تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818890435




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معضلي به نام تحديد نسل و لزوم اتخاذ رهيافتي چند متغيري


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: معضلي به نام تحديد نسل و لزوم اتخاذ رهيافتي چند متغيري
در نمونه ايران عوامل سه گانه اقتصادي، فرهنگي و سياسي هركدام به نحوي از انحاء در ظهور بحران جمعيتي فعلي دخيل بوده اند. گسترش مشكلات اقتصادي كشور نظير كاهش نرخ اشتغال، تورم، كاهش سطح درآمد و بسياري ديگر از آيتمهاي اقتصادي نقش گسترده اي را در وقوع اين بحران داشته اند.


بسياري از اسناد و گزارشها حكايت از تحرك وسيع جريانهايي وابسته به وهابيت در نقاط مختلف كشور دارد. براساس اطلاعات موجود فعاليت گسترده تبليغي جريانهاي سلفي و تكفيري كه در قالب ترويج شكل منحرف شده اي از اسلام صورت مي پذيرد با هدايت مستقيم سرويسهاي امنيتي كشورهايي چون عربستان، قطر و رژيم صهيونيستي در حال انجام است. جريانات وهابي براي به چالش كشانيدن كانون اصلي تشيع علاوه بر اعمال فشار بر اقليت شيعيان در برخي مناطق براي مهاجرت اجراي برنامه هاي بسياري چون تغيير بافت جمعيتي در راستاي افزايش جمعيت اهل تسنن، خريد زمين و اماكن تجاري از شيعيان را نيز در دستور كار خود قرار داده اند. منشا خارجي اينگونه اقدامات تهديدات مترتب را دوچندان نموده است. بي شك بحث تحديد نسل و كاهش نرخ زاد و ولد در كشور به ويژه در طول دو دهه گذشته يكي از اصلي ترين علل بروز چنين تهديداتي است. نكته اي كه بارها ازسوي مقام معظم رهبري نيز مورد تاكيد قرار گرفته است.

«يكى از مهمترين موجودى‌هاى باارزش ما، همين نسل جوانِ تحصيلكرده است. نسل جوان تحصيلكرده، هم شجاعت دارد، هم اميد دارد، هم نشاط و تحرك دارد. من همين جا در داخل پرانتز عرض بكنم؛ يكى از خطاهائى كه خود ما كرديم - بنده خودم هم در اين خطا سهيمم - اين مسئله‌ى تحديد نسل از اواسط دهه‌ى 70 به اين طرف بايد متوقف ميشد. البته اوّلى كه سياست تحديد نسل اتخاذ شد، خوب بود، لازم بود، ليكن از اواسط دهه‌ى 70 بايد متوقف ميشد. اين را متوقف نكرديم؛ اين اشتباه بود. عرض كردم؛ مسئولين كشور در اين اشتباه سهيمند، خود بنده‌ى حقير هم در اين اشتباه سهيمم. اين را خداى متعال و تاريخ بايد بر ما ببخشد. نسل جوان را بايد حفظ كرد. با اين روند كنونى اگر ما پيش برويم - من چندى پيش هم در ماه رمضان در سخنرانى گفتم - كشور پير خواهد شد. خانواده‌ها، جوانها بايد توليد مثل را زياد كنند؛ نسل را افزايش دهند. اين محدود كردن فرزندان در خانه‌ها، به اين شكلى كه امروز هست، خطاست. اين نسل جوانى كه امروز ما داريم، اگر در ده سال آينده، بيست سال آينده و در دوره‌ها و مرحله‌هاى آينده‌ى اين كشور بتوانيم آن را حفظ كنيم، همه‌ى مشكلات كشور را اينها حل ميكنند؛ با آن آمادگى، با آن نشاط، با آن شوقى كه در نسل جوان هست، و با استعدادى كه در ايرانى وجود دارد. پس ما مشكل اساسى براى پيشرفت نداريم».(بيانات رهبر انقلاب در اجتماع بزرگ مردم بجنورد 1391/07/19)

همگان از پيامدهاي مخاطره آميز تحديد نسل براي آينده كشور آگاهند. اين مسئله را مي توان از زواياي گوناگون اقتصادي، فرهنگي، سياسي و حتي امنيتي نگريست. همانگونه كه در ابتداي اين نوشتار بدان اشاره گرديد اين امر به خصوص باتوجه به فعاليتهاي روزافزون دشمنان منطقه اي و فرامنطقه اي ايران از اهميت دوچنداني برخوردار مي گردد. پس از هشدارهاي مكرر مقام معظم رهبري و كارشناسان پيرامون خطرات كاهش جمعيت كشور نهادها و انديشمندان متعدد به حسب سطوح تحليل متفاوت خود رهيافتهاي گوناگوني را براي تدبير اين وضعيت پيشنهاد نمودند.

بسياري با تاكيد بر مشكلات و محدوديتهاي اقتصادي مردم نظير اشتغال، گراني، ميزان سطح درآمد خانوارها و نظاير آن پارامترهاي اقتصادي و معيشتي مردم را عامل اصلي تحديد نسل يافته اند. شكي نيست كه عوامل اقتصادي تاثيرات عمده و اساسي اي بر ظهور اين مسئله گذارده است. افزايش سن ازدواج جوانان، بي ميلي جوانان براي تشكيل خانواده تنها دو نمونه از تبعات معضلات اقتصادي است كه تاثيرات عيان و آشكار خود را بر مسئله تحديد نسل گذارده است. به عقيده اين عده از ناظرين دليل افزايش جمعيت هميشه پايدار بودن شرايط اقتصادي و اطمينان به آينده است. بنا بر اين اعتقاد، از آنجائيكه در شرايط ناپايدار كسي از آينده خود و فرزندان خود مطمئن نيست زاد و ولد كم خواهد شد.

در كنار نگاه صرفاً اقتصادي شاهد نگرشهاي فرهنگ محور نيز هستيم. اين عده از كارشناسان بر اين اعتقادند كه عوامل فرهنگي نقش اصلي را در ظهور تهديداتي چون تحديد نسل داشته است. آنها بر اين باورند كه در بسياري از جوامع فراصنعتي نظير كشورهاي شمال و شمال غربي اروپا، ايالات متحده، ژاپن، حوزه اسكانديناوي و . . . به رغم توسعه بالاي اقتصادي و سطح رفاه بالاي مردم شاهد بحران تحديد نسل هستيم لهذا نمي توان عامل اقتصادي را به عنوان تنها عامل دخيل در ظهور بحران تحديد نسل و به تبع پيري جمعيت كشور دانست. آنها بر اين اعتقادند كه عوامل فرهنگي نقش اصلي و اساسي را در تقابل با اين بحران بر عهده دارند.

در كنار اين دو رهيافت رهيافت سوم بر عوامل سياسي تاكيد دارد. بر اين اساس سياستهاي تجويزي دولتها از تقنين تا اجرا اصلي ترين نقش را در ظهور و يا عدم ظهور چنين بحرانهايي بر عهده دارند. اين عده با اشاره به سياسگذاري خاص دولتهايي چون جمهوري خلق چين در راستاي كاهش نرخ زاد و ولد در كشورشان بر اين اعتقادند كه همانگونه كه سياستهاي سلبي در مقوله تنظيم خانواده به مانند نمونه چين به خوبي جواب داده است سياستهاي ايجابي و تشويقي نيز نتايج مطلوب سياستگذاران را به ارمغان خواهد آورد.

در نمونه ايران عوامل سه گانه اقتصادي، فرهنگي و سياسي هركدام به نحوي از انحاء در ظهور بحران جمعيتي فعلي دخيل بوده اند. گسترش مشكلات اقتصادي كشور نظير كاهش نرخ اشتغال، تورم، كاهش سطح درآمد و بسياري ديگر از آيتمهاي اقتصادي نقش گسترده اي را در وقوع اين بحران داشته اند. در كنار مسائل ناخواسته اقتصادي كه با فشار دشمنان انقلاب اسلامي تشديد شده است، همانگونه كه مقام معظم رهبري نيز بارها بدان تاكيد فرموده اند شاهد اقدامات ناصحيح ازسوي كارگزاران نظام در دو حوزه فرهنگي و سياسي نيز بوده ايم.

بر اين اساس، تجويز سياستهاي خاص در حوزه فرهنگ(تبليغات رسانه اي و . . . ) در راستاي هدف كاهش نرخ جمعيت كشور براي گذار به سوي كشوري توسعه يافته و قانوگذاري براي ممانعت از ازدياد جمعيت كشور تنها گوشه كوچكي از فعاليتهاي سلبي نهادهاي فرهنگي و سياسي كشور بوده است. سخن پاياني آنكه، همانگونه كه در حوزه سلب هر سه متغير اقتصاد، فرهنگ و سياست دخيل بوده اند در حوزه ايجاب نيز بايد هر سه متغير را به گونه اي توامان مورد تدقيق و استفاده قرار داد.

چند پيشنهاد:

1- اعطاي مشوقهاي چشمگير اقتصادي براي ازدواج به عنوان مقدمه اي ضروري براي ازدياد نسل. اعطاي وام ازدواج (آنهم با فرآيند دريافت بسيار دشور) تنها گامي كوچك از اقداماتي است كه دولت مي تواند و بايد در اين رابطه به جوانان بردارد.

2- تسهيلات ويژه براي سربازان متاهل(كاهش محسوس خدمت سربازي و نه مثلاً 1 تا 3 ماه)

3- حمايتهاي مادي و معنوي از خانواده ها براي افزايش جمعيت نظير آنچه در قالب طرح آتيه مهر نوزدان مطرح گرديده بود و تقريباً هيچگاه به شكل كامل اجرايي نگرديد.

4- كاهش هزينه هاي مربوط به امور پزشكي(زايمان و . . . ). هزينه هاي سرسام آورد پزشكي به خصوص در مقوله زنان و زايمان امروز به يكي از معضلات جديد مردم در اين حوزه تبديل شده است به گونه اي كه اگر خانواده اي از تسهيلات خاص بيمه بهره مند نگردد هزينه گزافي را بايد به اين امر اختصاص دهد.

5- تدوين سياست‌ها، برنامه‌ها و قوانين و مقررات حمايتي و تشويقي براي دست‌يابي به نرخ باروري مناسب، جمعيت مطلوب و لغو سياست‌ها، برنامه‌ها و قوانين و مقررات مشوق كاهش باروري. قانوگذاري در زمينه حمايت از پدران و مادران شاغل در دستگاه هاي دولتي(مرخصي هاي قبل و پس از زايمان براي والدين).

6- اهتمام به ارتقاء كيفي جمعيت كشور از طريق متناسب ساختن نرخ باروري خانواده‌ها با شرايط و اقتضائات سلامت، معيشت و فرهنگ آنها.

7- برنامه سازي هدفمند توسط رسانه هاي كشور در راستاي بحث لزوم افزايش جمعيت. فرهنگ‌سازي براي دستيابي به جمعيت مطلوب

8- آگاه نمودن مردم از خطراتي كه به تبع كاهش نسل ظهور خواهند كرد. اصلاح بينش و نگرش مسئولان و مردم نسبت به پيامدهاي منفي كاهش باروري به ويژه زيرحد جانشيني

9- تدوين الگوي سبك زندگي و ترويج آن به ويژه فعاليت‌هاي اجتماعي، آموزشي و اشتغال زنان متناسب با معيارهاي اسلامي و هماهنگ با مصالح خانواده به منظور ايفاي هر چه كامل‌تر نقش مادري و همسري

10- آمايش مستمر جمعيتي كشور و تدوين سياست‌هاي مهاجرتي به منظور جهت‌دهي به جابجايي‌هاي جمعيتي در سطوح ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي

منبع : مركز اسناد انقلاب اسلامي

پايان متن/

شنبه 30 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن