تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز دژ محكم خداوند رحمان و وسيله راندن شيطان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805032187




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پاي چشمه نفتي به استانداري كشيده شد/ اينجا طلاي سياه خوشبختي نمي آورد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: پاي چشمه نفتي به استانداري كشيده شد/ اينجا طلاي سياه خوشبختي نمي آورد
خرم آباد - خبرگزاري مهر: ماجراي چشمه نفتي روستاهاي سراب رجب و تنگ فني، ماجراي نزديك به 50 سال همنشيني با طلاي سياه است، طلايي كه در براي مردم منطقه هيچ گاه خوشبختي به همراه نياورد.

به گزارش خبرنگار مهر، دو سال پيش حوالي خرداد ماه راهي روستاي شهداي تنگ فني و سراب رجب شديم، روستاهايي كه بيش از سه دهه است زندگي شان بوي نفت مي دهد، آب آشاميدني و كشاورزي، محصولات كشاورزي و حتي دامداري شان هم با نفت عجين شده تا مرغابي هاي سفيد روستا فراموش كنند روزي سفيد بوده اند.

روايت آب نفتي اين روستاها كه در حاشيه استراتژيك ترين تلمبه خانه نفت كشور شكل گرفته اند به دوران جنگ تحميلي برمي گردد؛ زمانيكه تلمبه خانه تنگ فني به عنوان گلوگاه انتقال نفت كشور به صورت مستمر و روزانه مورد حملات هوايي قرار مي گرفت.

اين وضعيت موجب شده بر اثر بمبارانهاي متعدد نفتي كه از اين مسير منتقل مي شده به سفره هاي آب زيرزميني راه پيدا كند و اگر در منطقه چند متري را براي رسيدن به آب حفاري كنيم شاهد خواهيم بود كه بخش عمده اي از سفره هاي زيرزميني آلوده شده و نتيجه تلاشها تنها رسيدن به نفت به جاي آب است.

سابقه آلودگي نفتي چشمه روستا به سال 42 برمي گردد

البته برخي مستندات نشان مي دهد كه پيش از آن نيز گزارشهايي از آلودگي چشمه آب اين روستاها به مسئولان وقت ارائه شده است به طوريكه قديمي ترين مستندات در اين زمينه از ارائه شكايتي در سال 42 به مسئولان حكايت دارد تا روايت اين مشكل به نزديك 50 سال پيش بازگردد.

اين وضعيت كه سالهاي سال مردم منطقه را درگير كرده بود در خبرگزاري مهر و به دنبال آن در ديگر رسانه ها منكعس شد كه به دنبال پيگيريهاي صورت گرفته اقدامات خوبي نيز در اين زمينه صورت گرفت.

احداث تصفيه خانه بر روي چشمه آب روستا براي تامين آب كشاورزي و دامداري، اجراي خط انتقال آب دو اينچ به روستاهاي ياد شده، انجام كار آبرساني به وسيله تانكر به اهالي روستاها اقداماتي بوده كه از سوي دستگاههاي مرتبط انجام شده است.

با اين حال همچنان اهالي روستاهاي سراب رجب و تنگ فني به دليل افت فشار و قطعي يك روز درميان آب با مشكلاتي براي تامين آب خود مواجه هستند كه در اين راستا جلسه اي به همت هوشنگ بازوند استاندار لرستان براي بررسي مشكل و چاره انديشي در اين زمينه شامگاه شنبه برگزار شد.

نفت به منابع آب زيرزميني منطقه نفوذ كرده است

فرماندار پلدختر در اين جلسه در سخناني با اشاره به مشكل آب روستاهاي شهداي تنگ فني و سراب رجب اظهار داشت: مشكل آلودگي نفتي آب اين روستاها مربوط به گذشته ها و به ويژه دوران جنگ تحميلي است.

فريدون رشيدي با بيان اينكه در جريان بمباران تلمبه خانه تنگ فني در زمان جنگ تحميلي نفت به منابع آب زيرزميني و چشمه هاي اين روستاها سرايت كرده است، عنوان كرد: در طول سالهاي گذشته پيگيريهاي فراواني براي رفع مشكل صورت گرفته است.

وي با بيان اينكه آب چشمه اين دو روستا به دليل آلودگي نفتي قابل استفاده براي شرب، كشاورزي و حتي دامداري نيست، افزود: در طول يكسال و نيم گذشته پيگيريهاي زيادي براي رفع مشكل اين روستاها از سوي دستگاهها مرتبط از جمله شركت نفت، آبفار و شركت آب منطقه اي انجام شده است.

رشيدي با بيان اينكه سوابق مربوط به آلودگي نفتي چشمه آب اين روستاها به سال 42 بر مي گردد، افزود: اين آلودگي در زمان جنگ تحميلي به دليل بميارانهاي متعدد تشديد شده است.

تصفيه خانه بر روي چشمه آب روستا احداث شد

وي با بيان اينكه بر اثر حملات هوايي به اين تلمبه خانه نفت به منابع آب زيرزميني و خاك منطقه نفوذ پيدا كرده است، افزود: در جلسه اي كه يكسال و نيم پيش در اين زمينه در فرمانداري پلدختر داشتيم مقرر شد شركت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه لرستان نسبت به احداث تصفيه خانه بر روي چشمه آب روستاي سراب رجب اقدام كند كه اين كار انجام شده و در حال حاضر آب تصفيه شده در بخش كشاورزي مورد استفاده قرار مي گيرد.

فرماندار پلدختر با بيان اينكه علي رغم احداث تصفيه خانه آب اين چشمه همچنان قابل شرب نيست، افزود: براي احداث اين تصفيه خانه اعتباري بالغ بر يك ميليارد و 100 ميليون تومان هزينه شده است.

رشيدي عنوان كرد: با فعاليت اين تصفيه خانه در هر ثانيه پنج ليتر آب براي استفاده در بخش كشاورزي تحويل مردم روستايي مي شود.

مشكل آب شرب منطقه همچنان باقيست

وي با بيان اينكه علي رغم احداث تصفيه خانه مشكل كمبود آب شرب در منطقه به قوت خود باقيست، ادامه داد: در جلسه يكسال و نيم پيش همچنين براي تامين آب شرب مردم مقرر شد با مطالعه شركت آب و فاضلاب روستايي نسبت به حفر چاه با تامين هزينه از سوي شركت نفت اقدام لازم به عمل آيد.

فرماندار پلدختر با بيان اينكه براي حفر چاه و آبرساني به روستاهاي منطقه يك ميليارد تومان اعتبار نياز است، افزود: اين در حاليست كه شركت نفت معتقد است با هزينه يك ميليارد تومان براي احداث تصفيه خانه مسئولان امر در مركز براي تامين يك ميليارد تومان اعتبار ديگر براي آبرساني به پروژه همكاري و مساعدت لازم را نخواهند داشت.

رشيدي با بيان اينكه در حال حاضر دو روستاي سراب رجب و تنگ فني از آب شرب سالم برخوردار هستند، ادامه داد: با اين حال به دليل فشار پايين آب كار آبرساني به اين روستاها با تانكر انجام مي شود كه همين امر مشكلاتي را براي مردم به همراه داشته است.

وي با اشاره به تامين آب اين روستاها به صورت رايگان به وسيله تانكر افزود: در فصل تابستان مشكل آب در منطقه تشديد مي شود كه اميدواريم با حفر چاه و آبرساني به اين روستاها مشكل به طور كامل حل شود.

تعداد تانكرهاي آبرساني به روستا افزايش يابد

فرماندار پلدختر با بيان اينكه شركت نفت بايد اهتمام بيشتري براي آبرساني به اين روستاها داشته باشد، عنوان كرد: در حال حاضر آب روستاي سراب رجب با 120 خانوار به وسيله چهار تانكر تامين مي شود كه در صورت افزايش تعداد تانكرهاي آبرساني به 6 تانكر مشكل به صورت كوتاه مدت حل مي شود.

رشيدي همچنين خواستار افزايش تعداد تانكرهاي آبرساني به روستاي شهداي تنگ فني به سه تانكر شد و بيان داشت: همچنين براي تامين آب بلندمدت منطقه مطالعاتي براي حفر چاه در نزديكي روستاي وليعصر انجام شده است كه در صورت تامين اعتبار آبفار لرستان آمادگي حفر دو حلقه چاه به منظور تامين آب مورد نياز اين روستاها را دارد.

تلمبه خانه تنگ فني در زمان جنگ 52 بار بمباران شد

مدير عامل شركت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه لرستان نيز در اين جلسه با بيان اينكه مشكل آلودگي آب اين روستاها حتي قبل از انقلاب اسلامي نيز گزارش شده است، عنوان كرد: تلمبه خانه تنگ فني به عنوان گلوگاه انتقال نفت كشور در طول جنگ تحميلي 52 بار بمباران شده و در جريان اين حملات 18 نفر از كاركنان تلمبه خانه و مردم منطقه نيز شهيد شده اند.

كلانتر با بيان اينكه در جريان اين حملات نفت زيادي وارد زمين و آب منطقه شده است، عنوان كرد: در راستاي رفع مشكل آب منطقه لوله كشي آب دو اينچ به روستاي سراب فني و تنگ رجب صورت گرفته است.

وي با بيان اينكه در زمان افت فشار آب روستاها، كار آبرساني از طريق تانكر صورت مي گيرد، عنوان كرد: همچنين به منظور تامين آب كشاورزي روستائيان با صرف يك ميليارد تومان اعتبار بر روي چشمه روستا تصفيه خانه نصب شده است.

زحمات شركت نفت در آبرساني به منطقه ناديده گرفته نشود

كلانتر با بيان اينكه در حال حاضر آب اين چشمه براي دامداري و كشاورزي استفاده مي شود، عنوان كرد: اين در حاليست كه وضعيت آلودگي آب روستاي تنگ فني به اندازه روستاي سراب رجب نيست.

وي با تاكيد بر اينكه نبايد زحمات شركت نفت در آبرساني به منطقه و رفع مشكل روستائيان ناديده گرفته شود، ادامه داد: در صورتيكه نياز به افزايش تعداد تانكرها براي آبرساني به منطقه باشد بايد براي تامين تانكر و آب مسئولان امر به كمك شركت نفت بيايند.

مدير عامل شركت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه لرستان با بيان اينكه در حال حاضر آب مورد نياز روستاها از منطقه "افرينه" تامين مي شود، عنوان كرد: براي تامين آب از شهر پلدختر و تامين بخشي از هزينه خريد آب و انتقال با تانكر بايد دستگاههاي مرتبط از جمله آب و فاضلاب روستايي به كمك ما بيايند.

كلانتر عنوان كرد: براي تامين اعتبار يك ميليارد توماني حفر چاه و اجراي خطوط انتقال به منظور رفع مشكل بلندمدت آب اين روستاها بايد رايزني با تهران و شركت خطوط لوله و مخابرات نفت ايران صورت گيرد.

پيگيري استاندار براي رفع مشكل آب شرب روستائيان

استاندار لرستان نيز در اين جلسه با بيان اينكه مشكل آلودگي آب روستاهاي سراب رجب و تنگ فني مربوط به حداقل 30 سال گذشته است، عنوان كرد: بايد در اطلاع رساني هاي صورت گرفته در اين زمينه واقعيات به طور كامل مطرح شود.

هوشنگ بازوند با بيان اينكه براي تامين بخشي از اعتبار مورد آبرساني به روستاها استانداري از محل اعتبارات ستاد حوادث مقداري كمك خواهد كرد، عنوان كرد: براي تامين آب مورد نياز اين روستاها در كوتاه مدت هماهنگي لازم با شركت آب و فاضلاب شهري استان صورت خواهد گرفت تا آب مورد نياز روستائيان از شهر پلدختر تامين شود.

وي عنوان كرد: با توجه به نقش تاسيسات نفت در آلودگي منابع آب منطقه بايد از سوي شركت نفت كمك لازم براي آبرساني به روستاهاي ياد شده صورت گيرد.

بازوند همچنين به مسئولان شركت نفت تكليف كرد تا با افزايش تعداد تانكرهاي آبرسان به اين روستاها، تعداد اين تانكرها را در روستاي سراب رجب به 6 تانكر و در روستاي شهداي تنگ فني به سه تانكر برسانند.

وي عنوان كرد: همچنين براي تامين اعتبار آبرساني پايدار به اين دو روستا ديداري با مسئولان شركت خطوط لوله و مخابرات نفت ايران خواهيم داشت تا بتوانيم يك ميليارد تومان مورد نياز براي انجام اين كار را تامين كنيم.

كد خبر: 2200320

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۱۰/۱ - ۰۶:۴۶

يکشنبه 1 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن