تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مومن برای مومن برکت و برای کافر، اتمام حجت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805666541




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاه شما:‌حمله كاربران ايراني به مسي؛ چرا؟


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: نگاه شما:‌حمله كاربران ايراني به مسي؛ چرا؟
با پايان يافتن قرعه‌كشي جام جهاني ۲۰۱۴ برزيل و پس از اينكه مشخص شد ‌تيم ملي فوتبال ايران با آرژانتين، نيجريه و بوسني و هرزه‌گوين همگروه است، كام شيرين فوتبال‌دوستان از اين قرعه مناسب، با سرازير شدن سيل بي‌دليل «كامنت»‌هاي سراسر اهانت و هجو به ستاره ارزشمند فوتبال جهان «ليونل مسي» به تلخي گراييد. تجزيه و تحليل اين گروه‌بندي از ديدگاه ورزشي بر عهده كار‌شناسان و اهل فن است؛ اما واكنش بهت آور برخي ‌كاربران ايراني در هجوم به صفحه شخصي اين فوق ستاره فوتبال آرژانتين و جهان از ابعاد متفاوت جامعه‌شناختي و روابط بين‌المللي، به راستي شگفت انگيز است. در برخي ‌اظهار نظرات نيز اگر بگوييم موجب شرمساري ما ايرانيان است، بيراه نگفته‌ايم.

‌ليونل مسي فوق ستاره فوتبال آرژانتين است، بسيار خوب. مسي با احتمال قريب به يقين در برابر فوتبال ما بازي خواهد كرد، اين هم درست. مسي اگر در برابر تيم ما بازي كند، گل هم خواهد زد، اين هم محتمل و درست؛ اما فرستادن نزديك به پنجاه ‌هزار پيام اينترنتي (همان كامنت معروف) كه بسياري نيز زشت، سخيف و توهين آميز است، در كجاي معادلات ورزش فوتبال قرار دارد‌ و بر چه مبنا و منطقي صورت مي‌گيرد؟

اتفاقا ايشان يكي از باشخصيت‌ترين و محترم‌ترين فوتباليست‌هاي امروز جهان است كه شعور ملي حكم مي‌كند ‌در چنين مواقعي اگر قرار است واكنشي از سوي فوتبال‌دوستان ايراني نسبت به ايشان صورت گيرد، فرستادن پيام‌هايي دوستانه و ابراز خوشحالي از همگروه شدن ايران با اين بازيكن ارزشمند جهان است تا درك بالاي ملت ايران را به جهانيان نشان دهيم.

در كدام گوشه‌اي از دنيا چنين واكنش‌هايي نسبت به نام‌آوران عرصه ورزش مي‌شود كه ما ايراني‌ها انجام مي‌دهيم‌ و در ۲۴ ساعت بيش از ۵۰ هزار پيام ارسال مي‌كنيم؟

با اين روند اگر مربيان و سرپرستان و مسؤلان تيم‌هاي معتبر جهاني بر مبناي اين حركات كه به سرعت هم رسانه‌اي مي‌شود، از انجام بازي‌هاي تداركاتي با تيم‌هاي ايراني سر باز زنند آن گاه واكنش ما چه خواهد بود؟

بي‌گمان‌ زمين و زمان را به باد انتقاد مي‌گيريم كه چرا تمايلي به برگزاري ديدارهاي تداركاتي با تيم ملي ما و حتي تيم‌هاي باشگاهي ‌ديده نمي‌شود؛ غافل از آنكه «آنكس كه باد بكارد توفان درو خواهد كرد» در آن روز بايد به اين نكته بينديشيم كه اين واكنشي است نسبت به حركاتي كه خودمان در چنين روزهايي مرتكب شده‌ايم.

بياييم از زاويه‌اي ديگر به موضوع بنگريم: در جام جهاني ۸۸ آلمان، جناب حسين كعبي با ته استوك كفش فوتبال، به صورت ستاره پرتقالي «لوييس فيگو» كوبيد، بدون آنكه اصولا نيازي به چنين حركات خارج از عرف ورزشي در زمين فوتبال باشد. نگاه سرشار از ناباوري و بهت زدگي فيگو نسبت به اين حركت را كه با دوربين‌هاي تلويزيوني شكار شد، هنوز در اذهان باقي است. تنها توجيه اين حركات، بي‌تجربگي، دستپاچگي و ندانم كاري در روبه‌رو شدن با ستاره‌هاي طراز اول جهان و دست و پا گم كردن اعضاي تيم ملي در تورنمنت‌هاي معتبر جهان است و بس.

امروز نيز با اين واكنش‌هاي بي‌دليل و بي‌بديل (!؟) ـ و به راستي بي‌دليل و بي‌بديل ـ از سوي جوانان ايراني (البته برخي از جوانان ايراني) اگر در هنگام ديدار ايران و آرژانتين مربي آرژانتيني اعلام كند كه با انگيزه تأمين امنيت و سلامت ستاره ارزشمندش «ليونل مسي»، در بازي با ايران از اين بازيكن استفاده نخواهد كرد تا در ديدارهاي مهم‌تر آسيب نبيند، آن وقت اين اهانتي بسيار بزرگ‌تر نسبت به همه ايران و ايراني‌ها، نخواهد بود‌؟

بي‌تعارف، جاي هيچ گله و شكايتي هم ندارد، زيرا «خود كرده را تدبير نيست». مسؤليت اين تحقير احتمالي كسي جز اين افرادي نيستند كه در اين روز‌ها با فرستادن پيام‌هايي‌ موجب دلخوري مسي و دوستدارانش شدند. خيلي دلم مي‌خواهد از يكي از همين حضراتي كه پيام‌هاي سخيف و زشت فرستاده‌اند فقط بپرسم چرا؟ و به راستي انگيزه چنين كاري چيست و اين كار چه چيزي را اثبات مي‌كند؟

آيا جز اين است كه نام ايران و فوتبال‌دوستان ايراني رسانه‌اي شده و به عنوان ملتي بي‌جنبه و بدون ظرفيت معرفي مي‌شويم؟ اين حضرات بايد بدانند كه تخريب چهره ملي، كار بسيار آساني است، همان گونه كه به سادگي در اين چند روز چهره ايرانيان خدشه دار شد؛ اما پاك كردن اذهان جهانيان و جا انداختن اين حقيقت مسلّم كه ايراني‌ها همه چنين نيستند، به اين سادگي‌ها‌ نيست. تلاش رسانه‌اي گسترده‌اي لازم است كه به مردم جهان بفهمانيم ‌مردم ايران، ‌بيشتر مردمي با فرهنگ و فهيمند كه اين اقدام هموطنان نادانشان را مردود مي‌دانند. كما اينكه در ديدار خبرنگاران، آقاي مسي در پاسخ كسي كه در مورد اين كامنتها پرسيده بود مي‌گويد، «فوتبال ايران را نمي‌شناسم‌»؛ به همين سادگي اقدام اين حضرات را ناچيز مي‌انگارد.

در ابراز شادي فوتبال‌دستان ايراني سخني نيست؛ اما اين هم قابل درك نيست كه ابراز خوشحالي كردن، چه سنخيتي با هجوم به حريم شخصي ديگران دارد؟ اگر هم قصد تضعيف روحيه ايشان در برابر مدافعان ايران بوده كه مروري بر نام‌هاي احتمالي دفاع ايران، قضيه بيشتر به شوخي و خنده مي‌ماند.

پس حقيقت اين است كه با چنين طرفداران فوتبالي كه با يك گروه بندي ساده و عادي تيم ملي كشور در يك تورنمنت، چنين عنان اختيار از كف مي‌دهند كه هويت ملي كشور را زير سؤال مي‌برند، نشان داده‌اند كه هنوز به آن بلوغ اجتماعي و بين‌المللي لازم نرسيده‌اند تا بتوانند يك ديدار فوتبال را با آرامش و بدون الفاظ ركيك ‌بيينند و به ستارگان رقيب احترام بگذارند، به نظر مي‌رسد بحث ورود خانم‌ها به ‌استاديوم‌هاي ورزشي و به ويژه فوتبال، بحثي بي‌فايده ‌‌است، لااقل به اين زودي‌ها مقدور نيست.

در چنين اوقاتي دستگيرمان مي‌شود كه حق با كساني است كه مدت‌هاست ‌بحث ورود خانم‌ها به استاديوم‌هاي ورزشي را به علت هتك حرمت و رواج الفاظ ركيك غيرممكن مي‌دانند و در مقابل كساني كه معتقدند كه چنانچه خانم‌ها وارد استاديوم‌ها شوند، تماشاگران مرد و جوان، به دليل رعايت حرمت حضور بانوان، از فحاشي و حركات ناپسند خودداري مي‌كنند، به اميدي واهي دل بسته‌اند، زيرا ‌در اين روز‌ها دستگيرمان شد كه واكنش فوتبال‌دوستان در هنگام غليان احساسات ورزشي، نه تنها قابل پيش بيني نيست‌ كه مغاير با معيار‌ها و مباني حاكم بر جهان ورزش و فوتبال خواهد بود.

نويسنده اين نوشته پيش از اين اتفاقات بر اين باور بودم كه با حضور خانم‌ها در استاديوم‌هاي فوتبال، الفاظ ركيك و زشت و فحاشي‌ها از فضاي ورزشگاه‌ها رخت برخواهد بست، ولي در اين چند روز اين واقعيت تلخ خودنمايي كرد كه با بلوغ ورزشي و اجتماعي دوستداران فوتبال، فاصله زيادي داريم. به اين ترتيب ابهام ديگري كه رخ مي‌نمايد، اينكه واكنش اين افراد در هنگام شكست تيم ملي ـ‌ كه از ملزومات جاري در رقابت‌هاي ورزشي است ـ چگونه خواهد بود؟ و به فرض كه با به ثمر رساندن گل توسط همين آقاي مسي، از صحنه رقابت‌ها كنار رويم، در آن زمان چه پيام‌هايي برايش ‌خواهيم فرستاد؟! خدا مي‌داند!

جوانان احساساتي ما بايد بدانند كه دنياي امروز، دنياي گردش سريع اطلاعات و دهكده كوچكي است كه هر كنش و واكنشي به سرعت به دنيا مخابره وفراگير مي‌شود. همانطور كه در بالا اشاره شد، پاك كردن اذهان جهانيان از كامنت‌هايي كه در اين چند روز فرستاده شد، به سادگي مقدور نيست. دست‌كم تلاش ‌كنيم با كارهايي سنجيده ‌و در شأن ملت، فضاي رسانه‌اي كه ‌عليه ايران و ايراني شكل گرفته تا ‌اندازه‌اي تلطيف كنيم.

فرستنده: محمود صباغي

* براي آشنايي با شرايط و نحوه همكاري با «نگاه شما» اينجا را كليك كنيد.

دوشنبه 18 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن