تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):اين (امام جواد(علیه الاسلام))مولودى است كه پر بركت ‏تر از او براى شيعه ما به دنيا ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804358114




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جدال عشق و عقل از نيستان و ديگرستان


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: جدال عشق و عقل از نيستان و ديگرستان
كتاب نيستان، داستان‌هاي دهه هفتاد "سيد مهدي‌شجاعي" را در قالب كتابي با عنوان "از نيستان و... ديگرستان" منتشر كرد.


به گزارش حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران؛ داستان‌هاي "از نيستان و... ديگرستان" از اين حيث براي مخاطبان قابل توجه به شمار مي‌روند كه حاصل عزم نويسنده در بيان نقد تند و گزنده از انحرافات اخلاقي جامعه پيرامونش ‌است. جامعه‌اي كه - پس از هشت سال جنگ و در بحبوحه دوران سازندگي- با وادادگي فرهنگي و بي‌توجهي به توسعه همه جانبه آن و توجه به زير‌ساخت‌هاي متناسب با آن، در كنار توسعه و بها دادن به اقتصاد؛ در حال شكل گرفتن بود.

اين مجموعه داستان با وجود اين‌كه تنها 14 داستان از آثار شجاعي در اين دهه را شامل مي‌شود، اما در ميان خود داستان‌هايي مانند «پارك دانشجو» را ارائه كرده است كه در سال‌هاي نخست تأليف خود در مجله نيستان به شكايت و دادگاه مطبوعات انجاميد.

اين داستان زباني تند و تيز و در عين حال تلخ و گزنده دارد و روايتي خطي از زندگي دختر دانشجويي در دانشگاه آزاد است كه براي امرار معاش، دست به تن‌فروشي در خيابان مي‌زند و با قرار گرفتن بر سر راه اتومبيل‌هاي مسافر‌كش خودش را به آنها عرضه مي‌كند. سوژه بهت‌آور و حيرت‌انگيز در كنار توصيفات دقيق و در عين حال جذاب و به دور از تجاوز به حريم و خطوط قرمز شرعي در اين داستان؛ روايتي گزنده از ريشه‌دواندن تفكر همه‌چيز‌پنداري ماديات در زندگي بشري را پيش چشم مخاطبش ترسيم مي‌كند؛ روايتي كه جستجوي مخاطب براي كشف آن و يا مواجهه با آن نيز به سادگي قابل تحقق است.

ويژگي داستان‌هاي شجاعي در اين دهه و اين كتاب خلق زباني ساده و سر راست و در عين حال صريح و تيز و رك است كه نويسنده سعي دارد با بهره‌مندي از آن، مخاطبش را مستقيماً و در همان لايه نخست داستاني‌اش به سراغ موضوعي ببرد كه او و جامعه‌اش را مبتلي به آن مي‌داند.

شجاعي در اين نثر نه اهل استعاره است و نه در پشت پرده و لفافه حرف زدن. در عين حال كه حريم‌هاي شرعي را مي‌شناسد، ابايي از تجاوز به حريم‌هاي اجتماعي تعريف شده و زير سئوال بردن آن ندارد و اتفاقاً بستر اصلي داستان‌نويسي‌اش در اين دهه را بر همين ساختار بنيان كرده است.

اين نگاه البته در برخي ديگر از داستان‌هاي اين مجموعه به بازگويي نويسنده از ايده‌آل‌هايش و تلاش براي كم‌رنگ نشدن آنها در زير اين انتقادات منتهي شده است. در داستان‌هايي همچون سانتاماريا، شكيبا و ماه‌جبين نويسنده تلاش كرده است تا نياز و تمناي وجودي خودش از حقيقتي كه گمشده در جامعه‌اش مي‌بيند را در قالب بازخواني و بازگويي آن حقيقت با زباني لطيف و شاعرانه و در عين حال صريح بيان كند. اوج اين ماجرا را مي‌شود در داستان سانتاماريا و نوع پاسخ‌هاي دريافتي راوي از شخصيت سانتاماريا جستجو كرد كه طي آن، عشق به معني واقعي كلمه براي راوي و در حقيقت مخاطب از زبان سانتاماريا كه وجهي آسماني به خود گرفته است معنا مي‌شود.

فضاهاي عاشقانه در اين مجموعه نيز به دليل شكل قلم نويسنده در اين سال‌ها، هيجاني ‌و پرشتاب ساختار گرفته است و در نتيجه شكل و سبك تازه‌‌اي به بيان عاشقانه و نرم شجاعي در داستان‌نويسي داده است؛ كه ويژگي بارز آن خلق تناسبي رئال ميان حس عاشقانه و نگاه عاقلانه در روايت‌هاي داستاني اوست.

مجموعه داستان «از نيستان و... ديگرستان» در 140 صفحه و با قيمت 9000 تومان منتشر شده است.

انتهاي پيام/ اس

يکشنبه 1 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن