تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 1 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1807445597




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

يلدا تولد دوباره‌ي خورشيد و برطرف كردن كدورت‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: يلدا تولد دوباره‌ي خورشيد و برطرف كردن كدورت‌ها
عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد ايلام گفت: چون فرداي شب يلدا، روشنايي بر ظلمت غالب و روز طولاني مي‌شود، ايرانيان تولد دوباره‌ي خورشيد را كه مظهر روشنايي است جشن مي‌گيرند و از اين فرصت نيز براي برطرف كردن كدورت‌ها بهره مي‌گيرند.

«حبيب‌الله محموديان» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه‌ي ايلام، اظهار كرد: ايرانيان در طول دوران مختلف تاريخي، با تفكر و تدبر و انديشه‌ي خود توانسته است نقش عمده‌اي در تحولات تمدني و فرهنگي منطقه ايفا كند.

وي ادامه داد: فرهنگ و تمدني كه داراي ارزش‌ها وهنجارهاي متعالي انساني بوده است و مردمان اين سرزمين در دوران مختلف تلاش كرده‌اند تا در همه‌ي احوال ، نماد هنر و تمدن براي ساكنان نجد ايران و تمدن‌هاي هم‌جوار باشند.

محموديان تصريح كرد: بيشتر جشن‌ها و آئين‌هاي ايرانيان در طول دوره‌هاي مختلف، نماد وحدت، همدلي، شادابي، عطوفت و مهرباني بوده است و ايرانيان در دوره‌ي اسلامي نيز با پذيرش اسلام بزرگترين خدمات را به علم، هنر، فرهنگ و تمدن اسلامي ارائه كرده‌اند.

مديرگروه باستان‌شناسي دانشگاه آزاد ايلام گفت: علماء، دانشمندان وهنرمندان ايراني در قرون اوليه‌ي اسلامي سهم بزرگي در غناي فرهنگ و تمدن اسلامي داشته‌اند. اطباء، رياضيدانان، مورخان، علماي علوم فيزيك، شيمي، نجوم، هيئت، صنعت‌گران، معماران و هنرمندان از سرزمين ايران بودند كه قدرت وتوان علمي و فرهنگي مسلمانان را ارتقاء بخشيدند. بهره‌گيري ايرانيان از علم نجوم و محاسبات مختلف در رابطه با صور فلكي، آئين‌ها و جشن‌هاي مرتبط با فصول و تغييرات و تحولات در پديده‌هاي منظم كيهاني با توجه به موقعيت‌ها و شرايط خاص مكاني، نشانه‌ي تفكر و تدبر عنصر ايراني در تحولات علمي و فرهنگي است. ايرانيان در هر عصر و زماني از اعياد و آئين‌هاي رايج در سرزمين بزرگ و متمدن ايران، براي اشاعه‌ي ارزش‌ها و هنجارهاي انساني بهره‌ جسته‌اند.

وي تصريح كرد: يلدا از جمله آئين‌هاي ملي ايرانيان است كه در موقعيت خاص زماني و در پايان آخرين روز از فصل پاييز و نخستين روز از فصل زمستان برگزار مي‌شود. در دوران كهن، شب مظهر تاريكي و تباهي و وحشت بوده و اغلب سعي مي‌كردند كه شب هنگام با افروختن آتش و افزودن نور، خانه روشن باشد. تا پليدي و تباهي در آن راه نيابد. شب يلدا طولاني‌ترين شب‌هاست.

محموديان گفت: چون فرداي اين شب روشنايي بر ظلمت غالب و روز طولاني مي‌شود، ايرانيان تولد دوباره‌ي خورشيد را كه مظهر روشنايي است جشن مي‌گيرند و اين مراسم تبديل به شب‌نشيني فاميل و بستگان و برطرف كردن كدورت‌ها مي‌شود كه در دنياي سرسام گرفته‌ي امروز از نيازهاي زندگي اجتماعي است.

وي يكي از سنن قديمي ايران زمين را آئين مهر نام برد و گفت: پادشاهان در روز اول دي‌ماه هر سال براي دور نشدن از مردم و بيان اين‌كه از مردم خود جدا نيستند از تاج و تخت حكمراني خود جدا مي‌شدند و تمام آن شب و روز را در ميان مردم مي‌گذراندند.

محموديان با بيان اينكه ايلاميان نيز از قديم‌الايام اين شب را كه همراه با بركت، تندرستي، فراواني، شادكامي و صله‌رحم است بزرگ داشته‌اند، خاطر نشان كرد: مهم‌ترين پيامد اجتماعي شب يلدا دورهم‌نشيني و به‌جا آوردن صله‌رحم و احترام به بزرگترهاي خانواده است.

وي گفت: استان ايلام از دوران گذشته تا حالا شب يلدا را با متل‌گويي و داستان‌خواني رستم و سهراب و به‌خصوص شاهنامه‌خواني به زبان كردي سپري كرده‌اند اين شب‌نشيني همراه با خوردن ميوه‌هاي خارج از فصل و آجيل‌هاي محلي هم‌چون«گردو، بادام و قيصي»، «گندم شير»، «عصاره خرما و كنجد» و «حلواي خرما و كشك سائيده» است.

مدرس دانشگاه آزاد اسلامي ايلام خاطرنشان كرد: پيام يلدا اين است كه با تحمل سختي‌ها به سرمنزل مقصود و روشنايي مي‌رسيد.

انتهاي پيام

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن