تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): نماز، از آيين هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. براى ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802455394




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آيت‌الله طبسي در واكنش به توهين روزنامه قانون:عده‌اي مقتضاي حال و رأفت اسلامي را تعبير به تبعيض مي‌كنند/ در برخي احكام، شهادت زنان به تنهايي قبول است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: آيت‌الله طبسي در واكنش به توهين روزنامه قانون:عده‌اي مقتضاي حال و رأفت اسلامي را تعبير به تبعيض مي‌كنند/ در برخي احكام، شهادت زنان به تنهايي قبول است
استاد خارج فقه حوزه علميه قم ضمن بيان مباحث فقهي شهود و شهادت در اسلام، خطاب به كارشناسان حقوقي روزنامه قانون گفت: در حال حاضر مراجع و علما تابع فقه جواهري هستند و ما اطلاعي از علماي به اصطلاح نوانديش نداريم. اگر چنين علمايي وجود دارند، اين حقوقدان‌ها مي‌توانند به آنها رجوع كرده و جامعه را به حال خود رها كنند!


آيت‌الله نجم‌الدين طبسي استاد خارج فقه حوزه علميه قم درباره درج مطلب توهين‌آميز روزنامه قانون مبني بر «بي اعتباري شهادت زنان، مصداق تبعيض جنسي است» و زير سؤال بردن احكام قرآن، به خبرنگار آيين و انديشه خبرگزاري فارس گفت: كسي كه با فقه اسلام به ويژه فقه مكتب اهل بيت حتي در حد رساله عمليه آشنا باشد مي‌داند در اسلام، احكام متفاوتي وجود دارد و اين طور نيست كه همه احكام براي همگان يكسان باشد؛ يكسري از احكام براي مردان و دسته ديگري از احكام براي زنان است. آيا نام اين مسئله تبعيض است يا گاهي رأفت است و گاهي هم مقتضاي مصلحت؟!

وي اظهار داشت: واقعيت چيز ديگري است. گاهي شارع مقدس، مخاطب حكم و جنس او را در نظر مي‌گيرد چرا كه احكامي كه مي‌خواهد بر اين جنس بار شود مفسده‌اي به دنبال نداشته باشد و يا در حد توان او و مصلحت او باشد. به طور مثال در باب «صلاة» در ايام خاصي، نماز از زنان ساقط مي‌شود اما هرگز و در هيچ شرايطي، نماز از مرد ساقط نمي‌شود، در ارتباط با حج: اگر زن به زير سايه يا سقف برود ايرادي ندارد در حالي كه مرد چنين حقي ندارد، همچنين رمي جمرات براي زن در هر زماني جايز است، بيرون رفتن از مشعر براي مردها بايد بعد از طلوع آفتاب باشد اما زنان مي توانند ساعت 12 شب از مشعر خارج شوند.

* در بعضي از احكام، شهادت زنان به تنهايي قبول است

استاد خارج فقه حوزه علميه قم ادامه داد: در باب دفاع و جهاد، درگير شدن با دشمن براي مردان واجب است اما از زنان ساقط شده است بنابراين كسي كه رساله را بخواند درمي‌يابد احكامي وجود دارد مختص مردان كه براي زنان كمرنگ شده و يا اصلاً نيست و هرگز آن را تضعيف جنسي نمي‌دانيم ما اسم آن را رأفت اسلامي يا مقتضاي حال مكلف و مصلحت شخص يا جامعه و يا مصلحت هر دو مي‌گذاريم؛ آيا اينكه شرع، مقتضاي حال مخاطب را در نظر گرفته است و آنها لفظ تبعيض را به كار مي‌برند، صحيح است؟ در باب حدود نيز اگر فرض كنيم مردي از دين خارج شود حكمش اعدام است اما زن را اعدام نمي‌كنند و تخفيف براي او وجود دارد.

وي يادآور شد: كساني كه با قوانين و فقه اسلامي در حد يك رساله عمليه آشنا باشند مي‌دانند اين اختلافات در همه جا وجود دارد كه البته اختصاصي هم به فقه اهل بيت ندارد بلكه در تمامي مذاهب اختلاف احكام ميان مرد و زن وجود دارد.

* كسي كه شهادت مردان را علم‌آور مي‌داند دچار خلط در مباحث فقهي شده است

طبسي در خصوص مطلب روزنامه قانون عنوان كرد: مسئولان روزنامه قانون با زدن اين تيتر مي‌داند اين گونه نيست كه شهادت زنان، به تنهايي قابل قبول نباشد؛ در كتاب فقهي ما بحث شهادات وجود دارد، به تفصيل مي‌گويند برخي از موارد حقوقي با شهادت 4 مرد ثابت مي‌شود مانند: زنا، لواط. بعضي ديگر فقط دو شاهد مرد لازم است و كمتر از آن كفايت نمي‌كند مانند قتل، شرب خمر، حد سرقت، ارتداد، برخي از موارد نيز وجود دارد كه شهادت زنان به تنهايي كفايت مي‌كند از جمله قضيه ولادت، اينكه بچه از كدام مادر است، مسئله محرميت رضاعي و استهلال(غير از رؤيت هلال) نيازي نيست مرد ورود پيدا كند. اما در بعضي از موارد، شهادت زنان به شهادت مردان، ضميمه مي‌شود.

وي درباره نظر كارشناس حقوقي كه در اين روزنامه صبح‌گاهي به اظهار نظر پرداخته است، تصريح كرد: كسي كه مي‌گويد شهادت مرد در قاضي علم ايجاد مي‌كند اما شهادت زن علم ايجاد نمي‌كند دچار خلط در مباحث فقهي شده است چرا كه اگر شهود شهادت بدهند قاضي موظف است به همان حكم ‌كند حتي اگر علم آور نباشد.

*اختلاف احكام مردان و زنان، سلامت قانون را تضمين مي‌كند

پژوهشگر حوزه علميه قم با بيان اينكه شهادت كودك يا نوجوان نابغه در كدام دادگاه جهان مورد پذيرش قرار مي‌گيرد آيا اين هم مصداق تبعيض است هرچند كه هوش اين كودك از چندين خانم و آقا بالاتر باشد،‌خاطرنشان كرد: كسي كه بيان مي‌كند شهادت مرد براي قاضي علم‌آور است اما شهادت زنان علم‌آور نيست اصلاً با اوليات فقه آشنا نيست؛ حاكم شرع به سه طريق مي‌تواند حكم كند. علم خودش، شهادت يا اقرار. توصيه‌ ما به اين دسته افراد آن است كه اگر در اين زمينه تخصص دارند ابتدا مطالعه داشته و بعد سخن بگويند و گر نه در مباحث فقهي اظهارنظر نكنند تا سخنان آنها دستاويزي براي دشمنان قرار نگيرد.

طبسي با انتقاد از طرح موضوع شهادت يك بانوي دندانپزشك در مقايسه با يك مرد كارگر، در روزنامه قانون گفت: ذكر اين مقايسه مصداق تبعيض است و در واقع نگارنده مي‌خواهد بيان كند اين زن از آن مرد بالاتر است از اين رو با اين مقايسه، آن مرد كارگر را تحقير كرده است.

وي يادآور شد: اين مسائل اختلافي و يا به قولي تبعيضي در تمام جهان وجود دارد اما حقيقت آن است كه اين مسائل، تبعيض نيست بلكه به صلاح جامعه بوده و سلامت قانون، چنين مسائلي را ايجاب مي‌كند؛ در كدام يك از كشورها فرمانده جنگ را يك خانم انتخاب مي‌كنند؟ در كجاي جهان پست‌هاي كليدي را به زنان در هر سطحي كه باشند واگذار مي‌كنند؟ پس آيا اين نيز تبعيض است؟! بنابراين بايد گفت يك سري از امور است كه اگر آن را به زنان محول كنيم ظلم در حق آنهاست و تحمل زنان در آن حد نيست البته شايد بعضي از زنان توانايي انجام كارهاي سخت را داشته باشند اما اين بعضي استثناء بوده و كليت ندارند.

* اطلاعي از اين علماي نوانديش در حوزه‌هاي علميه وجود ندارد

استاد خارج فقه حوزه علميه قم عنوان كرد: اكنون ما به آرامش نياز داريم، كشوري كه اكثريت قريب به اتفاق آن مسلمان هستند و به قوانين اسلام احترام مي‌گذارند نبايد اين جوسازي‌ها طوري شود كه با درج مطالبي از اين قبيل، به قوانين اسلام دهن كجي شود و كساني از اين مبحث سوء استفاده كنند كه از اسلام ضربه خورده‌، كينه‌اي نسبت به اسلام در دل دارند يا در اثر جهالت دست به دشمني با اسلام مي‌زنند.

وي تصريح كرد: بنده از كساني كه چنين مصاحبه‌هايي را انجام مي‌دهند تقاضا دارم كه با اين حرف‌ها، اسباب سوء استفاده جاهلان يا كساني كه سيلي خورده‌ اسلام و با مواجب بگيران هجمه عليه اسلام هستند را فراهم نكنند.

طبسي در خصوص بخشي از اين مصاحبه مبني بر اينكه «به گفته بسياري از علماي نوانديش، دادن شهادت جزو احكام ارشادي است كه به مقتضاي زمان و مكان مي‌تواند دستخوش تغيير و تحول قرار گيرد» گفت: اگر اين احكام ارشادي باشد و نه مولوي و اگر اين «بسياري» هم، افرادي هستند كه مورد اعتبار جامعه و حوزه‌ها باشند بيايند نظر خود را بيان كنند اما امروز جامعه اسلامي ايران تابع حوزه‌هاي مقدس علميه است و در حال حاضر مراجع و علما نيز تابع فقه جواهري هستند، همان فقهي كه حضرت امام(ره) بر آن تأكيد داشته‌اند و ما اطلاعي از اين علماي نوانديش نداريم و اگر چنين علمايي وجود داشته باشند اين حقوقدان‌ها مي‌توانند به آنها رجوع كرده و جامعه را به حال خود رها كنند!

وي افزود: از اين افراد خواهشمنديم در اين مباحث تخصصي يا عالمانه، محطاطانه و با در نظر گرفتن تقواي الهي ورود پيدا كنند و يا اينكه بهتر است امر را به اهل خودش واگذارند.

انتهاي پيام/ك

يکشنبه 1 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن