تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس مى خواهد دعايش مستجاب شود و غمش از بين برود بايد گره از كار گرفتارى باز كند....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804331551




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاه شما: تأملي بر سخنان وزير راه و شهرسازي


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: نگاه شما: تأملي بر سخنان وزير راه و شهرسازي
بخش «نگاه شما» براي ارائه و معرفي «نگاه» مخاطبان «تابناك» به همه موضوعات است. هر مخاطب «تابناك» مي‌تواند با مد نظر قرار دادن شرايط همكاري با اين بخش، «نگاه» خود را بفرستد تا در معرض ديد و داوري ديگر مخاطبان قرار گيرد.
حسن گل محمدي - دانشجوي كارشناسي مديريت دولتي دانشگاه آزاد اسلامي ميانه در مطلب با عنوان «چالش هاي ساختار سازماني و مالي شهرداري هاي ايران» براي «نگاه شما» نوشت:

عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي دولت يازدهم در جلسه روز 12 آذر شوراي اسلامي شهر تهران مسائل و موضوعاتي را مطرح كرد كه به جرأت مي توان گفت مانيفست و راه رهايي از فاجعه عظيم نابساماني شهرهاي ايران در اين مسائل كليدي نهفته است.

آقاي وزير با شجاعت پرده از درد كهنه مديريت شهري ايران كنار زد و زخم چركين آن را به وضوح به همگان نشان داد.

دو نكته اساسي در سخنان وزير محترم وجود دارد كه توجه به اين دو امر مهم و كليدي مي تواند راهگشاي حل بسياري از چالش ها و تنگناهاي مديريت شهرها باشد.

اول: آقاي آخوندي به درستي به مسئله تمركز عمده منابع درامدي شهرداري ها بر گزينه فروش تراكم اشاره كرده و آن را اجحاف آشكار در حقوق عمومي مردم و پايمال كردن حق شهروندان در برخورداري از فضاهاي مناسب زندگي و معيشت عنوان كرد.

اين مسئله يكي از اساسي ترين مسائل در حوزه حقوق شهروندي و سلامت و امنيت زندگي انسان در عرصه هاي شهري است كه براي دهه هاي متوالي مورد غفلت و اغماض دولت و نظام حاكم بر كشور قرار گرفته و وظيفه فراهم آوردن فضاي سالم زندگي را به فراموشي سپرده است.

اينكه دولت سهم عمده بار مالي سنگين اداره شهرها را متوجه جيب خود شهروندان و مردم و متوليان اداره امور شهرها كرده و بخش عمده اي از منابع بودجه اي و درآمدهاي پايدار شهرداري ها را از محل چوب حراج زدن به فضاها و عرصه هاي شهري، تبديل كاربري هاي عمومي به كاربري هاي تجاري و مسكوني و كوچك كردن و تحديد امكانات و ظرفيت هاي زندگي سالم تامين نمايد به راستي ظلم بزرگي است كه در طول ساليان دراز بر ساكنان شهرها ي ايران و بويژه شهرهاي توسعه يافته (در بعد وسعت و تراكم) روا داشته است.

اكنون بيش از 70 درصد جمعيت كشور در شهرهاي ايران ساكن اند و شهرها با پذيرايي از اين حجم انبوه جمعيت الزامات و كاركردهاي خاص خود را مي طلبند كه اين الزامات و كاركردها بخش اعظمي از چرخه اقتصاد كلان كشور و هزينه هاي توليد ناخالص ملي را به خود اختصاص مي دهد اما جالب اين است دولت به رغم ابعاد بسيار عظيم و گسترده مسئله مديريت شهرهاي كشور كه شايد اغراق نباشد اگر بگوييم بزرگترين حوزه اقتصاد عمومي و كلان كشور مي باشد آن چنان جايگاه مهم و درخور توجهي را براي اين امر در نظر نگرفته و با ترفند رندانه اي شانه خود را از زير بار اين وظيفه بزرگ و سنگين خالي كرده است.

دولت با واگذار كردن اداره امور شهرها به خود مردم از طريق سازمان هاي مردم نهاد شهرداري و شوراي شهر عملاً خود را از مسئوليت پاسخگويي در قبال كيفيت اداره شهرها كنار كشيده و توپ را به زمين خود مردم انداخته است. اين در حالي است كه تمامي خدمات و كاركردهايي را كه داراي پتانسيل درآمدزايي و ايجاد منابع درآمدي پايدار براي شهرداري ها دارند از دست اين نهاد خارج كرده و با ايجاد شركت هاي شبه دولتي آب و فاضلاب، برق و مخابرات فرصت بهره برداري از ظرفيت هاي درآمدي اين خدمات را از شهرداري ها سلب نموده است و عوايد و منافع سرشار اين خدمات را به جيب هاي گشاد سهام داران اين شركت ها هدايت نموده است.

در كنار اين نقيصه بزرگ كه ساختار مالي شهرداري ها را با مشكلات مزمن و لاينحلي مواجه ساخته است دخالت دولت در فرايند رشد فيزيكي و مديريت توسعه سطحي شهرها با تشكيل سازمان هاي مسكن و شهرسازي، زمين شهري، كميسيون ماده 5 و ... عملاً اختيار اعمال مديريت شهرداري بر روند توسعه متوازن شهرها را از شهرداري ها گرفته و اين سازمان هاي محلي را به يك تماشاچي صرف و حمال مشكلات ناشي از رشد جذام گونه و نامتوازن محلات نوبنياد و حاشيه شهرها بدل كرده است.

در كشور ما براي دفاع از حيات وحش و عرصه هاي سبز كشور سازمان حفاظت محيط زيست در حد معاونت رئيس جمهور با تشكيلات و امكانات وسيع و گسترده ايجاد شده است تا مراقب حيوانات و پرندگان و خزندگان و گياهان طبيعت باشد اما براي ارائه خدمات و حمايت از 70 درصد جمعيت انساني كشور و رفع و رجوع نيازها و انتظارات آنان سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور را مأموراين كار نموده است كه شايد مرور سلسله مراتب اداري و سازماني آن براي پي بردن به ميزان اهميت و توجه دولت به شهرها خالي از فايده نباشد.

* براي آشنايي با شرايط و نحوه همكاري با «نگاه شما» اينجا را كليك كنيد.

يکشنبه 1 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن