تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عاقل‏ترين مردم كسى است كه در امور زندگيش بهتر برنامه‏ريزى كند و در اصلاح آخرتش بيشتر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819860182




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاه شما: شب يلدا؛شب بلند سلامتي


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: نگاه شما: شب يلدا؛شب بلند سلامتي
بخش «نگاه شما» براي ارائه و معرفي «نگاه» مخاطبان «تابناك» به همه موضوعات است. هر مخاطب «تابناك» مي‌تواند با مد نظر قرار دادن شرايط همكاري با اين بخش، «نگاه» خود را بفرستد تا در معرض ديد و داوري ديگر مخاطبان قرار گيرد.
هر ساله شب پيش از شروع اولين روز فصل زمستان كه به نام «شب يلدا» مشهور مي‌باشد براي هر ايراني يك شب به ياد ماندني و پر خاطره مي‌باشد زيرا آداب و رسوم برگزاري جشن شب يلدا ويژه و منحصر بفرد مي‌باشد و شايد اين جشن كه از نادر‌ترين جشنهاي كشورمان و حتي جهان مي‌باشد كه يكي از ويژگي هاي برگزاري آن به نكاتي چون سلامتي مردم بسيار اهميت داده است؛ فكر نمي‌ كنم در مراسم برگزاري شب يلدا در كليه نقاط كشورمان كساني باشند براي سالم ماندن در سال بعد اعتقادي به خوردن ميوه‌هاي چون انار و هندوانه نداشته باشد.

قدامت برگزاري بعضي از جشنهاي كشورمان به چند هزار سال پيش بر مي‌گردد مردم دوران باستان در كشورمان ايران هر ساله چهار جشن مشهور برگزار مي‌ كردند كه هر جشن مخصوص يكي از فصل‌هاي چهارگانه سال بوده كه اولين آن جشن عيد نوروز به مناسبت شروع فصل بهار؛ دومين آن جشن تيرگان به مناسبت آغاز فصل تابستان؛ سومين آن جشن مهرگان كه به مناسبت شروع فصل پاييز و آخرين آن جشن شب يلدا به مناسبت آغاز فصل زمستان بوده است كه برپاي هر جشن در آغاز هر فصل ايرانيان باستان به نوع شادماني و شكرگزاري به درگاه خداوند بوده است كه به مرور زمان برگزار جشنهاي مهرگان و تيرگان در چند دهه اخير كم رنگ و حتي در بعضي از مناطق كشور به بوته فراموشي سپرده شده است.

ولي جشن‌هاي يلدا و نوروز هنوز هم هر ساله در ايران و حتي كشورهاي همسايه با شكوه خاص برگزار مي‌شوند. حال اين سوال مطرح مي‌شود كه جشن يلدا و روز ۳۰ آذر و محصولات سالم؛ طبيعي و ارگانيگ چه ربطي به يكديگر دارند ولي در ابتدا:

يك خاطره

سال ۱۳۵۵ كه نوجوان دوازده ساله بودم و در مزرعه به پدرم در كار كشاورزي كمك مي‌كردم كه يك از روزهاي تابستاني يكي از دوستان پدرم در هنگام برداشت محصولات كشاورزي بنده و پدرم را براي نهار به مزرعه‌اش دعوت كرده بود و ايشان تعدادي طالبي از مغازه خريده و بر سر سفره گذاشته بود باتوجه به اينكه همه طالبي‌ها رسيده بودند ولي هيچكدام طعم شيرين نداشتند كه دوست پدرم با گفتن اين جمله كه «از زماتي كه اين كودهاي شيميايي به بازار آمدند و در كشاورزي استفاده مي‌شوند ديگر از خوردن طالبي و خربزه شيرين محروم شده‌ايم».

شايد شنيدن اين سخنان از يك كشاورز ساده كه سوادي براي خواندن و نوشتن نداشت در آن سال‌ها دور از انتظار باشد ولي ايشان طبق تجربه چند ساله خود به اين نتيجه رسيده بود كه كودهاي شيميايي مي‌تواند در كيفيت؛ مزه و طعم محصول تاثير شديدي داشته باشند لذا پدرم نيز به اين نكته اشاره كرد در سالهاي دهه بيست و سي ودر ايامي كه كشاورزان در هنگام كاشت جاليز از
كودهاي طبيعي (مانند كود حاصل از بقاياي گياهان و پهن حيوانات) استفاده مي‌كردند زماني كه خربزه‌ها جاليز مي‌رسيدند و آمده برداشت مي‌شدند گاهي بعضي از خربزه‌ها در دورن جاليز بعلت شيريني بيش از حد از وسط قارچ مي‌ خوردند حتي ايشان نقل مي‌كرد يك شب كه براي جلوگيري از حمله كراز‌ها به مزرعه جاليز به صحرا رفته تا شب را در كنار جاليز خربزه‌ها سپري كند در
نيمه‌هاي شب كه هوا شروع به سرد شدن مي‌كند ايشان تا صبح با گوش خود صداي ترك خوردن خربزه‌هاي جاليز را مي‌شنيده و حتي ايشان به اين ضرب المثل نيز اشاره كرد كه «خربزه‌ها آنقدر شيرين مي‌شدند كه هنگام بريدن خربزه و چاقو به هم مي‌چسبيدند».

مراسم شب يلدا

يكي از جشن‌ها بسيار كهن و قديمي ما ايرانيان كه در حال حاضر نيز هر ساله توسط مردم در سراسر كشور به طور خاص برگزار مي‌شود جشن «شب يلدا» مي‌باشد كه به خاطر تقارن زماني با «طولاني‌ترين شب سال» و همچنين «شب اولين روز فصل زمستان» يكي جشن مهم و منحصر به فرد چهار گانه ايرانيان مي‌ باشد (از نظر ديگر شايد با سرد‌ترين شب سال نيز تقارن داشته باشد) و
يلدا جشني ايراني است كه هزاران سال عمر دارد اين مراسم هر ساله در اولين شب دي ماه در سراسر كشورايران و در بعضي از كشورهاي جهان برگزار مي‌شود.

كه آيين و مراسم برگزاري اين جشن منحصر بفرد مي‌باشد. در اين شب اعضاي خانواده و اقوام در كنار يكديگر و يا در منزل بزرگان خانواده گرد هم مي‌ آيند و با برگزاري شب‎نشيني اين جشن را گرامي مي‌دارند (مخصوصا «منزل پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها) همچنين آيين شب يلدا يا شب چله، خوردن آجيل مخصوص، هندوانه، انار و شيريني و ميوه‌هاي گوناگون است كه همه آن‌ها جنبه نمادي
دارند و نشانه بركت، تندرستي، فراواني و شادكامي هستند. يكي ديگر از رسم هاي شب يلدا،» فال حافظ گرفتن «و» شاهنامه خواني «است. اگر رسم‌ها و آيين
هاي ديگر يلدا را ميراثي از فرهنگ چند هزار ساله بدانيم، فال حافظ گرفتن در شب يلدا در سده‌هاي اخير به رسم‌هاي اين شب افزوده شده است.

شاهنامه خواني و قصه گويي پدربزرگ و مادربزرگ دور كرسي براي كوچكتر‌ها نيز از آيين هاي يلدا است كه خاطرات شيريني براي بزرگسالي آن‌ها فراهم مي‌آورد.

شب يلدا پاك‌ترين شب سال از زمانهاي خيلي قديم تا كنون طبق آداب و رسوم موجود در كشورمان ايران؛ مردم براي برگزاري مراسم جشن شب يلدا احترام خاصي قائل هستند زيرا مردم
معتقدند اين شب نه تنها بلند‌ترين شب سال بلكه اين شب بايد از نظر مواد خواركي نيز يكي از پاك‌ترين و بهداشتي‌ترين شب سال هم باشد. با توجه به اينكه يكي از اصليترين آيين مراسم برگزاري شب يلدا خوردن تنقلات طبيعي مانند آجيل (يا‌‌ همان ميوه‌هاي خشكبار)؛ شيريني‌هاي طبيعي؛ ميوه‌هاي همچون هندوانه؛ انار؛ سيب؛ پرتقال و غيره مي‌باشد كه همه اين خوراكي ‌ها حتي آجيل از مواد طبيعي تهيه شده‌اند پس شايد بتوان گفت شب يلدا يك شب پاك در ميان ايرانيان مي‌باشد.

پيشنهاداتي به مسئولين و چله نشيان شب يلدا

در نيم قرن اخير كه استفاده از انواع سموم و كودهاي شيميايي در كشاورزي بسيار شايع شده است و شايد استفاده از اين مواد توانسته باشند كه باعث افزايش ميزان توليد محصولات كشاورزي شده باشند ولي آنان چنان بلاي بر سر محيط زيست و طبيعت آورده‌اند كه حتما» عوارض آن تا نسلهاي آينده نيز ماندگار خواهد بود لذا چند سالي است كه موضوع محصولات سالم يكي از بحث هاي جدي جامعه جهاني مي‌باشد و از طرفي ورود مواد غذائي آماده مانند انوع چيپس‌ها؛ ساندويچ‌ها؛ پيتزا؛ پفك‌ها؛ انواع نوشيدني‌هاي گازدار و غيره ... و از همه بد‌تر متاسفانه ورود مهماناني ناخوانده چون مواد يكبار مصرف پلاستيكي به خانواده باعث شده است كه يكي از مهم‌ترين ماموريت اصلي شب يلدا كه‌‌ همان اهداي سلامتي و تندرستي به مردم مي‌باشد را با خطر جدي روبرو مي‌كند لذا موارد ذيل را جهت برگزاري جشن شب يلدا با رويكرد سلامتي و زيست محيطي به مسئولين و هموطنان عزيز پبشنهاد مي‌كنم:

۱-از مسئولين و شوراي عمومي كشور در خواست مي‌گردد با توجه به اينكه در تقويم رسمي كشور عزيزمان ايران روزي به نام «روز محصولات سالم و طبيعي» وجود ندارد لذا پيشنهاد مي‌گردد روز ۳۰ آذر را به نام «روز محصولات سالم و طبيعي» نام گذاري شود.

۲-از مردم نيز در خواست مي‌گردداستفاده از محصولات غذائي و ميوه‌هاي طبيعي و سالم را در شب يلدا را فراموش نكنند.

۳-از هموطنان عزيزم درخواست مي‌شود كه در شب يلدا از خوردن غذاهاي مانند پيتزا و ساندويچ و هل هولهاي همچون انواع چيپس‌ها و پفك‌ها و نوشيدني گازدار كه جزء مواد خواركي ايرانيان قديم نمي‌باشد جدا «خودداري كنند.

۴-ايرانيان در جشن شب يلدا با مراعات نكات زيست محيطي از جمله استفاده نكردند از ظروف پلاستيكي يكبار مصرف و استفاده از ظروف چيني؛ كريستالي و شيشه‌اي كه در كمدي‌هاي دكوري محبوس شده‌اند به سلامتي مردم؛ طبيعت و محيط زيست خود احترام بگذاريم.

۵- بيايد به احترام» پاكي شب يلدا «آن را به پاك‌ترين شب سال در مي‌ان ايرانيان تبديل كنيم.

سخن پاياني

از نكات مهم و ويژه» شب يلدا «مي‌توان احترام گذاشتن به بزرگان؛ صله رحم ؛ خوردن و نوشيدني مواد طبيعي كه به طريقي به سلامتي مردم بر مي‌گردد پس بيايد سلامتي خود و فرزندانمان در اين شب تضمين كنيم. پيشاپيش جشن بزرگ شب يلدا را به هموطنان و دوستان عزيزم در سراسر كشور تبريك مي‌گويم.

فرستنده: حسين عبيري گلپايگاني فعال محيط زيست

* براي آشنايي با شرايط و نحوه همكاري با «نگاه شما» اينجا را كليك كنيد.

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 138]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن