تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا و روزقيامت ايمان دارد،بايد ميهمانش راگرامى دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803571194




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جدول قيمتي انبوه سازان روي ميز آخوندي


واضح آرشیو وب فارسی:فردا نیوز: جدول قيمتي انبوه سازان روي ميز آخوندي
رئيس كانون سراسري انبوه‌سازان تورم بالاي ۴۰درصد،گراني ۱۳۰درصدي فولاد،رشد هرسه ماهه قيمت شن و ماسه و موارد ديگر را دلايل پيشنهاد افزايش ۲باره قيمت‌هاي مسكن مهر به دولت دانست و گفت: آناليز قيمت‌ها در دوران وزارت نيكزاد غلط بود.
تسنيم: اوايل امسال پديده‌اي نادر به نام «گروگانگيري» در پروژه‌هاي مسكن مهر روي داد. ماجرا از اين قرار بود كه شماري از سازندگان به دليل عدم اجراي سه بخشنامه معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهوري از تحويل واحدهاي ساخته شده مسكن مهر سرباز زدند.

اين وضعيت در پايتخت صنعتي‌سازي مسكن ايران -پرند- حادتر از ساير مناطق بود و انبوه‌سازان اين شهر 3 تا 5 ميليون تومان بيش از دستورالعمل وزارت راه براي «آزاد» كردن واحدهاي مسكن مهر درخواست كردند.

در آن زمان مقداد همتي مشاور وقت وزير راه و شهرسازي در طرح مسكن مهر گفته بود، بر اساس دستورالعمل افزايش قيمت مسكن مهر اگر واحد آماده تحويل باشد به ازاي هر واحد مسكوني حداكثر 500 هزار تومان دريافت مي‌شود. وي با اشاره به «هسا» به‌عنوان يكي از انبوه‌سازان شهر پرند گفت: اين شركت 50 هزار واحد مسكوني در طرح مهر دارد و در تمام كشور براي وزارت راه و شهرسازي و متقاضيان مشكلات عديده‌اي ايجاد كرده است.

حال با گذشت هشت ماه كه ديگر خبري از همتي در وزارت راه و شهرسازي نيست، انبوه‌سازان درخواست افزايش قيمت مسكن مهر را در قالب يك جدول به وزارت راه ارائه كرده‌اند.

رئيس كانون سراسري انبوه‌سازان بر اين باور است اگر مسئولان سابق وزارت راه در دستورالعمل قبلي افزايش قيمت‌ها واقعيت‌ها را در نظر گرفته بودند امروز پروژه‌هاي مسكن مهر دچار مشكل نبودند و بسياري از آنها بالاي 95 درصد پيشرفت فيزيكي داشتند. ايرج رهبر از رفت‌و آمدهايي مي‌گويد كه انبوه‌سازان براي حل مشكلات پروژه‌هاي مسكن مهر به وزارت راه و شهرسازي داشتند، تلاش‌هايي كه بي‌نتيجه مانده است.

وي همچنين بخشي از افزايش قيمت مصالح ساختماني را متوجه اتحاديه‌ها دانست و گفت:‌ قيمت شن و ماسه هر سه ماه يكبار توسط اتحاديه گران مي‌شود.

مشروح گفت‌گوي خبرنگار با ايرج رهبر را در ادامه بخوانيد:

* جدول قيمتي مسكن مهر انبوه سازان روي ميز آخوندي

انبوه‌سازان به تازگي نامه‌اي به وزير راه و شهرسازي نوشته‌اند و در آن خواستار تعيين تكليف قيمت مسكن مهر شده‌اند، اين در خواست بر چه اساسي صورت گرفته است؟

ايرج رهبر: بر اساس بخشنامه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهوري آن دسته از پروژه‌هاي عمراني كه تحت تاثير افزايش قيمت ارز قرار گرفته‌اند و قيمت مقطوع بوده‌اند و تعديلي به آنها تعلق نگرفته بايد تعديل به آنها تعلق بگيرد. در جداول اين سازمان وزارت راه و شهرسازي بايد بررسي كند كه چه ميزان تعديل به پروژه‌هاي مسكن مهر تعلق مي‌گيرد. در جلسه‌اي كه براي اين منظور برگزار شد در اين‌ رابطه صحبت شد و كارشناسان انبوه‌سازان جدولي را آماده و آنرا براي وزات راه و شهرسازي ارسال كردند كه در واقع پيشنهاد ماست.

پيشنهادات انبوه‌سازان بر اساس چه معياري تنظيم شده است؟

ايرج رهبر: بسته به پيشرفت پروژه و زمان شروع آن ضرايب متفاوتي دارد كه بخشنامه اين ضرايب را تعريف كرده است. ما اين ضرايب را تجزيه و تحليل كرديم و آنرا با پروژه‌هاي مسكن مهر مطابقت داديم و طي يك جدول به وزارت راه و شهرسازي پيشنهاد كرديم.

* با تورم 45درصدي نمي توان قيمت مسكن مهر را افزايش نداد

وزارت راه و شهرسازي دوره نيكزاد به انبوه‌سازان گفته بود اگر خواستار اجراي دستورالعمل 5 تا 40 هزار تومان افزايش قيمت مسكن مهر هستيد بايد قيد بخشنامه‌هاي معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي را بزنيد. ضمن آن‌كه آنها معتقد بودند سه بخشنامه مد نظر انبوه‌سازان شامل مسكن مهر نمي‌‌شود.

ايرج رهبر: اين اتفاقات در زمان آن دولت روي داد. حالا اين دولت آمده تشخيص داده كه رشد تورمي در زمان دولت دهم به كشور تحميل شد و با تورم 44 و 45 درصدي اقتصاد بايد تصميمي براي اين منظور گرفته شود. نمي‌شود پروژه‌هاي مسكن مهر بلاتكليف بماند، اگر واقع نگر نباشيم سرمايه‌هاي ملي معطل مي‌ماند. همانطور كه پروژه‌هاي عمراني كشور به همين صورت معطل مانده است.

به هر حال با توجه به اين‌كه روي اجتماع و جامعه تاثيرگذار است، دولت مجبور است براي اين پروژه‌ها انديشه‌اي داشته باشد. بخشنامه‌هاي معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي شامل همه كشور مي‌شود و منافع كل ايران را در نظر گرفته است.

قبلي‌ها مي‌گفتند بخشنامه‌هاي معاونت برنامه‌ريزي و فهرست‌ بها را قبول نداريم. در صورتيكه اينها درست نبود و نظام فني اجرايي كشور بخشنامه‌ها، فهرست‌بها و آئين‌نامه بخش فني مفصلي در معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي داشت كه با تجزيه و تحليل دستمزها و همه عوامل تاثيرگذار در پروژه‌ها قيمت فهرست‌بهايي تعريف مي‌كرد.

اگر بخواهيم اين را بهم بزنيم وضعيت كنوني به وجود مي‌آيد كه مشكلاتي براي پروژه‌هاي قيمت مقطوع به وجود آمده است. در هر حال بايد نظرات كارشناسي كه چندين سال روي آن كار شده بود به نظام فني اجرايي احترام بگذارد و بخشنامه‌هاي آنرا قبول كند.

* افزايش قيمت مسكن مهر شامل 1.2 ميليون مسكن مهر مي‌شود

افزايش قيمت مد نظر شما شامل چه تعداد پروژه مي‌شود؟

ايرج رهبر: در حال حاضر از دو ميليون واحد مسكن حدود 800 هزار واحد تحويل شده است و بقيه واحدها از 10 درصد تا 95 درصد پيشرفت فيزيكي دارند. افزايش قيمت اين واحدها متفاوت است.

پيشرفت فيزيكي اكثر واحدهاي مسكن مهر از 70 درصد عبور كرده است و تنها بخشي از پروژه‌ها در شهر پرديس كه 80 هزار واحد است و آخرين قرارداد انبوه‌سازان بود، از 10 تا 15 درصد پيشرفت فيزكي دارند. بر اين اساس جداولي را براي پيشرفت فيزيكي متعدد تهيه شده است.

پيشنهاد انبوه‌سازان شامل پروژه‌هاي نيمه‌تمام و با پيشرفت 10 درصد به بالا مي‌شود؟

ايرج رهبر: بله، افزايش قيمت به همه پروژه‌ها تعلق مي‌گيرد.

* فولاد دو ساله 130درصد گران شد/گفتند ارز مرجع مي دهيم ولي ندادند

همواره انتقادي به جامعه انبوه‌سازان وارد است، برخي كارشناسان و مسئولان دولتي مي‌گويند شما (انبوه‌سازان) هميشه ناراضي هستيد و به‌دنبال افزايش قيمت‌ها، مي‌توانيد بگوئيد حاشيه سود شما در مسكن مهر چه ميزاني است؟ البته اگر جزو اسرار كاريتان محسوب نمي‌شود.

ايرج رهبر: از سال 86 مسكن مهر با قيمت مقطوع 300 هزار تومان بود. اما 5 سال اين قيمت ثابت مانده، اگر نرخ تورم اقتصاد ثابت مي‌ماند يعني با همان قيمت ارز، طلا، مواد غذايي و... مي‌خريديم ثابت مي‌ماند، انبوه‌سازان به همان سود 10 درصدي بسنده مي‌ كرد. اما از آن زمان به بعد فقط 10 تا 13 درصد به قيمت مسكن اضافه شده است. تازه براي تعداد كمي 13 درصد و خيلي از پروژه‌ها نصفه و نيمه بود و در حد چند درصد تعلق گرفت.

اين انصاف نيست و بايد به اين معضل رسيدگي شود، چراكه مسئول تورم دولت بوده و بايد از افزايش نرخ تورم جلوگيري مي‌كردند. حالا اين كار انجام نشد. قيمت فولاد از 1000 تومان ابتداي سال 90 در شهريور 91 به 2300 تومان در هر كيلو افزايش يافت. عمده كار ساختماني به فولاد بستگي دارد، حالا انبوه‌سازان بايد چه كاري انجام دهند.

چه كسي پاسخگو است. يك بار گفتند ارز مرجع به شما مي‌دهيم فولاد بخريد، بخشنامه و نامه اين كار را به انبوه‌سازان دادند اما عملي نشد.

چه كسي بايد ضرر و زيان ما را بدهد. بايد به كل مملكت فكر كنيم، انبوه‌ساز نيز بشر است وقتي تعهدي داده و گفته اين كار را انجام مي‌دهيم. امروز قيمت تمام‌شده هر مترمربع ساختمان معمولي كمتر از 600 هزار تومان نيست، حالا انبوه‌ساز نصف اين قيمت را قبول كرده و با هنر و مديريت خودش گفته اين كار را انجام مي‌دهيم اما به شرطي كه در اقتصاد كشور تغييري ايجاد نشود.

اما اين نشد، حالا دولت بايد بگويد انبوه‌ساز بايد واحدهاي مسكن مهر را بسازد، خب انبوه‌ساز مي‌گويد پولي براي اين كار ندارم اگر شما مي‌توانيد بيائيد انجام دهيد. اين مسئله كارشناسي است و اين‌گونه نيست كه هر چيزي آنها بگويند ما هم قبول كنيم. بايد مشخص شود قيمت‌ها چقدر تغيير كرده، اين موضوع در جدولي كه به وزارت راه و شهرسازي ارسال شده آمده است.

* آناليز قيمتي نيكزاد غلط بود

آذرماه پارسال قيمت مسكن مهر متري 5 تا 40هزار تومان افزايش يافت، مهرآبادي معاون وقت وزير راه همان زمان اعلام كرد بر اساس بررسي 7 آيتم تاثيرگذار در ساخت مسكن، هزينه ساخت 33 تا 34 هزار تومان افزايش يافته و ما 5 تا 40 هزار تومان به قيمت‌ها اضافه كرديم كه با احتساب آسانسور حدود 60 هزار تومان خواهد شد. آيا در يكسال منتهي به دي‌ماه امسال اتفاق خاصي روي داده كه شما دوباره درخواست افزايش قيمت را داريد؟

ايرج رهبر: آناليز قيمتي وزارتخانه كه منجر به افزايش 5 تا 40 هزار توماني شد، اشتباه بود.آذرماه پارسال قيمت فولاد دو برابر شد يعني در شهريور اين اتفاق روي داده بود.

از ابتداي سال 91 قراردادي براي ارديبهشت و خردادماه بسته شد كه فولاد 1000 تومان بود اما در شهريور فولاد 2300 تومان شد. در آن زمان وزارتخانه با قيمت 2300 تومان با كارخانه‌ها قرارداد بستند و پول دادند كه انبوه‌سازان فولاد بخرند. اما آذرماه وزارت راه و شهرسازي قيمت مسكن مهر را 5 تا 40 هزار تومان افزايش داد كه به مسئولان اين وزارتخانه گفتيم هر مترمربع اسكلت بتوني كه اجرا مي‌شود حدود 45 كيلوگرم ميلگرد نياز دارد و 45 تا 1300 تومان به آن اضافه شده است. اگر حساب كنيم حداقل هر مترمربع 50 هزار تومان قيمت ميلگرد اضافه شده است، حالا چرا در آذرماه 40 هزار تومان به قيمت‌ها اضافه شد.

آناليز وزارتخانه اشتباه بود و الان هم اذعان مي‌كنند كه اگر همان موقع قيمت واقعي به انبوه‌سازان داده مي‌شود خيلي از پروژه‌ها به پيشرفت فيزيكي 95 درصد به بالا رسيده بود. خب، اين عدم مديريت و كارشناسي باعث شد لطمه زيادي هم به مردم و هم به انبوه‌سازان وارد شود.

*اتحاديه هر 3 ماه شن و ماسه را گران مي‌كند

اين موضوع را به مسئولان وزارت راه و شهرسازي انتقال داديد؟

ايرج رهبر: بله، همان زمان گفتيم چند كارشناس از دو طرف موضوع را بررسي كنند تا قيمت واقعي افزايش استخراج شود، متاسفانه اين كار انجام نشد و افزايش قيمت‌ها را يكطرفه اعلام كردند. البته از آذرماه سال 91 تا آذرماه امسال تورم باز هم افزايش يافت، يعني غير از فولاد، سيمان و دستمردها نيز گران شد. شن و ماسه هر سه ماه گران مي‌شود، اتحاديه اين كار را انجام مي‌دهد. حمل‌ونقل شن و ماسه گران شده و بسيار سخت است بايد از كرج شن و ماسه را برداريم و به پرديس ببريم. اينها بر قيمت تمام‌شده تاثيرگذار است.

* بانك مركزي زيربار افزايش تسهيلات مسكن مهر نمي رود

راهكار حل اين مشكل چيست؟ مذاكراتي با بانك مركزي صورت گرفته تا تسهيلات مسكن مهر 5 ميليون تومان افزايش يابد. در صورت موافقت بانك مركزي آيا افزايش سقف تسهيلات مسكن مهر دردي از پيمانكاران درمان مي‌كند؟

ايرج رهبر: اين مسئله بيشتر به متقاضيان كمك مي‌كند. يعني الان متقاضي مي‌گويد قيمت مسكن مهر افزايش يافته از كجا بياورم آنرا پرداخت كنم. راست هم مي‌گويد، ندارد. مثلا به متقاضي گفته‌اند 20 تا 30 ميليون تومان بايد پرداخت كني و الان مي‌گويند بايد 5 ميليون تومان ديگر پرداخت كني. حالا تسهيلات 25 ميليون توماني را 30 ميليون تومان كنند. اين كار تاثيري به حال ما ندارد و به متقاضي كمك مي‌كند. در حال حاضر هم بانك مركزي به هيچ وجه زير بار افزايش تسهيلات نمي‌رود، چراكه معتقدند اين كار تورم‌زاست.

با اين تفاسير اين افزايش قيمت را متقاضي بايد بپردازد؟

ايرج رهبر: به وزارت راه و شهرسازي پيشنهاد داده‌ايم كه به متقاضيان اجحاف نشود. ببينيد در شهرك‌ سازي‌هايي كه انجام داده‌ايم هيچكدام مراكز تجاري و خدماتي ندارند. به‌عنوان مثال شهرك ابريشم يك سوپرماركت و نانوايي ندارد. از ابتداي ساخت و ساز درخواست ‌كرديم براي اين شهرك كه هم‌اكنون 8300 واحد آن آماده شده است و 700 خانوار در آنجا ساكن شده‌اند مراكز تجاري، خدماتي، سوپرماركت، نانوايي و... ساخته شود.

رفت ‌و آمدهاي فراواني به اين منظور انجام شد، اما كسي به حرف ما توجه نكرد. خب، آنها مي‌توانستند بگويند انبوه‌سازان بيايند در زمين‌هاي دولتي در ساخت مراكز تجاري مشاركت كنند. زميني كه ارزشمند نبوده و ما آنرا ارزشمند كرديم. اگر حساب كنيم كلي منافع زمين به‌وجود آمده است. در واقع افزايش قيمت زمين داريم، زميني كه هر متر آن 5 هزار تومان ارزش نداشت امروز 600 هزار تومان قيمتگذاري مي‌شود.

دولت بايد مي‌آمد و مي‌گفت در ساخت مركز تجاري با ما مشاركت كنيد و مقداري هم آناليز به طرف انبوه‌سازان بچربد كه ضرر ساخت واحدهاي مسكون مهر را پوشش دهد و به مرم هم اجحاف نشود و پولي از آنها نگيرند.

در نامه‌ اخير انبوه‌سازان به وزير راه و شهرسازي به اين برنامه اشاره شده است؟

ايرج رهبر: در دولت قبلي نيز اين پيشنهادات را به شوراي مسكن داديم، اما بدنه وزارت راه و شهرسازي خيلي ضعف عمل كرد و اين برنامه عملياتي نشد. امروز هم اين‌گونه است. به‌عنوان مثال براي انبوه‌ساز نمي‌صرفد كه پول زمين با قيمت 600 هزار تومان تمام شود و بگويند مشاركتي انجام شود. يا در شهر جديد پرديس نيز وضعيت مانند شهرك ابريشم است و مراكز تجاري، خدمات و... نداريم و بايد براي آن فكري شود.

*قبلا گفته بوديد كارگروهي متشكل از دو طرف (وزارت راه و انبوه‌سازان) مشكلات مسكن مهر را تجزيه و تحليل و برطرف مي‌كند، اين كارگروه تشكيل شد؟

ايرج رهبر: نه متاسفانه، حدود يك‌ماه پيش جلسه با وزارت راه برگزار شد و كارشناسان بررسي‌هايي را انجام دادند و جدولي را به آخوندي دادند. اما از آن تاريخ به بعد جلسه‌اي برگزار نشده است.

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فردا نیوز]
[مشاهده در: www.fardanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن