تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804787132




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاه شما: آثار باستاني روستاي خمس در خلخال


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: نگاه شما: آثار باستاني روستاي خمس در خلخال
بخش «نگاه شما» براي ارائه و معرفي «نگاه» مخاطبان «تابناك» به همه موضوعات است. هر مخاطب «تابناك» مي‌تواند با مد نظر قرار دادن شرايط همكاري با اين بخش، «نگاه» خود را بفرستد تا در معرض ديد و داوري ديگر مخاطبان قرار گيرد.
محمد پورعزيري در مطلب ارسالي براي «نگاه شما» نوشته است:

جمعي از اهالي روستاي خمس شهرستان خلخال با تهيه و امضاي نامه اي، از آقاي دكتر نجفي معاون رييس جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي درخواست كردند به وضعيت آثار باستاني روستاي خمس رسيدگي شود ، متن اين نامه كه ممهور به مهر شوراي اسلامي روستاي خمس، دهياري روستاي خمس، هيئت امناي مسجد جامع، هيئت امناي مسجد عليا و حسينيه خلخالي‌هاي مقيم مركز نيز شده است، به شرح زير است:

جناب آقاي دكتر نجفي

معاون محترم رييس جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي

با سلام

احتراما، از گفتار مورخان و زبان شناسان چنين پيداست كه خلخال از زمانهاي بسيار دور و سالها قبل از ميلاد مسيح وجود داشته و با اين نام هم شناسايي مي شده است و نيز از آثار باستاني قبل از اسلام كه در خلخال كشف شده ، مانند كوزه ي سفالي مربوط به دوران قبل از تاريخ كه در سال 1343 كشف شده و يا يك كارد از جنس مفرغ مربوط به هـزاره ي اوّل قبل از ميلاد كه در سال 1353 كشف شده ، حاكي از وجود اين شهر در آن زمان و قدمت و باستاني بودن آن است كه حتي نظامي گنجوي شاعر بزرگ ومعروف قرن ششم در شرفنامه ي خود در بخش لشكر كشي اسكندر مقدوني به ري و خراسان بتاريخ 334 قبل از ميلاد از خلخال نام برده چنين گفته:

ز نـــوزادن آهـــوان ســـــره جهــانده جهان يك يك آهو بــره

جهاندار با صيد و با رود و جـــام همــي كرد منزل به منزل خــرام

چو گل پيچ يك روزه ي ماه نـو به خلخال يك هفته بر شد گـــرو

ز پرگـار آن حلـقه بر گرد ســـر كه خوانندش امروز خلخــــال زر

به گيــلان در آمـد به كردار ابر بدانسان كه در بيشه آيد هـژبر

ما امضا كنندگان اين طومار، جمعي از اهالي روستاي خمس شهرستان خلخال به استحضار مي رسانيم كه شواهد و اظهارات تعدادي از كارشناسان و آگاهان ميراث فرهنگي تاييد مي كند كه به احتمال زياد اين روستا حاوي گنجينه ي ارزشمندي از ميراث باستاني نياكان ماست كه احتمال مي رود مربوط به دوران مفرغ (1500 تا 3500 سال قبل از ميلاد) باشد كه نشانه هاي آن در تپه ها و گورستان هاي باستاني اين روستا شامل تپه باستاني «ارمني كندي» گورستان معروف به «تيكيلي داش» در منطقه «كلكين» و گورستان معروف به «ديا» در منطقه «كامان آيي» هويداست و متاسفانه در طول ساليان طي حفاري هاي غيرمجاز مورد چپاول قرار گرفته است و متاسفانه اخيرا هم به علت كم توجهي مسئولين و متوليان امر، سرعت حفاريهاي غيرقانوني و تخريب و غارت ميراث فرهنگي منطقه شدت بيشتري گرفته است.

فلذا از جنابعالي درخواست داريم ترتيبي اتخاذ گردد تا كارشناسان ميراث فرهنگي به محل اعزام شوند تا ضمن بررسي هاي كارشناسي در صورت تاييد آنان نسبت به ثبت و نگهباني اين آثار ملي و در صورت لزوم احداث «پارك موزه» اقدام شايسته انجام گيرد.

نحوه برخورد با محوطه‌هاي باستاني در ايران

نحوه برخورد با محوطه‌هاي باستاني در ايران

لازم به ذكر است كه طي پيگيري هاي به عمل آمده، آقاي دكتر نجفي پس از مشاهده طومار، موضوع را به يگان حفاظت ميراث فرهنگي و همچنين پژوهشكده باستان شناسي سازمان ميراث فرهنگي ارجاع داده اند و ما مشتاقانه منتظر اقدامات عملي از طرف واحدهاي مذكور هستيم.

ضمن سپاسگزاري صميمانه از اهالي روستاي خمس به جهت حساسيت آنان به مساله آثار باستاني، طي بازديدي كه به همراه يكي از اعضاي شوراي اسلامي روستاي خمس، از مكان هاي مذكور انجام گرفت متاسفانه وسعت حفاري هاي غيرمجاز به اندازه اي است كه باعث تاسف هر بيننده اي مي شود.

همانطور كه در نامه اهالي روستاي خمس نيز ذكر شده نشانه هاي آثار تاريخي، در سه منطقه از روستاي خمس هويداست كه اين نقاط شامل تپه باستاني "ارمني كندي"، گورستان باستاني «ديا» در منطقه «كامان آيي» و گورستان باستاني "كلكين" هستند.

آقاي دكتر عارف اسماعيل نيا از محققين باستان شناسي در مورد منطقه «كلكين» كه «ديكيلي داش» (سنگ افراشته به شكل سر انسان) در آن قرار دارد، مي گويد:

قابل توجه است كه در زبان تركي «ديكيلي داش» به «سنگ افراشته» گفته مي شود و قسمت بزرگي از منطقۀ ديكيلي داش در واقع سنگ افراشته هايي بودند كه در چند سال اخير با كنده شدن زيرشان بوسيلۀ قاچاقچيان آثار باستاني، به زمين افتاده اند.

نحوه برخورد با محوطه‌هاي باستاني در ايران

دكتر اسماعيل نيا در ادامه در مورد مناطق مذكور مي گويد:

منطقۀ ارمني كندي در واقع يك تپۀ استقرار است در حاليكه مناطق «كامان آيي» و «كلكين» مناطق قبور مگاليتيك و كورگانيك با سنگ افراشته هاي ديكيلي داش (الان بصورت افتاده) هستند. داشتن هر دو منطقۀ اسكان و قبور در كنار هم به اين منطقه جذابيت خاص باستانشناسي ميدهد. در ضمن در كنار تعدادي از قبور كنده شده بوسيلۀ قاچاقچيان، تكه سفالهاي اورارتويي هم ديده مي شود.

و در ادامه مي گويد:

در اين منطقه تعدادي از قبور كنده شده، مگاليتيك هستند و تعدادي نيز شكل كورگان را دارند. از تكه سفالهايي كه در سطح ديده مي شوند از دوران مفرغ تا دوران آهن به وفور يافت مي شوند. با در نظر گرفتن اينكه اين منطقه، نزديك به منطقۀ باستاني گيلوان و بين مناطق مارليك و آق اولر قرار دارد لذا احتمال اينكه اين منطقه نيز جايگاهي تاريخي به همانندي آنها يا حتي بيشتر داشته باشد بسيار زياد است.

تصاويري از تكه سفالهايي كه هنگام بازديد محلي به همراه شوراي محترم روستاي خمس در منطقه يافت شده است.

دكتر اسماعيل نيا در خاتمه سخنان خود مي گويد:

اهالي با فرهنگ خمس براي اولين بار در منطقه است كه براي حفاظت از آثار باستاني نياكان خود اقدام كرده اند تا آنها را از تاراج قاچاقچيان نجات دهند، اميد است كه دولت اعتدال به اين فرهنگ دوستي اهالي خمس جواب مثبت داده و با فرستادن متخصصين از ادارۀ ميراث فرهنگي مركز، اين مناطق مهم باستاني را تحت حفاظت قرار داده و پارك-موزه باستان شناسي اعلام كند. واقعيت اين است كه اين حساسيت اهالي با فرهنگ خمس بايد الگويي براي تمام افراد جامعه باشد كه در حفاظت از آثار باستاني ، خود را مسئول احساس كنند، چون ادارۀ ميراث فرهنگي به علت كمبود كارمند نمي تواند در همه جاي خلخال حضور داشته باشد و حفاظت از آثار فرهنگي و همچنين محيط زيست وظيفۀ تك تك اعضاي جامعۀ ماست.

توجه شما را به ديدن تصاويري از اين آثار و زشتي هاي كار قاچاقچيان جلب مي كنيم:

تصاويري از گورستان منطقه كلكين:

تصاويري از گورستان منطقه كامان آيي:

نحوه برخورد با محوطه هاي باستاني مشابه در ساير نقاط دنيا

در ادامه اين گزارش به جا ديدم توجه شما را به ديدن عكس هايي جلب كنم كه به خوبي اهميت و ارزش مكان هاي مشابه را نشان مي دهد و اينكه تا چه اندازه اين مكان ها مي توانند در جذب گردشگر مفيد باشند، تصاويري از وبسايت www.catalhoyuk.com كه كاملا گويا هستند:

و تصاوير ديگري از يك تپه باستاني از وبسايت www.gobeklitepe.info.tr :

سخن آخر و درخواست از سازمانهاي مربوطه

اظهارات تعدادي از مطلعين ميراث فرهنگي تاييد مي كند كه مناطق و روستاهاي مختلف شهرستان خلخال داراي آثار باستاني بسيار ارزشمندي هستند كه متاسفانه در طي ساليان مورد تاراج قرار گرفته اند و اشياي عتيقه ي نواحي باستاني خلخال، در بسياري از موزه هاي ايران و ساير نقاط دنيا به وفور يافت مي شوند، در اين راستا انجام چندين اقدام، بسيار ضروري به نظر مي رسد:

1- شناسايي كامل و دقيق اين مكان ها به طور رسمي و ثبت اين آثار از سوي سازمان ميراث فرهنگي

2- انجام تدابيري در جهت حفاظت از اين آثار به طرق مختلف با همكاري نيروي انتظامي، سپاه و همچنين همكاري اهالي خود مناطق

3- حفاري علمي توسط سازمان ميراث فرهنگي و انتقال اشياي عتيقه به موزه خلخال

4- توسعه ي موزه ي خلخال و تعريف شهرستان خلخال به عنوان شهر گردشگري باستاني

5- انتخاب چندين منطقه ازين مكان ها به جهت احداث پارك هاي باستاني

در پايان لازم است از نظرات ارزشمند و همچنين زحمات تمامي سروران گرامي، آقايان دكتر عارف اسماعيل نيا، بهادر پورعزيزي، مسعود شيرعليپور، ميلاد شيرعليپور ، مجتبي صالحي، اكبر پورصفر ، سيروس پورصفر و همچنين همراهي هاي اعضاي محترم شوراي اسلامي روستاي خمس، دهيار محترم و كليه اهالي روستاي خمس كه هر كدام به نحوي در مراحل تهيه اين گزارش از هيچ كوششي دريغ نكردند سپاسگزاري كنم.

لازم به ذكر است كه اين مطلب با هماهنگي دفتر معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي ، در سايت خلخاليم منعكس ميشود

* براي آشنايي با شرايط و نحوه همكاري با «نگاه شما» اينجا را كليك كنيد.

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن