تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زِنا، شش پيامد دارد: سه در دنيا و سه در آخرت. سه پيامد دنيايى‏اش اين است كه: ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804732473




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آمازون چطور قرارداد سيا را از آن خود كرد؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: آمازون چطور قرارداد سيا را از آن خود كرد؟
«جف بزوز»، مالك جديد «واشنگتن پست»، بنيانگذار و مديرعامل سايت اينترنتي «آمازون» است كه اخيرا قراردادي 600 ميليون دلاري با سيا امضا كرده است. اما مقاله‌هاي اين روزنامه در مورد سيا، از اين حقيقت كه تنها مالك اين روزنامه، مالك اصلي آمازون، يكي از شركاي تجاري سيا است، حرفي به ميان نمي‌آورند.


به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پايگاه تحليلي "گلوبال ريسرچ" در مقاله‌اي به قلم "نورمن سولومون" مي‌نويسد: وظيفه رسانه‌هاي خبري اين است كه مردم را از تضاد منافع آگاه كنند، نه اينكه خود به مظهري از اين تضاد تبديل شوند. اما در حال حاضر، مالك روزنامه "واشنگتن پست" معامله بزرگي را با "آژانس اطلاعات مركزي آمريكا" (سيا)، انجام داده است، درحاليكه خوانندگان اين روزنامه ــ كه مرتبا اخبار مربوط به سيا را پوشش مي‌دهد ــ از اين موضوع بي‌خبرند.

*** آمازون چطور قرارداد سيا را از آن خود كرد؟

«جف بزوز»، مالك جديد «واشنگتن پست»، بنيانگذار و مديرعامل سايت اينترنتي «آمازون» است ــ كه اخيرا قراردادي 600 ميليون دلاري با سيا امضا كرده است. اما مقاله‌هاي اين روزنامه در مورد سيا، از اين حقيقت كه تنها مالك اين روزنامه، مالك اصلي آمازون، يكي از شركاي تجاري سيا است، حرفي به ميان نمي‌آورند.

حتي براي يك مولتي ميلياردر مانند «بزوز» نيز، 600 ميليون دلار معامله بزرگي محسوب مي‌شود. اين مبلغ حتي از دوبرابر مبلغي كه «بزوز»، 4 ماه پيش براي خريد «واشنگتن پست» پرداخت كرد هم بيشتر است. پيشنهاد آمازون، مبلغ كمي نبود اما به هرحال قرارداد سيا را از آن خود كرد و قرار است كه طبق اين قرارداد، زيرساخت «ابري» پيشرفته‌اي را براي سيا ايجاد كند.

*** آمازون در آينده نيز به دنبال بستن قراردادهاي بيشتر با سيا خواهد بود

«بزوز»، شخصا و به طور علني، به دنبال جلب مشتري براي شركت «خدمات اينترنتي آمازون» است و بديهي است كه آمازون در آينده نيز به دنبال بستن قراردادهاي بيشتري با سيا خواهد بود. ماه گذشته، سايت آمازون، با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد كه به دنبال رابطه‌اي موفقيت آميز با سيا است. از اين رو، درصورتيكه روزنامه «بزوز»، كمتر موجب رنجش و ناراحتي سيا شود و بيشتر از او چاپلوسي كند، وي به عنوان مالك بخش اعظم سايت «آمازون» و تنها مالك روزنامه «واشنگتن پست»، سود بسيار بيشتري به دست خواهد آورد.

*** سابقه بد آمازون در خوش خدمتي به دستگاه امنيت ملي

آمازون در خوش خدمتي به دستگاه امنيت ملي دولت آمريكا، سابقه بدي دارد. به دنبال انتشار تلگراف‌هاي وزارت امور خارجه آمريكا توسط ويكي ليكس، ( FAIR)، گروه ديده بان رسانه‌ها افشا كرد كه:‌ «ويكي ليكس از (AWS)، سرويس ميزباني وب آمازون خدمات و پشتيباني دريافت مي‌كرد و به رغم منافع عمومي افشاگري‌هاي ويكي ليكس، سايت آمازون، ارائه خدمات به ويكي ليكس را قطع كرد.»

*** طوماري كه از واشنگتن پست مي‌خواهد خوانندگان خود را در مورد داشتن رابطه با سيا مطلع كند

چند روز پيش، پايگاه اينترنتي «RootsAction.org»، طوماري راه‌اندازي و در آن اعلام كرد كه: «روزنامه واشنگتن پست در پوشش‌هاي خبري خود از سيا، بايد مردم را از اين حقيقت كه تنها مالك واشنگتن پست، مالك بخش اعظم سايت آمازون است و در حال حاضر نيز به طور مستقيم، سود بسيار هنگفتي را از معامله با سيا به دست آورده است، باخبر كند.» تاكنون بيش از 15000 هزار نفر اين طومار را امضا كرده‌اند و بسياري از آنها در نظرات خود، بر باور رايج در مورد اصول روزنامه نگاري، تاكيد داشتند.

اين روزنامه، در عين حال كه رسانه‌اي قدرتمند در پايتخت آمريكا به شمار مي‌رود، نهادي ملي و جهاني است. ميليون‌ها نفر هر روز آن را مي‌خوانند و صدها روزنامه ديگر نيز مقاله‌ها و بخش‌هايي از آن را دوباره چاپ مي‌كنند؛ در حاليكه در سراسر دنيا نيز خواننده‌هايي دارد.

*** شهروندان آمريكايي بايد از اين تضاد منافع باخبر گردند

تبليغات عمدتا به الگوهاي حذف و تكرار وابسته است. اگر واشنگتن پست در پوشش خبري خود از سيا، حاضر مي‌شد كه از روابط مالي مالك خود با سيا پرده بردارد، مي‌توانست تا اندازه‌اي چگونگي عملكرد قدرت را در آمريكا روشن سازد. روزنامه نگار حرفه‌اي، «رابرت دبليو مك چسني» در اين باره مي‌گويد: «واشنگتن پست، بدون شك روزنامه سياسي مرجع آمريكا به شمار مي‌رود و نحوه پوشش دهي دولت توسط اين روزنامه، دستور كار جهت تعادل رسانه‌هاي خبري را مشخص مي‌كند. شهروندان آمريكايي بايد از اين تضاد منافع، و توسط خود اين روزنامه مطلع گردند.»

*** عامل نفوذي سيا، مالك اصلي واشنگتن پست

«مك چسني» در بيانيه‌اي كه توسط «موسسه صحت عمومي» منتشر شد، افزود: اگر برخي از دشمنان رسمي آمريكا در وضعيتي مشابه به اين قرار مي‌گرفتند ـــ مثلا مالك روزنامه‌اي مهم در كاراكاس، در ازاي قرادادي محرمانه، 600 ميليون دلار از دولت مادورا دريافت مي‌كرد ـــ خود روزنامه واشنگتن پست، اين روزنامه را به باد انتقاد مي‌‌گرفت و دولت را به خاطر مضحكه كردن آزادي مطبوعات، محكوم مي‌كرد.»

ساير تحليلگران حوزه‌هاي رسانه و اطلاعات نيز نظرات خود را در رابطه با اين موضوع، اعلام كردند. «ري مك گوون»، يكي از مقامات سابق سيا گفت: «آنچه كه در حال حاضر شاهد آن هستيم، در اصطلاح جاسوسي، به آن «عامل نفوذي» گفته مي‌شود كه اكنون مالك واشنگتن پست است و منافع مالي هنگفتي را در صورت خوشخدمتي به سيا، از آن خود خواهد كرد. به عبارت ديگر، دو بازيگر عمده، در يك همكاري آشكار، امنيت ملي آمريكا را تغذيه مي‌كنند.»

*** سردبيران و گزارشگران واشنگتن پست، از رابطه مالي سيا و «بزوز» كاملا باخبرند

«جان هانراهان»، گزارشگر سابق واشنگتن پست و بسياري از نهادهاي خبري ديگر، گفت: «اين خيلي ساده است. خوانندگان روزنامه واشنگتن پست، كه دائما در مورد سيا گزارش مي‌دهد، اين حق را دارند كه بدانند «جف بزوز»، مالك اين روزنامه، از طريق آمازون، قراردادي 600 ميليون دلاري را با سيا امضا كرده است. حتي در صورت افشاي اين مسئله هم مردم نبايد كاملا مطمئن باشند كه گزارش‌هاي سختگيرانه و واقعي در مورد سيا دريافت مي‌كنند. چيزي كه مسلم است، سردبيران و گزارشگران اين روزنامه مي‌دانند كه «بزوز»، مالك بخش اعظم سايت آمازون، با حفظ روابط خوب خود با سيا، سود مالي بسياري عايدش خواهد شد و اين مسئله، پيام روشني را به حتي سرسخت‌ترين خبرنگاران مي‌رساند كه بد جلوه دادن سيا در نظر افكار عموم، نمي‌تواند حركت حرفه‌اي خوبي براي آنها به شمار برود.»

انتهاي پيام/

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن