد و صادرات در آذربايجان غربي، در سفرهاي هيئت دولت به استان مورد توجه قرار گرفته كه احداث نمايشگاه بين المللي استان در مكان جديد به وسعت 100 هكتار و ايجاد پايانه صادراتي ميوه و تره بار در شهرستان اروميه از مصوبات اين سفر بود.

احداث شهركهاي صنعتي در كنار شهرهاي استان و انتقال صنوف آلاينده به آنها، ايجاد فروشگاههاي بزرگ زنجيره اي، ميادين مكانيزه ميوه و تره بار، توسعه تشكل هاي صادراتي، ايجاد مراكز كسب وكار الكترونيكي، ايجاد منطقه آزاد تجاري در ماكو و منطقه ويژه اقتصادي در سلماس و احداث مركز آموزش و پژوهشكده بازرگاني از ديگر برنامه هاي توسعه و تقويت توليد و صادرات در آذربايجان غربي است.

شكل گرفتن تفكر و نگرش محوريت صنعت در توسعه استان و اجماع نظر در اين خصوص مي تواند نقش عمده اي در به وجود آمدن فضاي كسب و كار و مهيا شدن زمينه هاي فرهنگي توسعه صنعتي ايفا كند، هم اكنون در بالغ بر يك هزار و 795 واحد صنعتي فعال آذربايجان غربي بيش از 36 هزار نفر اشتغال يافته اند و اجراي طرح هايي عظيم مانند مجتمع هاي پتروشيمي، كارخانه هاي سيمان و قند و مجتمع هاي فولاد افق هاي روشن تري را در اين زمينه ترسيم كرده اند.

امكانات و امتيازات آذربايجان غربي در زمينه توليد و صادرات با فعليت بخشيدن به ظرفيت هاي موجود و بهره وري كامل از شرايط و زمينه هاي موجود به شكوفايي كامل خواهد رسيد هم اكنون فرصت هاي سرمايه گذاري فراواني در بخش صنعت، معدن، امور دام، كشاورزي، امور زيربنايي، مسكن و ساختمان، گردشگري و شيلات استان وجود دارد كه شناسايي و شناساندن آنها و جذب سرمايه گذاران و كارآفرينان هر كدام از اين فرصت ها را به مجموعه اي ارزشمند از دستاوردهاي اقتصادي، توليدي و اجتماعي تبديل كند.

اجراي طرح ساماندهي در پايانه هاي مرزي آذربايجان غربي

مدير كل حمل و نقل و پايانه هاي آذربايجان غربي از اجراي طرح ساماندهي پنج پايانه مرزي فعال آذربايجان غربي با هدف ارتقا سطح كيفي خدمات خبر داد و افزود: تكميل سالن مسافربري پايانه مرزي تمرچين پيرانشهر در مرز ايران و عراق، آغاز مرحله دوم عمليات عمراني پايانه مرزي بازرگان شامل ديوار كشي، زيباسازي، ساماندهي دره مابين سالن تجاري و مسافربري پايانه مرزي بازرگان از جمله اين طرحها است.

مجتبي رحماني رضائيه اجراي عمليات اجرايي طرح جامع ساماندهي نقطه صفر مرزي و ايجاد مجموعه پيش ساخته مسافري در پايانه مرزي پلدشت را از ديگر طرحهاي ساماندهي پايانه مرزي آذربايجان غربي عنوان كرد و گفت: پيگيري اجراي طرح جامع توسط سرمايه گذار خارجي و داخلي، راه اندازي بخش تجاري در پايانه مرزي رازي و تعيين تكليف واگذاري كارهاي به جا مانده از طرح جامع شامل سالن مسافري، تكميل محوطه و تاسيسات زير بنايي از ساير اقدامات اين بخش است.

وي از اختصاص 160 ميليارد ريال اعتبار براي اجراي طرحها با هدف ارتقا كيفي، توسعه خدمات و تسهيل در روند امور در پايانه هاي مرزي خبر داد و اظهار داشت: پايانه‌هاي مرزي بستر توسعه اقتصادي و دستيابي به زمينه هاي توسعه پايدار از طريق جابجايي كالا و مسافران بين المللي محسوب شده و بهره برداري از طرحهاي عمراني در مبادي ورودي و خروجي در افزايش تعاملات با كشورهاي همسايه، ايجاد اشتغال پايدار، رشد درآمدهاي ارزي و كاهش وابستگي به درآمدهاي نفتي تاثيربسزايي دارد.

مدير كل حمل و نقل و پايانه هاي مرزي آذربايجان غربي با بيان اينكه اين موضوع توجه بيشتر به كيفي سازي خدمات، اعمال مديريت مطلوب براي تسهيل روند تردد و تعامل بيش از پيش با مجموعه هاي مستقر در مرز را ضروري مي كند، ادامه داد: براي تغيير مسير انتقال كالاهاي ترانزيتي به كشور عراق از طريق مرز تمرچين اقدامات زيادي انجام شده كه حفظ اين جايگاه و ارتقا آن بايد در اولويت كاري همه مديران دستگاههاي ذيربط باشد.

لزوم ساماندهي جاده ارتباطي به پايانه هاي مرزي

فرماندار خوي از اتمام عمليات بهسازي و آسفالت نزديكترين محور ارتباطي ايران و تركيه از طريق مرز رازي خبر داد و افزود: جاده خوي- رازي به عنوان نزديكترين مسير ارتباطي ايران به تركيه 64 كيلومتر طول داشته كه كارهاي بهسازي و آسفالت اين جاده در 3 قطعه با 200 ميليارد ريال اعتبار به پايان رسيده است.

غلامحسين عماري با بيان اينكه عمليات آسفالت قطعه چهارم و پاياني جاده بين المللي خوي- رازي بطول 5 كيلومتر تكميل و آماده بهره برداري شد، اظهار داشت: در راستاي برقراري ارتباط بهتر از اين جاده به ساخت 4 پل غير هم سطح هم نياز است كه وزير مسكن و شهرسازي در سفر خود به شهرستان خوي براي ساخت اين پلها و تامين اعتبار 120 ميليارد ريالي مورد نياز آن قول مساعد داده است.

اين در حالي است كه آزاد راه تبريز- بازرگان هنوز به دليل برخي مشكلات مالي، مديريتي و معارض ملكي هنوز به سر منزل مقصود نرسيده و با وجود اينكه آذربايجان غربي تنها استان داراي مرز مشترك با تركيه بوده و بعنوان دروازه ورود ايران به اتحاديه اروپا محسوب مي شود، اين طرح هنوز شاهد آغاز عمليات اجرايي خود نبوده و 140 كيلومتر از اين محور در حوزه استان هنوز منتظر تصميم گيري مسئولان است.

راه اندازي سامانه هوشمند و تجهيز گمركات به سيستمهاي نوين گمركي

ناظر گمركات آذربايجان غربي از راه اندازي سامانه هوشمند يكپارچه ترانزيت كالا در بازرگان فعالترين گمرك كشور در مرز ايران و تركيه خبر داد و افزود: گمرك بازرگان بعد از گمركات شهيد رجايي بندرعباس، بوشهر و تهران چهارمين گمرك ايران و نخستين گمرك آذربايجان غربي بوده كه به اين سامانه تجهيز مي شود.

مير هاشم سيداحمدي با بيان اينكه سامانه هوشمند ورود و خروج كالا كه در اجراي طرح گمركان نوين كشور ايجاد شده يكي از سامانه هاي كار آمد و موثر گمركي است، اظهار داشت: با راه اندازي اين سامانه همه فرآيندهاي توزيع، بارگيري و ورود و خروج كالا به صورت الكترونيكي انجام مي شود.

ناظر گمركات آذربايجان غربي عنوان كرد: اين سامانه هوشمند ضمن تبادل اسناد، قابليت دريافت حواله ورودي كاميونها به صورت الكترونيكي، كاهش تشريفات گمركي، جلوگيري از قاچاق، روان سازي ترانزيت كالا و ارتقا امنيت را دارد.

ناظر گمركات آذربايجان غربي از تجهيز گمركات مرزي استان به سامانه هاي پيشرفته كنترلي مواد مخدر نيز خبر داد و عنوان كرد: اين تجهيزات شامل ايكس‌ري و سگ‌هاي موادياب بوده كه در اين راستا هم اكنون چهار دستگاه ايكس ري در گمرك بازرگان مستقر شده و از چهار قلاده سگ موادياب در گمركات بازرگان و اروميه استفاده مي‌شود.

به هر روي با توجه به موقعيت ويژه و خاص آذربايجان غربي با دارا بودن پتانسيلها و ظرفيتهاي بالقوه در حوزه تجارت مرزي و لزوم بهره گيري از آنها براي ايجاد اشتغال براي مرزنشينان با وجود اجراي طرحهاي ساماندهي گمركات و تجهيز آنها به آخرين فناوريهاي نوين نيازمند برنامه ريزي دقيق براي بهره مندي كامل از اين ظرفيت هستند.

كد خبر: 2201195

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۱۰/۳ - ۱۰:۰۶

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن