تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى‏كنم كه خداوند دعايش را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819961184




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازار بزرگ تبريز


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: بازار بزرگ تبريز


ذكر اين چند نكته از آن جهت بود كه اولاً اهميت مطالعه روشن شود و ثانياً دانسته شود آنچه تحت عنوان بازار تهران و يا بازار يزد و بازار تبريز چاپ شده و يا چاپ خواهد شد تنها فصلي البته مفصل از مطالعه دربارة بازار است و بقية فصول بايد به عنوان جلد دوم (حداقل) در دستور كار باقي بماند.
روش تدوين كتاب
الگوي تدوين كتاب، همان است كه در كتاب بازار تهران مورد استفاده قرار گرفته است. اما در بازار تبريز برخي نكات از لحاظ كالبدي و عناصر اصلي اقتصادي ـ كالبدي متفاوت است كه به اين نكات اشاره خواهد شد. همين‌طور دربارة سازمان اقتصادي و نيز گروه‌بندي فعاليتها نكته‌هاي متفاوتي وجود دارد كه به آنها نيز پرداخته مي‌شود اما به هر حال در كليات تفاوت چنداني با يكديگر نخواهند داشت.
مسئله جالب توجهي كه در بازارهاي ايران وجود دارد و ما در برخي از كتاب‌ها بايد به عنوان پيوست بدان بپردازيم اينست كه صرف‌نظر از كاركرد عمومي بازارها كه كم و بيش يكسان است، نوعي كاركرد تخصصي از لحاظ توليد برخي كالاها در برخي از بازارها وجود دارد. براي مثال در يزد بازار شيرين‌جات خاص (باقلوا، پشمك، حلوا ارده، حاج بادام و...) در بازار اصفهان گز و نيز صنايع دستي، در شيراز خاتم و نيز برخي از كالاهاي خوراكي يا در بازار كرمانشاه و قزوين نان برنجي وجود دارد بازار تبريز هم از اين قاعده مستثني نيست و شايسته است چند صفحه به آن اختصاص داده شود.
همچنين بايد كوشش كرد كه اسناد و مداركي كه براي ثبت جهاني بازارهاي ايران تهيه شده‌اند در پيوست مربوط به هر بازار و در اين كتاب آنچه مربوط به تبريز است در چند صفحه كه چكيده‌اي از سندي مفصل است، آورده شود.
با اين همه مطالعة جدي در مورد بازارهاي ايران ـ و حتي برخي از كشورهاي اسلامي را كه هنوز پاي‌بند به اين سامانه هستند ـ نبايد بيش از اندازه به تاخير انداخت. در گذشته كه امكان به دست آوردن اطلاعات و دادة بسيار از بازار بود، اين سنخ پژوهش، صورت نگرفته است و اگر دير به سراغ مسائل و مباحث مربوط به بازار برويم، اطلاعات كنوني را هم از دست خواهيم داد. ضرر از دست رفتن اطلاعات تنها به خاطر حذف آن اطلاعات از حافظة تاريخي نيست، بلكه اين يك سوي قضيه است، سوي ديگر آن دشوار شدن نتيجه‌گيري از وضعي خواهد بود كه بالفعل با آن روبرو هستيم.
در تحقيق به قاعده، محقق خود را نيازمند ساختار، عملكرد و نظام گذشته مي‌بيند و براي يافتن علل و عوامل موجوديت هر شغل و مثلاً از ميان رفتن آن محتاج به شناختن اصل شغلي است كه بر اثر بي‌مبالاتي از دست رفته است. در اينجا به مثالي اشاره مي‌كنيم كه تأمل برانگيز است و مدت زمان بسياري از آن نگذشته است. در قانوني كه در سال 1305 ش تصويب شده بود قانونگذار مقرر داشته بود كه از سال بعد مشاغلي را كه بايد از ماليات معاف شوند فهرست كند و به مجلس بدهد.
اين فهرست كه در حدود 180 شغل (يا كمي بيشتر) را در برمي‌گرفت به مجلس داده شد و مجلس آن فهرست را در پايان يك قانون چند سطري آورد. از اين مشاغل شايد بيش از ده شغل را نتوان شناخت، حتي نام و نشان بقيه مشاغل از ميان رفته است و با جستجوي فراوان از جمله در مراكزي مانند وزارت دارايي كه ممكن بود اثري از نام و نشان آنها يافته شود اطلاعي به دست نيامد. اين قبيل اطلاعات كه از دست رفتنشان خسارت‌بارند، كم نيست.
مثال ديگر كه ممكن است موجب تفريح خاطر هم باشد مربوط به فروش آب چشمه‌هاي معروف از جمله آب شاه تا حدود سال‌هاي 1330 ش در تهران است. بشكه‌هاي بزرگ را از آب قناتها يا چشمه‌ها پر مي‌كردند و به هنگام تحويل آب به در خانه‌ها، آنها را در پيتهاي كوچكتري مي‌ريختند. در كتابهاي دبستاني سالهاي 1324ـ1325ش، چند بيت منظوم بود كه به برخي از حيوانات، و حمل و نقل كالا توسط آنها اشاره داشت. يكي از ابيات درباره آب بشكه‌ها چنين بود:
يابو بود اسب آب بشكه وان اسب كه مي‌كشد درشكه
اين بيت به خصوص مصرع اول آن را، هيچ يك از دانش‌آموزان دبستاني امروز نمي‌تواند معني كند. چون از ساز و كار آب بشكه و لفظ آب بشكه و ... اطلاعي ندارد. غرض آن است كه اطلاعات كوچك و بزرگ و درشت و ريز؛ و با اهميت و بي‌اهميت اگر به موقع گردآوري نشوند از دست مي‌روند و اطلاعات بعدي ما را هم ناقص مي‌نمايند. تدوين كتاب مراحل گوناگوني را به شرح زير در بر دارد: كتاب كه با كلياتي درباره هدف، موضوع و قلمرو تحقيق آغاز شده است، هشت بخش دارد كه هر كدام داراي چند فصل و بهره است.
در بخش اول عناصر اقتصادي شكل دهنده بازار بزرگ تبريز بررسي شده است. اين بخش داراي دو فصل است: ساختار و ويژگيهاي عناصر و فضاهاي تجاري بازار تبريز و نيز عناصر اصلي اقتصادي ـ كالبدي بازار تبريز.
بخش دوم تك نگاري‌هاي بازار بزرگ تبريز را مطرح مي‌كند و دربردارنده دو فصل است. فصل اول عناصر ارتباطي بازار تبريز است و در فصل دوم عناصر و فضاهاي معماري بازار تبريز توصيف مي‌شوند.
بخش سوم كتاب نيز در دو فصل ويژگيهاي سازمان اقتصادي بازار و عناوين گروه‌بندي اصلي فعاليتهاي بازار را بيان مي‌كند.
بخش چهارم كتاب، بحث مربوط به نيروي انساني را، در زمينه نظام صنفي بازار تبريز، در دو فصل پيگيري مي‌كند. در فصل اول ديروز و امروز اصناف در بازار تبريز و در فصلي ديگر شش نمونه از موقعيت‌ صنفهاي سنتي در بازار تبريز، كه در حال حاضر فعال و ياغيرفعال هستند، بررسي مي‌شود.
بخش پنجم، كاركردهاي بازار تبريز است كه در سه فصل است و در آن كاركردهاي خدماتي، رفاهي و گردشگري بازار تبريز، كاركرد فرهنگي، اجتماعي و سياسي بازار تبريز و كاركرد ارتباطي و اطلاعاتي بازار تبريز ارائه شده است.
در بخش ششم، نقشه‌هاي پهنه‌بندي مشاغل و اماكن بازار بزرگ تبريز در دو فصل آمده است.
بخش هفتم، بازارچه‌هاي پيراموني بازار بزرگ تبريز را معرفي مي‌كند.
در بخش هشتم، پيوست‌ها در پنج فصل ارائه شده‌اند. اين فصول كه هر كدام به وجوهي خاص از بازار تبريز مي‌پردازند، داراي اهميت ويژه در بازار تبريز هستند و بدين شرحند:
فصل اول: گزارشي از ثبت ملي و جهاني بازار بزرگ تبريز
فصل دوم: كاركرد ويژه بازار تبريز؛ كه به تاريخچه پيشه‌هاي قديمي و وضع كنوني شيريني و حلواپزي و لبنيات مي‌پردازد.
فصل سوم: نقشه‌هاي تاريخي بازار تبريز.
فصل چهارم: قسمت‌هايي از گاهشمار حوادث و وقايع و اسناد تاريخي بازار تبريز را در دوران قاجاريه و پس از آن ارائه مي‌كند.
فصل پنجم: به منابع و مآخذ اشاره دارد.
جامعه‌شناسي بومي بازار
در اينجا شايسته است به چند نكته مهم اشاره شود:
1ـ مسئله مديريت در بازارها و نيز در بازارچه‌ها از نوعي خاص است. بدين معني كه مديريت يك حجره يا مغازه با فردي است كه صاحب مغازه است و در كنار خود شاگرد يا شاگردان و احتمالاً همكار يا همكاراني دارد. رفاقت ميان مغازه‌داران بيش و كم وجود دارد و بده و بستان مالي هم ميان آنان رايج است. اما در فروشگاهها، كه روز به روز بزرگتر هم ِمي‌شوند موضوع رفاقت در كار نيست صاحب يا صاحبان فروشگاه سرمايه‌گذاران و يا سهامداراني هستند كه احياناً چون شركت عام است همديگر را نيز نمي‌شناسند، كاركنان فروشگاه هم كارگران و كارمندان دستمزدبگير و حقوق‌بگير هستند و رابطه‌شان با هم رابطه بين دو شاگرد مغازه نيست، بلكه رابطه دو همكار و در حد اعلي دو رفيق است و هر يك يا چند تن از آنان، بخشي را كه با بخش ديگر متفاوت است (ماهي‌فروشي يا عطرفروشي ...) اداره مي‌كنند آن هم به حساب شركت و نه بيشتر. بدين ترتيب ملاحظه مي‌شود كه روابط مديريتي ميان فروشگاه و بازار و حتي بازارچه كاملاً متفاوت است.
2ـ بررسي بازار شعبه‌اي از مباحث جامعه‌شناسي شهري است. اكنون اگر بخواهيم جامعه‌شناسي بومي شهري داشته باشيم بايد گزارش جامعه‌شناختي شعبه‌ها و شاخه‌هاي اين جامعه‌شناسي از جمله بازار در اختيارمان باشد؛ يعني گزارش‌ها بومي باشند و داده‌هاي مربوط به بازار را در بر گيرند كه به طور فراگير و كامل بررسي و فصل‌بندي شده‌اند و در واقع به تدوين مباحثي مي‌پردازند كه مي‌توان نام شناسايي بازار يا بازارشناسي بدان داد. در ضمن چون ما در ايران بازارهاي متعددي داريم كه داراي عرض و طول قابل ملاحظه‌اي هستند بايد تعداد قابل توجهي از اين بازارها را به سبك و سياقي واحد مطالعه و يا تك‌نگاري كنيم.
ادامه دارد



دوشنبه 2 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن