تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در پاسخ به پرسش از معناى سنّت، بدعت، جماعت و تفرقه فرمودند: به خدا سوگند، سنّت، هم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804074971




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افشاي گفت وگوي تند و طوفاني كري و ملك عبدالله


واضح آرشیو وب فارسی:جمهوري اسلامي: افشاي گفت وگوي تند و طوفاني "كري" و "ملك عبدالله"
سفير سوريه در اردن از اسرار ديدار ملك عبدالله، پادشاه عربستان با جان كري، وزير امور خارجه آمريكا در رياض پرده برداشته كه پايگاه خبري سوري "دام پرس" آن را به طور كامل منتشر كرده است.
به گزارش اين پايگاه خبري، دكتر "بهجب سليمان" سفير سوريه در اردن اسرار ديدار ملك عبدالله، پادشاه عربستان با جان كري، وزير امور خارجه امريكا در رياض كه در سرزمين حجاز انجام شد را فاش كرد، جزئيات اين ديدار به اين شرح است:
در ديدار اخيري كه جان كري، وزير امور خارجه امريكا از منطقه داشته، تصميم به سفر به عربستان سعودي در تاريخ 17/11/2013 بعد از سفر به مصر گرفت و در اين سفر براي رهبران عربستاني روشن كرد كه ايالات متحده مخالف رهبران جديد در مصر نيست و با آنها بر اساس روابط متمايز دو كشور برخورد مي‌كند و سفرهاي دو جانبه‌اي ميان دو طرف در جريان است و به هيچ وجه بر خلاف تصور عربستان به فكر قطع رابطه با مصر نيست و اين گونه نيست كه ايالات متحده به سود اخوان المسلمين با حكومت جديد مصر مخالفت مي‌كند. كري به محض ورود به عربستان مورد استقبال سعود الفيصل، وزير امور خارجه عربستان در فرودگاه قرار گرفت و به همراه او به ديدار ملك عبدالله رفت. صحبت‌هايي كه ملك عبدالله در حضور امير سلمان، وليعهد عربستان و امير سعود و امير مقرن و سفير عربستان در امريكا و جمعي از مشاوران و معاونان كرد حاوي نكاتي به شرح زير است. در اين ديدار به تقاضاي جان كري امير بندر حضور نداشت.
1- ديدار از ابتدا بسيار حاد و تند بود به گونه‌اي كه ملك عبدالله بعد از خوشامدگويي به كري زبان به انتقاد مي‌گشايد و مواضع ايالات متحده و سياست‌هاي جديد آن در منطقه را آماج حملات انتقادآميز خود قرار مي‌دهد. وي به كري مي‌گويد كه اعتماد او و رهبران عربستان به ايالات متحده امريكا از زماني كه اتفاقات مصر رخ دادند، متزلزل شده است. امريكايي‌ها با سياست‌هاي آنها در قبال مصر موافقت نكردند و هم پيمان مهم و استراتژيكشان در مصر (يعني حسني مبارك) را خيلي زود فروختند و به تلاش‌هاي عربستان از روز اول اعتنايي نكردند و هيچ كمكي به آرام شدن فضاي داخلي مصر نكردند بلكه بر عكس مواضعشان به روشني نشان داد كه طرفدار تظاهرات مردم مصر عليه مبارك هستند. 1.امريكا به همين هم بسنده نكرد، وقتي كه اخوان المسلمين در مصر به قدرت رسيد از آنها حمايت كرد و بر حفظ آنها پافشاري كرد در حالي كه آنها خطري استراتژيك و ترسناك بر منطقه هستند، ما در شوراي همكاري خليج فارس طرحي را ارائه داديم كه دوره حكومت شوراي نظامي در مصر را تمديد مي‌كرد تا اين كشور به ثبات برسد و امور قبل از برگزاري هر گونه انتخاباتي در مصر آرام شود، اما متاسفانه پافشاري امريكا بر پايان فوري دوره شوراي نظامي و برگزاري انتخابات بود با وجود اين كه همه نشانه‌ها حاكي از آن بود كه اخوان المسلمين به عنوان يك سازمان قديمي و منظم در مصر پيروز انتخابات مي‌شود.
2- ما به شما هشدار داديم كه نبايد اخوان المسلمين قدرت را در مصر به دست بگيرد، مصر بزرگ‌ترين كشوري عربي برخوردار از قدرتي اساسي است كه مي‌تواند تغييرات كلي در منطقه ايجاد كند اما متاسفانه يك بار ديگر هم شما به جواب ما را نداديد و به نظرات ما هيچ توجهي نكرديد.
3- حوادث مصر مسلسل آور ادامه يافتند، در ابتدا به شما گفتيم كه ملت مصر عليه مبارك است و شما هم گفتيد كه همواره با انتخاب ملت‌ها هستيد اما وقتي كه همان ملت مصر مرسي و انتخاب اخوان المسلمين را سرنگون كرد كنار اخوان المسلمين و مرسي ايستاديد با اين عنوان كه مرسي از جانب ملت مصر انتخاب شده است در حالي كه ميليون‌ها نفر از مردم مصر را فراموش كرديد كه به خيابان‌ها آمدند كه چندين برابر كساني بودند كه مرسي را انتخاب كرده بودند. (در طول صحبت مدت به مدت امير سعود الفيصل بر مي‌خواست و موضوعاتي را به اطلاع ملك عبدالله مي‌رساند.)
4- او همچنين گفت كه عربستان ضربه بزرگي در حد يك آتشفشان يا زلزله خورد هنگامي كه ديد مواضع ايالات متحده در منطقه تا چه اندازه ترديدآميز و متناقض است، هم زمان كه به دنبال همراهي با ملت سوريه بوديد و مي‌گفتيد كه مي‌خواهيد به آنها كمك كنيد مذاكراتي را هم با رهبران حكومت حاكم بر سوريه از طريق ايران و روسيه آغاز كرديد كه به حمله به اين كشور پايان داد، اين رفتار شما ما را در عربستان شوكه كرد در حالي كه پيروزي بزرگي براي بشار اسد و حكومت او به ارمغان آورد در حالي كه ما آخرين كسي بوديم كه از وجود اين مذاكرات مطلع شديم.
5- پيش از اين اطلاعاتي به دست ما رسيد كه نشان مي‌داد ايران و ايالات متحده مذاكرات عميقي را در ارتباط با منطقه آغاز كرده اند، وقتي كه از شما اين مساله را جويا مي‌شديم به ما مي‌گفتيد كه اين حرف‌ها حرف رسانه‌ها است، هيچ چيز جدي‌اي ميان ما نيست، مواضع ما در قبال ايران همچنان بر پايه برخورد با كشوري تروريستي است كه از جريان‌هاي تروريستي حمايت مي‌كند، اين بار هم شوكه شديم از اين كه ديديم توافقي امريكايي - ايراني به دست آمده و متاسفانه وقتي كه هم بعضي كشورهاي اروپايي از ما به عنوان يك طرف اساسي در اين باره مي‌پرسيدند، مي‌گفتيم ما در جريان نيستيم و نمي‌دانيم.
6- مي‌خواهم آقاي وزير توضيح دهد كه آيا عربستان سعودي از جمع هم پيمانان ايالات متحده امريكا خارج شده است؟ آيا كشورهاي عربي حوزه خليج فارس ديگر در زمره متحدان امريكا نيستند؟ آقاي وزير از شما مي‌خواهم كه به روشني توضيح دهيد كه دارد چه اتفاقي مي‌افتد و نظرات شما در قبال منطقه چيست، آيا همچنان هم پيمانيم يا ابزار هستيم؟! اميدوارم كه بتوانم نظرات شمار را بفهمم و درك كنم كه چرا مواضع امريكا در قبال سوريه تند و قاطع همانند مصر در دوران مبارك نيست؟
7- بعد از آن جان كري شروع به صحبت مي‌كند، در ابتدا از ملك عبدالله براي ميزباني و ديدار با او تشكر مي‌كند و مي‌گويد بسيار خوشحال و آسوده است كه ملك عبدالله آن چه مي‌خواست را گفت. او مطمئن است كه ابدا هيچ اختلافي ميان امريكا و عربستان وجود ندارد و اختلافات تنها در تاكتيك است نه در استراتژي ثابت ميان دو طرف و گفت وگوهايي كه اكنون صورت مي‌گيرد مفيد و سازنده باشد. و من خيلي دوست داشتم كه حرف‌هاي شما را جناب پادشاه بشنوم و اكنون هم دوست دارم كه شما به حرف‌هاي من گوش دهيد.
8 - از ابتدا آغاز كنيم، مواضعي كه شما تشريح كرديد و گفتيد گويي كه نشان از تغييري در مواضع ايالات متحده در قبال هم پيمانان ما رخ داده ابدا صحيح نيست. جناب پادشاه ما از همان ابتدا طرفي اساسي با حكومت مبارك بوديم. خانم كلينتون كه قبل از من وزير بود، شما را لحظه به لحظه در جريان مي‌گذاشت، ما نه حمايتمان را از مبارك قطع كرديم و نه آن طور كه شما گفتيد، او را فروختيم. وقتي كه حوادث مصر شروع شدند، همه برآوردهايي كه از دولت مصر به ما مي‌رسيد حاكي از كم اهميت جلوه دادن حوادث بود، در اين گزارش‌ها ما را به ياد حوادث انتفاضه 78 - 79 دوران سادات و اين كه چگونه مصر توانست آن حوادث را به سرعت آرام كند، مي‌انداختند.
ما از تلاش‌هاي مصر تقدير و آنها را ستايش كرديم و به آنها پيشنهاد داديم كه از قلع و قمع بكاهيد و به حداقل مطالبات مطرح شده تا آن جا كه ممكن است پاسخ دهيد، به طور تصادفي ژنرال سامي عنان، رئيس سابق ستاد ارتش مصر به ديدن ما آمد و با او به گفت وگو نشستيم و به او پيشنهادهايي براي سرعت بخشيدن خروج مصر از بحران داديم. وقتي كه عنان مصر را ترك كرد به همراه او هئيت امريكايي بزرگي متشكل از فرماندهان پنتاگون و كارشناسان وزارت امور خارجه و سي‌اي اي رفتند تا در پايان دادن به بحران به دولت مصر كمك كنند، گفتيم بايد مقر اين هيئت قاهره باشد تا از نزديك حوادث را دنبال كند. هيئت امريكايي به مصر رفت تا به حكومت آن كمك كند، ما از طريق اين هيئت به رئيس‌جمهور مبارك و دولت او روز به روز و ساعت به ساعت و دقيقه به دقيقه پيشنهادهايي را مي‌داديم و او را براي چگونگي خروج از تگنا توجيه مي‌كرديم اما مبارك در ابتداي امر به ما جواب مي‌داد اما بعد از چند ساعت از توافقي كه با او مي‌كرديم شانه خالي مي‌كرد.
9- ما گفت وگوهاي جدي و عميقي را با فرماندهان ارتش مصر انجام داديم، مواضع ارتش مصر روشن و قاطع بود، آنها مي‌گفتند كه از حوادثي كه رخ مي‌دهد خود را كنار نخواهند كشيد و ارتش حتي يك سنگ ريزه عليه تظاهركنندگان در خيابان استفاده نخواهد كرد، ارتش در قبال اين بحران موضع بي‌طرفانه‌اي اتخاذ كرد و احساس كرديم كه فرماندهان ارتش به حركت موجود در خيابان‌ها و افكار عمومي مصر منعطف شده‌اند. طرح‌ها و گفت وگوهايمان را با مبارك و نظام او پيگيري كرديم و در ابتدا مي‌توانستيم بحران را آرام كنيم و از آن خارج شويم اما ديديم كه مبارك خودش اقداماتي انجام مي‌دهد كه چالش برانگيز است، تا آن اندازه كه ما تبديل به كانال ارتباطي مبارك با ارتش در مصر شديم به گونه‌اي كه فرماندهان مصر از سياست‌هاي مبارك سرخورده شده و از او ابراز انزجار مي‌كردند. جناب پادشاه اين را به شما بگويم كه در ديداري كه در وزارت دفاع انجام شد، هيئت امريكايي به ديدار الطنطاوي و عنان رفت و به اطلاع آنها رساند كه مبارك بايد بسيار بسيار چيزها را بدهد و بايد فرصت‌ها را قبل از آن كه از دست بروند، دريابد، افكار عمومي و شارع مصر همگي عليه مبارك متحد هستند، افكار عمومي مصري دو گروه نيستند كه بگوييم يك گروه با مبارك است و گروهي ديگر عليه او كه زمينه دخالت ارتش را مهيا مي‌كند، ارتش مصر تنها زماني مي‌تواند راه ميانه را در پيش بگيرد كه يك گروه عليه گروه ديگر باشد در حالي كه متاسفانه افكار عمومي مصر يكپارچه عليه مبارك بودند. تلاش كرديم كه فرماندهان ارتش و سازمان‌هاي امنيتي برخي تصميم‌ها را براي كاهش آن چه نزد افكار عمومي رخ مي‌دهد، اتخاذ كنند، اما فرماندهان ارتش همه پيشنهادها را رد كردند و گفتند كه توپ الآن در زمين رئيس‌جمهور مبارك است و اوست كه بايد كوتاه بيايد.
ما ديدارهاي تنگاتنگي با همه مراكز قدرت در مصر داشتيم بدون اين كه از روند حوادث عقب بيفتيم و هر مرتبه نيز به سراغ رئيس‌جمهور اوباما مي‌آمديم تا در مواقعي معين خودش دخالت كند اما متاسفانه احساس كرديم كه رئيس‌جمهور مبارك به ما جواب نمي‌دهد، بلكه بر عكس با ما دشمن شده است و برخي افراد به ويژه اطرافيان و بعضي افرادي كه از اين نظام سود مي‌بردند او را عليه ما تحريك مي‌كردند. مبارك بر سر برخي مواضع محدود با ما توافق مي‌رسيد اما تحت فشار نزديكان و افراد فاسد دور و برش به سرعت زير توافقاتش مي‌زد، آنها نمي‌خواستند كه او كوچكترين امتيازي بدهد چرا كه مي‌گفتند هر گونه تحركي به مثابه سرعت بخشيدن به پايان همه چيز است و نبايد هر گونه امتيازي داده شود. قضيه انتخاب عمر سليمان به عنوان معاون رئيس‌جمهور را مدت‌ها پيش به او پيشنهاد داديم، وقتي كه در آلمان تحت عمل جراحي قرار گرفت و وضعيت جسماني‌اش مناسب نبود، گفتيم كه اين كار را حتما انجام دهد. در ابتدا مبارك پيشنهاد ما را پذيرفت و گفت كه به محض اين كه برگردد و درمان شود اين كار را انجام مي‌دهد اما هر بار پشت گوش انداخت و فرصت‌ها را از دست داد. بارها با رئيس‌جمهور اوباما و خانم كلينتون توافق كرد و ما هر بار منتظر انجام توافقي كه شده بود، بوديم اما هر بار مي‌ديديم كه او خلاف توافقات عمل مي‌كند، در طول اين مدت ما دائما در تماس مستقيم با فرماندهان ارتش بوديم.
10- خلاصه اين كه همه با هم از آن وضعيت مصر خارج شديم و فرماندهان ارتش نيز با ما همراه بودند. مبارك عاجز و ناتوان از اتخاذ هر گونه تصميمي بود و اين اطرافيانش بودند كه برايش تصميم مي‌گرفتند، براي همين وقتي كه اين وضعيت را ديديم كاخ سفيد تصميم گرفت كه با حوادث و حركت شارع در مصر مواضعش را هماهنگ كند. همه ما اصرار داشتيم كه مصر كنترل خود را از دست ندهد و اين امري خطرناك بود و اين مساله سبب شد تا به سراغ نظرات فرماندهان ارتش برويم، ما تصميم گير نبوديم و اوضاع را ما مديريت نمي‌كريم، با فرماندهان ارتش بر سر سلسله طرح‌هايي به توافق رسيديم كه از تعيين عمر سليمان به عنوان عنوان رئيس‌جمهور آغاز مي‌شد و بر تشكيل دولت قدرتمند و شامل و جامع تاكيد داشت. لازم بود همه اين برنامه‌ها توسط مبارك اجرا مي‌شد نه ما. اين اطرافيان مبارك بودند كه مانع از اين كار مي‌شدند، آنها بر روي زمان حساب كرده بودند، مي‌گفتند اينها ابرهاي زودگذري است كه خيلي زود سپري مي‌شوند و در حال و هواي آن چه نزد افكار عمومي مصر رخ مي‌داد، نبودند، دائما هم ما در مظان اتهام آنها بوديم، جناب پادشاه شما تصور كنيد كه چنين وضعيتي پيش آمده است و مبارك شخصا به وعده‌هايي كه به شما داده است، عمل نمي‌كند، در اين صورت چه مي‌كنيد؟ جناب پادشاه شما خودتان را جاي ما بگذاريد وقتي كه مي‌بينيد كه ارتش مصر و فرماندهان آن سياست‌هاي مبارك را رد مي‌كنند و با افكار عمومي مصر منعطف شده اند، انتظار داريد كه چه كار كنيم؟ آيا ما از ما مي‌خواهيد كه كماندوهايمان را به خيابان‌هاي قاهره بياوريم و با ملت مصر بجنگند، آيا چنين كاري عاقلانه است؟ جناب پادشاه پيام ما روشن است ما همواره با دموكراسي و آزادي‌هاي مردمي هستيم، هر چه مردم انتخاب كنند از آن حمايت مي‌كنيم، ما از انتخاب ملت مصر و رهبران آن استقبال كرديم و بر آن پافشاري كرديم، اين ايدئولوژي، فرهنگ و زندگي ماست كه همواره در امريكا دنبال كرده‌ايم و از ديگران مي‌خواهيم در هر حالتي آن را پيگيري كنند و ادامه دهند.
11- ما با اخوان المسلمين مصر همراه نشديم مگر زماني كه ملت مصر با آنها همراه شدند، مخفي نمي‌كنيم كه روابط ما با اخوان از دهه نود قرن گذشته آغاز شد و توسعه يافت. ما دنبال ايجاد اسلام سياسي معتدل در واكنش به نيروهاي تروريستي در منطقه بوديم و ما معتقد بوديم و همچنان هم بر اين اعتقاديم كه اخوان مسلمين يك جريان معتدل اسلامي است كه مي‌توانند از تندروهاي اسلام گرايان تروريست پيشي بگيرند، اكنون با تعجب مي‌بينم كه شما از اين رابطه ما با اخوان المسلمين شوكه شده ايد در حالي كه از ابتدا از طرح ما آگاه بوديد. جناب پادشاه مبارك براي امريكا با اهميت‌تر از شاه ايران نبود، وقتي كه شاه ايران قدرت خود را از دست داد و حمايت افكار عمومي و مردم ايران را از دست داد ارتش ما به كمك او به ايران نرفت تا او را حفظ كند در حالي كه مي‌دانستيم بديل آن در ايران دشمن ايالات متحده خواهد بود و به اسرائيل هشدار مي‌داديم كه حمايت نظامي و امنيتي از شاه نكند، به آنها مي‌گفتيم زمان شاه سپري شد و لازم است كه شما آن دوران را پشت سر بگذاريد. اسرائيلي‌ها حرف ما را گوش نكردند براي همين وقتي كه انقلاب ايران به وقوع پيوست بعد از شاه عليه اسرائيل شد براي اين كه ذاتا خود را درگير افكار عمومي ايران كرد، ما اين كار را نكرديم ما در كشورها عليه مردم آن كشورها برنخواسته ايم، همه ما بايد درك كنيم كه اين روزها مي‌گذرند.
12- اجازه بدهيد جناب پادشاه به همراه شما وارد پرونده سوريه شويم، از ابتدا از انقلاب سوريه حمايت كرديم و با رهبران آن ديدار كرديم، به بشار اسد گفتيم كه برود و از مخالفان او حمايت كرديم، ما واقعا دوست داشتيم كه معارضه و مخالفان در كوچه‌ها و خيابان‌ها باشند نه در كوه‌ها و دره ها. اما چه كسي عجله كرد و گفت كه حكومت به زودي فرو مي‌پاشد. با وجود اين كه نظر ما مخالف نظر شما بود، با نظرتان مخالفت نكرديم. با قدرت از مخالفان حمايت كرديم و به آنها سلاح داديم و به آنها همه گونه فشار آورديم تا با يكديگر توافق كنند و به وحدت برسند هم زمان به حكومت سوريه نيز فشار آورديم و تلاش كرديم كه آن را منزوي كنيم، همه اينها براي حمايت از مخالفان سوري بود. اما آنچه به سوريه ضرر زد افزايش آشپزهاي بحران سوريه بود، وقتي كه دست پخت خراب شد همه چيز به هم ريخت، آن طور كه خودتان هم مي‌گوييد، همه شدند رهبران مخالفان سوريه، هر كس براي خودش تصميمي گرفت و هر كس براي خودش گروهي تشكيل داد اما متاسفانه همه با هم مي‌جنگند. ما بر وحدت همگان اصرار داشتيم اما متاسفانه تلاش‌هاي ما شكست خورد، قطر فرمانده مخالفان شد، تركيه هم همين طور، بعضي از شما هم همين طور، اسرائيل دماغش را بالا گرفت و به نظر ما در قبال سوريه توجه نكرد، اما با اين حال قبول كرد كه سكوت كند و كاري از پيش نبرد و فعلا هم توانسته است كه از پس مشكلاتش در سوريه بر آيد.
13- از همان ابتدا به شما هشدار داديم كه ارتش سوريه در كنار حكومت است و نمي‌توان كودتاي نظامي كرد ولي كسي به حرف ما گوش نكرد، علي‌رغم بي‌ميلي مان به كودتاي نظامي سر اين مساله هم كمك‌هاي لازم را كرديم و مشاوره هايمان را داديم، هميشه مي‌گفتيم كه مهمترين مسائلي كه يك كشور را از بين مي‌برد يا نگه مي‌دارد، ارتش آن كشور است، از شما مي‌پرسم ارتش سوريه در حال حاضر در كدام طرف ايستاده است. همه مي‌دانستيم كه حكومت بشار اسد با فرماندهان ارتش محصور شده و ايجاد شكاف در آنها بسيار سخت است اما برخي‌ها به ما اطلاعات اشتباه مي‌دادند و مي‌گفتند كه ارتش اعتمادش را به بشار از دست خواهد داد، فقط مساله چند روز است و بعضي حتي صحبت از چند ساعت زدند.
14- جناب پادشاه برايتان قصه‌اي را مي‌گويم كه يك بار براي ما اتفاق افتاد، امير سابق قطر يك بار با عجله با ما تماس گرفت و از ما خواست كه با رئيس‌جمهور اوباما تلفني صحبت كند، گفت كه اطلاعات مهمي دارد كه بايد فورا به اطلاع او برساند، زمان نيمه شب به وقت ايالات متحده بود و رئيس‌جمهور خوابيده بود، پافشاري امير قطر براي صحبت كردن با رئيس‌جمهور باعث شد تا مشاورانش او را از خواب بيدار كنند. امير قطر اين خبر را به اطلاع رئيس‌جمهور اوباما رساند كه: رياض حجاب، نخست وزيري سوريه تا چند ساعت ديگر به دفتر نخست وزيري مي‌رود تا با برگزاري كنفرانسي مطبوعاتي جدايي خود را از حكومت اسد و حمايت از انقلاب را اعلام كند، اين در حالي بود كه هم زمان ارتش سوريه در حال پيشروي و تصرف مناطق از دست رفته به ويژه در شهرهاي بزرگ بود. او گفت كه توافقي ميان فرماندهان ارتش و فرماندهان انقلاب حاصل شده كه به بشار اسد پيام و فرصت دهند تا فلان قدر زمان در اختيار دارد و مي‌تواند سوريه را ترك كند، ما قطري‌ها اصرار داريم اين اتفاق بيفد براي اين كه بعضي‌ها در سوريه خواستار دستگيري و كشتن رئيس‌جمهور هستند و نمي‌خواهند كه او سوريه را ترك كند. امير قطر همچنين به رئيس‌جمهور اوباما گفت كه همه اينها اتفاق خواهد افتاد و فقط چند ساعت زمان مي‌برد.
رئيس جمهور اوباما مشاورانش را صدا زد و موضوع را با آنها در ميان گذاشت و از آنها خواست كه تيم تلويزيوني مستقر در تركيه فورا دست به كار شده و به سوريه برود و همراه با حوادث در آن جا باشد. اما ساعت‌ها و ساعت‌ها منتظر شديم اما هيچ اتفاقي در سوريه نيفتاد تا اين كه در ساعت‌هاي پاياني شب ناگهان اردني‌ها از ما خواستند كه از طريق ماهوراه پيگيري كنيم كه رياض حجاب كجاست، اردني‌ها به ما گفتند كه او در حال آمدن نزد آنها است اما هنوز نرسيده و ممكن است دستگير يا كشته شده باشد، بعد از چند ساعت مشخص شد كه رياض حجاب از خاك سوريه خارج شده و وارد خاك اردن شده در حالي كه لباس زنانه پوشيده است، اين همه چيزي بود كه اتفاق افتاد، جناب پادشاه. آيا جناب پادشاه مي‌دانيد كه قطري‌ها قبل از آن كه اين مساله را به ما بگويند به اسرائيلي‌ها گفته بودند، آيا به شما چيزي گفته بودند؟ ما با اردن تماس گرفتيم تا ببينيم حقيقت ماجرا چيست، اردني‌ها به ما گفتند كه از اين موضوع خبر ندارند و هيچ تغيير مهمي در سوريه و حركت ارتش آن مشاهده نكرده‌اند. اين همه چيزي است كه در سوريه مي‌افتد، جناب پادشاه، سوريه با روياهاي رنگين و تخيلات و توهمات از دست رفت و بزرگترين بازنده نيز تا الآن ملت سوريه بوده است.
15 - جناب پادشاه وارد جزئيات مهم اين موضوع هم بشويم، امير بندر به ما اطلاع داد كه مثل قطر نيست و از ما دو يا سه ماه فرصت خواست تا به بحران سوريه پايان دهد، به او اين فرصت را داديم و تسهيلات در اختيارش قرار داديم و همه متحدانمان را برايش بسيج كرديم، در حالي كه خوب مي‌دانستيم كه غيرممكن است كه او هم بتواند كاري كند. اطلاعات و مطالعات و تحقيقات ما نشان مي‌دهد كه قدرت بشار اسد روز به روز بيشتر مي‌شود و اعتماد ديگران را روز به روز بيشتر جلب مي‌كند.
16 - مساله در مصر دقيقا همان چيزي نيست كه در سوريه است. ملت مصر همگي عليه مبارك بودند و ارتش هم پشت او را خالي كرد، اما اوضاع در سوريه كاملا فرق مي‌كند، بشار طرفداران پر و پا قرصي دارد و اكثريت رهبران سوري با او هستند و نزد مردم و افكار عمومي سوريه صاحب وزنه و قدرتي است، همچنين هم پيمانان منطقه‌اي و بين‌المللي‌اي دارد كه به هيچ وجه قصد رها كردن او را ندارند براي اين كه از خودشان دفاع مي‌كنند. جناب پادشاه لازم است كه واقعيت را آن طور كه هست ببينيد، ما بيشتر از شما دشمن حكومت بشار اسد هستيم اما ما واقعيت را مي‌بينيم و لازم است كه روزي نرسد كه بخواهيم صدها نفر از ملت سوري را بدون فكر قرباني كنيم. آن چه كه از راه نظامي نتوانستيم به دست آوريم بايد از راه مذاكره به دست آوريم و همه ما هم به دنبال آن هستيم، جناب پادشاه نشست ژنو برگزار خواهد شد چه شما شركت كنيد چه شركت نكنيد اما تاكيد مي‌كنم كه حضور شما مهم است و مي‌تواند عنصري فعال در كاهش دستاوردهاي حكومت اسد باشد.
17- همه در دنيا بر اهميت نشست ژنو 2 واقف هستند و من الآن مي‌گويم كه دو يا سه ماه تا زمان برگزاري آن كنفرانس فرصت داريد كه هر كار خواستيد بكنيد، اگر توانستيد چيزي به دست آوريد خوب اين اتفاق بزرگي است، ما مي‌خواهيم بشار اسد در حالي به ژنو 2 برسد كه شكست خورده و از پا در آمده باشد اما ژنو 2 بايد برگزار شود.
18. جناب پادشاه اجماعي نزد ما در سياست امريكا در حال حاضر حاصل شده و آن دوري از كشتار در هر جاي ممكن است و استفاده از ديپلماسي و گفت و گو تا آن جا كه مي‌شود براي رسيدن به راه حل‌ها است. ما با ايران هم گفت وگو مي‌كنيم و با آن به توافق خواهيم رسيد و به شما هم بگويم كه توافق با ايران تقريبا آماده است و مصالح عربستان و كشورهاي عربي حوزه خليج فارس نيز در ضمن اين گفت و گوها و در چارچوب اين توافقات است و لازم است كه شما شريك آن چه در منطقه مي‌افتد، باشيد، بر روي تخيلات عده‌اي حساب نكنيد، قطار راه خودش را مي‌رود و هيچ قدرتي هم نمي‌تواند جلوي رفتنش را بگيرد. از شما خواهش مي‌كنم كه به توصيه‌هاي ما گوش كنيد ديگر تصميم آخر با شما است. در پايان از ميهماني دست و دلبازانه شما سپاسگذارم و جناب پادشاه مراتب احترام و تقدير ما در كاخ سفيد و رئيس‌جمهور اوباما را پذيرا باشيد، در تماس دائم با شما خواهيم ماند.

جمعه 29 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جمهوري اسلامي]
[مشاهده در: www.jomhourieslami.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن