واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: نقد جامعه مرد سالار در دوران قاجار در نقاشيهاي طوسي طهراني
مرسده طوسي طهراني ۱۷ اثر اكريليك روي بوم را عرضه كرده كه در آنها مردمانى از عصر قاجاريه را در تقابلهاى فرهنگى و حتى پندارهاى امروزى جستجو و مورد مطالعه قرار داده است. نقد جامعه مرد سالار در دوران قاجار در نقاشيهاي طوسي طهراني
ايلنا: نمايشگاه نقاشيهاي مرسده طوسي طهراني با عنوان «قاجاريته» عصر جمعه ٢٩ آذر ماه در گالري شكوه افتتاح شد.
به گزارش ايلنا، مرسده طوسي طهراني در اين نمايشگاه ۱۷ اثر اكريليك بر روي بوم را عرضه كرده كه در آنها مردمانى از عصر قاجاريه را در تقابل هاى فرهنگى و حتى پندارهاى امروزى جستجو و مورد مطالعه قرار داده است.
او در آثار نمايشگاه «قاجاريته» واقعيت زنان را نشان داده است. باتوجه به اين موضوع او زنان را زيبا، مستحكم و با قابليتهاي زيادي بر روي بوم نقش كرده است، طوسي طهراني معتقد است اگر زنان نباشند مردان نميتوانند به جايگاههاي مختلف دست يابند. او زنان را زير مجموعه تمام جنگها و رويدادهاي تاريخ ميداند. هنرمند در اين نمايشگاه تمامي آثارش را فقط با ديد زنانه تصوير نكرده و در اين آثار به نوعي خشونت مردان، تحكم و قدرت نمايي آنها را نيز نشان داده است.
طوسي طهراني در مورد شباهتهاي نقاشيهاي تازهاش با آثار قبلياش گفت: آثار اين مجموعه از نظر تم رنگي شبيه به آثار پاپ آبسترك مجموعه قبليام با عنوان «شكر» ميباشد. من در تابلوهايم از رنگهاي تخت، تند و شارپ استفاده ميكنم تا با اتكا بر اين رنگها احساساتم را بر روي بوم به تصوير كشم. در آثار قبليام از كلاژ استفاده كردهام اما در اين آثار با آنكه كلاژ نشده اما حس آن را به بيننده منتقل ميكند.
او در مورد انتخاب عنوان «قاجاريته» براي آثار تازهاش در اين نمايشگاه گفت: «من در اين آثار به دنبال تشابهي جايگزين ميان شرايط فعلي معاصر و دوران قاجار هستم، كه در نقاشيهايم به پارادوكسي مشترك ميان اين دو دوره دست يافتم. «قاجاريته» در واقع تلفيقي از قاجاريه و مدرنيته است. «يته» واژه سبكشناسي است و كسي تا به حال از اين عنوان براي آثارش استفاده نكرده است من در اين نمايشگاه با توجه به مطالعه كتابهاي جعفر شهري در رابطه با طهران قديم، بخاطر تشابهات دوران مدرن و قاجار اين عنوان را انتخاب كردم.
طوسي طهراني در بعضي از اين آثار بر روي اعضاي بدن فيگورها تاكيد كرده است و پرداخت بيشتري بر روي آن انجام داده است، او در اين رابطه گفت: فكر ميكنم وقتي ميخواهيم راجع به انسانها صحبت كنيم بايد آنها را با جزييات بيشتري بر روي بوم نشان دهيم و براي مثال اگر ميخواهيم راجع به زن ايراني حرفي بزنيم و مسائلي را عنوان كنيم بايد چهرهاش را هر چقدر بزرگ يا كوچك نشان دهيم تا احساسمان را بيان كنيم.
نقاشيهاي اين هنرمند جوان در كادرهايي مربعي يا مستطيل شكل اتفاق ميافتند و بنظر او اين سوژهها را از پشت دوربين نگاه كرده است و يا با اين كار مخاطب را وادار كرده است تا به آبجكت اصلي آثارش توجه ويژهاي كنند و بر روي كاراكترها كه بيشتر در وسط تابلو به چشم ميخورند نگاه كنند، او در اين مورد گفت: اين كادرها و مكعبها در آثارم پرسپكتيوهاي متافيزيكي هستند كه اولين بار آنها را در خواب ديدهام و سعي كردهام در اين آثار افراد قاجاري را درون اين فضاها قرار دهم.
او اضافه كرد: از ابتداي آنكه نقاشي را شروع كردم خارج از آنكه بر روي علم پرسپكتيو شناخت و دانشي داشته باشم، علاقه زيادي به آن داشتم و در نقاشيهايم مكعب، مخروط و هرم ميكشيدم، دوست دارم با اين اشكال در آثارم بازي كنم. در آثار اين نمايشگاه هم فضاهاي متافيزيكي را كه پرسپكتيوي نو دارند را به نمايش گذاشتهام.
تابلوهاي او مانند صحنه نمايش ميمانند، گويي هنرمند در اين آثار روايتگري ميكند و قسمتي از داستانهاي مختلف كه در ذهن داشته را در قالب اين نقاشيها عرضه كرده است.
در بيشتر آثارش رنگ فيروزهاي بر رنگهاي ديگر غالب است، او معتقد است چون بهترين نوع فيروزه در ايران است، رنگ فيروزهاي نماد ايران است، به همين دليل در آثارش بيشتر از اين رنگ بهره گرفته است.
نقاشيهاي وي بيشتر ذهني هستند، او اين كاراكترها را يا بصورت انتزاعي و يا از كتابهاي كميابي پيدا كرده است و بر روي بوم تصوير كرده و در بعضي با نرم افزار فتوشاپ بر روي آنها كار كرده است.
زمينه بيشتر آثار او بافت دارند. او در بعضي از آثارش در حاشيه كار از خط بهره گرفته است و در بعضي، خط را بصورت بافتهايي برجسته در سرتاسر كار مهر كرده است.
مرسده طوسى طهراني متولد ۱۳۶۲ تهران است، او كارشناسى نقاشى از دانشگاه سوره تهران دارد و دانشجوي كارشناسي ارشد نقاشي از دانشكده هنرهاي زيبا، دانشگاه تهران است. طوسي طهراني ارائه حرفه اى آثارش را از سال ١٣٨۴ با دوسالانه نقاشى دامون فر آغاز كرده است؛ او در اين سالها با عضويت در انجمن نقاشان ايران در نمايشگاههاى متعددى حضور يافته است.
آثار طوسى تا چهارم دى ماه در گالرى شكوه واقع در فرمانيه، بلواراندزرگو، خ سليمى شمالى، كوچه امير نورى، شماره ١٩ در معرض تماشا قرار دارد و علاقمندان ميتوانند همه روزه از ساعت ۱۶ الي ۲۰ از اين آثار ديدن نمايند.
شنبه 30 آذر 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايلنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]