تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه انسان چهل ساله شود و خوبيش بيشتر از بديش نشود، شيطان بر پيشانى او بوسه م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803912118




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بي پاسخي20هزارسؤال فقهي دردستگاه قضا


واضح آرشیو وب فارسی:بازتاب آنلاین: بي پاسخي20هزارسؤال فقهي دردستگاه قضا
ما هيچ سؤال بي پاسخي در فقه نداريم زيرا فقه ما غنايي است كه در برابر هيچ سؤالي بي پاسخ نمي‌ماند و براي پاسخ آنها به زمان نياز داريم.
مهر: معاون اول قوه قضائيه گفت: بيش از 20 هزار سؤال فقهي در پرونده‌هاي دستگاه قضايي وجود دارد كه هنوز بي پاسخ مانده‌اند و نياز است حوزه علميه و مراجع آنها را پاسخ دهند.

حجت الاسلام سيد ابراهيم رئيسي در سومين همايش حقوقي سازمان بسيج حقوقدانان كه شامگاه پنج شنبه در تالار معصوميه استانداري قم برگزار شد؛ اظهار داشت: پس از پيروري انقلاب اسلامي حوزه علميه به طور خاص به نيازهاي نظام دادرسي و به ويژه در بخش فروعات دين بسيار كار كرده، در حال حاضر در دستگاه قضايي بيش از 20 هزار سؤال فقهي وجود دارد كه در حوزه علميه بايد به آنها پاسخ داده شود و پرونده‌هاي بسياري در اين خصوص در دست قضات است.

وي اضافه كرد: ما هيچ سؤال بي پاسخي در فقه نداريم زيرا فقه ما غنايي است كه در برابر هيچ سؤالي بي پاسخ نمي‌ماند و براي پاسخ آنها به زمان نياز داريم.

معاون اول قوه قضائيه ابراز كرد: زماني فقه در عرصه زندگي انسان حضور مي‌يابد و تمام شئون را بر اساس فقه و آموزه ديني رقم مي‌زند كه حوزه علميه و مراجع سؤالاتي كه پيش مي‌آيد را پاسخ دهند.

وي افزود: در اين عرصه لازم است كه كار فراگيري در حوزه علميه صورت گيرد و حقوقداناني كه در قم زندگي مي‌كنند به صورت خاص در اين زمينه فعاليت كرده و مشكل را برطرف كنند.

حجت الاسلام رئيسي با اشاره به بيداري اسلامي عنوان كرد: كشورهايي براي اطلاع از اندوخته‌هاي حقوقي ما بعد از پيروزي انقلاب اسلامي اعلام كرده‌اند كه به آنها نياز دارند و ما مي‌توانيم پاسخ آنها را بدهيم.

وي با بيان اينكه نمي‌شود بدون تعريف انسان، براي انسان حق را تعريف كرد، عنوان كرد: خداوند در قرآن كريم بيان كرده كه انسان موجودي است كه سير خدايي دارد.

اين مقام دستگاه قضا ادامه داد: براي اينكه انسان به اين نقطه برسد بايد گام هايي بردارد و اين كه منشأ حق كدام است حتما براي جامعه حقوقي ما ضرورت دارد و هم براي حقوق بشر كه خود را دائيه دار حقوق بشر مي‌داند و گوش فلك را كر كرده است.

وي عنوان كرد: در تعريف علم و دانش امام گفته‌اند كه علم سه چيز است و آن احكام، عقايد و اخلاق است بقيه آنها فضل است، آنچه امروز در حوزه علميه تدريس مي‌شود قول پروردگار است و در دانشگاه‌ها و در بخش‌هايي از مراكز علمي، علم تكنيك و تجربي فراگرفته مي‌شود، نگاه به علم‌هاي ديگر اگر توحيدي باشد، علم بوده در غير اين صورت فضل است.

دانش حوزه و دانشگاه توحيدي است

حجت الاسلام رئيسي ابراز كرد: هنگام بررسي زمين اگر بگوييم سير خداوند است و وقتي كه قلب انساني را مي‌شكافيم بگوييم فعل خداوند است و بر توحيد افزوده شود آنها نيز علم محسوب مي‌شوند.

وي با تاكيد بر اين كه يكي از جلوه‌هاي حوزه و دانشگاه اين است كه دانش هر دو توحيدي است، تصريح كرد: به فرمولها بايد با علم توحيدي و نه علم فقهي نگاه كرد، قول و فعل خداوند در حوزه و دانشگاه خوانده مي‌شود و در يك مجموعه علمي و پژوهشگاه مي توان تحقيقات توحيدي رقم زد و منظور اين نيست كه دانشگاه، حوزه شود و حوزه دانشگاه بشود و محصول حوزه و دانشگاه مورد رضاي خدا است و بايد در اين جهت تلاش شود.

وي با بيان اينكه درباره حقوق و حقوقدان ما دائيه دار هستيم، ابراز داشت: گرايش به حق، مرحله اول شناختن حق و ايستادگي در مسير حق مرحله دوم آن است و مي‌گويد بسياري افراد حق را نمي‌دانند، برخي مي‌دانند اما هوي نفس نمي‌گذارد كه به حق گرايش يابند و برخي ديگر به حق گرايش مي‌يابند اما در ميانه راه رها مي‌شوند.

معاون اول قوه قضائيه بيان كرد: در قرآن كريم بيان شده كه براي شناخت حق علاوه بر دانش، تقواي الهي نيز ضرورت دارد و اگر شناخت حق با هوي نفس همراه شود، انسان دچار لغزش مي‌شود.

وي با بيان اينكه استاداني در تدريس حقوق بسيار خوب هستند، عنوان كرد: امروز لازم است كه افراد آشنا به حقوق بتوانند جامعه را با حقوق آشنا كنند و در جهت كسب حق به افراد كمك كنند.

دادستان ويژه روحانيت بيان كرد: اگر هر كس چهار عرصه از جمله رابطه با خود، رابطه با ديگران، رابطه با خدا و رابطه با طبيعت را بشناسد و آن ها را اصلاح كند مي‌تواند زندگي‌اش را در مسير تعادل حركت دهد و در اين چهار عرصه ما به افرادي در دستگاه قضايي نياز داريم كه اينها را بشناسند، تهذيب نفس داشته و پرچم حق خواهي را در دست داشته باشند.

وكالت جريان ناسالم تهديدي جدي براي نظام دادرسي است

وي افزود: اگر وكالت جريان ناسالمي شود تهديدي جدي براي نظام دادرسي است و برخي وكلا و كارشناسان اين جريان ناسلامت را ايجاد كرده‌اند و براي رفع اين مشكل اصلاح نظام وكلا يكي از سياست هايي است كه به قوه قضائيه ابلاغ شده است

حجت الاسلام رئيسي ادامه داد: اين كار با همكاري كانون وكلا در حال انجام است تا بتوانيم از وكلاي دلسوز دستگاه قضايي كمك گرفته و مردم به عنوان پناهگاه به وكيلان نگاه كنند.

معاون اول قوه قضائيه عنوان كرد: سازمان بسيج در جهت سلامت كار در مجموعه حقوقدانان و وكلا مي‌تواند تشكل مناسبي داشته باشد و نبايد فقط به نشست‌هاي دوره‌اي بسنده كرد بلكه مي‌توان راهكارهايي براي اصلاح مجموعه خود داشته و بسيار كارآمد بود.

حجت الاسلام رئيسي يادآور شد: برگزاري اين نشست در بخش تخصصي سازمان بسيج و از تشكل‌هاي ضروري و كارآمد براي مجموعه نيروهاي نظام است و مباحث مطرح شده براي شركت كنندگان آن مفيد خواهد بود.

وي در پايان افزود: رسالت سنگيني بر دوش حوزه علميه و حقوقدانان است و اميدواريم اين نشست‌ها بتواند منشأ خير و بركت بوده و مسائل بيان شده در آن مورد توجه باشد.
نظر شما:
------------

جمعه 29 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بازتاب آنلاین]
[مشاهده در: www.baztabonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن