واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: اولين درخشش "اصغر فرهادي"
اصغر فرهادي در دوره بيست و يكم با ساخت اولين فيلم سينمايياش "رقص در غبار" توانست سيمرغ بلورين هيأت داوران بخش بينالمل را دريافت كرد.
با گذشت دو دهه از برگزاري جشنواره فيلم فجر دورهي بيستم اين فستيوال چون "ناصر تقوايي"، "ابراهيم حاتمي كيا"، مرحوم "رسول ملاقلي پور"، "داريوش مهرجويي"، " بهرام بيضايي"، و "مسعود كيميايي" و ديگر فيلمسازان نامي كشور رونق خاصي را به حال و هواي سينماي ايران داده بود اما "دوره بيست و يكم" كه برخلاف دوره پيش همزمان با غيبت بزرگان بود يك نكتهي مثبت هم در خود داشت و آن معرفي چند فيلم خوب از تعدادي كارگردان تازه كار بود.
"نفس عميق" پرويز شهبازي- با تصويري واقعي و گزنده از روابط جوانان در دل سياهيهاي تهران قطعاً پديده جشنواره بود كه تا به امروز نيز جزء فيلمهاي مورد علاقه بسياري از جوانان سينما روبه حساب ميآيد.
"مهدي نور بخش" نيز با فيلم متفاوت "راي باز" توجه همگان را به خود جلب كرد.
"اصغر فرهادي" نيز پس از ساخت مجموعه موفق "داستان يك شهر" فيلم تلخ و تأمل برانگيز "رقص در غبار" را عرضه كرد و مورد استقبال قرار گرفت.
"فرزاد مؤتمن" پس از به نمايش در نيامدن فيلم متفاوتش "هفت پرده" فيلم "شبهاي روشن" را بر اساس داستان "شبهاي سپيد فئودور" و استايوفسكي ساخت كه برخلاف پيش بينيها فيلمي به شدت گرم و گيرا و تأثيرگذار از كار درآمد.
"كمال تبريزي" هم فيلم "فرش باد" را به دفتر جشنواره ارائه كرد و به علاوهي اينها رضا مير كريمي هم با "اينجا چراغي روشن است" در جشنوارهي بيست و يكم فجر حضور داشت كه در اين بين "فرش باد" سيمرغ بلورين بهترين فيلم از نگاه تماشاگران را نصيب خود كرد.
اما هيأت داوران در كمال حيرت سيمرغ بلورين بهترين فيلم را به فيلم پرستاره اما مغشوش "ديوانهاي از قفس پريد"، "احمدرضا معتمدي" داد كه از محصولات تلويزيون بود، سيمرغ بهترين كارگردان را نيز به "رضا ميركريمي" براي فيلم " اينجا چراغي روشن است" اهدا كرد كه پيشرفت قابل ملاحظهاي نسبت به "كودك و سرباز" و "زير نور ماه" محسوب ميشد.
در بخش مسابقه بينالملل بار ديگر برادران بلژيكي سيمرغ بلورين بهترين فيلم را اين بار براي فيلم "پسر" به خانه بردند.
اصغر فرهادي نيز براي "رقص درغبار" سيمرغ بلورين هيأت داوران را در بخش بينالملل گرفت، ضمن اينكه مستند بحث برانگيز "مايكل مور" "بولينگ براي كمپاين" و فيلم فلسطيني "مشيت الهي" اليا سليمان مورد تقدير قرار گرفتند.
"دوره بيست و دوم" با بالا رفتن استانداردهاي سينماي جنگ در كنار حضور پيشكسوتان همراه بود.
اين دوره جشنواره به خاطر فيلم جنجالي "مارمولك" كمال تبريزي و حضور بزرگان از سالهايي بود كه استقبال تماشاگران، صفهاي طويل جشنواره را در دهه شصت به ياد ميآورد.
"مسعود كيميايي" پس از چهار سال غيبت با فيلم "سربازهاي جمعه" خيليها را نااميد كرد، اما "داريوش مهرجويي" به سبك " اجاره نشينها" فيلم سرخوشانه "مهمان مامان" را ساخت كه توانست سيمرغ بلورين بهترين فيلم را بربايد.
كمال تبريزي با فيلم "مارمولك" چنان غوغايي در جشنواره بوجود آورد كه تماشاگران مشتاق شوخيهاي تابوشكن فيلم، روزها در صف براي ديدن فيلم ايستادند.
"بهروز افخمي" گاو خوني " داستان جعفر مدرس صادقي را به شيوهاي غير متعارف به تصوير كشيد كه با اظهار نظرهاي ضد و نقيض روبرو شد، "رخشان بني اعتماد" نيز در اپيزود سوم از فيلم روايت سه گانه "گيلانه" را عرضه كرد كه بازي متفاوت "بهرام رادان" و "فاطمه معتمد آريا" تحسين همگان را برانگيخت.
اما اصغر فرهادي با دومين نقش "شهر زيبا" به سبك و سياق مجموعه داستان يك شهر روي موضوعي حساس و ملتهب در قالب داستاني عاشقانه تمركز ميكند و در سيزده رشته كانديداي سيمرغ بلورين ميشود كه البته در كمال تعجب سهم فيلم از اين همه سيمرغ تنها در يك رشته "صدابرداري" است.
دوشنبه 2 دي 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 225]